Jag provade att sugtrimma en b230F men insåg snabbt att det inte var lönt med den lilla kunskap och erfarenhet jag hade. Så nu ska jag bygga om samma motor och lägga till en remdriven kompressor för att sparka upp hästkrafterna. Men först ska den fräschas upp inuti och utanpå.
Innan ni läser vidare så ska ni veta att jag är en nybörjare och detta är andra gången jag bygger om samma motor. Vevpartiet har tidigare varit orörd då jag inte vågat pilla med det. men nu i efterhand ångrar jag det.
Den här gamla b230F motor satt i min 1993 volvo 244gl och tanken med den var att den skulle vara en sugtrimmad omkörningsmaskin men sanningen är att istället för att sticka om Svenne Päron i sin bankägda V90 så orkade den knappt hänga med tant Agda i sin Hyundai Atos.
Och illa lät den med, ett hårt knackande ljud som inte kom ifrån topplocket gjorde sig svårare och svårare att inte lägga märke till eftersom volymvredet på radion närmade sig max.
Dagarna gick och jag bestämde mig tillslut för att köpa en till bil och ställa av Farbror blå. Och sedan togs bojsänket till motor ut och demonterades.
Den mest uppenbara anledningen till knackningarna var att lagerytorna på vevstakarna såg enligt mina nybörjarögon ut att ha slitits ner kraftigt(se bilder)
PS. lageröverfallen till stake 1 och 2 är bara smutsiga, de ser värre ut än vad de var.
Stake 1. \/
Stake 2. \/
Stake 3. \/
Stake 4. \/
Som sagt det ser illa ut men jag har mätt vevaxeln och den är faktiskt inom specifikationerna förutom att anliggningsytorna för packboxarna fram och bak har blivit nedätna men det är inte konstigt då motorn gjort mer än 30k mil.
Så allt jag behöver göra är att köpa nya vev + ramlager. Vevaxeln före tvätt och uppmätning.
2018-07-03
Har införskaffat ett cylinderhoningsverktyg eftersom jag har planerat att köpa nya kolvringar därför att motorn har druckit olja, haft mycket vevhusflås och luktat illa även fast det var katalysator på.
Cylindrarna är honade med 280 korn stenar och även uppmätta för att kontrollera ovalitet och passformen mellan kolv och cylinder, och tro det eller ej trots alla dessa mil så är alla cylindrar inom specifikationen.
volvo245amazon skrev: Locket kan du fixa skälv efter dina mått, bara kopiera och göra dina anslutningar. Det beror på hur duktig du är och vilka kontakter du har.
Jag har inte så många känningar inom trimbranschen men det ska nog gå bra.
Det har hänt en del sedan mitt senaste inlägg och jag kan säga att planen har ändrats lite,
Blocket har blivit rengjort inuti och utanpå och jag har inspekterat med endoskop inuti alla olje och kylvattenkanaler. alla ramlagerna monterade i block och överfall. (1a mellanaxellagrets oljekanal ser ut att vara täckt men lagret var lite felmonterat då bilden togs. det är åtgärdat) Vevaxeln är istoppad och har ett uppmätt spel på ca .055mm.
Ja. här började planändringarna. min tanke var att använda ett generator+AC-kompressor fäste från 900-serien för att flytta generatorn till vänster sida av motorn(i färdriktning) för att få plats med kompressorn på höger sida vid oljefiltret. jag började laborera med olika remmar men kom snabbt på att det var för många fel som behövde åtgärdas, tex att bulten som höll generatorn var ivägen för remmen. jag laborerade samtidigt med oljefiltrets placering för att ge mer plats åt kompressorn då jag ville att det skulle bli kompakt byggt. men just nu lutar det åt att bygga tillbaka original aggregatfästen och filterfäste och utgå från det.
to be continued.
Senast redigerat av Volvo940_Emil (30 september 2018)
Ursäkta dröjsmålet till den som väntade. projektet lever fortfarande men har inte skrivit om det och nu kändes det som rätt tid att uppdatera lite.
Sedan sista inlägget så har det sakta men säkert gått framåt. Dock inte utan motångar.
Angående placering av generator + servopump + oljefilter så är allt tillbaka till original placeringar. Ny placering av kompressorn är vald och kommer kanske att bli bra, allt jag gör nu är lite okänt territorium
Som sagt med framgång kommer motgång,
Motorn var målad, oljepumpen provkörd med skruvdragare och den såg superfin ut.
Helgen därpå så åkte den in. Och allting verkade som guld och gröna skogar. (monterade allt så original som möjligt pga besiktning)
Dagen kom då första uppstart skulle ske. sagt gjort den startade utan problem, oljelampan slocknade. Den gick bra i en halvtimme. sedan kunde jag urskilja ett skorrande ljud inifrån motorn. Det visade sig vara att jag på något sätt glömt en papperstrasa i motorn och satt igen oljepickupen och det var det motståndet som gav skorrandet. Blev illa tvungen att plocka ut motorn igen för sanering.
Ja, man blir ju lite fundersam hur trasan hamnade i oljan men det blev bra i slutändan. (oljan såg inte så hälsosam ut heller, det visade sig senare att topplockspackningen läckte in vatten i oljan)
Trågskruvarna blästrades, gängorna rengjordes med gängsnitt och skallarna målades.
Slutresultatet! Blev helnöjd
Jag tog och målade om oljetråget en gång till eftersom jag skalade av en del färg det vid förra monteringen, den här gången provade jag motorfärgen jag använde på motorblocket för den fick en fin, hård yta. (färgen är köpt på AD bildelar).
Oljetråget sitter som en smäck, använde ingen papperspackning den här gången för jag provade att använda en sträng packningssilikon längs med den inre tätningsytan runt tråget. bultarna är momentdragna till 25Nm och makerade alla med däckpenna då ett par var lite lösa vid demontering.
Börjar se ljuset i tunneln. Ny olja och filter i och det läcker inte från tråget även om man lutar motorn på stativet. Nu ska den i.
(Detta är bilder från dagarna runt nyår. Jag försöker skriva ikapp så att tråden ligger fas med verkligheten. Ursäkta mitt slarv )
Ursäkta för sveda och värk men detta projektet kommer ej se dagens ljus, jag har under en längre tid inte velat greja med det för att entusiasmen försvann. Bilen är nu såld och rullar åt en annan person. MVH Emil.