Köpråd pendlarbil

David80
29 april 2018 · 14 Inlägg

Min fru behöver en pendlarbil, inga astronomiska avstånd, ca 3 mil till jobbet så ca 6 mil om dagen (1500 mil/år) Motorväg hela sträckan.
Inga särskilda krav på komfort eller utrustning. Men säkerheten är ju trots allt ganska viktig.
Ledorden får väl bli ekonomi och kvalité. Bilen ska fungera som bra som möjligt och vara så ekonomisk som möjligt.
Första tanken är ju att köpa en billigare bil, ca 20-30 000 men vet inte om det är smartast. Blir ju en ganska gammal bil med många mil och kanske dyra reperationer. (Nyare och dyrare bilar går ju iofs också sönder)
Vad tycker ni vilka märken/modeller ska jag titta på.
Ska bilen kosta mer så behöver jag låna pengar så det får man ju också ha med i beräkningarna.

AudiJ Avstängd
29 april 2018 · 70 Inlägg

Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroen C1.

Löjligt billiga i drift. Årsskatt på 360kr, drar ca 0.5L/10km och under. Finns bra exemplar i din prisklass. Faller dock inte alla i smaken men absolut värd att provköra.

David80
29 april 2018 · 14 Inlägg

AudiJ skrev:
Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroen C1.

Löjligt billiga i drift. Årsskatt på 360kr, drar ca 0.5L/10km och under. Finns bra exemplar i din prisklass. Faller dock inte alla i smaken men absolut värd att provköra.

Är dessa supersmå bilar ok att köra även på motorväg? Inte extremt höga varv? Sen känns det som att säkerheten inte är den bästa i så små bilar. Men den kanske är bättre än man tror.

AudiJ Avstängd
29 april 2018 · 70 Inlägg

David80 skrev:

AudiJ skrev:
Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroen C1.

Löjligt billiga i drift. Årsskatt på 360kr, drar ca 0.5L/10km och under. Finns bra exemplar i din prisklass. Faller dock inte alla i smaken men absolut värd att provköra.

Är dessa supersmå bilar ok att köra även på motorväg? Inte extremt höga varv? Sen känns det som att säkerheten inte är den bästa i så små bilar. Men den kanske är bättre än man tror.

Jag pendlar själv med en Peugeot 107, minst 4-5 mil varje dag på motorväg. Det är som du säger hög ljudnivå inuti kupén, men inte så det blir jobbigt. Om jag ligger i 110 km/h så varvar motorn ungefär 3500 rpm, vilket jag tycker är helt okej.

Alla företag lägger stor vikt på säkerheten i dagens läget, oavsett bilstorlek. Tror Aygo:n och dess syskon fick 3 av 5 hos NCAP.

torsen
29 april 2018 · 7 240 Inlägg

Vilken du väljer av "trillingarna" är egalt.
Välj dock inte någon av dem med "automatväxellåda".
En son pendlade cirka 10 mil enkel resa varje dag med en "trilling" i flera år, utan problem annat än med växellådan.
Vill du veta mer om ägarnas upplevelser, av C1, så gå in på Citroenakuten.

David80
30 april 2018 · 14 Inlägg

Är det nån speciell årsmodell man ska köpa eller inte köpa. Eller är det bara ju nyare ju bättre?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 april 2018 · 13 746 Inlägg

Tycker så här antingen nytt eller billigt och byt när skiten pajar eller det kosta r för mycket att laga.
Jag fastnade för seat arosa och har haft flera och äger just nu 3st   2st är i trafik just nu dom rullar på väldigt bra..  Min gråa jag har här på garaget har jag och tanten pendlat med jag har 7mil t o r till jobbet och tanten har 14mil   visst det låter lite men varvar inte så man dör.  Visst vid 140 börjar det vara lite jobbigt men inga problem  den första vi skaffade körde sambon ungefär 10.000mil med  utan stora problem något hjullager en sprucken tändspole lite normala servicar osv   mellan 2012-2014 räknade jag ut att den kostat oss 10kr/mil inkl bensin delar däck skatt försäkring osv.    Den gav jag 3500kr när jag köpte   den gråa 1500kr    den gråa är det en abs givare och en framruta och en lampa som gått sönder bytte även skivor och belägg fram såg så tråkiga ut.  Men 500kr tror jag dom kosta.    Just nu pendlar jag i en som jag fick helt gratis  visst lite små fel men den startar och går och tar mig 7mil varje dag.      Men krockar man så dör man men det går nog fort så kvittar,.  Skulle köpa helt nytt om jag inte e kunde meka.    För alla beg bilar är dåliga köp  för dom kommer gå sönder

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
AudiJ Avstängd
30 april 2018 · 70 Inlägg

David80 skrev:
Är det nån speciell årsmodell man ska köpa eller inte köpa. Eller är det bara ju nyare ju bättre?

Nah, alla trillingbilar är mer eller mindre identiska trots årsmodell fram till 2016 då X-play kom. I din budget bör du ha råd med en 08-09 i fint skick.

Growe skrev:
Tycker så här antingen nytt eller billigt och byt när skiten pajar eller det kosta r för mycket att laga.
Jag fastnade för seat arosa och har haft flera och äger just nu 3st   2st är i trafik just nu dom rullar på väldigt bra..  Min gråa jag har här på garaget har jag och tanten pendlat med jag har 7mil t o r till jobbet och tanten har 14mil   visst det låter lite men varvar inte så man dör.  Visst vid 140 börjar det vara lite jobbigt men inga problem  den första vi skaffade körde sambon ungefär 10.000mil med  utan stora problem något hjullager en sprucken tändspole lite normala servicar osv   mellan 2012-2014 räknade jag ut att den kostat oss 10kr/mil inkl bensin delar däck skatt försäkring osv.    Den gav jag 3500kr när jag köpte   den gråa 1500kr    den gråa är det en abs givare och en framruta och en lampa som gått sönder bytte även skivor och belägg fram såg så tråkiga ut.  Men 500kr tror jag dom kosta.    Just nu pendlar jag i en som jag fick helt gratis  visst lite små fel men den startar och går och tar mig 7mil varje dag.      Men krockar man så dör man men det går nog fort så kvittar,.  Skulle köpa helt nytt om jag inte e kunde meka.    För alla beg bilar är dåliga köp  för dom kommer gå sönder

Alla bilar kommer gå sönder.

David80
1 maj 2018 · 14 Inlägg

Ska absolut titta på nån av trillingarna men är lite fundersam just på säkerheten eftersom de är så väldigt små.

bah
1 maj 2018 · 44 Inlägg

Jag har haft en Peugeot 107:a o va ganska nöjd med den men dom är plastiga och känns inte så säkra men det kanske dom är. Blåser det mycket så tar gärna vinden tag i dom på motorvägen men man får la hålla med två händer när det blåser wink Högt ljud i kupén på motorvägen och vägljud genom dörrarna då dom inte är isolerade men dom är billiga o funkar helt klart som pendlar bil . Va  ju nästan kul att tanka den för jag kom så långt på en tank haha wink Låg jag i 110km/h ca 3000 varv så kom jag över 50mil på en tank som kostade ca 400kr att fylla . Sen finns det mycket billiga delar o sånt till dom för det finns hur många som helst så det är ett plus det med . Tror alla har kamkedja så det är också ett stort plus enligt mig , min va från 2007 och hade gått ca 20.000mil när jag bytte smile

Peugeot 208 (2013)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 maj 2018 · 14 061 Inlägg

bah skrev:
Jag har haft en Peugeot 107:a o va ganska nöjd med den men dom är plastiga och känns inte så säkra men det kanske dom är. Blåser det mycket så tar gärna vinden tag i dom på motorvägen men man får la hålla med två händer när det blåser wink Högt ljud i kupén på motorvägen och vägljud genom dörrarna då dom inte är isolerade men dom är billiga o funkar helt klart som pendlar bil . Va  ju nästan kul att tanka den för jag kom så långt på en tank haha wink Låg jag i 110km/h ca 3000 varv så kom jag över 50mil på en tank som kostade ca 400kr att fylla . Sen finns det mycket billiga delar o sånt till dom för det finns hur många som helst så det är ett plus det med . Tror alla har kamkedja så det är också ett stort plus enligt mig , min va från 2007 och hade gått ca 20.000mil när jag bytte smile

Det enda positiva är väl soppaförbrukningen. Ligga i 110 med 3000 varv och en jäkla massa ljud skulle inte jag vilja ha i en pendlarbil. Okay, i en sommarbil man kör några mil ett par dar i veckan så får det låta hur fan det vill.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 maj 2018 · 13 746 Inlägg

Vettemannen skrev:

bah skrev:
Jag har haft en Peugeot 107:a o va ganska nöjd med den men dom är plastiga och känns inte så säkra men det kanske dom är. Blåser det mycket så tar gärna vinden tag i dom på motorvägen men man får la hålla med två händer när det blåser wink Högt ljud i kupén på motorvägen och vägljud genom dörrarna då dom inte är isolerade men dom är billiga o funkar helt klart som pendlar bil . Va  ju nästan kul att tanka den för jag kom så långt på en tank haha wink Låg jag i 110km/h ca 3000 varv så kom jag över 50mil på en tank som kostade ca 400kr att fylla . Sen finns det mycket billiga delar o sånt till dom för det finns hur många som helst så det är ett plus det med . Tror alla har kamkedja så det är också ett stort plus enligt mig , min va från 2007 och hade gått ca 20.000mil när jag bytte smile

Det enda positiva är väl soppaförbrukningen. Ligga i 110 med 3000 varv och en jäkla massa ljud skulle inte jag vilja ha i en pendlarbil. Okay, i en sommarbil man kör några mil ett par dar i veckan så får det låta hur fan det vill.

/Benny

Ähh man ska till och från jobbet man är ju i robot mode osvsätt.   Åker ju rätt ofta bil som är stenhård och totalt obekväm men aldrig ångrat mig en enda gång.. Inte ens dom gångerna man åker från Stockholm  klockan halv 2 på natten och man ligger mellan 140-160 i 15mil i sträck.  Då varvar det runt 4.5-5k

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mew
1 maj 2018 · 2 162 Inlägg

Ja, min röst går också på någon av trillingbilarna, eller kanske en Nissan Micra K11. Jag personligen ville också ha en liten billig pendlarbil för något år sedan och köpte just en sådan. Jag fastnade för en -99a som hade dragkrok (ovanligt på mindre bilar men väldigt smidigt att ha på den med när man bor i hus och har ett litet släp som ofta fylls av trädgårdsavfall). Deras största problem är rosten, och att bussningarna i växellänkaget blir slitna (men det är bara två bultar, enkelt att byta). Hittar du en fräsch sådan kan den rulla "hur länge som helst". Jag fick byta reläet till det automatiska halvljuset, också någorlunda vanligt fel, annars har den bara rullat på. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 maj 2018 · 13 746 Inlägg

Mew skrev:
Ja, min röst går också på någon av trillingbilarna, eller kanske en Nissan Micra K11. Jag personligen ville också ha en liten billig pendlarbil för något år sedan och köpte just en sådan. Jag fastnade för en -99a som hade dragkrok (ovanligt på mindre bilar men väldigt smidigt att ha på den med när man bor i hus och har ett litet släp som ofta fylls av trädgårdsavfall). Deras största problem är rosten, och att bussningarna i växellänkaget blir slitna (men det är bara två bultar, enkelt att byta). Hittar du en fräsch sådan kan den rulla "hur länge som helst". Jag fick byta reläet till det automatiska halvljuset, också någorlunda vanligt fel, annars har den bara rullat på. smile

Små skrot högar som pendlar il är helt klart underskattade.   Alltid åkt stora Volvosar sen jag tog körkort men  efter typ 1år pendlande för tanten med antingen en 850 eller en 740turbo och 14mil om dagen var det dags att tänka om och aldrig ångrat det.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
bah
1 maj 2018 · 44 Inlägg

Vettemannen skrev:

bah skrev:
Jag har haft en Peugeot 107:a o va ganska nöjd med den men dom är plastiga och känns inte så säkra men det kanske dom är. Blåser det mycket så tar gärna vinden tag i dom på motorvägen men man får la hålla med två händer när det blåser wink Högt ljud i kupén på motorvägen och vägljud genom dörrarna då dom inte är isolerade men dom är billiga o funkar helt klart som pendlar bil . Va  ju nästan kul att tanka den för jag kom så långt på en tank haha wink Låg jag i 110km/h ca 3000 varv så kom jag över 50mil på en tank som kostade ca 400kr att fylla . Sen finns det mycket billiga delar o sånt till dom för det finns hur många som helst så det är ett plus det med . Tror alla har kamkedja så det är också ett stort plus enligt mig , min va från 2007 och hade gått ca 20.000mil när jag bytte smile

Det enda positiva är väl soppaförbrukningen. Ligga i 110 med 3000 varv och en jäkla massa ljud skulle inte jag vilja ha i en pendlarbil. Okay, i en sommarbil man kör några mil ett par dar i veckan så får det låta hur fan det vill.

/Benny

Jo på ett sätt sant men 107:an är bekväm att köra för att vara en liten bil med o att det brusar lite kan man bara höja ljudet lite till haha big_smile  Sen är det väl så med alla bilar med mindre motorer att man får köra högre varv helt enkelt. Jag pendlade 70 mil i veckan ett tag med en 107:a o ja jag va nöjd. Självklart får man vad man betalar för men för runt 20k rekommenderar jag verkligen Peugeot 107 eller nån av dom andra i trilling serien  .

Eller som en annan skrev en Nissan Micra nyare modellen K11 eller vad dom nu heter . Har haft en sån från 2003 den va jag verkligen nöjd med . Den hörde man inte lika mycket brus o så från vägen har jag för mig OCH den hade med kamkedja och de e ett plus enligt mig. Bra  bil för en mindre peng smile

Peugeot 208 (2013)
David80
26 augusti 2018 · 14 Inlägg

Har faktiskt inte handlat bil än, haft fullt upp med att reparera min citroen smile nu ska c3 Picasson säljas/bytas och en liten pendlarbil inhandlas. Jag har dock börjat fundera på att köpa en något nyare. Är rädd att om jag köper en bil för 30 000 så kanske jag snart är där med massa reperationer igen. Lägger jag mellan 80-100 000 så borde jag få ganska många  bekymmersfria år. Finns ju Kia picanto med, köper man en två år gammal så har man ändå 5 års nybilsgaranti. Hur är picanto jämfört med trillingbilarna, sak samma eller?

xXSammy
26 augusti 2018 · 6 577 Inlägg

Provkör en Ford Focus 1.0

Jag snittar -verklig förbrukning- 0.58 med 85% motorväg och resten stads. Snittar 0.5 om jag kör landsväg.
Färddatorn visar 0.39 i stan...

Alternativt 1.6 Ecoboost, ligger ungefär samma på landsväg men snittade blandat på 0.7-0.75 med den.

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 augusti 2018 · 17 488 Inlägg

David80 skrev:
Har faktiskt inte handlat bil än, haft fullt upp med att reparera min citroen smile nu ska c3 Picasson säljas/bytas och en liten pendlarbil inhandlas. Jag har dock börjat fundera på att köpa en något nyare. Är rädd att om jag köper en bil för 30 000 så kanske jag snart är där med massa reperationer igen. Lägger jag mellan 80-100 000 så borde jag få ganska många  bekymmersfria år. Finns ju Kia picanto med, köper man en två år gammal så har man ändå 5 års nybilsgaranti. Hur är picanto jämfört med trillingbilarna, sak samma eller?

Jag är KIA-älskare eftersom jag jobbar med dessa bilar varje dag. Kör själv en som pendlarbil. Som alla andra på jobbet i princip. Picanto är en liten bil. Men det är ju trillingarna med. Det är lite go-cart över den. Trots blygsamma fartresurser är den kul att dra på runt hörn med. Bilar med automatlåda har större motor har jag för mig.

KIA Rio är en smula större men mycket mer vuxen i uppträdandet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
David80
26 augusti 2018 · 14 Inlägg

Hybrid_ skrev:

David80 skrev:
Har faktiskt inte handlat bil än, haft fullt upp med att reparera min citroen smile nu ska c3 Picasson säljas/bytas och en liten pendlarbil inhandlas. Jag har dock börjat fundera på att köpa en något nyare. Är rädd att om jag köper en bil för 30 000 så kanske jag snart är där med massa reperationer igen. Lägger jag mellan 80-100 000 så borde jag få ganska många  bekymmersfria år. Finns ju Kia picanto med, köper man en två år gammal så har man ändå 5 års nybilsgaranti. Hur är picanto jämfört med trillingbilarna, sak samma eller?

Jag är KIA-älskare eftersom jag jobbar med dessa bilar varje dag. Kör själv en som pendlarbil. Som alla andra på jobbet i princip. Picanto är en liten bil. Men det är ju trillingarna med. Det är lite go-cart över den. Trots blygsamma fartresurser är den kul att dra på runt hörn med. Bilar med automatlåda har större motor har jag för mig.

KIA Rio är en smula större men mycket mer vuxen i uppträdandet.

Jo att de är små är jag medveten om. Bilen ska köras 6 mil om dagen, 3 mil tur o retur. Ganska mycket motorväg.
Prio är att tag sig från punkt a till b. Så billigt och bekymmersfritt som möjligt. Hög ljudnivå, och att komforten inte är den bästa är jag villig att ha.
De små bilarna är ju billigare i inköp, vilket gör att man kan köpa lite nyare.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 augusti 2018 · 17 488 Inlägg

David80 skrev:

Hybrid_ skrev:

David80 skrev:
Har faktiskt inte handlat bil än, haft fullt upp med att reparera min citroen smile nu ska c3 Picasson säljas/bytas och en liten pendlarbil inhandlas. Jag har dock börjat fundera på att köpa en något nyare. Är rädd att om jag köper en bil för 30 000 så kanske jag snart är där med massa reperationer igen. Lägger jag mellan 80-100 000 så borde jag få ganska många  bekymmersfria år. Finns ju Kia picanto med, köper man en två år gammal så har man ändå 5 års nybilsgaranti. Hur är picanto jämfört med trillingbilarna, sak samma eller?

Jag är KIA-älskare eftersom jag jobbar med dessa bilar varje dag. Kör själv en som pendlarbil. Som alla andra på jobbet i princip. Picanto är en liten bil. Men det är ju trillingarna med. Det är lite go-cart över den. Trots blygsamma fartresurser är den kul att dra på runt hörn med. Bilar med automatlåda har större motor har jag för mig.

KIA Rio är en smula större men mycket mer vuxen i uppträdandet.

Jo att de är små är jag medveten om. Bilen ska köras 6 mil om dagen, 3 mil tur o retur. Ganska mycket motorväg.
Prio är att tag sig från punkt a till b. Så billigt och bekymmersfritt som möjligt. Hög ljudnivå, och att komforten inte är den bästa är jag villig att ha.
De små bilarna är ju billigare i inköp, vilket gör att man kan köpa lite nyare.

Då kan jag bara rekommendera Picanto. Krånglar gör de sällan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang