Lite av grejerna som kommer att ske med bilen. (X) klart
(/) på gång
(. ) ej påbörjat
1. Aero ratt (x) 2. Vector panel (x) 3. Reparera AC (x) 4. Aero vinge (x) 5. Skinninredning (x) 6. Rost lagning (. ) 7. Aero läpp (x) 8. Tona rutor (. ) 9. Sänkfjädrar (. ) 10. Byta blinkers fram (x) 11. Ta bort emblem (x) Där har vi en början så får vi se vad som händer.
Hejsan! Tänkte jag skulle se om det här med projekttråd är något för mig. Bilen som projektet kommer att handla om är en 9-5 2,3t linearsport 2003 med 21000mil på mätaren, den köptes med rasad motor. Bilen har redan hunnit få en bättre begagnad motor och en redig rekond invändigt. Utöver det har jag monterat dimljus, bytt tankband, bytt bromsok bak, handbromswire och bromsrör bak. Så här ser bilen ut i dagläget.
Idag blev det en tur ut till garaget för att montera lite delar som har legat som ”hyllvärmare” i garaget. Tycker personligen att förarmiljön blev bra mycket roligare.
För några dagar sedan blev det en sväng till returbilen, alltid lika kul när man lyckas fynda något som man behöver. Båda blinkers fram är nästan som nya. Orginalen som sitter på har lite sprickor och har även tagit in vatten så ett byte var ju dax.
Mr_Lööf skrev: Gott mos! Kommer att följas detta projektet. Vad är tanken med bilen? Brukis eller något annat?
Trevligt att höra! Från första början så köptes bilen till min fästmö då jag ville ha tillbaka min röda 9-3a, och då var tanken att enbart byta motor så skulle hon få göra vad hon ville med bilen sen. Men sen är det riktigt svårt att låta bli så den kommer att få tonade rutor, sänkfjädrar, skinninredning, aerovinge å lite smått o gott Och sen ska den få gå som brukis tills min andra kombi blir färdig .
Mr_Lööf skrev: Gott mos! Kommer att följas detta projektet. Vad är tanken med bilen? Brukis eller något annat?
Trevligt att höra! Från första början så köptes bilen till min fästmö då jag ville ha tillbaka min röda 9-3a, och då var tanken att enbart byta motor så skulle hon få göra vad hon ville med bilen sen. Men sen är det riktigt svårt att låta bli så den kommer att få tonade rutor, sänkfjädrar, skinninredning, aerovinge å lite smått o gott Och sen ska den få gå som brukis tills min andra kombi blir färdig .
Ah oki. Kommer säkert snart en arbetsorder från din fästmö på den också ska du se.
Då bilen gick igenom besiktningen med en bra att veta, (lågt ställt lyse på höger fram) så var det dax att fixa ACn på bilen. Provtryckte ACn och det visade sig att ett rör hade en spricka, byte röret och provtryckte igen. Efter 20min så hade trycket sjunkit alldeles för mycket, fan bara att fortsätta leta läckage. Visade sig att förångare/evaporatorn var trasig,
Hade tur att pappa höll på att skrota en 9-5a som dom nyligen bytt just förångare på. Så nu fungerar äntligen ACn som den ska.
För några dagar sedan så inhandlades följande av epa_ragger här på garaget, skinnklädsel och aero läpp Tror bestämt att det kommer att göra sig riktigt bra med skinnklädsel, är inget större fan av original tygklädsel.
Här kommer lite bilder på klädsel bytet. Original,
När skinnstolarna var monterade så tänkte jag testa och se så att inte airbag lampan lyste. vred på tändningen å vips så hade man en airbag lampa som sken som solen. Visade sig att jag hade läges givare monterat på original stolarna så blev till att flytta över chassit från gamla till nya stolarna. Måste säga att det gick riktigt smidigt, och sen vid test nr 2 så slocknade lampan.
Skinnklädseln blev helt klart ett lyft för bilen.
Får se om man kopplar in el-uppvärmningen till baksätet lite senare. Passade även på att montera aero läppen. Original Aero läpp.
Idag blev det en sväng till jobbet för att behandla skinnklädseln och tvätta av bilen. Måste säga att jag blev hel nöjd med resultatet. Har också hunnit plocka bort lite emblem ifrån bakluckan (även beställt nya svarta till centrum fram och bak) Höll på att glömma, köpte även en aero vinge av en jobbar kompis, tyvärr så var den lackad mattsvart men kommer att slipa ner den å lacka den i bilens färg inom kort.
Har inte hänt så mycket med denna för tillfället men däremot har jag hämtat hem lite mer terapi jobb från busbilen. Funderar på om man kanske skulle sparka igång en projekttråd om den också då det händer betydligt mer å roligare grejer med den 🤔 Kåpan och kungskobran ska högglanspoleras
Hejsan! Idag blev det en sväng till garaget för byte av växellådsolja, tändstift, motorluftfilter och kupéfilter. Väldigt smidigt att serva, lite små trångt däremot när pluggarna till växellådan ska släppas. Har även haft lite problem med att motornlampan tänds, misständningar 1-2 och 3-4. Så blev till att låna tändkasett från vinter/pendlar bilen då den inte kommer att nyttjas i vinter. Tur man har lite bilar att låna delar ifrån. Så med nya stift och en annan tk så hoppas jag att problemet är löst. Blev även nya emblem på huv och baklucka, skapligt mycket bättre än innan. Gumman passade på att byta när jag servade.
Senast redigerat av Vivaladanne (1 september 2018)
Mr_Lööf skrev: Förbränningssignal cyl 1-2 (P1312) och Förbränningssignal cyl 3-4 (P1334) är inte att man har misständningar. Är tyvärr en missvisning av vissa OBD2 läsare. Men helt rätt är det att det har med tändkassetten att göra. För det är väldigt sällan som det beror på sotiga tändstift. hehe Körde du en sköljning av växellådan eller bytte du bara oljan?
Ja, tyvärr har jag en billigare variant av OBD2 så lite missvisning får man kanske räkna med, tändstift skulle bytas vilket fall som helst men felet har garanterat legat i tk då problemet var borta när vi åkte hem Blev enbart oljebyte, brukar alltid vilja byta oljor och vätskor när man inhandlat en begagnad bil.
Senast redigerat av Vivaladanne (3 september 2018)
Ja det kan ju inte bara gå bra, i helgen sa turbon upp sig, det både hördes å syntes. Så idag efter jobbet blev det ett turbo byte, går ju ganska så smärtfritt på 9-5orna då allt är original. Låter bilderna tala för sig, La märke till att avgashuset hade en spricka, Svårt att få med på bild dok. Vet inte om jag sett det på tidigare agg som jag bytt. Allt gick kanon med bytet så nu är den ute igen