WilleG
8 april 2019
· 185 Inlägg
Fått hem lite grejor så som intercooler, kylare, catchtank, delar till downpipe och lite smågrejor, givetvis rakt ut i garaget och sätta igång
Började med att passa in intercooler och kylare i detta trånga motorutrymme, kapade bort en bit av "kyltunneln" för att få intercoolern längre fram.
Även en del av frontplåten fick jackas ur för att kylaren skulle få plats.
Påbörjade några fästen för intercoolern.
Sen gjordes ett nytt undre fäste för kylaren då den behövde sänkas.
Provmonterat! Saknas just nu gummimellanlägg till fästena och sen ska även fästöronen förstärkas så dom inte flexar lös kylaren. En elfläkt provmonterades även, vart jättetrångt med B21an men motorn som ska i ska ha en remskiva mindre så det blir lite hyggligare med plats.
För er som undrar varför kylaren sitter så långt ner så får denna bild tala för sig själv
Kardanen blir från en Volvo 740 med hardyskiva, den främre delen kommer lämnas okortad och den bakre kommer behöva kortas en del.
Passade på att montera nytt stödlager, balk ska byggas senare.
Har fått lite ordning på växelspaken nu, en kompis hjälpte mig och svarvade nya plastbussningar till föraren, mången tack!
Kapade upp runt spakstället lite för att ge plats att kunna skruva.
Då nedre delen skulle förlängas för kortare lägen så gjordes låsskruven till sprinten om till modell mini för att inte ta i hardyskivan rakt under. En bits hamnade på bild för storleksreferens.
Spaken förlängdes och det vart ganska bra, lägena känns bra och fasta. Skulle gärna ha liiiite kortare växellägen men det får bli senare.
Passade även på att förstärka huvudcylinder-fästet till kopplingen då jag hade igång svetsen, nu flexar det inte!
Tänkte göra klart bromsrörsdragningen, jag återanvände t-kors och nipplarna från denna original reducering.
Gjorde ett fäste för t-korset som ska sitta på bakaxellocket, denna målades svart men glömde fota detta.
Bromsrör drogs ut till bromsarna. Bakaxeln är skitig jag vet
Sen fick det bli en specialare för bromsslangen. Jag gjorde en hona-hona adapter så att den kunde förlängas med bromsrör. Ena änden i bromsröret enkelkonades för att slangen skulle kunna pressa mot.
Är inte helt nöjd med slang-lösningen, det ska klamras ytterligare på slangen så det inte nöter på bromsledningen. Man kanske kan göra någon snyggare lösning i framtiden om man ev. byter till stålomspunna slangar.
Senast redigerat av WilleG (12 april 2019)