Volvo 940 turbo, ang spridare till turbon.

Martin_volvo940
1 september 2018 · 63 Inlägg

tjena någon som vet om orginal spridarna orkar med att driva en 16t turbo eller kommer han spika sönder vid 0.8 ladd?

varför jag frågar är för att min 13c håller på att rasa, rasslar vid 0.4+ladd och olja under bilen där turbon sitter så tänkte byta den innan nåt rasar sönder hellt, och har en 16t liggandes.

turbodeath
2 september 2018 · 2 452 Inlägg

det orkar utan problem att köra ett 16 t aggregat

döden kommer tillbaka
Martin_volvo940
2 september 2018 · 63 Inlägg

turbodeath skrev:
det orkar utan problem att köra ett 16 t aggregat

Dom gör det aså. När tror du dom ger upp? Aså vid vilket ladd tänkte jag. Antar att chip för högre ladd med 13c  är att rekommendera eller skulle du kört nya chip till allt?

turbodeath
2 september 2018 · 2 452 Inlägg

har själv kört med 16 t med orginalspridare o det funkar o ladda utan problem 0,8-1,0....med chip ....sen finns det dom som kört med orginalchip o laddat på men som sagt alla bilar är olika....13c orkar inte leverera direkt mycket...som max kanske 200 hk om du har tur.

döden kommer tillbaka
Martin_volvo940
2 september 2018 · 63 Inlägg

turbodeath skrev:
har själv kört med 16 t med orginalspridare o det funkar o ladda utan problem 0,8-1,0....med chip ....sen finns det dom som kört med orginalchip o laddat på men som sagt alla bilar är olika....13c orkar inte leverera direkt mycket...som max kanske 200 hk om du har tur.

Hehe ja vet att 13c är ingen vidare trimm turbo.  Plus min 13c har ju gett upp därför jag tänkte byta till 16T. Har ju kört chippat ända fram till turbo ras eller på väg till ras. Va därför jag undra om man måste byta mer än bara turbon för att 16T ska funka. Vet ju att dom större än 16T behöver större spridare och självklart större lmm

Stekpannan
6 september 2018 · 83 Inlägg

Martin_volvo940 skrev:

turbodeath skrev:
har själv kört med 16 t med orginalspridare o det funkar o ladda utan problem 0,8-1,0....med chip ....sen finns det dom som kört med orginalchip o laddat på men som sagt alla bilar är olika....13c orkar inte leverera direkt mycket...som max kanske 200 hk om du har tur.

Hehe ja vet att 13c är ingen vidare trimm turbo.  Plus min 13c har ju gett upp därför jag tänkte byta till 16T. Har ju kört chippat ända fram till turbo ras eller på väg till ras. Va därför jag undra om man måste byta mer än bara turbon för att 16T ska funka. Vet ju att dom större än 16T behöver större spridare och självklart större lmm

Ofta om du går 19T så vill du bygga 3 tums för att klara av flödet, samt som du säger öka spridarna.
Annars ska det gå prima med det du har.

Martin_volvo940
6 september 2018 · 63 Inlägg

Stekpannan skrev:

Martin_volvo940 skrev:

turbodeath skrev:
har själv kört med 16 t med orginalspridare o det funkar o ladda utan problem 0,8-1,0....med chip ....sen finns det dom som kört med orginalchip o laddat på men som sagt alla bilar är olika....13c orkar inte leverera direkt mycket...som max kanske 200 hk om du har tur.

Hehe ja vet att 13c är ingen vidare trimm turbo.  Plus min 13c har ju gett upp därför jag tänkte byta till 16T. Har ju kört chippat ända fram till turbo ras eller på väg till ras. Va därför jag undra om man måste byta mer än bara turbon för att 16T ska funka. Vet ju att dom större än 16T behöver större spridare och självklart större lmm

Ofta om du går 19T så vill du bygga 3 tums för att klara av flödet, samt som du säger öka spridarna.
Annars ska det gå prima med det du har.

Ja 19T ja. Pratar ju om 16T nu tongue

Stekpannan
7 september 2018 · 83 Inlägg

Martin_volvo940 skrev:

Stekpannan skrev:

Martin_volvo940 skrev:

Hehe ja vet att 13c är ingen vidare trimm turbo.  Plus min 13c har ju gett upp därför jag tänkte byta till 16T. Har ju kört chippat ända fram till turbo ras eller på väg till ras. Va därför jag undra om man måste byta mer än bara turbon för att 16T ska funka. Vet ju att dom större än 16T behöver större spridare och självklart större lmm

Ofta om du går 19T så vill du bygga 3 tums för att klara av flödet, samt som du säger öka spridarna.
Annars ska det gå prima med det du har.

Ja 19T ja. Pratar ju om 16T nu tongue

"Annars ska det gå prima med det du har" big_smile

tankhoj
7 september 2018 · 19 Inlägg

De ska nog inte vara några problem om du anpassar laddtrycket efter soppan. Kolla färgen på stiften och om dom är vita sänker du laddet tills dom blir oboy färgade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang