Ford Mondeo 2,0 D 140 hk - Motorfel "limp mode"

8 Inlägg
Skrivet 25 april · Inlägg av trådskaparen #1

Min Mondeo 2,0 D går in i "limp mode" och svarar inte på gaspåslag, speciellt vid låga varvtal. Bilen går rent i övrigt men har ingen kraft, när motorn blivit varm finns det massor med kraft vid högre varvtal >2500rpm.

Följande felkoder har registrerats:
- P010F Sensor för luftmassemötare - jämförelse A/B
- P0113 Insugningsluftens temperatur - krets hög

Har testat att koppla bort kontakten för luftmassemätaren, men detta gav ingen förändring i bilens uppträdande, vilket skulle ske om det var denna sensors som var problemet.

Har blivit föreslagen att byta luftmassesensorn, men jag är tveksam om det kommer hjälpa.
Det finns många trådar i ärendet på nätet, men inte hittat något som passar.....

Tacksam för input.

Senast redigerat av forrest80 (25 april )

5 508 Inlägg
Skrivet 25 april #2

får du medelande  i felkod luftmassemätare så är det ju den smile  bilar brukar ej ge felmedelanden som felaktiga,

810 Inlägg
Skrivet 25 april #3

forrest80 skrev:
Har testat att koppla bort kontakten för luftmassemätaren, men detta gav ingen förändring i bilens uppträdande, vilket skulle ske om det var denna sensors som var problemet.

Om det INTE sker någon förändring så är den dålig. Du har dessutom felkod på den. Bara att byta ut. smile

8 Inlägg
Skrivet 3 maj · Inlägg av trådskaparen #4

Då var luftmassemätaren bytt och det ger ingen förbättring.
Samma felkoder:
- P010F Sensor för luftmassemötare - jämförelse A/B
- P0113 Insugningsluftens temperatur - krets hög

Tacksam för ytterligare hjälp.

5 508 Inlägg
Skrivet 3 maj #5

wtf,,,,

*****JÄNKEBILSIDIOT***** · 11 146 Inlägg
Skrivet 3 maj #6

forrest80 skrev:
Då var luftmassemätaren bytt och det ger ingen förbättring.
Samma felkoder:
- P010F Sensor för luftmassemötare - jämförelse A/B
- P0113 Insugningsluftens temperatur - krets hög

Tacksam för ytterligare hjälp.

Har du raderat felkoderna och de kommer igen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
8 Inlägg
Skrivet 3 maj · Inlägg av trådskaparen #7

Felkoder nollställda många gånger efter många test.
Nu står bilen utan batteri över natten för att se om det "nollställer" något.

Har bokat tid hos mekonomenverkstad med expertis inom bilelektronik...... 
Men vore kul att hitta det själv. Har läst mycket om trasiga slangar och liknande, vilket kunde vara en orsak.

8 Inlägg
Skrivet 23 maj · Inlägg av trådskaparen #8

Lösning:

Det var EGR ventilen som var trasig mekaniskt, men fungerade elektroniskt därför gas detta inte som felkod. I tillägg kan jag behöva byta gasspjället då det har kommit felkoder på detta under felsökningen. Mycket bra avhjälpt av verkstaden, Persons Bilelektriska i Bäckby Västerås. Många timmar lades ner på felsökning utan egentliga felkoder.

Notera docka att denna EGR ventil enbart var 2,5 år gammal och hade gått enbart 2500 mil. Denna motor klarar absolut inte av att köra korta sträckor, speciellt under vinterförhållanden.

Forum- och sitemoderator · 10 886 Inlägg
Skrivet 23 maj #9

Tack för svar och gott att du fick ordning på bilen.

/H

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
8 Inlägg
Skrivet 15 juni · Inlägg av trådskaparen #10

Fortsättning:

Det verkar även som om jag behöver byta gasspjället också, då bilen vid kraftiga accelerationer "hackar".


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang