Vad ska göras vid en motorrenovering b230???

caromania Forummoderator
27 juli 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nja! Jag menade nog "instrument" när jag sa "verktyg".

Ja ska man pula runt med allt involverat så drar det iväg väldigt snabbt. Men som sagts i tråden av många, det verkar overkill att riva lager etc. Om motorn "bara" gått 25k och inte drar hiskeligt med olja så är ju en genomgång av toppen helt klart vettigt att nöja sig med. Resten av pengarna skulle jag lägga på att byta slangar och riktiga servicedelar med bra tändkablar etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
N0rdiin
27 juli 2018 · 54 Inlägg

Du kan räkna en botten renovering med lager, packningar, ringar, och allt för ca 12000. Du bör plana topp och om du ska ha stålpackning så rekommenderar jag plana blocket också. Du få ju räkna med allt krims krams utanpå också såsom remmar, nya bultar m.m
Som tidigare i tråden nämnt, sätt inte en budget på öret för de drar iväg tusenlappar lätt smile

Senast redigerat av N0rdiin (27 juli 2018)

Hultberg63
27 juli 2018 · 39 Inlägg

Tänkte köra motorn orginal och endast byta lager, kolvringar och packningar (orginal delar).
Sen ska inte blocket eller toppen behövas planas då jag tog bort topplocket för ett tag sen och det var jämt och fint

rudarmy
27 juli 2018 · 354 Inlägg

Har inte motorn rasat så är spel förmodligen inom ramen för ok!

Byt vevlager och alla packningar, hona cylindrarna hos en kunnig person(biltemas är skit enligt mig) byt kolvringar( mät gap runt 0,35mm +- 0,05mm blir säkert bra) plana toppen 1mm,  inget måste men du får högre komp som gör gott:) byt ventiltätningar, täta in ventilerna med indianpinne. Matchporta insug och avgas mot packningen.
Om du köper färdigt renoveringskit ingår även ramlager som är rätt dyra,tror det blir mycke billigare att köpa det du behöver!
Detta är en enkel uppfräschning för en ok peng! ~ 4000kr inkl bladmått
Sen kommer det börja kosta pengar..

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Hultberg63
27 juli 2018 · 39 Inlägg

Tack för ett bra svar rudarmy!

Men är ”alla” honingsverktyg man sätter i borrmaskin dåliga eller är det specifikt Biltema som har en dålig?

Sen om man ska hona själv är det väll ”bara”
Att köra i varje cylinder med låg hastighet 200-500 varv i minuten och snabba rörelser upp/ner tills vändkander är borta och försöka få 45 graders ”slipvinklar”
Genom hela cylindern.
Hur länge ska man köra i varje cylinder ca 10 min? Eller ska man skita i tiden, allså hur länge man får stå och ”gnussa” och bra fokusera på att få samma yta genom genom hela cylindern? Isånnafall hur länge brukar det ta? (Förstår att det kan vara olika beroende på skicket)

rudarmy
27 juli 2018 · 354 Inlägg

Hultberg63 skrev:
Tack för ett bra svar rudarmy!

Men är ”alla” honingsverktyg man sätter i borrmaskin dåliga eller är det specifikt Biltema som har en dålig?

Sen om man ska hona själv är det väll ”bara”
Att köra i varje cylinder med låg hastighet 200-500 varv i minuten och snabba rörelser upp/ner tills vändkander är borta och försöka få 45 graders ”slipvinklar”
Genom hela cylindern.
Hur länge ska man köra i varje cylinder ca 10 min? Eller ska man skita i tiden, allså hur länge man får stå och ”gnussa” och bra fokusera på att få samma yta genom genom hela cylindern? Isånnafall hur länge brukar det ta? (Förstår att det kan vara olika beroende på skicket)

Jag lämnade in blocket och de va endast honat i toppdelen max 15cm.. Kan ju inte tagit mer än 5min..(bra timpenning!) han sa att det räcker gott och väl och det gjorde det:) jag betala 700kr välinvesterade kr enligt mig! blir det dåligt så tätar inte ringarna å det är ju rätt obra:)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Hultberg63
27 juli 2018 · 39 Inlägg

Okej men skulle man kunna hona själv?
Och isånnafall vilket verktyg rekomenderar ni?

N0rdiin
27 juli 2018 · 54 Inlägg

Tycker som rudarmy, om du låter en firma göra de så blir de bra o kostar samma i slutändan som om du tar en borrmaskin o honingsverktyg. Inte värt att jävla själv smile

Hultberg63
27 juli 2018 · 39 Inlägg

Okej, hur tänker ni krig detta?:
- hona cylindrarna
- nya kolvringar, kontrollera gapet
- ta bort vevaxeln
- mäta upp vevstappar med mikrometer
- byta ram/vevstakslager
- kontrolla ramlager/vevstaksspelet med dom nya lagren genom plastigage,
Är detta ett annat ord för radiallagerspel?
- behövs axialspelet kontrolleras, kan nogon vara snäll och förklara hur?

Måste alla lagerspel vara  exakt lika? ex alla ramlagerspel måste vara på 0,051 mm.
Eller gör det någonting att olika lagerspel varierar sålänge de är inom specifikationerna?

Ska jag mäta med plastigage både före och efteråt jag byter lager?

Något mer ni tänker på?

N0rdiin
27 juli 2018 · 54 Inlägg

Om du slipar veven så får du ju samma på alla. Jag slipade min vev men om du inte vill gö de så läs i en haynes bok och efter de så länge de håller sig inom spelet i boken så är de ok.
I ditt fall tror jag att du knappt behöver mäta nått sen motorn gått bra innan. Är väl kolvringarnas gap du ska va mest noga med

Senast redigerat av N0rdiin (27 juli 2018)

Hultberg63
28 juli 2018 · 39 Inlägg

Skulle man kunna andvända sig av ett bra digitalt skjutmått istället för mikrometer när man mäter diameter, orundhet osv på ex lagertappar?

Och ni har inga indvändigar på att mäta fler lager/spel och de ”beskrivningar” jag skrivigt verkar de stämma, eller är jag ute och cyklar?
Ex mäta med plastigage på ramlagerspel/ vevlagerspel.
Och är dessa spel ett annat ord för radiallagerapel?
Men vet någon hur man mäter axialspelet på vevaxeln med bladmått?

Inget mer som skas mätas upp än det jag skrev förrut?

Senast redigerat av Hultberg63 (28 juli 2018)

Tampongpunkarn
28 juli 2018 · 786 Inlägg

En mikrometer i dagens läge är inte alls för dyr, men digitala skjutmåttet kan kasta med hundra delar ibland.
därför borde du mäta med en mikrometer på en provbit som finns att köpa som är vissa mått, och senare med skjutmåttet så man ser vad det kastar men det är så små delar man behöver mäta så en mikrometer är att föredra wink

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Hultberg63
28 juli 2018 · 39 Inlägg

Okej då kör jag med mikrometer.

Men är det nån som kan svara om de mätningar jag skrivigt räcker?
Och hur man mäter axiallspelet?

N0rdiin
28 juli 2018 · 54 Inlägg

Bästa svaret får du om du ringer en motorfirma  som är ha ju på att mäta så du inte gör fel. Men du behöver nog inte mäta så noga för de gjorde inte jag o den motorn går än smile

Hultberg63
29 juli 2018 · 39 Inlägg

Vad mätte N0rdiin när du renovera?

Senast redigerat av Hultberg63 (29 juli 2018)

N0rdiin
29 juli 2018 · 54 Inlägg

Kolvringarna bara, men då slipade jag breven o hona cylindrar på firma. Sen så slipa ja in ventilera å

Hultberg63
29 juli 2018 · 39 Inlägg

Slipa du veven för att den va repig och ”ojämn” eller gjorde du det bara för att ”vara på den säkra sidan”?

N0rdiin
29 juli 2018 · 54 Inlägg

Motorn hade gått 34k mil och de kostade 1000 kronor så ja kände att då ä man ganska säker på att alla mått är inom rätt spelmån. Men då körde jag turbo så jag gjorde ju mer ingrepp än bara de. Kör du b230 original eller?

Hultberg63
29 juli 2018 · 39 Inlägg

B230fk allså turbo:-)

N0rdiin
29 juli 2018 · 54 Inlägg

Som sagt, jag slipade ju min vev men de är noga att stakarna sitter på samma ställe när du skruvar ihop annars kan de bli dåligt. Om du vara byter lager och veven ser bra ut så tror ja de går bra. Men en haynes bok är jävligt bra hjälp faktiskt om du funderar medan du skruvar

Senast redigerat av N0rdiin (29 juli 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang