Golf II GTI 16v kraftförlust vid acceleration

totte1015
1 september 2018 · 463 Inlägg

Jag är jävligt kluven alltså, det kanske är såpass att det är varvstoppet som trär in vid cirka 5500 varv, testade att ha fullgas nu igen fast längre tid och bilen rycker rätt så mycket men jag får ingen mer hastighet/högre varv alls, låter snarlikt som "nananana" ljudet när man varvstoppar bilen

Men då förstår jag inte hur varvräknaren kan spotta upp till 7000 varv (rött) när jag snabbtrycker fullgasen? Hinner varvstoppet inte slå in då?

Är det någon som vet hur säkert det är att ha fullgas cirka...3-4 sekunder rakt av för att se vad som händer? Finns det övervarvningsskydd på GTIn? Vill inte gärna spränga motorn bara för att "jag skulle testa"

fish Allfixare
2 september 2018 · 1 475 Inlägg

Nej, det är inte varvstoppet som går i vid 5500 rpm. Antingen är de nåt tok med bränsletillförsel eller med tändningen.

totte1015
2 september 2018 · 463 Inlägg

fish skrev:
Nej, det är inte varvstoppet som går i vid 5500 rpm. Antingen är de nåt tok med bränsletillförsel eller med tändningen.

Okej, vad är det som sägs när jag berättar att igår när jag körde full acceleration, så fungerade det helt felfritt till redlinen, vågade inte ens gasa på mer för vet inte hur den reagerar på maxvarvet

Det är ju väldigt konstigt!

totte1015
6 september 2018 · 463 Inlägg

Det verkar fungera mycket bättre med nya stift och kablar nu.
Känner av hackandet mycket mindre/oftast inte alls.

Nu återstår bara ojämn tomgång vid kallstart, den "tappar" tomgången och är påväg att strypas ser man på varvräknaren.

Är detta den sak jag skulle spruta i WD40 i?
https://i.imgur.com/yU8MOpI.jpg

Inuti den svängda smala gummislangen från insugsluften?

Förmodar att det är tillsatsluftsliden?

Senast redigerat av totte1015 (6 september 2018)

fish Allfixare
7 september 2018 · 1 475 Inlägg

Ja, den som är nere till höger i bild med en 900graders gummi slang i ena änden och en vit plastkontakt i andra änden.

totte1015
7 september 2018 · 463 Inlägg

fish skrev:
Ja, den som är nere till höger i bild med en 900graders gummi slang i ena änden och en vit plastkontakt i andra änden.

Tog loss slangen och spruta in en dutt WD40,  verkake  inte ske någon skillnad

fish Allfixare
8 september 2018 · 1 475 Inlägg

Ta bort slangen, vrid på tändningen så du känner att den "vibrerar" spraya i medans den är aktiverad. Gör så några gånger. Bäst är att ta bort hela skiten och bara ha kontakten ikopplad så du kan se in i den så den verkligen rör på sig.

totte1015
8 september 2018 · 463 Inlägg

Då har jag gjort detta, är kluven över om den fungerar som den ska eller inte.

Den flyttade sig någon gång per 5e sekund medans jag hade igång tändningen, såg ut som den "försökte" öppna/stänga sig? Jag kan inte grunderna om tomgångsmotorn så jag vet inte om det skall vara så eller inte?

Men när jag tog loss båda slangarna och kollade så var den lite öppen hela tiden, även med motorn avstängd, kanske ska vara så?

Men den vibrerade hela tiden, dock rörde sig spjället litet ryck per 5e sekund

fish Allfixare
9 september 2018 · 1 475 Inlägg

Det ser ut som en halvmåne inuti va? Vill minnas att den ska röra sig fram och tillbaka, relativt fort. Dvs flera gånger i sekunden. Prova att smörja på den och peta ner en mejsel med den helt bortkopplad och känn på halvmånen om den går tungt. Den ska röra sig lätt. Går den tungt kan det vara läge att leta en ny, alt försöka smörja upp den så den lossnar. Om du hittar något artikelnr på den så är det inte alls omöjligt att den är exakt likadan som på någon annan bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang