Epa startar inte/går inte köra på ettan

famanderberg
24 juli 2018 · 7 Inlägg

Följande har hänt två gånger nu och vet inte precis vad jag ska byta ut. Gäller Suzuki Vitara 1995 epa.

Efter ett par veckors körande startar bilen inte, batteriet verkar urladdat. Jag startar med startkablar. Kör iväg. Stannar till. Ska köra på ettan igen, bilen går inte att gasa, hackar, skakar, kommer ingen vart. Batteriet är fortfarande dött så tillvida att bilen startar inte och radion slår av och på. Mätte upp 11,8 volt på battieret med motorn av. Laddar batteret och det tar lång tid, mer än ett dygn. Bilen startar igen och går att köra.

Vad är det sannolikt fel på, battieriet, generatorn, nånting annat?

Utmarks-Loke
24 juli 2018 · 5 833 Inlägg

Tänder sig laddningslampan när du slår på tändningen? Slocknar den när du startar motorn? Och vad får du för spänning över batteriet med motorn igång?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Jag sätter en femma på att generatorn inte laddar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
famanderberg
24 juli 2018 · 7 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Tänder sig laddningslampan när du slår på tändningen? Slocknar den när du startar motorn? Och vad får du för spänning över batteriet med motorn igång?

Ska kolla när jag får möjlighet!

famanderberg
24 juli 2018 · 7 Inlägg

chanstagarn skrev:
Jag sätter en femma på att generatorn inte laddar..

Verkar så, då är det den som ska bytas? Kan det påverkar bilen att köra iväg på ettan så som jag beskriver? Eftersom det hänt två gånger drar jag slutsatsen att det har ett samband.

Utmarks-Loke
24 juli 2018 · 5 833 Inlägg

När batteriet blir tillräckligt tomt räcker inte strömmen till riktigt för att ge bra gnista eller högt bränsletryck, något saknas och därför går bilen dåligt

famanderberg
24 juli 2018 · 7 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
När batteriet blir tillräckligt tomt räcker inte strömmen till riktigt för att ge bra gnista eller högt bränsletryck, något saknas och därför går bilen dåligt

Ja det verkar vara orsaken, återstår att se om det är fel på generatorn, regulatorn eller kablar...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Kolen brukar ta slut om den nu har såna dvs..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juli 2018 · 17 466 Inlägg

Dålig laddning.

Den bilen har väl elektronisk gaspedal som den flesta andra bilar. Då blir den skitsur om du kör iväg utan tillräckligt med sås i batteriet. Den orkar inte gasa helt enkelt.

Mät spänning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
famanderberg
25 juli 2018 · 7 Inlägg

famanderberg skrev:

Svarte_Orm skrev:
Tänder sig laddningslampan när du slår på tändningen? Slocknar den när du startar motorn? Och vad får du för spänning över batteriet med motorn igång?

Ska kolla när jag får möjlighet!

Batterilampan lyser inte alls på tändningen. Spänningen på batteriet är drygt 12 V. Är det troligt att hela generatorn är paj?

Senast redigerat av famanderberg (25 juli 2018)

Myhran
25 juli 2018 · 452 Inlägg

Börja med att ta bort kabeln på generatorn märkt D+ och jorda den, (tunn kabel) och slå på tändningen och se om batterilampan då tänds,
Tänds lampan så ligger felet troligen i att kolen i generatorn är slitna,

torsen
25 juli 2018 · 7 233 Inlägg

Om jag inte har helt fel så har din Suzuki Vitara A-TRAKTOR elektronisk förgasare/Singel Point Injektion.

Den är känslig för spänningsfall.

Förse en enklare/billigare multimeter med en cigtändpropp. Tryck in den, inställd på volt, i cigtänduttaget så kan du följa ev spänningsvariation.

Är spänningen i batteriet efter laddning runt 12.6 volt i viloläge = innan du slår på någon strömförbrukare så är nog batteriet OK.

När du startar motorn bör spänningen stiga till mellan 13.6 och 14.5 volt.

Erhåller du ingen högre spänning med gående motor så är generatorn, eller laddningsregulatorn defekt.

Har ägt flera, och äger f n en småsukka, men har aldrig bytt den inbyggda laddningsregulatorn.

Besök en plockbilskrot och kolla monteringspassning på andra Suzuki-generatorer.
Att Suzuki SJ 413 & Samurai passar Vitara Bolt On vet jag - kan skilja på remhjulen, som går att flytta över.

Har du maffig strömkrävande ljudanläggning så kan du kanske uppgradera generatoreffekten.

famanderberg
25 juli 2018 · 7 Inlägg

torsen skrev:
Om jag inte har helt fel så har din Suzuki Vitara A-TRAKTOR elektronisk förgasare/Singel Point Injektion.

Den är känslig för spänningsfall.

Förse en enklare/billigare multimeter med en cigtändpropp. Tryck in den, inställd på volt, i cigtänduttaget så kan du följa ev spänningsvariation.

Är spänningen i batteriet efter laddning runt 12.6 volt i viloläge = innan du slår på någon strömförbrukare så är nog batteriet OK.

När du startar motorn bör spänningen stiga till mellan 13.6 och 14.5 volt.

Erhåller du ingen högre spänning med gående motor så är generatorn, eller laddningsregulatorn defekt.

Har ägt flera, och äger f n en småsukka, men har aldrig bytt den inbyggda laddningsregulatorn.

Besök en plockbilskrot och kolla monteringspassning på andra Suzuki-generatorer.
Att Suzuki SJ 413 & Samurai passar Vitara Bolt On vet jag - kan skilja på remhjulen, som går att flytta över.

Har du maffig strömkrävande ljudanläggning så kan du kanske uppgradera generatoreffekten.

Ok tack för ditt svar. Kan jag på denna bil själv byta regulatorn? Kikade lite hur det såg ut igår på generatorn och jag kunde inte tydligt se en separat regulator.

torsen
25 juli 2018 · 7 233 Inlägg

famanderberg skrev:

torsen skrev:
Om jag inte har helt fel så har din Suzuki Vitara A-TRAKTOR elektronisk förgasare/Singel Point Injektion.

Den är känslig för spänningsfall.

Förse en enklare/billigare multimeter med en cigtändpropp. Tryck in den, inställd på volt, i cigtänduttaget så kan du följa ev spänningsvariation.

Är spänningen i batteriet efter laddning runt 12.6 volt i viloläge = innan du slår på någon strömförbrukare så är nog batteriet OK.

När du startar motorn bör spänningen stiga till mellan 13.6 och 14.5 volt.

Erhåller du ingen högre spänning med gående motor så är generatorn, eller laddningsregulatorn defekt.

Har ägt flera, och äger f n en småsukka, men har aldrig bytt den inbyggda laddningsregulatorn.

Besök en plockbilskrot och kolla monteringspassning på andra Suzuki-generatorer.
Att Suzuki SJ 413 & Samurai passar Vitara Bolt On vet jag - kan skilja på remhjulen, som går att flytta över.

Har du maffig strömkrävande ljudanläggning så kan du kanske uppgradera generatoreffekten.

Ok tack för ditt svar. Kan jag på denna bil själv byta regulatorn? Kikade lite hur det såg ut igår på generatorn och jag kunde inte tydligt se en separat regulator.

Allt går. Men jag avråder från att försöka byta den inbyggda laddningsregulator.
Har du tur så kanske det bara är "säkringsblecket" som brunnit av.
Finns på en del, men inte alla generatorer.

Skiljer på japanbyggda och spannienbyggda Suzuki - de senare heter egentligen Santana och har i regel Marshal elsystem(och Lucas bromssystem).

Säkringsblecket brukar på vissa franska generatorer sitta utvändigt i anslutning till B+ = där strömmen tas ut. Vanligtvis är kabeln fast på en skruv under en mutter med 10 mm nyckelvidd. Om nu din bil är en spanskbyggd Santana.

Vill du förkovra dig mer i din Vitara så har Haynes en verkstadshandbok som heter:
Suzuki SJ410, 413 & Vitara, artikelnr 1942.
Jag har handlat motorlitteratur från: AB Lafri, tel 0455-18930, internetshop: www.lafri.se.

famanderberg
25 juli 2018 · 7 Inlägg

torsen skrev:

famanderberg skrev:

torsen skrev:
Om jag inte har helt fel så har din Suzuki Vitara A-TRAKTOR elektronisk förgasare/Singel Point Injektion.

Den är känslig för spänningsfall.

Förse en enklare/billigare multimeter med en cigtändpropp. Tryck in den, inställd på volt, i cigtänduttaget så kan du följa ev spänningsvariation.

Är spänningen i batteriet efter laddning runt 12.6 volt i viloläge = innan du slår på någon strömförbrukare så är nog batteriet OK.

När du startar motorn bör spänningen stiga till mellan 13.6 och 14.5 volt.

Erhåller du ingen högre spänning med gående motor så är generatorn, eller laddningsregulatorn defekt.

Har ägt flera, och äger f n en småsukka, men har aldrig bytt den inbyggda laddningsregulatorn.

Besök en plockbilskrot och kolla monteringspassning på andra Suzuki-generatorer.
Att Suzuki SJ 413 & Samurai passar Vitara Bolt On vet jag - kan skilja på remhjulen, som går att flytta över.

Har du maffig strömkrävande ljudanläggning så kan du kanske uppgradera generatoreffekten.

Ok tack för ditt svar. Kan jag på denna bil själv byta regulatorn? Kikade lite hur det såg ut igår på generatorn och jag kunde inte tydligt se en separat regulator.

Allt går. Men jag avråder från att försöka byta den inbyggda laddningsregulator.
Har du tur så kanske det bara är "säkringsblecket" som brunnit av.
Finns på en del, men inte alla generatorer.

Skiljer på japanbyggda och spannienbyggda Suzuki - de senare heter egentligen Santana och har i regel Marshal elsystem(och Lucas bromssystem).

Säkringsblecket brukar på vissa franska generatorer sitta utvändigt i anslutning till B+ = där strömmen tas ut. Vanligtvis är kabeln fast på en skruv under en mutter med 10 mm nyckelvidd. Om nu din bil är en spanskbyggd Santana.

Vill du förkovra dig mer i din Vitara så har Haynes en verkstadshandbok som heter:
Suzuki SJ410, 413 & Vitara, artikelnr 1942.
Jag har handlat motorlitteratur från: AB Lafri, tel 0455-18930, internetshop: www.lafri.se.

Köpte boken, kommer säkert till användning!

Myhran
25 juli 2018 · 452 Inlägg

Kan någon invigd susukifantast förklara för mig varför laddningslampan inte lyser när han har tändningen på?

torsen
25 juli 2018 · 7 233 Inlägg

Glödlampan hel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juli 2018 · 17 466 Inlägg

Har laddningslampan gått sönder eller kabeln till denna har brott så laddar inte Sukkan.

EDIT: torsen hann före...

Senast redigerat av Hybrid_ (25 juli 2018)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Myhran
25 juli 2018 · 452 Inlägg

torsen skrev:
Glödlampan hel?

Hybrid_ skrev:
Har laddningslampan gått sönder eller kabeln till denna har brott så laddar inte Sukkan.

EDIT: torsen hann före...

Och hur kontrollerar man hela den delen av laddningslampan enklast så man får med hela kabeln samt lampan?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 juli 2018 · 4 917 Inlägg

Kabeln går via nyckellåset till lampan och sen generatorn.
Du skulle kunna dra en kabel med en lampa emellan ,från batteriets + till anslutningen på generatorn där tråden från låset är anslutet, D+.
På så sätt så ser du om lampan tänds, och sen slocknar när motorn går igång.

Senast redigerat av chanstagarn (25 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang