Tja jag har en Dodge Dart 68 som dog för mig. Motorn är en V8 318 från en Van, 2 portare. Bilen funkade bra i 5 mil. Sen tog jag några rundor runt kvarteret. Men så dog bilen plötsligt. Så jag startade den igen. Gick igång bra. Men när jag la i Driven så dog den om och om igen. Sen så gick motorn bara runt och runt. Så jag hällde i 10 liter bensin. Men den gick bara runt då också. Hostade väl till 3-4 gånger på 10 minuters startförsök.
Provade att suga bensin ifrån bensinslagen till förgasaren och fick hela käften full med bensin. Tog även lös bräslefiltret och körde på starten, och det kom fram skvättar av bensin. Så det verkar ju inte vara stopp i nån ledning. Tändstiften och tändkablarna och fördelaren ser väldigt nytt ut också.
Är det någon som har en idé om varför den inte går igång?
Tja jag har en Dodge Dart 68 som dog för mig. Motorn är en V8 318 från en Van, 2 portare. Bilen funkade bra i 5 mil. Sen tog jag några rundor runt kvarteret. Men så dog bilen plötsligt. Så jag startade den igen. Gick igång bra. Men när jag la i Driven så dog den om och om igen. Sen så gick motorn bara runt och runt. Så jag hällde i 10 liter bensin. Men den gick bara runt då också. Hostade väl till 3-4 gånger på 10 minuters startförsök.
Provade att suga bensin ifrån bensinslagen till förgasaren och fick hela käften full med bensin. Tog även lös bräslefiltret och körde på starten, och det kom fram skvättar av bensin. Så det verkar ju inte vara stopp i nån ledning. Tändstiften och tändkablarna och fördelaren ser väldigt nytt ut också.
Är det någon som har en idé om varför den inte går igång?
Kolla stiften. Är dom svarta och blöta så kan det vara tändningsfel. Brytarspetsar, kondensator hur är dom?
Kollade fördelaren och allt ser fabriksnytt ut. Samt att jag kollade tändstiften, lite sotiga och lite lite fuktiga. Men allt gick att torka av med en bit papper. Några mer förslag? Choken fungerar inte. Utan jag får stänga choken manuellt i motorrummet.
Provade igen och den hostade bara igång några gånger. Ska ta lös en tänkabel sen och sätta mot motorblocket och se om det blir en fin blå gnista. Ska bara ladda batteriet igen haha.
justera tändningen,, medans man kör startmotorn, låter helt klart som NÅGOT tändproblem,, tändprolem är ju inte BARA att den inte får gnista,, brytare kan vara för tight å tändning justeras,, mm
Hej allihopa och tack för era svar. Det visade sig att brytarna stog fel. Hur de kan a ändrats det vet jag inte för att fördelaren är ny. Så bilen fick ingen gnista alls. Men nu spinner den på bra
Hej allihopa och tack för era svar. Det visade sig att brytarna stog fel. Hur de kan a ändrats det vet jag inte för att fördelaren är ny. Så bilen fick ingen gnista alls. Men nu spinner den på bra
Dom kan lossna och nötas så gapet och tidpunkten ändras. Bra att det var enkelt och gratis.