3548
Sök

Supra MK3 goes 2JZ + Helrenovering - första projektbilen

Saker spårade ur, bilen skulle bara rostlagas, byggas ihop och få en ny originalmotor utan vevlagerras samt lackas. Nu är bilen omlackad, MaxxECU Race med 2JZ-GTE singelturbo och lite annat preppat. Snart på gatan och SFRO bessad.

115 275 Visningar
Uppdaterades senast idag 09:42
269 Inlägg
för 13 timmar sedan
Trådstartare
Det blev ett långpass i garaget igår, jag fortsatte felsöka pedalkänslan och luftade säkert en liter bromsvätska, till slut tröttnade jag och kände för att testa originalcylindern, men innan det så öppnade jag upp den för att kontrollera kolvdiametern för att se vilken storlek det var på kolven där i, det visade sig att jag hade en 25,4mm/1" cylinder sedan tidigare, med andra ord exakt samma storlek som Teslakolven.

Jag tror det helt enkelt är så att bromsvätskevolymen som krävs till man känner ett stopp i pedalen är med nöd och näppe just nog mycket med den 1" kolven med originalbooster, med Teslaboostern får jag gissningsvis högre assistans och därför känns pedalen mjukare.

I och med detta har jag försökt leta upp en cylinder som skulle vara en lämplig ersättare och har nu hittat några alternativ. Hittat en variant som är 27mm som skulle kunna passa, jag lär göra ett försök att hoppa upp en storlek i hopp om att få den lite tightare i känslan, får helt enkelt se om den ökningen räcker eller om jag behöver något ännu större.

Dessutom kom grejerna för vakuuminjicering av kolfiber, så jag började med layupen för en kolfiberlist, testar att gjuta en list åt gången till att börja med, när jag vet att formarna fungerar och att jag är nöjd med resultatet kan jag gjuta ett par åt gången.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-217671f181a186b1793d85aea7c144d9.jpg
Här är första lagret lagt, formen är vaxad och släppmedel sitter i formen, därefter har ett tunt lager spraylim för infusion sprayats i mallen och det kosmetiska lagret kolfiber är lagt på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-990b92643d1cf1451f34e76122da215b.jpg

Här har jag lagt tre lager kolfiber och uppskattad åtgång av epoxy ska räknas ut och därefter skall en vakuumpåse utformas och epoxyt sugs därefter in i kolfibret under vakuum. Jag väntar dock på leveransen av epoxyt så påse och injicering kommer att få vänta några dagar.

Sök