Mysko 2:a på besiktningen

Dragonvoice
8 september 2018 · 6 Inlägg

Hej,
När jag besiktade min saab 9-5 kombi från 2007 så fick jag följande anmärkning:
"Infästning dragarm skadad".
Han pratade även om att aluminiumbalken var skadad och sa att det lunde lösas med en svetssträng.
Jag ser inte problemet.. han pekade där jag har ringat in.
Tror ni att bara draget, märke bosal, ska tas loss och renoveras eller ska balken den ligger emot bytas?


https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229645/229645-32be73b77651f0c377666bf6a5d030a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229645/229645-d4cff493e4d022c457dd0270b18d2302.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229645/229645-9b80f7ec22d83a49b867fba29a7090fd.jpg

Senast redigerat av Dragonvoice (8 september 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 september 2018 · 14 056 Inlägg

Det känns inte som nån mysko tvåa i mina ögon med denna gravrost. Vem vet hur djupt rosten går.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
skanepiraten
8 september 2018 · 466 Inlägg

Bara o rensa bort all rost och banka rejält.

Sedan tittar du om du ser något och fixar detta.

sedan sprayar du över allt med typ hagmans rostskydd/färg och in igen ^>^

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Dragonvoice
8 september 2018 · 6 Inlägg

Tack!
Tror ni att jag behöver demotera något eller   är det bara att borsta på plats?

Utmarks-Loke
8 september 2018 · 5 840 Inlägg

Nu när du redan fått anmärkning kommer det inte räcka att bara borsta av lite och måla. Nu blir du tvungen att göra det ordentligt.

Dragonvoice
8 september 2018 · 6 Inlägg

Svarte_Orm, hur gör man det ordentligt?
Det låter kanske  som en konstig fråga men jag vet ärligt  talat  inte..
Tar man loss draget och slipar bort all rost och sedan lackar men rostskydd?
Är det ens värt att göra eller är det bättre att byta ut draget mot nytt?

Utmarks-Loke
8 september 2018 · 5 840 Inlägg

Ja, ta lös och slipa rent eller ännu hellre blästra och lacka sedan om materialet inte är för tunt. Frågan är hur du skall göra med aluminiumbalken, den ser ganska rutten ut och aluminium är inte lika lätt att arbeta med. Konstigt att du råddes att svetsa, jag gjorde det på en rostig dragkrok en gång och när besiktningsmannen såg det dömde han ut kroken direkt. Det var helt förbjudet att svetsa i dom.

Använder du draget ofta? Annars plocka bort det bara och åk in så reggar dom om bilen till att inte ha drag.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 september 2018 · 13 742 Inlägg

mitt tips..köp ett nytt drag.   inte värt att lägga ner tid när grejerna ser ut så där.   tiden du får lägga ner kommer vara så stor att du kan samla tomburkar för att ha råd med draget och endå sparar tid smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
8 september 2018 · 5 840 Inlägg

Ja, bättre att köpa nytt drag men frågan är vad man skall göra med aluminiumbalken...

jaka54
8 september 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Som de andra sagt: Köp ett nytt drag! Det du har är alldeles för rostigt!
Vad menade besiktningsmannen med "svetsa"!? Menade han aluminiumbalken eller draget?? Och aluminium??? Sitter det en aluminiumbalk  baktill i SAAB:n??

Senast redigerat av jaka54 (8 september 2018)

Xebers76
8 september 2018 · 2 269 Inlägg

Dessa har mycket riktigt balk bak i aluminium, lätt att byta ut, ska finnas att köpa ny ännu om jag minns rätt, bytte ut en i denna veckan.

joH900
9 september 2018 · 414 Inlägg

Så som du skriver så är det krockbalken i aluminium som är den som är skadad, ingen anmärkning på kroken i sig.

Balken finns att köpa ny men betingar ungefär 50% av värdet på majoriteten av de Saab 9-5 som finns kvar på vägen idag med sin prislapp på 4812kr (!!!) art.nr 12769506

Balken är samma på både sedan och kombi, de i bäst skick brukar vara de från bilar utan dragkrok. För att byta balken behöver du ner med dragkrok och stötfångare och strippa stötfångaren på hölje och div frigolit m.m.

Vanligt att de punktsvetsade muttrarna som håller dragkroken i golvet släpper när man försöker lossa kroken, då får man (i den mån det går) svetsa eller ersätta med vanlig mutter som man får hålla emot med fast nyckel ovanifrån (det är trångt, men går...)

Jag skulle inte säga det är svårt att byta men det är ändå ganska tidskrävande då man dels inte vill skada lacken på stötfångaren och sen kommer det hela tiden ramla grus från stötfångaren... det slutar aldrig typ.

Orkar du inte byta balk så är det antagligen OK att du tar bort kroken istället, du behöver dock fortfarande ner med stötfångaren för att komma åt de 3 bultar som sitter skruvade i krockbalken.

Meaganeowner
9 september 2018 · 2 250 Inlägg

Ja... eller kapa av det mesta av dragkroken och besikta sen.

Vet en som svetsade fast en anordning bl a  på dragkulan. Omreggade utan dragkrok.

Men nu var det väl en balk som var trasig?

Aluminium är knepig att svetsa i. Beroende på legering, kan det bli både hårdare och mjukare i och kring svetsen.
Men det kanske går att svetsa på plats, om man är duktig på att hantera TIG-svets.

spillolja
9 september 2018 · 4 025 Inlägg

Om man vii behålla kroken så ta bort alu-balken och iväg till någon som kan svetsa den

dragkroken mycket gravrost, går evt. att stoppa rosten med tunnflytande rostskydd tex. Dinitrol ML efter att nogrannt renspolats med högtrycken

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
bhaten
9 september 2018 · 21 Inlägg

En vänlig anmärkning på bilprovningen på just saab  9-5. Förut gick denna del ej att köpa lös utan fick köpas tillsammans med stötfångaren.  Men säljs löst. Den ska inte repareras utan bytas ut

Opel Astra Bertone "Bertove" (2001)
Dragonvoice
12 september 2018 · 6 Inlägg

joH900, du har rätt.
Jag gick tillbaka till besiktningen och det är balken som har anmärkningen inte draget.
Draget kanske ser lite slitet men inget allvarligt.

Balken blir nog lite väl svår att byta för mig.
Jag lämnar in den på en mek som kan montera en begagnad och släcka 2:or.

Dragonvoice
16 september 2018 · 6 Inlägg

Trots det jag skrev tidigare har jag tagit bort kofångaren bak för att titta på balken.
För det första ser jag inget problem. Jag tycker den ser ok ut.
Vad tycker ni?
För det andra, hur får jag bort de runda bultar som är inringade på bilden?
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229645/229645-4d810f6e0082e278b991fcb0edcca4c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229645/229645-d83d5319c3cad9fef3eebdd14a4d7c3d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229645/229645-53956be8c8651608ac2be94ce95daaf7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229645/229645-fd0e2491fcc3056e66817d268e5756fb.jpg

Senast redigerat av Dragonvoice (16 september 2018)

Meaganeowner
16 september 2018 · 2 250 Inlägg

Kör in till besintningen och fråga vad som exakt är problemet, som de anmärkte på.

Dragonvoice
16 september 2018 · 6 Inlägg

I vilket fall  behöver jag få bort krockbalken. Jag ska få draget blästrat och rostskyddat. Även om besiktningen har godkänt draget vill jag stoppa gravrosten.

Xebers76
16 september 2018 · 2 269 Inlägg

Muttrarna sitter inne i rambenen, man får ut med golvinredningen och sedan plocka 4 skumgummipluggar. Det är brutalt svårmeckat, men det går.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang