Vad ska göras vid en motorrenovering b230???

Hultberg63
22 juli 2018 · 39 Inlägg

Hej, har en b230fk som jag ska börja renovera för att den just nu bara står o skräpar och vill ha något att göra under semestern och lära mig mer! Motorn kommer inte trimmas utan andvändas i en vardagsbil. Det som ska göras är byta ram o vevlager kolvringar+ alla packningar.

Den är lungt körd och har gått 25 000 mil.
Har läst i haynes boken en hel del.
I den står det att man ska kontrollera en jävla massa spel, laggertappar osv.
Exempelvis:
- kotrollera vevaxelns axialspel?
Vad är det? Måste man göra detta? Isånnafall hur gör man enklast det?

- kontrollera spel i cylinderlopp mellan kolv-cylinder.
Är detta nödvändigt? Hur mäter man isf detta spel lämpligast?

- mäta diametern på ram och vevlagrens tappar med en mikrometer? Har samma frågor kring denna mätning som dom två ovanstående.

- kontrollera ramlagerspel med plastigage?

Tycker detta låter som mycket mätningar,
motorn går ok och utan missljud så delarna borde ej vara så jätte slitna.
Måste man mäta/ kontrollera detta som jag skrivigt eller är det lite overkill? Eller är det så länge dom gammla lagren ser ok och vevaxeln ser bra ut bara att byta till nya?
Isånnafall hur ser ”så-slita-lager-att-det-är dags-att-slipa-om-vevaxeln” ut och hur ser ”det-är-bara-att byta-lager” ut?

Min budget är ju inte den starkaste så så lite kostnader desto bättre.
Skulle det räcka att kontrollera vevaxeln med sina fingrar och ögon genom att känna på ex lagertappar se hur dom ser ut?

Hur tycker ni? Hur skulle ni gjort? Kom gärna med tips & förlag! (Första gången jag gör detta)

Senast redigerat av Hultberg63 (22 juli 2018)

simlar
22 juli 2018 · 5 516 Inlägg

Det är väldigt mycket mätningar som krävs vid en seriös renovering och tar många timmar att renovera en hel motor.

Alla lagerspel ska mätas, detta för att säkerställa att tillräckligt många oljemolekyler ryms mellan t.ex vevaxel och ramlager.
Många skiter i att mäta detta, funkar i många fall men är en chansning.
Om lagerspelen är för små så blir det skrot av minst det lagret då det ej får tillräcklig smörjning och i värsta fall skrot av hela motorn när metallpartiklar från lagret åker ut i oljesystemet.
Är lagerspelen för stora blir oljetrycket för lågt och samtliga oljesmorda delar slits ut i förtid.

Radiallagerspelen mäts med antingen mikrometer eller plastigage, de flesta tycker det är enklast med plastigage.


Axiallagerspelet är spelet framåt bakåt på veven. Det blir en axialbelastning varje gång du håller kopplingspedalen nedtryckt, är detta spel för stort så veven kan röra sig för mycket framåt eller bakåt så finns det risk att motorn blir skrot. Sällan detta lagerspel behöver justeras men bör ändå mätas.

Axiallagerspelet mätas med bladmått, krävs inga andra specialgrejjer för det.


Cylinderloppen ska mätas att dom ej har blivit för nötta. Cylinderloppen blir koniska då dom slits.
Är cylinderloppen för slitna måste motorn borras och det behövs då kolvar och kolvringar av överdimension.
Vid en budgetrenovering så räcker det att hona cylindrarna och byta kolvringar, bättre än att inte göra någonting

Cylinderloppen mäts med en speciell indikatorklocka som är byggd för detta.


Kolvringsgapet ska mätas på samtliga kolvringar och är gapen för tighta måste dom filas till. Finns speciella kolvringsfilar för detta.
Lämnas kolvringsgapet för tight kommer kolvringen bottna och förstöra både kolv och cylindrar när motorn blir ordentligt varm vid t.ex hård acceleration.

Kolvringsgapet mäts med bladmått och slipas till antingen med en kolvringsfil eller försiktigt med en liten fin fil.


Eftersom du ej tänkt trimma och bilen går som den ska så är det bara slöseri med tid och pengar att renovera motorn.
En b230 håller minst 40k mil vid normal körning trots att det slarvas med service.

Kosta istället på motorn din en ordentlig service.
Byt tändkablar, tändstift, rotor, fördelarlock, bränslefilter, luftfilter, oljefilter och motorolja.
Sen kan du även passa på att byta bromsvätska, bakaxelolja, växellådsolja och servoolja.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hultberg63
22 juli 2018 · 39 Inlägg

Vet att det kan kännas som att kasta pengar i sjön eftersom motorn går bra osv.
Men skulle vara kul att ha något att göra nu när det är semester och lära sig mer.

Kommer bli mer åt en budgetrenoverings-hållet dvs, det ska iallafall inte bli sämre än vad det är.
Tänkte om ni visste några saker som man verkligen måste mäta/kontrollera.
Eller spel som inte är svåra att mäta/kontrollera dvs inte kräver ”specialverkyg” ex indikatorklocka, eller specialkunskaper.

Min plan är:
Nya ram& vevlager
Nya packningar
Nya kolvringar
Kommer hona cylindrarna.

Tänkte att många av dessa spel kan man ”strunta i” då motorn aldrig har skurit, haft några missljud osv. Enligt mig kan man då ”chansa” lite mer på att det ska funka, eftersom det iallafall fungerat innan man är där och rotar, och enligt mig borde funka lika bra efteråt?

till skillnad från en motor man renoverar pga ex slita ramlager, körkt vevstake osv. då flera spel kan ha ändrats/slitits ner.

Rätta mig om jag har fel eller är ute och cyklar.

Senast redigerat av Hultberg63 (23 juli 2018)

rudarmy
23 juli 2018 · 354 Inlägg

Ingen renovering i toppen? Är ju där du kan hämta hem förlorade hästar

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Hultberg63
23 juli 2018 · 39 Inlägg

Jo toppen ska plockas isär, göras ren, slipa in ventiler osv.

Hur har ni andra gjort med vevaxel, block vid en renovering?

volvo245amazon
23 juli 2018 · 110 Inlägg

varför hel renovera  en motor som går bra?
Renovera toppen och du får igen mycket hästar.
tvätta sedan av den och måla upp den.

Hultberg63
23 juli 2018 · 39 Inlägg

Ska ta toppen med, men det skulle vara kul att göra på hela motorn både för att jag har tid och vill lära mig. Derför frågar jag hur ni brukar göra vid mätningar av olika spel osv?

Senast redigerat av Hultberg63 (23 juli 2018)

Hultberg63
23 juli 2018 · 39 Inlägg

När ni renoverar motorer vilka lager/ spel mäter ni, och hur gör ni det?

Hultberg63
26 juli 2018 · 39 Inlägg

Ingen mer som vill svara? :-)

rudarmy
26 juli 2018 · 354 Inlägg

Köp en haynes reparationsbok är mitt tips! där finns allt du behöver:)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Hultberg63
26 juli 2018 · 39 Inlägg

Okej men om jag fattat det rätt:

*Mäta vevaxelns lagertappar för att se om dom är runda/ koniska med en mikrometer

* kontrollera kolvringagapet genom hela cylindern med alla kolvringar.

* hur gör man mer specifikt för att kontrollera axialspellet?, har läst i haynes men fattar ingenting.

*Radiallspelet (ramlagerspel/vevlagerspel) mäter jag med plastigage. Enligt haynes kan spelen vara mellan 0.024- 0.072 mm på ramlager.
På vevstakslager kan spelet vara mellan 0,023-0.067 mm.

Måste alla lagerspel vara  exakt lika? ex alla ramlagerspel måste vara på 0,051 mm.
Eller gör det någonting att olika lagerspel varierar sålänge de är inom specifikationerna?

Ska jag mäta med plastigage både före och efteråt jag byter lager?

Något mer som är viktigt att mäta upp?

Senast redigerat av Hultberg63 (26 juli 2018)

rudarmy
26 juli 2018 · 354 Inlägg

Edit: jag mätte inte vev el ramlager bara ploppa i nya.
Sen bytte jag alla packningar, vattenpump, oljepump och nya bult.


"* kontrollera kolvringagapet genom hela cylindern med alla kolvringar."

Nej, jag la i en ring åt gången ca 1-2cm ner i cylindern mätte med bladmått men vilket gap du ska ha beror på bränsle och hk!(hur varma grejerna blir)
De jag fick hem va 0,35mm, filade upp till 0,40 och 0,45 men som sagt beror helt på bränsle och hk.
https://www.acm.se/category/volvo-vit-motor-456-cyl

Senast redigerat av rudarmy (26 juli 2018)

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Hultberg63
26 juli 2018 · 39 Inlägg

Okej!,

Förstår skulle också gjort så, skrev ”frågan” lite väl  otyrigt:-)

Senast redigerat av Hultberg63 (26 juli 2018)

CC72
26 juli 2018 · 1 661 Inlägg

Det tar längre tid och kommer kosta mer än du tror... så är det alltid. Du hittar saker som kanske behövs bytas och man ska inte vara dumsnål.

Du skrev att du har en tight budget? Är den precis på öret räknat eller kan du låta det dra iväg ett gäng tusenlappar utan att vänta på nästa lön... och nästa...

Önskar dig dock lycka till och hoppas det går vägen.

rudarmy
26 juli 2018 · 354 Inlägg

"utan att vänta på nästa lön... och nästa..."

lol lol dagens understatement!!

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Hultberg63
26 juli 2018 · 39 Inlägg

Tight o thigt vill väll inte kosta på allt för mycket men om nogot behöver köpas kommer jag givetvis att göra detta men budget mellan tummen och pekfingret
5-10 000 (ej inräknat verktyg)

Men ”beskrivningen” på mitt förra inlägg om vilka spel och hur man mäter upp dom, stämmer den har ni några invändningar?

Och hur mäter man axialspelet på vevaxeln med bladmått?

Senast redigerat av Hultberg63 (27 juli 2018)

jaka54
27 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
De pengarna räcker inte långt! -Tyvärr! Verktyg är dyra bara de, så tillkommer motordelar...

caromania Forummoderator
27 juli 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
De pengarna räcker inte långt! -Tyvärr! Verktyg är dyra bara de, så tillkommer motordelar...

Iofs skrev han ”ej inräknat verktyg”.

Men för 5-10k gör man väl inga stora grejer. Behöver du verkligen byta lager och kolvringar? Jag skulle lägga pengarna på topplocket och sedan se till så den inte läcker olja.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
27 juli 2018 · 5 680 Inlägg

Hej!
Nja! Jag menade nog "instrument" när jag sa "verktyg".

Hultberg63
27 juli 2018 · 39 Inlägg

Men det behövs väll inga värsting instrument?
Några mikrometrar och ett bra bladmått, ev plastigage?
Det finns en renoveringssats som kostar ~3000kr då ingår lager kolvringar och packningar
Vad mer kan tillkomma är väll oljepump,ev vattenpump, kamrem+spännare osv.

Toppen kommer jag också gå igenom, men en polare har en reserv som är i bra skick som jag skulle kunna köpa billigt i värsta fall om min är för mycket jobb med ex fräsning osv på min topp.

Och nej egentligen behöver jag inte byta lager, kolvringar osv,
men har en liten liten spricka i topplockspacknigen, och tänkte det skulle vara kul och att lära sig mer och roligt med en bil mar inte behöver oroa dig så mycket om slitna kolvringar,lager osv+ att den kommer se roligare ut med lite färg, nya slangar osv.

Men ännu en gång räcker det jag skrev i mitt inlägg om hur man mäter spelen och om det räcker att mäta dessa spel jag skrev?

Och kan någon berätta mer ingående om hur man mäter axialspelet på vevaxeln och om det/den verkligen behöver mätas?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang