Kabel mellan startmotor och solenoid brinner av

spaaals
12 juli 2018 · 72 Inlägg

Har en s70 med d5252t, när jag köpte den så var kabeln mellan startmotorn och solenoiden avbränd, jag skarvade på en kabelsko och det funkade i några dagar men sen brann även den av, bränsleledningarna var kopplade hejvilt förbi dieselfiltret så den drog väl luft där nånstans och man fick nöta på starten en stund för att få igång den (antagligen därför den brann av?)
Har kopplat bränsleledningarna på enda logiska sättet nu och ska försöka få igång den, provisoriskt så satt jag en startkabel mellan flätan på start motorn till solenoiden, men den vart skollhet efter bara sekunder och plasten ville smälta. (verkar ungefär lika grov som kabeln som ska vara där).
Är det normalt att den flätan blir så het även om man ej nöter på starten? Inte konstigt att den brinner av då?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Det blir byte av antingen solenoid eller startmotor.
Eller ta av och kolla.
Gissar  på startmotorn eftersom det är ju den som ska börja rotera..
Den är kanske trög invändigt..
Billigast blir det på skroten..

Senast redigerat av chanstagarn (12 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
12 juli 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Är det den tunna kabeln eller den centimetertjocka som blir het? Den tunna kabeln  till solenoiden har till uppgift att skjuta fram startmotordrevet vid start (när du vrider om tändningsnyckeln) och kopplar samtidigt in den tjocka kabeln så startmotorn får ström (och drar runt motorn)! När du släpper tändningsnyckeln upphör strömmen att flyta i den tunna kabeln och startmotordrevet åker tillbaka ("solenoiden släpper")  Ingen ström går alltså via den tunna kabeln  när motorn gått igång.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang