Få loss alubult från alublock

jontasratt
28 juni 2018 · 34 Inlägg

Tjena! Har en alubult som sitter i mitt alublock.. Lyckades i all hast innan jag började tänka bryta av huvudet.. Så jag använde svetstång men det snurrar bara.
Wd40 har använts.. Vad för alternativ har jag glömt bort?
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200541/200541-af71be1885e415d25bcde479d28614a3.jpg

Hjälp är behövligt!
Mvh jonas

zzr94092
28 juni 2018 · 4 391 Inlägg

Låt den sitta kvar bara,om det går,lådan sitter väl med bult så det räcker ändå.

mb_pucken
28 juni 2018 · 5 087 Inlägg

Sätt på 2 muttrar, spänn dom mot varandra och dra sedan lös pinskruven. Eventuellt kan gänglåsning användas under muttrarna.
Alternativt såga av den och borra ut resten :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Meaganeowner
29 juni 2018 · 2 250 Inlägg

Borra som skrivs ovan. Dra sen i en Helicoil, stålgänga.
Blir bättre än nytt.

Power-krille
29 juni 2018 · 672 Inlägg

Rena rama drömscenariot, snygga till gängen så du får på muttrar som föreslagits innan, gärna flera
Sen masserar du försiktigt med en hammare på godset på blocket runt pinnen så det blir rörelser runt
Pinnskruven, sedan provar du försiktigt att dra, lite fram å tbx

"Väx inte upp! det är en fälla"
Utmarks-Loke
29 juni 2018 · 5 840 Inlägg

Annars är rörtång bättre än svetstång för att dra lös bultar med. Rätt inställd skall den inte unna snurra

cyberk2
29 juni 2018 · 214 Inlägg

På med mutter, svetsa fast den. Värm med gas eller induktionsvärmare. Värme gör underverk!!! Tar du muttern långt ner och lägger en redig svets runt hela muttern kan den värmen räcka

Meaganeowner
29 juni 2018 · 2 250 Inlägg

Ser ut som om pinnskruven/bulten, eller vad det nu heter sitter gängad i en bula på blocket.
Om det är så, är det väl bara att kapa pinnbulten jämns med godset. Ett körnslag i mitten och borra ur gängor och allt. Dra in en genomgående skruv med mutter och bricka på andra sidan bulan.

Viktigt är väl då att plana ytan runt hålet på "baksidan" av bulan, där bricka och mutter hamnar. Är anliggningsytan sned, så är det stor risk att man drar bort en bit av blocket, inklusive bulan, vid montering.

Senast redigerat av Meaganeowner (29 juni 2018)

Meaganeowner
29 juni 2018 · 2 250 Inlägg

.

Ts skriver inledningsvis att bulten är av aluminium!

Är med andra ord rätt mjuk. Och mjukare blir den förmodligen om man svetsar/värmer.
Resultatet beror även på legering.

Då är vi tillbaks i ruta 1, men med en kortare bult. Och hamnar slutligen i något av akternativen jag skrivit om ovan.

Finast och mest likt original, är att dra in en Helixgänga. Så gör man ofta när gängor i aluminium blir obrukbara. Garanterat starkare än original. Använd sedan stålbult/skruv.

Är väl heller inte alla som har en TIG-svets hemma för aluminiumsvetsning med finess.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (29 juni 2018)

Utmarks-Loke
29 juni 2018 · 5 840 Inlägg

cyberk2 skrev:
På med mutter, svetsa fast den. Värm med gas eller induktionsvärmare. Värme gör underverk!!! Tar du muttern långt ner och lägger en redig svets runt hela muttern kan den värmen räcka

Visst, om det hade varit stål...

jontasratt
29 juni 2018 · 34 Inlägg

Power-krille skrev:
Rena rama drömscenariot, snygga till gängen så du får på muttrar som föreslagits innan, gärna flera
Sen masserar du försiktigt med en hammare på godset på blocket runt pinnen så det blir rörelser runt
Pinnskruven, sedan provar du försiktigt att dra, lite fram å tbx

Ska testa det här idag.. Funkar inte det så borrar jag ut och sätter dit en ny gänga och bult.. Tack för alla svar!

Mrsaab99turbo
29 juni 2018 · 103 Inlägg

Prova att värma både gods och bult med Värmepistol, gas eller induktionsvärmare. Kyl snabbt av så att svalna, gärna mer än en gång. Använd sedan en rörtång.
Finns det möjlighet så skruva dit två eller tre muttrar först att kunna använda som grepp för rörtången så sparas gängorna på pinnbulten.

Lycka till!

jompazx
29 juni 2018 · 291 Inlägg

bultar som fastnat i aluminium brukar gilla lite knackelbank för att släppa!

jaka54
29 juni 2018 · 5 733 Inlägg

Hej!
Aluminiumbult??? Lite värme runt godset och en rörtång!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang