topplock från 2.4i till 2.5T (T5 motor)

7 Inlägg
Skrivet 20 juni · Inlägg av trådskaparen #1

Hej mitt första inlägg så säg till om det blir fel eller för långt

Har en Volvo s40N 2004 med T5 motorn på 220hk motorkod B5254T3 
Motorn har gått varm så topplocket skevat sig och har en spricka, hittar ingen topp från T5 motorn men ett par från 2.4i 170hk motorkod B5244S4
Vad jag kan se skiljer sig är att T5 har VVT (variabel ventil timing) på både insugskam och avgaskammen, medans 2.4an bara har det på insugskammen. Vet att 2.4an har 2435cc slagvolym medans T5 an har 2522cc slagvolym

Till min från nu går det att bara flytta över kammarna med vvt till topplocket från 2.4an
Är det olika storlek på förbränningsrummet i toppen mellan dem och har dem samma ventiler?
Utifrån vad jag kan se på bild så ser den likadan ut (samma gjutning) bara att dem pluggat ena hålet för solenoiden till VVTn.

Observera att det bara är topplocket som behöver bytas kammar och kammlock kan jag ju lätt byta ut om de passar

Tackar för snabba svar
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228772/228772-7a4b35284712738918ba2d5376cb5aaf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228772/228772-22c6fee7553a29822ce9ed62970b7f53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228772/228772-3654b63f0ff45e25935c7f0b4898c99e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228772/228772-cc581208c073740a8b6772f0f41914d6.jpg

Senast redigerat av Davidgladen (21 juni )

231 Inlägg
Skrivet 22 juni #2

S40 bilar är utrustade med 4cylindriga motorer vilket innebär antingen 2,0T(lätt trycksturbo eller T4 ( högtryksturbo) T5 betyder femcylindrig motor, så du tittar efter fel delar

Reservdansk · 6 255 Inlägg
Skrivet 22 juni #3

Den tidiga S40n hade 4 cyl, men den efterföljande versionen hade 5 cyl.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
5 534 Inlägg
Skrivet 22 juni #4

tror att även om den passar rent fysiskt så är det olika förbränningsrum och kompressionsförhållande,, kan blir problem där då den kommer från en sugmotor å ska på en turbomotor,,

2 361 Inlägg
Skrivet 23 juni #5

vet inte om det passar med topp från en s60t5a B5254T3  har en sådan liggande annars

döden kommer tillbaka
7 Inlägg
Skrivet 23 juni · Inlägg av trådskaparen #6

granadadr skrev:
tror att även om den passar rent fysiskt så är det olika förbränningsrum och kompressionsförhållande,, kan blir problem där då den kommer från en sugmotor å ska på en turbomotor,,

Tack för svaren!
Har för mig att T5 an bara ska ha längre slag därav den högre slagvolymen än 2.4an rätta mig om jag har fel.
Sen är det toppen som bestämmer vilket komp motorn har?

7 Inlägg
Skrivet 23 juni · Inlägg av trådskaparen #7

turbodeath skrev:
vet inte om det passar med topp från en s60t5a B5254T3  har en sådan liggande annars

Hej osäker om den passar då min motor är i RNC conceptet
Där C står för compact och dem är gjutna annorlunda än dem vanliga RN motorerna
Tackar mycket för förslaget

Är du säker att det inte är en S40 T5? Då B5254t3 bara användes i s40 V50 c30 och c70

Senast redigerat av Davidgladen (23 juni )

7 Inlägg
Skrivet 23 juni · Inlägg av trådskaparen #8

Lite fler bilder
Bild 1 är toppen från min b5254t3
Bild 2 en topp från b5244s4

Alla hålen är lika tro mig jag har dubbelkollat med flera då denna har oljefläckar

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228772/228772-327bdf0d85e28e77bc78a96b12ec1e22.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228772/228772-d57d9fd8bf9a2b37f4a3aedc1a87c220.jpg

Vid noggrann inspektion ser toppen från min motor ut att vara planad sedan förut

7 Inlägg
Skrivet 25 juni · Inlägg av trådskaparen #9

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228772/228772-d408c1cdc121663da8c47c133ac64cd9.jpg

På denna sidan står det att det passar b5244s och b5254t


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang