E36 touring projekt

Syftet med projektet är att fräscha upp bilen och hålla ett ganska cleant/original stuk på den. Är väldigt sugen på att sätta turbo på den, men det blir i mån om tid och pengar, är ju trots allt heltidsstuderande...

alesjo997

  • 2 Följare
  • 572 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 april
4 Inlägg
Skrivet 16 april · Inlägg av trådskaparen #1

Köpte en E36 touring med M52B20 (min första 6:a!!) under förra veckan (2018-04-11) till en extremt liten peng. Bilen vart importerad från Italien (nackdelen med det är att det inte är eluppvärmda stolar...) 2010 och har sedan dess haft 4 stycken ägare i Sverige. Idag har bilen rullat 164xx mil vilket är en utav de saker som gjorde köpet väldigt självklart.

Skicket på bilen är över förväntan, finns ingen rost i trösklar eller liknande, utan lite runt rutan på bakluckan. Motorn går riktigt bra! Jag hade en 318i innan och tyckte den gick schysst jämfört med t.ex. b230f. Dock hade jag läst i forum innan om många som tyckt att det i princip inte är någon skillnad på 1.8 och 2l, förutom att 2l ska dra mer soppa. Men jag kan redan nu på den här korta tiden säga att jag väljer rad6:an alla dagar i veckan framför 4:an då den går mycket bättre.

För att återgå till bilen så finns det lite småfix inför besiktning att göra och sen lite annat för att få den fräschare för ögat, bland annat lägga nytt tyg till taket. Det som finns nu har släppt väldigt mycket och hänger ned på flera ställen, det ser allmänt äckligt ut. Några dörrsidor skulle också behövas bytas ut till några fräschare, främst till förardörren då dörrsidan har släppt lite där.

Hade vart kul att sätta turbo på bilen om vi nu behåller den, återstår att se...

Till besiktning:
*Byta dämpare fram.
*Byta bromsslang bak.

Övrigt:
*Lägga nytt tyg på taket.
*Nya högtalare bak.
*M-stötfångare.
*Nya fälgar (något i stil med BBS LM fälgarna).
*Vita blinkers.
*Hitta sportstolar i skinn.
*Polera lacken.
*Sätta på turbo...

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215312/215312-30315ca89f5c190053ac315d93d28239.jpg
Här har vi bilen!

Senast redigerat av alesjo997 (16 april )

129 Inlägg
Skrivet 16 april #2

Äntligen!

4 Inlägg
Skrivet 16 april · Inlägg av trådskaparen #3

Putsade upp M-sport ratten med läderfett, det vart ganska stor skillnad i färg och så känns lädret betydligt mycket friskare nu än innan när det var torrt och nästan lite sprucket. Kommer att fortsätta smörja in det 1-2 gånger i veckan för att lädret ska mjuka upp sig ordentligt och suga åt sig allt fett. Tror det kommer att bli bra i slutändan, både för mig och för ratten tongue

Ljuset är tyvärr lite olika på bilderna vilket inte gör det helt rättvist. Men innan var ratten grå/grön/gulaktig för att den var så torr och skitig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215312/215312-aa5cb9bdbf0df066e7f32c541388f68e.jpg
Före - Efter

4 Inlägg
Skrivet 16 april · Inlägg av trådskaparen #4

Tanken med bilen är egentligen att börja fixa på den först i juni då det är mycket med skolan för tillfället. Men eftersom det är svårt att hålla fingrarna i styr så fixade vi innertaket på bilen igår.

Det tyg som satt i taket på bilen från början hade släppt väldigt mycket,  limmet på takskivan hade också börja släppa samt ramlat ned i bilen, vilket inte var så fräscht. Därav valde vi att fixa taket på en gång så det blir ett nytt och snyggt tak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215312/215312-b0e3480600c490a3f9bb7aafe98d8f09.jpg
Bild 1; Original innertaket.

Vi började helt enkelt med att ta loss allt som sitter för innertaket och tog därefter ut det ur bilen. När vi ändå var utomhus rev vi av gamla tyget då det lossna massa gamla limrester. För att få av all limrest som satt kvar på glasfiberskivan använde vi vanliga torra kökssvampar och borstade av limmet för att få glasfibret rent från smuts.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215312/215312-bd92bd658635ed5957828cb5a46a4f95.jpg
Bild 2; Borttagning av lim- och tygrester.

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215312/215312-09217981fd194899d6de6ec55f151b48.jpg
Bild 3; Rengjord takskiva.

Tyget vi använde köptes från en lokal tygbutik i Luleå med måtten 140x240 cm för 103kr. Det räckte bra och vart endel över, men lika bra att vara på den säkra sidan så man slipper skarva. För att fästa tyget användes 2 stycken Biltemas spraylim (kommer gå in mer på detta längre ned) som kostar 74,90kr/st.

Då detta ska försöka bli gjort så seriöst som möjligt vill vi inte ha några veck eller bubblor i taket för att man har slarvat vid dit-sättningen av tyget. Därav tog processen för att sätta dit tyget ganska lång tid då vi valde att dela upp det i sektioner så att det blir så noga gjort som möjligt. Något jag upptäckte under denna process var att vi valde ett tyg som inte var elastiskt, detta vart ganska problematiskt när tyget skulle limmas fast där det fanns många former och kanter som riskerar att få tyget veckat. Då det nu inte gick att stretcha ut tyget så vart det totalt 2-3 veck längst fram på takskivan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215312/215312-79a73a6aa80256532d5c3bc0fc997947.jpg
Bild 4; Tyget fastlimmad innan utskärning av hål till respektive saker som ska monteras i taket senare.

När allt väl var klar limmat och klippt så var det dags att sätta upp det i bilen. Det vart väldigt stor skillnad och mycket snyggare än innan. Men nu 24h senare så har taket släppt på vissa ställen och efter att googlat runt lite är det klart att man INTE ska använda Biltemas spraylim till glasfiber och tyg, så det kan vara värt att notera det... En annan sak som upptäcktes var att limmet lämnade mörka fläckar efter sig vilket ger en känsla av att taket är smutsigt. Lite tråkigt att ha ägnat i princip en hel dags jobb till ett dåligt resultat, men det var ändå inte så mycket tid och pengar i det så det är bara att göra om och göra rätt. Men nästa gång med bättre lim och kanske ett mer elastiskt tyg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215312/215312-3f1cc27cf044d42d99bdda359d9acc00.jpg
Bild 5; Taket på plats i bilen.


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Boka bilservice till fast pris

Powered by

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang