Läcker bensin mellan slang och bränslerör BMW

Slash Saabifierad
24 april 2018 · 2 026 Inlägg

Jag har en BMW 523 Touring E39 årsmodell 1999 där det har börjat läcka bensin precis vid anslutningen mellan en bensinslang som går från bensintanken till ett bränslerör som sedan fortsätter ner under bilen. Det läcker som mest när bilen är igång och när den är avstängd så kommer någon droppe då och då.
Har sett att röret är en aning rostigt precis vid anslutningen och det finns en liten spricka just där. Har testat med både tätningsmassa och skruvat åt/bytt slangklämma men det läcker ändå.

Min fråga är om ni har något tips på hur jag kan fixa detta?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Evildan
24 april 2018 ·

Byt det trasiga röret kanske är lösningen, vad vet jag.

Slash Saabifierad
24 april 2018 · 2 026 Inlägg

Evildan skrev:
Byt det trasiga röret kanske är lösningen, vad vet jag.

Det förutsätter att allt går att skruva loss, jag har fått loss det mesta förutom skruvarna till fästena som håller upp ledningen, dess skruvspår i skruvhuvudena har rostat sönder. Så ja, i den bästa världen hade det varit att byta hela röret, men nu medför detta komplikationer så frågan är går det att lösa detta på något annat sätt utan att byta hela röret? går det att skarva? eller sätta någon slang emellan? eller ska man kapa en del av röret och skarva där istället? eller finns det något bandage som till avgassystem som kan täta?

Sedan kan vi ju på en gång ta detta med att ta loss skruvarna till fästena: hur gör man i detta fall när de rostat så pass mycket att spåren för en skruvmejsel är borta? går de att knacka sönder? hur får jag då ut resten av skruven?
Om jag lyckas få loss skruvarna och kan lossa det gamla röret, hur böjer jag det nya röret utan att det blir veck? måste man ha ett speciellt verktyg för att böja? hur spänner jag åt slangklämmorna så att de inte klämmer ihop de nya rören? måste man ha som en anslutningshylsa till varje hörn eller så?

Har aldrig tidigare bytt bränslerör så jag har inte så mycket kunskap om detta.

Senast redigerat av Slash (24 april 2018)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Mew
24 april 2018 · 2 160 Inlägg

Absolut går det att skarva. Gjorde så på en Saab 9000 där röret var avrostat på mitten, där kapade jag av det dåliga och satte bränsleslang som gick över röret i mitten, fäst med slangklämmor. Håller fortfarande. Lite knepigare när det är slutet av röret, ett alternativ är att ersätta slangen till en längre och trä över röret längre ner, eller något liknande. Dock är det egentligen en fullösning, det håller, men det bästa är att byta röret som sagt.

torsen
24 april 2018 · 7 238 Inlägg

På en G-Wagen råkade jag skada bränsleröret, i s m bytet av bränslefiltret, så att det rostiga röret började läcka.
Jag kapade röret och trädde på bränsleslang  samt monterade slangklämmor.
Detta var endast avsett som en temporär lösning.
Men det fungerade i bortåt 5 år.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang