LED-Ramp på taket, hur långa kan kablarna vara?

Whiplashed
28 augusti 2018 · 6 Inlägg

Tja, som rubriken lyder, har en 42-tums ramp som jag tänkte montera på extra fästen som sitter i railsen på taket, har kollat och hört med verkstad för just min bil (kia Ceed), och dom säger att det finns inte nått sätt att dra ner kabeln utan att borra i plåt.

Däremot har jag märkt att jag kan dra den långa vägen runt, dvs. genom bakluckan in under sido trösklar och ut i motorutrymmet, går detta att göra eller blir kabeln för lång utav någon anledning? vi pratar 5-7 meter, om inte, kan man då istället dra signalkabel från helljuset bak till ett relä i backluckan?

Mvh// Markus

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Jag hade provat med rampen på marken först, sen vet man ju om det fungerar..smile
Ledlampor drar väl ingen större ström så det bör väl klara sig..

Senast redigerat av bilknuffaren (29 augusti 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Whiplashed
29 augusti 2018 · 6 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Jag hade provat med rampen på marken först, sen vet man ju om det fungerar..smile

Tack känner mig jävligt dum nu som inte tänkte på det, men du vet inte om det finns nån risk med så långa kablar? smile

Janneutanb
29 augusti 2018 · 7 271 Inlägg

Man anpassar kabelns area mot förbrukare och kabelns längd.
Så du kan dra den 10 varv runt bilen bara den är tjock nog att inte skapa för stort spänningsfall

Whiplashed
29 augusti 2018 · 6 Inlägg

Janneutanb skrev:
Man anpassar kabelns area mot förbrukare och kabelns längd.
Så du kan dra den 10 varv runt bilen bara den är tjock nog att inte skapa för stort spänningsfall

Ahh, då har jag nog koll, tack smile

Utmarks-Loke
29 augusti 2018 · 5 833 Inlägg

Du slipper ju borra genom plåten om du gör så men då kommer kabeln ligga och skava på lacken bortefter taket och till slut kommer det bli rost i alla fall

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 augusti 2018 · 13 736 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Du slipper ju borra genom plåten om du gör så men då kommer kabeln ligga och skava på lacken bortefter taket och till slut kommer det bli rost i alla fall

smältlim så kan inte kaberln röra sig smile   rätt vanligt att det används till mindre seriösa instalationer.. men hellre det än någon tomte som borrar hål i taket..    finns inget värre än borr hål i tak

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
29 augusti 2018 · 7 234 Inlägg

Jag, som på ett flertal bilar monterat extrabelysning "på taket" , rekommenderar dig att montera på en lastbärare och därefter dra strömförsörjning och stomanslutning utefter högra A-stolpen.
Endera tejpar du ledningarna eller limmar/klistrar dem i "dropplisten"(om sådan finnes).
Ett annat råd är att inte placera extrabelysningen allt för långt fram.
Det tråkiga resultatet kan bli störande reflexer i motorhuven.
Eftersom det är fråga om LED, som inte drar så mycket ström, och heller inte är känsliga för spänningsförluster, så tror jag att det räcker med 1½ kvm ledningsarea.
Ledningarna blir inte så långa, då de flesta bilar jag ägt haft batteriet placerat på bilens högra sida relativt nära högra A-stolpen.
Skulle du i stället bränna på med 4 st extraljus med 100 watt halogenlampor så bör man ha 6 kvm ledningsarea.
Försök även montera belysningen så lågt som möjligt = så nära taket som går.

mb_pucken
29 augusti 2018 · 5 087 Inlägg

Till att börja med så behöver man veta hur mycket rampen ström rampen drar, går enkelt att räkna ut om man vet hur många watt rampen är på.
Dock brukar "kinaramper" vara väldigt väldigt väldigt överdrivna i sina specar.

På en märkesramp så brukar förbrukningen vid 12V finnas angiven.

När man sedan vet förbrukningen på rampen vid 12V så mäter man hur lång kabel man behöver och sedan kikar man på någon av tabellerna som finns på internet och väljer lämplig rekommenderad area.

På dom bilar jag monterat takramper på så har vi lagt kabeln på rutan mot a-stolpen och antingen limmat kabelkanaler eller använt limmade fästen för buntband.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Whiplashed
29 augusti 2018 · 6 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Du slipper ju borra genom plåten om du gör så men då kommer kabeln ligga och skava på lacken bortefter taket och till slut kommer det bli rost i alla fall

Har tänkt att sätta fast dom i railsen så kabel mot lack kommer inte vara ett problem smile

Whiplashed
29 augusti 2018 · 6 Inlägg

Growe skrev:

Svarte_Orm skrev:
Du slipper ju borra genom plåten om du gör så men då kommer kabeln ligga och skava på lacken bortefter taket och till slut kommer det bli rost i alla fall

smältlim så kan inte kaberln röra sig smile   rätt vanligt att det används till mindre seriösa instalationer.. men hellre det än någon tomte som borrar hål i taket..    finns inget värre än borr hål i tak

Håller helt med, kan borra i plåt om det är nån slit och släng bil så att säga smile men har kommit på hur jag ska göra så att det ser bra ut samtidigt tongue bilder kommer väl när jag börjat pilla haha.

Whiplashed
29 augusti 2018 · 6 Inlägg

torsen skrev:
Jag, som på ett flertal bilar monterat extrabelysning "på taket" , rekommenderar dig att montera på en lastbärare och därefter dra strömförsörjning och stomanslutning utefter högra A-stolpen.
Endera tejpar du ledningarna eller limmar/klistrar dem i "dropplisten"(om sådan finnes).
Ett annat råd är att inte placera extrabelysningen allt för långt fram.
Det tråkiga resultatet kan bli störande reflexer i motorhuven.
Eftersom det är fråga om LED, som inte drar så mycket ström, och heller inte är känsliga för spänningsförluster, så tror jag att det räcker med 1½ kvm ledningsarea.
Ledningarna blir inte så långa, då de flesta bilar jag ägt haft batteriet placerat på bilens högra sida relativt nära högra A-stolpen.
Skulle du i stället bränna på med 4 st extraljus med 100 watt halogenlampor så bör man ha 6 kvm ledningsarea.
Försök även montera belysningen så lågt som möjligt = så nära taket som går.

Hade varit idealiskt men båda A-stolparna måste man borra i om man ska innanför, såvidare man inte orkar ta loss innertak och framskärm för att komma åt bultarna (Fick ett litet ilskeutbrott när jag såg sprängskissen)

Har däremot mätt ut den längd på kabel som jag behöver och det funkar att dra den bak och igenom baklucka runt den långa vägen så att säga smile men tack för svar angående LED, tar nog en 2 mm för säkerhetsskull smile

torsen
30 augusti 2018 · 7 234 Inlägg

Whiplashed skrev:

torsen skrev:
Jag, som på ett flertal bilar monterat extrabelysning "på taket" , rekommenderar dig att montera på en lastbärare och därefter dra strömförsörjning och stomanslutning utefter högra A-stolpen.
Endera tejpar du ledningarna eller limmar/klistrar dem i "dropplisten"(om sådan finnes).
Ett annat råd är att inte placera extrabelysningen allt för långt fram.
Det tråkiga resultatet kan bli störande reflexer i motorhuven.
Eftersom det är fråga om LED, som inte drar så mycket ström, och heller inte är känsliga för spänningsförluster, så tror jag att det räcker med 1½ kvm ledningsarea.
Ledningarna blir inte så långa, då de flesta bilar jag ägt haft batteriet placerat på bilens högra sida relativt nära högra A-stolpen.
Skulle du i stället bränna på med 4 st extraljus med 100 watt halogenlampor så bör man ha 6 kvm ledningsarea.
Försök även montera belysningen så lågt som möjligt = så nära taket som går.

Hade varit idealiskt men båda A-stolparna måste man borra i om man ska innanför, såvidare man inte orkar ta loss innertak och framskärm för att komma åt bultarna (Fick ett litet ilskeutbrott när jag såg sprängskissen)

Har däremot mätt ut den längd på kabel som jag behöver och det funkar att dra den bak och igenom baklucka runt den långa vägen så att säga smile men tack för svar angående LED, tar nog en 2 mm för säkerhetsskull smile

Menade inte att man ska borra i A-stolparna.
Man kan tejpa(med bred textiltejp) fast elledningarna utefter höger A-stolpe.
Finns inte "regnränna" kan man, som redan skrivits ovan, placera elkablarna på vindrutan närmast A-stolpen.

På flera bilar, bl a min nuvarande, finns möjlighet att dra elkablarna mellan motorhuven, höger framskärm och fyllnadsbiten nedanför vindrutan, om man "klipper bort" en liten bit av fyllnadsplåten framför vindrutan, och där drar elkablarna in i motorrummet.
Vissa bilar har så stor springa vid  motorhuven att någon åverkan på fyllnadsbiten inte behövs för att dra in elledningarna i motorrummet och till reläet.

Djo
30 augusti 2018 · 10 157 Inlägg

Ska du dra ut vid skuffen bör du ha 6kvadrat minst och om du drar upp via a-stolpen 4kvadrats kabel som minst.

Senast redigerat av Djo (30 augusti 2018)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Utmarks-Loke
30 augusti 2018 · 5 833 Inlägg

Djo skrev:
Ska du dra ut vid skuffen bör du ha 6kvadrat minst och om du drar upp via a-stolpen 4kvadrats kabel som minst.

Varför? LED drar ganska lite ström och även om man går via skuffen blir det mindre än 10 meter.

granadadr
30 augusti 2018 · 7 287 Inlägg

Growe skrev:

Svarte_Orm skrev:
Du slipper ju borra genom plåten om du gör så men då kommer kabeln ligga och skava på lacken bortefter taket och till slut kommer det bli rost i alla fall

smältlim så kan inte kaberln röra sig smile   rätt vanligt att det används till mindre seriösa instalationer.. men hellre det än någon tomte som borrar hål i taket..    finns inget värre än borr hål i tak

finns det de som BORRAR i taket??

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Utmarks-Loke
30 augusti 2018 · 5 833 Inlägg

granadadr skrev:

Growe skrev:

Svarte_Orm skrev:
Du slipper ju borra genom plåten om du gör så men då kommer kabeln ligga och skava på lacken bortefter taket och till slut kommer det bli rost i alla fall

smältlim så kan inte kaberln röra sig smile   rätt vanligt att det används till mindre seriösa instalationer.. men hellre det än någon tomte som borrar hål i taket..    finns inget värre än borr hål i tak

finns det de som BORRAR i taket??

Vi fick lära oss det på gymnasiet, visserligen handlade det om antenner då men borrade gjorde vi. Men lite underredsmassa och en TET gummigenomföring löser problemen för överskådlig framtid, LOL

Djo
30 augusti 2018 · 10 157 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Djo skrev:
Ska du dra ut vid skuffen bör du ha 6kvadrat minst och om du drar upp via a-stolpen 4kvadrats kabel som minst.

Varför? LED drar ganska lite ström och även om man går via skuffen blir det mindre än 10 meter.

Visst drar led lite ström men 200watt led drar lika mycket som 200watt halogen, det är bra klent med 2,5 kvadrat till nå dylikt.

Med så lång kabel får du förlust och man vill alltid ha så mycket ström vid lamporna som möjligt, helst lika mycket som det är i batteriet.

Fattar inte varför man ska snåla på kabel rejäla relän och kablar är alltid att eftersträva.

min 200 watt led ramp har 4kvadrats kablar från fabrik dessutom så...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
30 augusti 2018 · 10 157 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

granadadr skrev:

Growe skrev:

smältlim så kan inte kaberln röra sig smile   rätt vanligt att det används till mindre seriösa instalationer.. men hellre det än någon tomte som borrar hål i taket..    finns inget värre än borr hål i tak

finns det de som BORRAR i taket??

Vi fick lära oss det på gymnasiet, visserligen handlade det om antenner då men borrade gjorde vi. Men lite underredsmassa och en TET gummigenomföring löser problemen för överskådlig framtid, LOL

Va bra för det finns absolut noll rostskydd i underredsmassa, det är en massa som skyddar underliggande rostskyddande färg från stenskott och slitage.

Det började nog krypa rost redan efter några dagar, skärmande att du fick lära dig det på gymnasiet och inte lärt dig att det är helt fel att rostskydda ren plåt med ett slitageskydd som underredsmassa.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Utmarks-Loke
30 augusti 2018 · 5 833 Inlägg

Djo skrev:

Svarte_Orm skrev:

Djo skrev:
Ska du dra ut vid skuffen bör du ha 6kvadrat minst och om du drar upp via a-stolpen 4kvadrats kabel som minst.

Varför? LED drar ganska lite ström och även om man går via skuffen blir det mindre än 10 meter.

Visst drar led lite ström men 200watt led drar lika mycket som 200watt halogen, det är bra klent med 2,5 kvadrat till nå dylikt.

Med så lång kabel får du förlust och man vill alltid ha så mycket ström vid lamporna som möjligt, helst lika mycket som det är i batteriet.

Fattar inte varför man ska snåla på kabel rejäla relän och kablar är alltid att eftersträva.

min 200 watt led ramp har 4kvadrats kablar från fabrik dessutom så...

Om man antar att en 200W ljusramp drar 15A så får man 0,1V spänningsfall i en 10m lång ledning på 2,5mm2. Inte mycket att bråka om, speciellt som det blir 0,65V spänningsförlust i samma kabel om den är på 4mm2.
Edit: 0,065V menar jag naturligtvis

Senast redigerat av Svarte_Orm (31 augusti 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang