Volvo 240 V8TGRD 800Hk/1100Nm

En projekttråd om en Volvo 240 GLE 1989 som tänkts köras på gata/drifting/stripp. https://www.instagram.com/grindbergmotorsport/ https://www.youtube.com/channel/UC1msOC … FbU7eYXuLQ
  • 53 Följare
  • 20 979 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 september
grindbergmotorsport
5 november 2018 · 49 Inlägg
#21

silverado350 skrev:

grindbergmotorsport skrev:
Har för mig frakt,tull och moms landade på ca 8000:-.
Komplett motorpaket med insprutning/box+frakt i USA ca 11.500:-.
De verkar hålla flertalet säsonger på varvstopp i tex drifting.

Vart hittade du snurran?

Välj någon seriös firma nära utskeppningshamnen.
En seriös firma provstartar och ser över motorn innan de skickar.
Ett tips är att ta med lite tyngre/dyrare delar utöver motor på samma pall/emballage som går i sjöfrakten.

Senast redigerat av grindbergmotorsport (5 november 2018)

grindbergmotorsport
11 december 2018 · 49 Inlägg
#22

Liten update med bild på grenrör.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229264/229264-4717ddd268f77a9e7d4879df35f6dec1.jpg

grindbergmotorsport
13 december 2018 · 49 Inlägg
#23

Liten update med bilder på turboinstallationen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229264/229264-e0ba01968510d4725b7e20a0fb54df0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229264/229264-293b3a239133f569e25db866bf466db0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229264/229264-a25302f490e3418d0c9f8a00f1dc3362.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229264/229264-ab891df2f97e32f1e5f8dd3a808b618d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229264/229264-e8c1ac3ce90d11dee89c2e189cffb017.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229264/229264-94d6c2b6b456904df06befba5ea94d55.jpg

Oggejay
13 december 2018 · 119 Inlägg
#24

Fifaen ! Drömbygget!!!!  big_smile big_smile big_smile

grindbergmotorsport
19 december 2018 · 49 Inlägg
#26

Bakaxel med torsendiff och förstärkta drivaxlar på plats.
Momentstag utbytt till variant med uniball/bussning från MKM.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229264/229264-cdd26f976a8d318da3d0bccf0fdc5cda.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229264/229264-3f8e72b49ca9ef48ffaffead421cf4cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229264/229264-3a0d117049fa907a98e9ec28dbf88790.jpg

grindbergmotorsport
24 december 2018 · 49 Inlägg
#27

Första provturen avklarad.
Grindberg Motorsport önskar alla en god hjul!

https://www.youtube.com/watch?v=eIiS4iN-_RE

grindbergmotorsport
28 december 2018 · 49 Inlägg
#28

Bifogar en bild på bilen från en lite längre provtur:


https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229264/229264-f3f22705d056d5b9366921d0b9860301.jpg

Senast redigerat av grindbergmotorsport (28 december 2018)

grindbergmotorsport
29 december 2018 · 49 Inlägg
#29

G-Force III Electronic Boost Controller installerad och testad i kombination med Tial 60 mm wastegaten.
Håller klockrent grundladd på 0.4 resp 0.6 bar genom hela registret med 10% duty , 0% gain , 0% sens
(Test av 2 st fjädrar).
Optimala vore eventuellt att byta ut den medföljande 3 ports solenoiden mot en 4 portars variant och köra med den svagare fjädern.
0.4 bar/låg tändning i kombination med "scramble" funktionen i laddstyrningen aktiverad ger möjligheter till bättre starter.
Med aktivering av scramble funktionen kopplad till kopplingspedal ges även möjlighet till styrning av laddtryck per växel , vilket kanske är överkurs.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229264/229264-96172ae4de5d7418633bebf30900cd05.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229264/229264-98f4ecaff3c9e0ac511bd305aeb3364d.jpg

Senast redigerat av grindbergmotorsport (29 december 2018)

grindbergmotorsport
29 december 2018 · 49 Inlägg
#30

Provtur med lite laddtryck , tyvärr så finns inget grepp så motorn får sjunga ut under belastning.
1 bar laddtryck vid ca 2800 rpm på 5:an sen tar det roliga slut.
Film: https://www.youtube.com/watch?v=kZSnc2bJTzI

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229264/229264-3a29a71aebb6144e126c9fb5823975e6.jpg

mangeSBR
29 december 2018 · 162 Inlägg
#31

Fränt,Ska du byta till en LSX med tanke på att det står i trådnamnet?

grindbergmotorsport
29 december 2018 · 49 Inlägg
#32

mangeSBR skrev:
Fränt,Ska du byta till en LSX med tanke på att det står i trådnamnet?

Ser "lsx" mer som ett allmänt enkelt namn för motorfamiljen (gen3/gen4)  - "ls" "LSx"kanske funkar oxå.
Hoppas att du inte tog alltför illa upp av namnvalet wink wink

grindbergmotorsport
2 januari 2019 · 49 Inlägg
#33

En liten update med däcksrök.
Bilen är mappad upp till ca 0.9 bars laddtryck , lambda 0.78 , 14 grader tänd uppåt varvstopp 6400 rpm.
245/40-17 däcken ger iaf lite däcksrök på 5:e växeln wink

https://www.youtube.com/watch?v=7jumtbAWkoY&t=

grindbergmotorsport
16 juni 2019 · 49 Inlägg
#38

Diverse drifting gatebil 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=Wk3A_BJZaW8

Nästa del i projektet blir uppdatering av Volvo 240 GL chassit och ev byte till en växellåda med en 6:e växel , sen blir det full gas igen.

grindbergmotorsport
16 juni 2019 · 49 Inlägg
#39

Första test på Gatebil 2019 Mantorp 190613/14 , filmklipp inifrån kupé.
https://youtu.be/9hm7ExLxki8

NTCRS
17 juni 2019 · 243 Inlägg
#40

Grym bil och bra kört!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang