Spekulant har TOTALFÖRSTÖRT våran bil!

JN1975
9 maj 2018 · 234 Inlägg

Kan det inte vara så enkelt att han kört som en j-a idiot när han provkörde, varvat den osv. Så turbon har rasat under provturen?

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Mack855
9 maj 2018 · 1 354 Inlägg

JN1975 skrev:
Kan det inte vara så enkelt att han kört som en j-a idiot när han provkörde, varvat den osv. Så turbon har rasat under provturen?

Det är mycket möjligt. Frun som är mamma ledig har gett senaste update att det droppat två stora oljedroppar på backen under snigeln och jag såg igår att insugssidan av turbon var kladdig av olja. Då är ju nästa fråga om det är värt att köpa en ny snurra med olja och glykol för 4000 och laga och sen sälja eller försöka kränga den för 5 lakan trasig? Det är ju ingen Aero så den är ju inte värd femtusen ens trasig tycker jag själv...

Evildan
9 maj 2018 ·

Öppna luftburken och se om han har oljat där?

Mack855
9 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Evildan skrev:
Öppna luftburken och se om han har oljat där?

Ja det ska undersökas i helgen.

werd
9 maj 2018 · 349 Inlägg

Jag återupprepar lite tips:
Vilken färg är röken? Tjock vit, tunn blåaktig, brun/sotigt grå? Hänger den kvar och verkar inte "dunsta"?
Är den brunsotig/grå kan en tryckslang till turbon lossnat  men efter du säger den bolmar direkt vid uppstart måste vi veta röken. Bolmar den DIREKT efter kallstart??
Kolla luftfilterburken. Bort med filtret givetvis.
Ta bort insuget till turbon och känn om impellern glappar mot väggarna eller om det bara är axialt.
Om det är mycket olja i insugssnabeln så starta bilen igen och se om det rinner ut ur turbon.

Detta kommer följas!
Varför skulle killen fylla på olja???

Senast redigerat av werd (9 maj 2018)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj 2018 · 13 746 Inlägg

Evildan skrev:
Mycket besvär av spekulanten för att eventuellt lura av någon en femtontusenkronorsbil.
Jag ser det mest som tursamt att spekulanten inte krockade eller fastnade i en poliskontroll med den avställda bilen. Att bruka en avställd bil medför dessutom bötesbelopp, även för ägaren.

visst kan det vara så.  men man vet aldrig vad folk hittar på.  numera så är jag inte det minsta förvånad för vad folk hittar på.

när jag provkörde min Polo så ville han inte följa med utan sa ta en riktigt provtur och känn på bilen ordenkligt.

lite förvånande måste jag säga. men och andra sidan så ringde jag och frågade om bilen var kvar och när den var det så frågade jag om jag kunde komma och kolla direkt på den.

sen var det inte så mycket att orda om bilen var över förväntningarna i skick och inga kostigheter.

nu åkte jag o tanten tillsamans och kollade på den och jag kom ju dit i skjorta och slips då jag just kommit hem från jobbet så det gör nog sitt till.  men man ska alltid vara vaksam

blir rätt lätta pengar om man blåser några personer i veckan på 5000kr bilar oxå.    bjuder dom 1000kr efter man "kört" ras på den eller tar den gratis.    många blir stressade och tänker mindre när grejer är billigt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mack855
9 maj 2018 · 1 354 Inlägg

werd skrev:
Jag återupprepar lite tips:
Vilken färg är röken? Tjock vit, tunn blåaktig, brun/sotigt grå? Hänger den kvar och verkar inte "dunsta"?
Är den brunsotig/grå kan en tryckslang till turbon lossnat  men efter du säger den bolmar direkt vid uppstart måste vi veta röken. Bolmar den DIREKT efter kallstart??
Kolla luftfilterburken. Bort med filtret givetvis.
Ta bort insuget till turbon och känn om impellern glappar mot väggarna eller om det bara är axialt.
Om det är mycket olja i insugssnabeln så starta bilen igen och se om det rinner ut ur turbon.

Detta kommer följas!
Varför skulle killen fylla på olja???

Röken är tjock vit och har inte under den korta stund vi haft bilen påslagen verkat avta. Det bolmar direkt, den tiden det tar för den första röken att börja bolma är ungefär den tiden det tar för det första vad det nu är som kommer in i förbränningskammaren och ut genom avgassystemet.

Han sa att det inte fanns någon olja i bilen men ändå, jag personligen hade ringt ägaren och frågat hur denne vill att man ska göra. Inte ta egna initiativ om det varit så.

Jag tror att han kört totalslut på turbon hur man nu gör det. Okej att den inte var sprillans ny men hur lyckas man när bilen verkade helt frisk bara dagar tidigare?

Mack855
9 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Skriver denna fråga en gång till.

Vad tycker folket? Bilen är ämnad att säljas, ska jag försöka laga den och isåfall för vilken summa innan det blir ovärt inför en försäljning eller lägga ut den och hoppas att någon känner att dom kan göra ett klipp på den om dom orkar luska ut felet för en billigare peng?

caromania Forummoderator
9 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Mack855 skrev:
Skriver denna fråga en gång till.

Vad tycker folket? Bilen är ämnad att säljas, ska jag försöka laga den och isåfall för vilken summa innan det blir ovärt inför en försäljning eller lägga ut den och hoppas att någon känner att dom kan göra ett klipp på den om dom orkar luska ut felet för en billigare peng?

Tvätta motorn ordentligt.
Kör slut på soppan även om det ryker.
Om det löser sig, sälj ”dyrt”, om det inte löser sig, sälj ”billigt”.
Jag hade personligen inte lagt ner mycket pengar eller tid på den. Tyvärr.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack855
9 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Lite så jag tänker. Den är ju inte värd många pengar oavsett vad.

Evildan
9 maj 2018 ·

caromania skrev:

Mack855 skrev:
Skriver denna fråga en gång till.

Vad tycker folket? Bilen är ämnad att säljas, ska jag försöka laga den och isåfall för vilken summa innan det blir ovärt inför en försäljning eller lägga ut den och hoppas att någon känner att dom kan göra ett klipp på den om dom orkar luska ut felet för en billigare peng?

Tvätta motorn ordentligt.
Kör slut på soppan även om det ryker.
Om det löser sig, sälj ”dyrt”, om det inte löser sig, sälj ”billigt”.
Jag hade personligen inte lagt ner mycket pengar eller tid på den. Tyvärr.

Instämmer med Caromania.
Byta grejor kommer bli dyrare än vad du får för bilen i nuläget.
Eftersom bilen går som den ska tror jag att det är blandat olja i bränslet eller luftburken, hade det varit diesel borde SAABen gått som en påse nötter.

Bmsone Reservdelsnisse
9 maj 2018 · 183 Inlägg

Kollade du oljenivån?

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Mack855
9 maj 2018 · 1 354 Inlägg

bmsone skrev:
Kollade du oljenivån?

Ja, det fanns olja kvar i motorn.

torsen
9 maj 2018 · 7 240 Inlägg

Annonsera ut den som "fungerande" reparationsobjekt.
Svälj att du var oerfaren och "lånade ut" bilen och inte följde med.
Det är ju trots allt en gammal SAAB som inte är värd så mycket, ens i fullgott skick.

jaka54
9 maj 2018 · 5 743 Inlägg

Hej!
Krävde han dig på pengar för oljan han köpte?
Det är kanske möjligt att han hällde olja i tanken.
Men jag skulle först göra så här: Kör slut på soppan du har i tanken  och tanka sedan fullt. Bollmar den fortfarande är det åtminstone inte olja i tanken som orsakat rykandet utan kanske turbon eller något annat.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 maj 2018 · 17 488 Inlägg

Ingen som tänkt på att röret på dieselpumpen är större än det till bensin så tankpistolen går inte ens att få i?

Håller med flera talare ovan: Kör och tanka så kanske saken löser sig själv. Troligen har köparen försökt blåsa dig på något sett.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
9 maj 2018 ·

Hybrid_ skrev:
Ingen som tänkt på att röret på dieselpumpen är större än det till bensin så tankpistolen går inte ens att få i?

Håller med flera talare ovan: Kör och tanka så kanske saken löser sig själv. Troligen har köparen försökt blåsa dig på något sett.

Med en lång skruvmejsel eller dylikt hålles skyddslocket öppet samtidigt som man sakta fyller tanken. Jag kan svära på att det fungerar då en kollega gjorde så på en bensindriven MB Sprinter anno år 2000.
Skolbusschaufför...say no more squire, say no more...

Mack855
9 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Hej på er igen. Jag tänker till en början inte besvara att vi får skylla oss själva då jag fått såna meddelanden redan.

Bilen är tankad med lite mera BENSIN och körd lite grann. Det ryker betydligt mindre nu, vi ska tanka upp den och köra ordentligt och se vad som händer sen.

Evildan
9 maj 2018 ·

Mack855 skrev:
Hej på er igen. Jag tänker till en början inte besvara att vi får skylla oss själva då jag fått såna meddelanden redan.

Bilen är tankad med lite mera BENSIN och körd lite grann. Det ryker betydligt mindre nu, vi ska tanka upp den och köra ordentligt och se vad som händer sen.

Jag håller tummarna! Det vore så inutahelvete gött om det blir bra av detta.

Mack855
9 maj 2018 · 1 354 Inlägg

Evildan skrev:

Mack855 skrev:
Hej på er igen. Jag tänker till en början inte besvara att vi får skylla oss själva då jag fått såna meddelanden redan.

Bilen är tankad med lite mera BENSIN och körd lite grann. Det ryker betydligt mindre nu, vi ska tanka upp den och köra ordentligt och se vad som händer sen.

Jag håller tummarna! Det vore så inutahelvete gött om det blir bra av detta.

Jag trodde att du blev glad om en fossildinosaurie fick möta skroten lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang