Turboladdmätare och pysventil.

johanjonsson
29 augusti 2018 · 2 Inlägg

tjena! jag har en volvo 940 B230FK med ltt. Jag undrar hur jag ska gå tillväga för att koppla ihop både laddmätaren och pysventilen så jag kan ställa upp laddtrycket. undrar även hur många bar jag kan ställa upp den till. det enda som är gjort på den är att den är bränslechippad.

Vill bara ha svar från dom som kan detta och vet att det blir rätt, tack på förhand för svar!:D

simlar
30 augusti 2018 · 5 524 Inlägg

Ingen idé att ladda över 1bar med en helt original b230fk, turbon är för liten för vettig effekt. Insugstempen ökar snabbt över 1bar med 13C-turbo och du tappar då effekt igen och riskerar spikningar.

Pysventil kopplar du på slangen mellan kompressorhus och wastegate.

Laddtrycksmätare kopplar du på en vakuumnippel på insuget.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
tewo22
3 september 2018 · 118 Inlägg

Turboladdmätaren kopplar du på insuget, om du har en ECO-mätare i instrumentpanelen så är det en laddtrycksmätare, du kan ta den slangen från insuget och koppla en annan mätare på den nipplen på insuget. För mig så tror jag att det är den slangen som sitter längst ut (mot fronten) på toppen av insuget. Jag tror att det är den, men jag är absolut inte tvärsäker, följ slangen så ser du om det är rätt, bör bara en slang som går genom torpedväggen.

Något annat som fungerar men som egentligen kanske inte bör rekommenderas men för syftet att bara kolla laddtrycket en gång kanske är okej, är att koppla laddtrycksmätaren till slangen som går från insuget till dumpventilen, den behövs inte men ser till att turbon inte slits lika mycket.

tewo22
3 september 2018 · 118 Inlägg

Sen har jag läst väldigt mycket om pysventiler och om att dom inte är så bra att använda på grund av att det blir stor påverkan från vädret, att det kan få laddtrycket att spika. Motståndet i luften kommer inte vara samma hela tiden och därför betyder det att hur mycket tryck som åker ut genom ena hålet inte är jämnt/samma. (laddtrycket kan därför vara högre eller mindre lite när som).

Stekpannan
6 september 2018 · 83 Inlägg

Skulle rekommendera att du skaffar en ställbar wastegate istället för pysventil, men ditt val såklart.
Annars om du vill hålla det riktigt budget så kan du lägga brickor bakom wastegate fästet för högre ladd.
Dock vanligt att dem börjar spika då, men vill man åka fort för lite pengar så gör man väl vad man gör.

Ställbar wastegate finns att köpa från BSR, KL racing osv. Slangen kan du T-Korsa in på en existerande slang som kommer från turbon till insuget, alternativt hitta en oanvänd nippel på insuget.

Slangen till mätaren kan du dra igenom en existerande plast slang som går igenom torpedväggen.
Ska finnas på förarsidan och har små gummi hattar på sig och går enkelt att ta av, alternativt skära ett hål i.

Lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang