Volvo 740 -87 B230E går ej på tomgång och varvar max 500rpm vid fullgas. *1 av 2 problem lösta

nkewk
30 maj 2018 · 47 Inlägg

Efter besiktningen idag så är troligtvis alla problem nu lösta! smile Fick en anmärkning på bränsleröret, som tydligen slår i kardanen.

Tack för all hjälp!!

/close

jaka54
30 maj 2018 · 5 743 Inlägg

Hej!
Skramlet kommer garanterat från värmeplåten om omger avgasröret  nedanför grenröret.
Rörpinnen i kamdrevet är inte original! Det ska mig veterligt sitta en kil där och ingen klen rörpinne!

nkewk
5 juli 2018 · 47 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Skramlet kommer garanterat från värmeplåten om omger avgasröret  nedanför grenröret.
Rörpinnen i kamdrevet är inte original! Det ska mig veterligt sitta en kil där och ingen klen rörpinne!

Hej!
Besiktigade bilen i slutet på maj och fick tre st tvåor. Bromsljus bak, bränsleslang slog i kardan och rost bakre styrled vänster & höger fram. Ombesiktigade i förrgår och den gick igenom, så nu är det färdigt iallafall smile
Det där förbannade ljudet vid gaspådrag har dock ännu inte släppt. Pga jobb och studier så har jag verkligen inte hunnit kika på det än men nu är det semester och då ska jag lösa det idag tänkte jag...
Angående rörpinnen i kamdrevet så såg båda likadana ut, den avbrutna och den fräscha som jag tog från den andra motorn.
Medan jag höll på att lösa allt det här så kollade jag värmeplåten nedanför grenröret och den som är  mer centralt under bilen, och jag tror det är den sistnämnda som skramlar nåt så djävulskt.

Sedan dess har bilen rullat hårdare med och känns inte lika stadig på vägen som den gjorde innan.
Jag funderar på om det kan vara något med bakaxeln, någon bussning alternativt stödlager?
Problemet är att den inte går lika jämnt längre och att när man svänger, framförallt vid kraftigt rattutslag åt vänster så känns det som om bilen sjunker ner/glider i sidled vid vänster bakhjul.
Ska pröva att byta runt hjulen sen då det kanske kan vara obalans, dock tror jag det är något annat. Hade varit skoj o hålla igång tråden.

Trevlig semester smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang