Golf II GTI 16v kraftförlust vid acceleration

totte1015
26 augusti 2018 · 463 Inlägg

Har en Golf 2 GTI 16 ventilare

Jag har ett problem, när jag accelererar med FULL gas och når uppemot 5500 varv så börjar motorn tappa kraft och hela bilen "hoppar" fram, precis som något inte får tillräckligt av något, antingen för mycket bränsle, eller för lite, eller för lite luft?
Jag kan inte så mycket om motorer och felsökning, men det känns så.

Eller om jag behöver byta tändstiften?

Fördelarlocket och rotorn är nybytta redan!

Kom med möjliga fel som kan orsaka detta fenomen!

Senast redigerat av totte1015 (26 augusti 2018)

fish Allfixare
26 augusti 2018 · 1 475 Inlägg

Dåliga tändkablar, igensatt bränslefilter, dåliga spridartätningar, någon som lyckats vrida fördelaren lite så tändningen står fel, dålig bränslepump. Där har du lite att kolla smile

totte1015
27 augusti 2018 · 463 Inlägg

fish skrev:
Dåliga tändkablar, igensatt bränslefilter, dåliga spridartätningar, någon som lyckats vrida fördelaren lite så tändningen står fel, dålig bränslepump. Där har du lite att kolla smile

Tändkablarna och tändstiften tänkte jag kolla vid tillfälle, är tändstiften svartsotiga är det ju förmodligen det.

Men fördelaren tror jag inte det ska vara, då hade den gått ojämt/väldigt svårstartad dessutom, och bränslepumpen även där borde det väl ha varit problem hela tiden?

Bennybira
28 augusti 2018 · 480 Inlägg

K-jet i 16v spisarna va?
Där finns en uppsjö av tätningar, membran och slitage-delar att se över. Bökigt, och ytterst få som kan dessa systemen fortfarande.

Jag hade försökt gå EFI vägen (ecumaster eller liknande) om du har planer att behålla bilen i framtiden.

Fiat 127 (1977)
uhlin
28 augusti 2018 · 2 834 Inlägg

Inte så enkelt så det bara är varvstoppet som går in?

Fast vet inte vart varvstoppet träder in på dessa. 5,500 varv känns kanske i underkant.

totte1015
28 augusti 2018 · 463 Inlägg

Bennybira skrev:
K-jet i 16v spisarna va?
Där finns en uppsjö av tätningar, membran och slitage-delar att se över. Bökigt, och ytterst få som kan dessa systemen fortfarande.

Jag hade försökt gå EFI vägen (ecumaster eller liknande) om du har planer att behålla bilen i framtiden.

Ärligt talat vet jag knappast vad du menar överhuvudtaget.
Jag är bilintresserad men har ingen specialiserad kunskap
Folk undrar kanske varför jag har en GTI 16v då, jo, för den är liten, kompakt, gammal, och rolig att köra

Men EFI, electric fuel injection förstår jag, menar du att man ska konvertera eller?

uhlin skrev:
Inte så enkelt så det bara är varvstoppet som går in?

Fast vet inte vart varvstoppet träder in på dessa. 5,500 varv känns kanske i underkant.

Nja det var min spontana tanke men redline på varvräknaren i bilen är 7000 varv om jag inte minns fel

Bennybira
29 augusti 2018 · 480 Inlägg

Har haft en Golf Mk2 16v jag med smile
En av de roligaste bilarna jag ägt.

Men ja, jag menar att du ska konvertera smile

K-jet är ett gammalt bosch insprut som är halvmekaniskt. Börjar det krångla är det jättesvårt att få rätt på.
Är bilen i fint skick annars är det helt klart värt att konvertera till ett standalone insprut som ECU-master eller liknande smile

Kan kosta en liten skvätt, men blir som en helt ny kärra om du har duktig mappare! big_smile

Fiat 127 (1977)
totte1015
29 augusti 2018 · 463 Inlägg

Bennybira skrev:
Har haft en Golf Mk2 16v jag med smile
En av de roligaste bilarna jag ägt.

Men ja, jag menar att du ska konvertera smile

K-jet är ett gammalt bosch insprut som är halvmekaniskt. Börjar det krångla är det jättesvårt att få rätt på.
Är bilen i fint skick annars är det helt klart värt att konvertera till ett standalone insprut som ECU-master eller liknande smile

Kan kosta en liten skvätt, men blir som en helt ny kärra om du har duktig mappare! big_smile

Har inga kontakter inom trim/mappning eller liknande alls, vad är det för priser vi pratar om?

Har beställt nya tändstift nu dock så ska börja lugnt big_smile

Alltså den är väldigt fin i lacken och inredning, lite rost börjar spå sig på bakskärmen, men den har gått 27000 mil

fish Allfixare
29 augusti 2018 · 1 475 Inlägg

Jag har haft 3st med. Bilarna börjar bli väldigt gamla, och det många faktiskt inte tänker på är att det KAN ju sitta ett 30 år gammalt bränslefilter, pump osv. Min ena gick väldigt dåligt på tomgång, men riktigt bra när man varvade. Den var spridartätningar a så slut på så tog jag tag i ena spridarslangen (dom där metallomspunna slangarna som går in i motorn på framsidan) så kunde jag helt enkelt dra ut den från insuget. Just bränslefilter fick jag lära mig av en gammal "räv" att K-jetronic kunde vara känsliga på.

Bennybira
30 augusti 2018 · 480 Inlägg

Räkna med 20k när du monterat spridare, soppapump och diverse kontakter / sensorer.
Kanske inte värt om inte bilen helrenoveras.

Så jag går på Fish alternativ. Se över alla filter och pumpar. Kolla även om tanken rostat invändigt och sätter igen allt.

Fiat 127 (1977)
totte1015
30 augusti 2018 · 463 Inlägg

Suck.... Har ju fan ingenstans att vara till 90% av alla dessa mekprocesser, och 95% av det har jag ingen kunskap om hur man "kollar" det

Har Haynes boken för Golf2an, men det hjälper inte speciellt mycket

caromania Forummoderator
30 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

Lugn och fin.
Byt tändkablar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
totte1015
30 augusti 2018 · 463 Inlägg

Har beställt nya kablar nu med, allt för att bocka av det "enkla" först.

Tomgången är faktiskt mycket ojämn vid kallstart, nästan så den dör, den "släpper" gasen ser det ut som på varvräknaren

https://i.imgur.com/J3V6rO0.jpg

Så ser en utav tändstiften ut, borde självklart lossna på alla men hade ett helvete att få ur hylsan från hålet i motorblocket så vågade fan inte.

Gör hela processen när jag fått dom nya tändstiften

Senast redigerat av totte1015 (30 augusti 2018)

fish Allfixare
31 augusti 2018 · 1 475 Inlägg

Stiftet ser ju faktiskt bra ut. Trodde du redan hade bytt kablar, även dom är antagligen 30 år gamla så nya kablar är en bra början smile Samma bil som tätningarna va slut på small det till utav helvete på en gång och den började gå på 3 cylindrar. Öppnade huven och hade på nåt vis lyckats skjuta ur ett stift ur hålet, tändhatten (långa delen du trycker ner på stiftet) exploderade och såg ut som ett begagnat bananskal, haha.

fish Allfixare
31 augusti 2018 · 1 475 Inlägg

Just ja. Din hoppande tomgång skulle även kunna vara en kärv tomgångsmotor/tillsatsluftslid. Det kan man fixa genom att ta loss den, sen spraya i wd40/5-56 eller dyligt och sen vrida på tändningen så den börjar röra sig. Fick göra det på en av alla Audi S2 jag haft.

totte1015
31 augusti 2018 · 463 Inlägg

fish skrev:
Stiftet ser ju faktiskt bra ut. Trodde du redan hade bytt kablar, även dom är antagligen 30 år gamla så nya kablar är en bra början smile Samma bil som tätningarna va slut på small det till utav helvete på en gång och den började gå på 3 cylindrar. Öppnade huven och hade på nåt vis lyckats skjuta ur ett stift ur hålet, tändhatten (långa delen du trycker ner på stiftet) exploderade och såg ut som ett begagnat bananskal, haha.

Oj fan där ser man!
Nej, men kablarna ser fräscha ut, mycket mjuk gummidamask som går in i motorn (det räfflade gummit) och ser allmänt fräscha ut
Men har som sagt beställt nytt

fish skrev:
Just ja. Din hoppande tomgång skulle även kunna vara en kärv tomgångsmotor/tillsatsluftslid. Det kan man fixa genom att ta loss den, sen spraya i wd40/5-56 eller dyligt och sen vrida på tändningen så den börjar röra sig. Fick göra det på en av alla Audi S2 jag haft.

Börjat fundera kring detta med, om man tänker riktigt logiskt, det gäller även när jag väldigt snabbt duttar fullt på gasen, sprutar den upp i ca 2500 varv (alltså DIREKT) och sedan så varvar den ner ganska sakta.

Gäller samma när jag "kör räcer" när jag växlar så går varvtalet i princip alltid uppåt när jag trampar ner kopplingen, låter ganska fult när man kör fullgas med acceleration när man växlar
Det går alltså inte upp mycket, men det sänker varvtalet ovanligt långsamt jämfört med andra bilar jag har haft.

Då ska jag bara ta reda på hur man tar loss tomgångsmotordelen/kommer åt den
*öppnar Haynes boken*

Senast redigerat av totte1015 (31 augusti 2018)

totte1015
31 augusti 2018 · 463 Inlägg

Nu har jag bytt tändstift, ingen skillnad.
Trodde jag nästan inte heller då dom föregående såg bra ut.
En av tändstiften hade rätt så mycket olja på skruvringen så att säga

Men jag testade att accelerera fullt på 2an, och som sagt vid ca 5500 varv skuttar bilen och den får inte kraften verkar det som.

Frilägger jag dock och gasar upp helt, så drog den upp till 7000 varv utan problem

Borde ha något med bränsletillförsen att göra då? Med tanke på att den klarar av att gå såpass högt, men bara under lågt krafttryck?

jaka54
31 augusti 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Du kan inte blinka ut felkoder?? Hur gammal är bilen?
När bytte du olja och filter sist?  Och luftfilter?
Kolla att motorn inte drar tjuvluvt någonstans genom att spraya på startgas .
Håller inte motorn varvet jämnt på tomgång ,runt 850V/m, så gör ren tomgångsmotorn med brakekleen och spraya sedan in PFT olja.

Senast redigerat av jaka54 (31 augusti 2018)

totte1015
31 augusti 2018 · 463 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du kan inte blinka ut felkoder?? Hur gammal är bilen?
När bytte du olja och filter sist?  Och luftfilter?
Kolla att motorn inte drar tjuvluvt någonstans genom att spraya på startgas .
Håller inte motorn varvet jämnt på tomgång ,runt 850V/m, så gör ren tomgångsmotorn med brakekleen och spraya sedan in PFT olja.

1. Det är en -89, och nej kan inte med felkoder, har ingen sådan
2. Den är servad 2017, luftfilter är sportluftfilter för K&N, i den original slutna boxen
3. Vart ska jag spraya startgasen då?

Var vänlig utveckla det sistnämnda?
Hur lossar jag tomgångsmotorn? Och PFT? Vad är det? Spraya in i luftkanalen eller vad?

totte1015
1 september 2018 · 463 Inlägg

Jag är jävligt kluven alltså, det kanske är såpass att det är varvstoppet som trär in vid cirka 5500 varv, testade att ha fullgas nu igen fast längre tid och bilen rycker rätt så mycket men jag får ingen mer hastighet/högre varv alls, låter snarlikt som "nananana" ljudet när man varvstoppar bilen

Men då förstår jag inte hur varvräknaren kan spotta upp till 7000 varv (rött) när jag snabbtrycker fullgasen? Hinner varvstoppet inte slå in då?

Är det någon som vet hur säkert det är att ha fullgas cirka...3-4 sekunder rakt av för att se vad som händer? Finns det övervarvningsskydd på GTIn? Vill inte gärna spränga motorn bara för att "jag skulle testa"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang