Köpråd: speldator under 10k

panda666
7 oktober 2019 · 4 250 Inlägg

THEBADGUY skrev:

panda666 skrev:

THEBADGUY skrev:
32GB behöver du inte köpa iaf, eftersom datorn du köpte(om du nu köpte den på Webhallen som Panda länkade) med största sannolikhet enbart stödjer max 16GB totalt.

Hade själv kört på något sånt här.

https://www.inet.se/produkt/5301953/hyp … -cl16-fury

Jobbiga är att man aldrig riktigt kan garantera att det funkar med tanke på att du har en fabriksbyggd dator. BIOS kan vara lagom jävliga i dom.

kul me nån som kan hjälpa till lite me ram här iaf, men hans rigg ska palla 32gb iaf. Står tom i den sidan som ja länkade, tom i senaste inlägget ser man max 32gb står det. Men hoppas ts hittar en lösning och återkom hur det gick mr president?

Nog kan du säkerligen trycka in 32GB ram, men frågan är om BIOS tillåter det.
Flesta sidorna jag hittar påstår att 16GB är max, så jag är tämligen säker att det är en BIOS låsning.

https://www.cnet.com/products/lenovo-le … 128-tb-us/

https://www.insight.com/en_US/shop/prod … -25ICZ-to/

https://www.komplett.se/product/971153# … al-details


Men hursomhelst så hoppas jag att Presidento hittar något vettigt och att det funkar som det ska!

jäkla bios helsike, kanske måste in o pilla i bios eller flasha till nyare bios men man kanske ska skita i att pilla där först o främst. Räcker väl me 16. har sj 8gb o hittills har det inte behövts mera.

Presidento Of World
7 oktober 2019 · 3 324 Inlägg

La en beställning på dom hyperX 16gb. Vi får hoppas på att den är bättre och inte sämre ^^ återkommer.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
10 oktober 2019 · 3 324 Inlägg

Har nu installera minnena. Datorn visar 16gb på "den här datorn" och det samma i cpu-z.

Dock bara 1330.8 MHz i Dram-frequency.

Skall det vara så?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
10 oktober 2019 · 3 324 Inlägg

Presidento skrev:
Har nu installera minnena. Datorn visar 16gb på "den här datorn" och det samma i cpu-z.

Dock bara 1330.8 MHz i Dram-frequency.

Skall det vara så?

Samt 1.20V

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
10 oktober 2019 · 4 250 Inlägg

Presidento skrev:
Har nu installera minnena. Datorn visar 16gb på "den här datorn" och det samma i cpu-z.

Dock bara 1330.8 MHz i Dram-frequency.

Skall det vara så?

tyckte ja såg att du hade exakt samma när du hade 8gb också när du visade bilden på cpu-z, det ser normalt ut, man får inge speciellt ökning i spelprestanda me snabbare minnen, men man får ju användning av mer minne. 16gb borde ta dig lågnt nu^^  men kul att dom funkar.

Presidento Of World
10 oktober 2019 · 3 324 Inlägg

panda666 skrev:

Presidento skrev:
Har nu installera minnena. Datorn visar 16gb på "den här datorn" och det samma i cpu-z.

Dock bara 1330.8 MHz i Dram-frequency.

Skall det vara så?

tyckte ja såg att du hade exakt samma när du hade 8gb också när du visade bilden på cpu-z, det ser normalt ut, man får inge speciellt ökning i spelprestanda me snabbare minnen, men man får ju användning av mer minne. 16gb borde ta dig lågnt nu^^  men kul att dom funkar.

https://valid.x86.fr/6bh6gf

vad tror vi? flyter iaf på tyngre photoshop tycker jag smile

Senast redigerat av Presidento (10 oktober 2019)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
10 oktober 2019 · 4 250 Inlägg

Presidento skrev:

panda666 skrev:

Presidento skrev:
Har nu installera minnena. Datorn visar 16gb på "den här datorn" och det samma i cpu-z.

Dock bara 1330.8 MHz i Dram-frequency.

Skall det vara så?

tyckte ja såg att du hade exakt samma när du hade 8gb också när du visade bilden på cpu-z, det ser normalt ut, man får inge speciellt ökning i spelprestanda me snabbare minnen, men man får ju användning av mer minne. 16gb borde ta dig lågnt nu^^  men kul att dom funkar.

https://valid.x86.fr/6bh6gf

vad tror vi? flyter iaf på tyngre photoshop tycker jag smile

ser bra ut^ men trimma inte så mke om ja var du. låt det sitta så originalt som möjligt. saker o ting kan börja bli ledset annars.

Presidento Of World
10 oktober 2019 · 3 324 Inlägg

panda666 skrev:

Presidento skrev:

panda666 skrev:

tyckte ja såg att du hade exakt samma när du hade 8gb också när du visade bilden på cpu-z, det ser normalt ut, man får inge speciellt ökning i spelprestanda me snabbare minnen, men man får ju användning av mer minne. 16gb borde ta dig lågnt nu^^  men kul att dom funkar.

https://valid.x86.fr/6bh6gf

vad tror vi? flyter iaf på tyngre photoshop tycker jag smile

ser bra ut^ men trimma inte så mke om ja var du. låt det sitta så originalt som möjligt. saker o ting kan börja bli ledset annars.

Bara en till ssd så behövs det inget mer^^ iövrigt inte pillat nåt på mjukvaran alls smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
2Lazy
10 oktober 2019 · 1 Inlägg

Presidento skrev:
Har nu installera minnena. Datorn visar 16gb på "den här datorn" och det samma i cpu-z.

Dock bara 1330.8 MHz i Dram-frequency.

Skall det vara så?

Njaa, beror på vad det står att minnerna klarar av, gå in i bios o kör X.M.P så de åtminstone går i den hastighet som lovas av tillverkaren.
Tex:
2660Mhz
3000Mhz
3200Mhz

Annars, grattis till köpet!

Presidento Of World
11 oktober 2019 · 3 324 Inlägg

2Lazy skrev:

Presidento skrev:
Har nu installera minnena. Datorn visar 16gb på "den här datorn" och det samma i cpu-z.

Dock bara 1330.8 MHz i Dram-frequency.

Skall det vara så?

Njaa, beror på vad det står att minnerna klarar av, gå in i bios o kör X.M.P så de åtminstone går i den hastighet som lovas av tillverkaren.
Tex:
2660Mhz
3000Mhz
3200Mhz

Annars, grattis till köpet!

Det skall gå på 2660mhz. Jag skall prova detta, Tack!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
22 augusti 2020 · 3 324 Inlägg

Har nu haft datorn ett tag , kanon nöjd nya ram minnen blev kanon.

Dags för en till ssd dock .. ingen värre en enkel
https://www.netonnet.se/art/datorkompon … AuEALw_wcB

Funkar denna, eller rättare sagt passar den?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
22 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Presidento skrev:
Har nu haft datorn ett tag , kanon nöjd nya ram minnen blev kanon.

Dags för en till ssd dock .. ingen värre en enkel
https://www.netonnet.se/art/datorkompon … AuEALw_wcB

Funkar denna, eller rättare sagt passar den?

vad för budget? och varför så lite plats? personligen är ja sur på mig sj att ja inte köpte 1000gb istället för min 500gb, minns inte din rigg men ja kör på samsung evo 860, de gör all skillnad fyfan. det ska passa varför inte? alla datorer har nu 3/6gb anslutning? dvs så att du får ut max hastighet av din ssd.

Presidento Of World
22 augusti 2020 · 3 324 Inlägg

panda666 skrev:

Presidento skrev:
Har nu haft datorn ett tag , kanon nöjd nya ram minnen blev kanon.

Dags för en till ssd dock .. ingen värre en enkel
https://www.netonnet.se/art/datorkompon … AuEALw_wcB

Funkar denna, eller rättare sagt passar den?

vad för budget? och varför så lite plats? personligen är ja sur på mig sj att ja inte köpte 1000gb istället för min 500gb, minns inte din rigg men ja kör på samsung evo 860, de gör all skillnad fyfan. det ska passa varför inte? alla datorer har nu 3/6gb anslutning? dvs så att du får ut max hastighet av din ssd.

Max 500. Behöver egentligen inte men har hittat ett spel som är enorm haha och vill installera men då får jag knappt något plats över på nuvarande ssd..

Finns det bara en typ av anslutning på ssd?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
husseman
22 augusti 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, intressant tråd- men lite felplacerad eller?

mvh/husse

panda666
22 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Presidento skrev:

panda666 skrev:

Presidento skrev:
Har nu haft datorn ett tag , kanon nöjd nya ram minnen blev kanon.

Dags för en till ssd dock .. ingen värre en enkel
https://www.netonnet.se/art/datorkompon … AuEALw_wcB

Funkar denna, eller rättare sagt passar den?

vad för budget? och varför så lite plats? personligen är ja sur på mig sj att ja inte köpte 1000gb istället för min 500gb, minns inte din rigg men ja kör på samsung evo 860, de gör all skillnad fyfan. det ska passa varför inte? alla datorer har nu 3/6gb anslutning? dvs så att du får ut max hastighet av din ssd.

Max 500. Behöver egentligen inte men har hittat ett spel som är enorm haha och vill installera men då får jag knappt något plats över på nuvarande ssd..

Finns det bara en typ av anslutning på ssd?

går det inte o kasta nått du inte använder? jag behövde nyss nästan 100gb också för att installera ett skitspel och ja slängde typ ganska mycket onödigt, flyttade till en slöare disk som ja inte spelar så mycket av endå, wips hade ja plats^^ skulle rekommendera att du kollar först ifall du kan ta bort nått ifall det går för att få mer plats annars så är det ny ssd som gäller? går det inte att höja till en tusing? du får åtminstone 500gb samsung 860 evo ssd som är helt grymma. Dom ansluts som en vanlig disk, vanlig hdd, det är samma anslutningar bara att det finns på ditt moderkort att välja 3gb/6gb vad ja minns, du ska montera på den *snabba* då får din ssd max fart så att säga. Alltså kablarna från ditt moderkort till din ssd:) kolla på youtube annars om ja lät krånglig;)

@Husse: Tråden är i off topic? har varit det ganska länge så ja tror det är lugnt:)

Mew
22 augusti 2020 · 2 157 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, intressant tråd- men lite felplacerad eller?

mvh/husse

Ligger ju under Off Topic, så det är nog lugnt. tongue

husseman
22 augusti 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, aha- de missade jag..kan man skriva va man tycker om Miljömuppar o sånt oxå då?. Under offtopic menar ja..

mvh/husse

Presidento Of World
22 augusti 2020 · 3 324 Inlägg

panda666 skrev:

Presidento skrev:

panda666 skrev:

vad för budget? och varför så lite plats? personligen är ja sur på mig sj att ja inte köpte 1000gb istället för min 500gb, minns inte din rigg men ja kör på samsung evo 860, de gör all skillnad fyfan. det ska passa varför inte? alla datorer har nu 3/6gb anslutning? dvs så att du får ut max hastighet av din ssd.

Max 500. Behöver egentligen inte men har hittat ett spel som är enorm haha och vill installera men då får jag knappt något plats över på nuvarande ssd..

Finns det bara en typ av anslutning på ssd?

går det inte o kasta nått du inte använder? jag behövde nyss nästan 100gb också för att installera ett skitspel och ja slängde typ ganska mycket onödigt, flyttade till en slöare disk som ja inte spelar så mycket av endå, wips hade ja plats^^ skulle rekommendera att du kollar först ifall du kan ta bort nått ifall det går för att få mer plats annars så är det ny ssd som gäller? går det inte att höja till en tusing? du får åtminstone 500gb samsung 860 evo ssd som är helt grymma. Dom ansluts som en vanlig disk, vanlig hdd, det är samma anslutningar bara att det finns på ditt moderkort att välja 3gb/6gb vad ja minns, du ska montera på den *snabba* då får din ssd max fart så att säga. Alltså kablarna från ditt moderkort till din ssd:) kolla på youtube annars om ja lät krånglig;)

@Husse: Tråden är i off topic? har varit det ganska länge så ja tror det är lugnt:)

Ja, det går väl men vill ju helst inte haha ifall man blir sugen på det slängda ... Sen är det gött att ha reserv plats till framtiden, det går att gå upp till 1000 men eftersom jag inte är så kräsen så tänkte jag runt 500kr. Då borde de vara SATA abslutning? Jag kikar..

Tack för svar så länge jag är återkomma..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
23 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Presidento skrev:

panda666 skrev:

Presidento skrev:

Max 500. Behöver egentligen inte men har hittat ett spel som är enorm haha och vill installera men då får jag knappt något plats över på nuvarande ssd..

Finns det bara en typ av anslutning på ssd?

går det inte o kasta nått du inte använder? jag behövde nyss nästan 100gb också för att installera ett skitspel och ja slängde typ ganska mycket onödigt, flyttade till en slöare disk som ja inte spelar så mycket av endå, wips hade ja plats^^ skulle rekommendera att du kollar först ifall du kan ta bort nått ifall det går för att få mer plats annars så är det ny ssd som gäller? går det inte att höja till en tusing? du får åtminstone 500gb samsung 860 evo ssd som är helt grymma. Dom ansluts som en vanlig disk, vanlig hdd, det är samma anslutningar bara att det finns på ditt moderkort att välja 3gb/6gb vad ja minns, du ska montera på den *snabba* då får din ssd max fart så att säga. Alltså kablarna från ditt moderkort till din ssd:) kolla på youtube annars om ja lät krånglig;)

@Husse: Tråden är i off topic? har varit det ganska länge så ja tror det är lugnt:)

Ja, det går väl men vill ju helst inte haha ifall man blir sugen på det slängda ... Sen är det gött att ha reserv plats till framtiden, det går att gå upp till 1000 men eftersom jag inte är så kräsen så tänkte jag runt 500kr. Då borde de vara SATA abslutning? Jag kikar..

Tack för svar så länge jag är återkomma..

Tror du kommer att lyckas, kommer inte ihåg vad det heter men det är samma anslutningar som i en vanlig hårddisk. Vad äre för spel? ja spelar just nu pso2 som är en riktig skitspel som tar typ 90gb. Varsågod och återkom:)

MammDiin
23 augusti 2020 · 2 019 Inlägg

Om du tycker du behöver 250GB så köp en 500GB skulle jag säga. Brukar oftast bli för lite utrymme förr eller senare fastän man tycker man borde ha mer än tillräckligt.
Sen så skiljer inte priset alltför mycket mellan 250 och 500GB.

Finns ju förutom den du länkade Samsung som Panda666 föreslog. Finns även exempelvis Crucial MX500 som är rätt så populär.

Glöm inte köpa en SATA kabel om du inte har fått med någon extra eller har från förut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang