Hej Som rubriken lyder så ska det uppgraderas lite i Saaben. Den är utrustad med premium paketet?(det mellanstora paketet med högtalare i samtliga dörrar och 3st i instrumentpanelen) Budgetgränsen är satt till 1500 då intresset för ljud inte är så monstruöst stort, vill bara lyfta originalljudet lite. Tanken är då att sätta högtalare i hathyllan som är tom vilket är den enda skillnaden från det största ljudpaketet. Så ni som har koll på vad som skulle kunna funka bra får gjärna skriva en rad o tipsa på lite.... //Alex
Hej, du kommer att sänka ljudet för 1500, ska det bli bättre så är det ett nytt framsystem för alla pengarna som skulle kunna hjälpa annars så är det bara till at spara dem till något bättre...
sitter rätt bra högtalare i den orginal, tanken är snarare en uppgradering som skulle motsvara det största ljudpaketet man kan få i bilen från fabrik....det borde väl ändå två högtalare bak med ett steg kunna motsvara?
det borde väl ändå två högtalare bak med ett steg kunna motsvara?
Ja, men det får du inte för 1.500. Ett par högtalare för eftermontering bör kosta runt 1.500 för att ge en okej nivå. Att få steg + kablage för inkoppling för samma summa är bara att glömma tyvärr.
Så frågan är om du har två lediga kanaler över nånstans, eller om ett steg är ett måste. Är det det så får du nog höja budgeten om det ska vara värt besväret och pengarna... Har du kanaler så är det bara att välja ett par högtalare du gillar. Därmed inte sagt att det är den BÄSTA uppgradering för dig.
Så frågan är ju egentligen: Vad är du missnöjd med/saknar i ljudet idag?
// Gurra BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Det ligger nog en del i det du säger....Kanaler över kan nog bli svårt med tanke på att det sitter 7 högtalare i bilen, skulle väl vara om man bytte ut befintliga högtalare...men som sagt - efter lite eftertanke håller jag nog med om att budgeten behöver höjas för att det ska vara värt det...man vet ju hur det har slutat när man som yngre kopplade in sjuhelvetes massa billiga högtalare till hemmastereon, lät ju sällan bra ....
min polare kör en saab 9-3a med orginal högtalare och en baslåda tycker det låter rätt bra ändå=) inget man tävlar med men det hörs ju att där e ljud i bilen
Alpha.. Är det något "fattigmans" Alpina? Eller Alpine eller vad det nu heter...
Lät rusktigt likt iaf..
Alpine är ett eget märke och har inget med GAS att göra, som för övrigt är BRLs 'fattigmansljud'. Alpina är ett företag i Tyskland som specialtillverkar BMW.
Alpha.. Är det något "fattigmans" Alpina? Eller Alpine eller vad det nu heter...
Lät rusktigt likt iaf..
Alpine är ett eget märke och har inget med GAS att göra, som för övrigt är BRLs 'fattigmansljud'. Alpina är ett företag i Tyskland som specialtillverkar BMW.
Misstänkte nåt sånt. Att Alpina gör BMW visste jag
Tänkte bara att namnen va ruskigt lika. Ibland gör man så för att folk ska se "fel" och tro att det är bra grejjer, när det i verklighet är något mycket billigare/sämre.
Det ligger nog en del i det du säger....Kanaler över kan nog bli svårt med tanke på att det sitter 7 högtalare i bilen, skulle väl vara om man bytte ut befintliga högtalare...men som sagt - efter lite eftertanke håller jag nog med om att budgeten behöver höjas för att det ska vara värt det...man vet ju hur det har slutat när man som yngre kopplade in sjuhelvetes massa billiga högtalare till hemmastereon, lät ju sällan bra ....
Med SJU högtalare är det knappast fler du behöver för bättre ljud!
Var är dessa sju monterade?
// Gurra BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Istället för att satsa på fler högtalare genom att sätta två till i hatthyllan. Skulle jag satsa på en bas och ett slutsteg. Lyfte mitt ljud i bilen rikitigt mycket utan att byta ut eller skaffa fler högtalare.
OK då är jag med. En vettig uppgradering till ett sådant ljudsystem för små pengar ger dig några alternativ:
a) Koppla ur dörrhögtalarna bak, skaffa något bättre till hatthyllan som kan spela lite bas också. Kostar ca 1.500-2.000.
b) Behåll alla högtalare, men komplettera med en bas + steg i skuffen. Kostnad ca 3.000 + installationsmaterial.
c) Byt framsystem. Förslag: 3 Trius (500 kr styck) + nya midbasar i framdörrarna. Kostnad ca 2.500-3.000.
Kommentarer:
a) Ger enbart liten förbättring. b) Uppskattas av alla, ger tyngd och botten i all musik c) För dig som vill att det ska låta renare, klarare, tydligare och "bättre" i framsätet
b+c) Bästa alternativet...
OK då är jag med. En vettig uppgradering till ett sådant ljudsystem för små pengar ger dig några alternativ:
a) Koppla ur dörrhögtalarna bak, skaffa något bättre till hatthyllan som kan spela lite bas också. Kostar ca 1.500-2.000.
b) Behåll alla högtalare, men komplettera med en bas + steg i skuffen. Kostnad ca 3.000 + installationsmaterial.
c) Byt framsystem. Förslag: 3 Trius (500 kr styck) + nya midbasar i framdörrarna. Kostnad ca 2.500-3.000.
Kommentarer:
a) Ger enbart liten förbättring. b) Uppskattas av alla, ger tyngd och botten i all musik c) För dig som vill att det ska låta renare, klarare, tydligare och "bättre" i framsätet
b+c) Bästa alternativet...
Låter vettigt. Hur som hellst ska budgeten ökas lite. Tackar//Alex