Köpråd Mitsubishi 3000gt med skavanker!

youkha
24 maj 2018 · 15 Inlägg

Har kollat på gammla japanska sportbilar från 90-talet såsom bilen i rubriken,nissan 240sx,eclipse,mx-5 mm och fastnade för 3000gtn,eftersom jag är student med inte så mycket pengar så har jag en budget till 40.000kr. Har sett följande bil : https://www.blocket.se/goteborg/Mitsubi … _3&w=3 för 20.000kr

Skavankerna är följande:
- Lågt oljetryck medför att motorn går dåligt samt ventilerna knackar.
- 2 däck slut. Helt okej begagnade medföljer
- Sliten förarstol

Det första problemet är det som oroar mig mest,finns det npgon kunnig här som kan säga om det går att fixa problemen med de resterande 20.000kr jag kommer att ha kvar efter att ha köpt bilen. Den har ju bara gått 14000mil kanske värd att rädda?

xXSammy
24 maj 2018 · 6 566 Inlägg

Student med låg budget och en 3000GT är ingen bra ide, en 3000 GT med fel är ännu sämre ide.

De/Dem
youkha
24 maj 2018 · 15 Inlägg

Ska ha hört att den är hyffsat bensinsnål,jag har nog hört fel ellerhur?

xXSammy
24 maj 2018 · 6 566 Inlägg

Beror på vad du tycker är snålt.
Jag har kört en 2.5L V6a, lugn körning på 1.3L milen blandat.. Vid ren landsväg och aldrig över 100 så drog den 0.85L milen.
Tror inte en 3.0L V6a på 225 hk är så mycket bättre.

Kolla på en nyare Honda Civic om du vill åka japanskt

De/Dem
jaka54
24 maj 2018 · 5 656 Inlägg

Hej!
Om du kan mecka och har tid och plats så varför inte...men annars ...glöm det!!!
Varför inte  en Toyota!? Japanare är har bra mekaniskt kvalitet men sämre rostskydd.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 maj 2018 · 4 917 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om du kan mecka och har tid och plats så varför inte...men annars ...glöm det!!!
Varför inte  en Toyota!? Japanare är har bra mekaniskt kvalitet men sämre rostskydd.

Due, grabben är sugen på kärran p gr av det häftiga utseendet..
Och visst ser den iögonfallande bra ut..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 maj 2018 · 17 345 Inlägg

Räkna med motorbyte så du bör ha minst 50k undanstoppat i reparationskostnad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Vilken miss jag gjorde..
Det är väl därför den ska bort p gr av att säljarn inte vill lägga ut den summan på rep..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Soulman
24 maj 2018 · 1 271 Inlägg

youkha skrev:
Ska ha hört att den är hyffsat bensinsnål,jag har nog hört fel ellerhur?

Ha ha, bränslekostnad är det du behöver oroa dig för minst av allt om du köper den där.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Evildan
24 maj 2018 ·

Den motorn är billig att reparera eller byta ut. Jag menar som så, vad kostar en gammal Chrysler Voyager 1998 med trasig låda eller en Hyundai Sonata från 1995 som fullständigt rostat upp?
Det finns dessutom en Mitsubishi Sigma på blocket just nu för kaffepengar som även den kan agera donator med den framdrivande hårdvaran.

Senast redigerat av Evildan (24 maj 2018)

Slash Saabifierad
25 maj 2018 · 2 023 Inlägg

Det är bättre att lägga pengarna på en fungerande Toyota Celica eller en Mitsubishi Eclipse. För 40.000 bör du kunna få en lite värre variant än 115 hästar Celicor.
Kan du acceptera en bil som ser snabb och sportig ut men som mer är en glidarbil kanske Ford Probe kan vara något.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang