6388
Sök

Epa startar inte/går inte köra på ettan

7 Inlägg
24 juli 2018
Trådstartare
#1
Följande har hänt två gånger nu och vet inte precis vad jag ska byta ut. Gäller Suzuki Vitara 1995 epa.

Efter ett par veckors körande startar bilen inte, batteriet verkar urladdat. Jag startar med startkablar. Kör iväg. Stannar till. Ska köra på ettan igen, bilen går inte att gasa, hackar, skakar, kommer ingen vart. Batteriet är fortfarande dött så tillvida att bilen startar inte och radion slår av och på. Mätte upp 11,8 volt på battieret med motorn av. Laddar batteret och det tar lång tid, mer än ett dygn. Bilen startar igen och går att köra.

Vad är det sannolikt fel på, battieriet, generatorn, nånting annat?

6 262 Inlägg
24 juli 2018
#2
Tänder sig laddningslampan när du slår på tändningen? Slocknar den när du startar motorn? Och vad får du för spänning över batteriet med motorn igång?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
24 juli 2018
#3
Jag sätter en femma på att generatorn inte laddar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

7 Inlägg
24 juli 2018
Trådstartare
#4
Svarte_Orm skrev:
Tänder sig laddningslampan när du slår på tändningen? Slocknar den när du startar motorn? Och vad får du för spänning över batteriet med motorn igång?

Ska kolla när jag får möjlighet!

7 Inlägg
24 juli 2018
Trådstartare
#5
chanstagarn skrev:
Jag sätter en femma på att generatorn inte laddar..

Verkar så, då är det den som ska bytas? Kan det påverkar bilen att köra iväg på ettan så som jag beskriver? Eftersom det hänt två gånger drar jag slutsatsen att det har ett samband.

6 262 Inlägg
24 juli 2018
#6
När batteriet blir tillräckligt tomt räcker inte strömmen till riktigt för att ge bra gnista eller högt bränsletryck, något saknas och därför går bilen dåligt

7 Inlägg
24 juli 2018
Trådstartare
#7
Svarte_Orm skrev:
När batteriet blir tillräckligt tomt räcker inte strömmen till riktigt för att ge bra gnista eller högt bränsletryck, något saknas och därför går bilen dåligt

Ja det verkar vara orsaken, återstår att se om det är fel på generatorn, regulatorn eller kablar...

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
24 juli 2018
#8
Kolen brukar ta slut om den nu har såna dvs..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 380 Inlägg
24 juli 2018
#9
Dålig laddning.

Den bilen har väl elektronisk gaspedal som den flesta andra bilar. Då blir den skitsur om du kör iväg utan tillräckligt med sås i batteriet. Den orkar inte gasa helt enkelt.

Mät spänning.


7 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#10
famanderberg skrev:
Svarte_Orm skrev:
Tänder sig laddningslampan när du slår på tändningen? Slocknar den när du startar motorn? Och vad får du för spänning över batteriet med motorn igång?

Ska kolla när jag får möjlighet!

Batterilampan lyser inte alls på tändningen. Spänningen på batteriet är drygt 12 V. Är det troligt att hela generatorn är paj?
Senast redigerat av famanderberg (25 juli 2018)

452 Inlägg
25 juli 2018
#11
Börja med att ta bort kabeln på generatorn märkt D+ och jorda den, (tunn kabel) och slå på tändningen och se om batterilampan då tänds,
Tänds lampan så ligger felet troligen i att kolen i generatorn är slitna,

7 832 Inlägg
25 juli 2018
#12
Om jag inte har helt fel så har din Suzuki Vitara A-TRAKTOR elektronisk förgasare/Singel Point Injektion.

Den är känslig för spänningsfall.

Förse en enklare/billigare multimeter med en cigtändpropp. Tryck in den, inställd på volt, i cigtänduttaget så kan du följa ev spänningsvariation.

Är spänningen i batteriet efter laddning runt 12.6 volt i viloläge = innan du slår på någon strömförbrukare så är nog batteriet OK.

När du startar motorn bör spänningen stiga till mellan 13.6 och 14.5 volt.

Erhåller du ingen högre spänning med gående motor så är generatorn, eller laddningsregulatorn defekt.

Har ägt flera, och äger f n en småsukka, men har aldrig bytt den inbyggda laddningsregulatorn.

Besök en plockbilskrot och kolla monteringspassning på andra Suzuki-generatorer.
Att Suzuki SJ 413 & Samurai passar Vitara Bolt On vet jag - kan skilja på remhjulen, som går att flytta över.

Har du maffig strömkrävande ljudanläggning så kan du kanske uppgradera generatoreffekten.

7 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#13
torsen skrev:
Om jag inte har helt fel så har din Suzuki Vitara A-TRAKTOR elektronisk förgasare/Singel Point Injektion.

Den är känslig för spänningsfall.

Förse en enklare/billigare multimeter med en cigtändpropp. Tryck in den, inställd på volt, i cigtänduttaget så kan du följa ev spänningsvariation.

Är spänningen i batteriet efter laddning runt 12.6 volt i viloläge = innan du slår på någon strömförbrukare så är nog batteriet OK.

När du startar motorn bör spänningen stiga till mellan 13.6 och 14.5 volt.

Erhåller du ingen högre spänning med gående motor så är generatorn, eller laddningsregulatorn defekt.

Har ägt flera, och äger f n en småsukka, men har aldrig bytt den inbyggda laddningsregulatorn.

Besök en plockbilskrot och kolla monteringspassning på andra Suzuki-generatorer.
Att Suzuki SJ 413 & Samurai passar Vitara Bolt On vet jag - kan skilja på remhjulen, som går att flytta över.

Har du maffig strömkrävande ljudanläggning så kan du kanske uppgradera generatoreffekten.

Ok tack för ditt svar. Kan jag på denna bil själv byta regulatorn? Kikade lite hur det såg ut igår på generatorn och jag kunde inte tydligt se en separat regulator.

7 832 Inlägg
25 juli 2018
#14
famanderberg skrev:
torsen skrev:
Om jag inte har helt fel så har din Suzuki Vitara A-TRAKTOR elektronisk förgasare/Singel Point Injektion.

Den är känslig för spänningsfall.

Förse en enklare/billigare multimeter med en cigtändpropp. Tryck in den, inställd på volt, i cigtänduttaget så kan du följa ev spänningsvariation.

Är spänningen i batteriet efter laddning runt 12.6 volt i viloläge = innan du slår på någon strömförbrukare så är nog batteriet OK.

När du startar motorn bör spänningen stiga till mellan 13.6 och 14.5 volt.

Erhåller du ingen högre spänning med gående motor så är generatorn, eller laddningsregulatorn defekt.

Har ägt flera, och äger f n en småsukka, men har aldrig bytt den inbyggda laddningsregulatorn.

Besök en plockbilskrot och kolla monteringspassning på andra Suzuki-generatorer.
Att Suzuki SJ 413 & Samurai passar Vitara Bolt On vet jag - kan skilja på remhjulen, som går att flytta över.

Har du maffig strömkrävande ljudanläggning så kan du kanske uppgradera generatoreffekten.

Ok tack för ditt svar. Kan jag på denna bil själv byta regulatorn? Kikade lite hur det såg ut igår på generatorn och jag kunde inte tydligt se en separat regulator.

Allt går. Men jag avråder från att försöka byta den inbyggda laddningsregulator.
Har du tur så kanske det bara är "säkringsblecket" som brunnit av.
Finns på en del, men inte alla generatorer.

Skiljer på japanbyggda och spannienbyggda Suzuki - de senare heter egentligen Santana och har i regel Marshal elsystem(och Lucas bromssystem).

Säkringsblecket brukar på vissa franska generatorer sitta utvändigt i anslutning till B+ = där strömmen tas ut. Vanligtvis är kabeln fast på en skruv under en mutter med 10 mm nyckelvidd. Om nu din bil är en spanskbyggd Santana.

Vill du förkovra dig mer i din Vitara så har Haynes en verkstadshandbok som heter:
Suzuki SJ410, 413 & Vitara, artikelnr 1942.
Jag har handlat motorlitteratur från: AB Lafri, tel 0455-18930, internetshop: www.lafri.se.

7 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#15
torsen skrev:
famanderberg skrev:
torsen skrev:
Om jag inte har helt fel så har din Suzuki Vitara A-TRAKTOR elektronisk förgasare/Singel Point Injektion.

Den är känslig för spänningsfall.

Förse en enklare/billigare multimeter med en cigtändpropp. Tryck in den, inställd på volt, i cigtänduttaget så kan du följa ev spänningsvariation.

Är spänningen i batteriet efter laddning runt 12.6 volt i viloläge = innan du slår på någon strömförbrukare så är nog batteriet OK.

När du startar motorn bör spänningen stiga till mellan 13.6 och 14.5 volt.

Erhåller du ingen högre spänning med gående motor så är generatorn, eller laddningsregulatorn defekt.

Har ägt flera, och äger f n en småsukka, men har aldrig bytt den inbyggda laddningsregulatorn.

Besök en plockbilskrot och kolla monteringspassning på andra Suzuki-generatorer.
Att Suzuki SJ 413 & Samurai passar Vitara Bolt On vet jag - kan skilja på remhjulen, som går att flytta över.

Har du maffig strömkrävande ljudanläggning så kan du kanske uppgradera generatoreffekten.

Ok tack för ditt svar. Kan jag på denna bil själv byta regulatorn? Kikade lite hur det såg ut igår på generatorn och jag kunde inte tydligt se en separat regulator.

Allt går. Men jag avråder från att försöka byta den inbyggda laddningsregulator.
Har du tur så kanske det bara är "säkringsblecket" som brunnit av.
Finns på en del, men inte alla generatorer.

Skiljer på japanbyggda och spannienbyggda Suzuki - de senare heter egentligen Santana och har i regel Marshal elsystem(och Lucas bromssystem).

Säkringsblecket brukar på vissa franska generatorer sitta utvändigt i anslutning till B+ = där strömmen tas ut. Vanligtvis är kabeln fast på en skruv under en mutter med 10 mm nyckelvidd. Om nu din bil är en spanskbyggd Santana.

Vill du förkovra dig mer i din Vitara så har Haynes en verkstadshandbok som heter:
Suzuki SJ410, 413 & Vitara, artikelnr 1942.
Jag har handlat motorlitteratur från: AB Lafri, tel 0455-18930, internetshop: www.lafri.se.

Köpte boken, kommer säkert till användning!

452 Inlägg
25 juli 2018
#16
Kan någon invigd susukifantast förklara för mig varför laddningslampan inte lyser när han har tändningen på?

7 832 Inlägg
25 juli 2018
#17
Glödlampan hel?

Forummoderator
18 380 Inlägg
25 juli 2018
#18
Har laddningslampan gått sönder eller kabeln till denna har brott så laddar inte Sukkan.

EDIT: torsen hann före...
Senast redigerat av Hybrid_ (25 juli 2018)


452 Inlägg
25 juli 2018
#19
torsen skrev:
Glödlampan hel?

Hybrid_ skrev:
Har laddningslampan gått sönder eller kabeln till denna har brott så laddar inte Sukkan.

EDIT: torsen hann före...

Och hur kontrollerar man hela den delen av laddningslampan enklast så man får med hela kabeln samt lampan?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
25 juli 2018
#20
Kabeln går via nyckellåset till lampan och sen generatorn.
Du skulle kunna dra en kabel med en lampa emellan ,från batteriets + till anslutningen på generatorn där tråden från låset är anslutet, D+.
På så sätt så ser du om lampan tänds, och sen slocknar när motorn går igång.
Senast redigerat av chanstagarn (25 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..


Sök