5558
Sök

Batterilampan tänds när motorn stängs

5 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
Min mors Opel Ascona -86 är i mina händer just nu men för tillfället så vill den jäklas med mig och jag förstår inte riktigt problemet och den bilmek jag lämnar bilen till förstår sig inte på el-fel. Hoppas att jag kan få tips här.

När jag stänger av motorn så tänds batterilampan och självklart så urladdas den och jag kommer ingen vart. Batteriet har fulladdats nu ett flertal gånger men samma sak händer så fort man monterat tillbaka batteriet. Hjälp!

2 655 Inlägg
16 januari 2007
Låter som diodbryggan är trasig.
Har du mätt upp om generatorn laddar?

Har en diod gått sönder så brukar generatorn dra ca 4A, så över en natt så har generatorn dragit ur ett batteri.

5 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
Bilmeken säger att generatorn laddar och sa något om 14 amper (?) ut.
Om det nu säger något till dig hmm

873 Inlägg
16 januari 2007
Man brukar mäta volt när man kollar en generators funktion annars.

Om generatorn inte laddar brukar det visa 12> och om den laddar 14<
Men jag antar att det kan skilja.

Min visade 12 och sjönk när generatorn var kass och ca 14.5 stabilt när den fungerade.

Men jag tycker inte det låter som om problemet är att generatorn inte laddar.
Tidigare talare är nog mer inne på rätt spår om att något är knas som gör att lampan långsamt drar ur batteriet över natten.

Jag "lagade" en gång en bil med samma symptom som bilmeken gått bet på genom att konstatera att handskfacklampan lös konstant även när luckan var stängd tongue
Det räcker.

Don't get mad, get even.

21 761 Inlägg
16 januari 2007
Jag håller nog med Streckkoden, när laddlampan lyser med bilen avstängd så lutar det åt att det är fel på diodbryggan i generatorn. Detta står även i rephandboken i kapitlet om "felsymptom på växelströmsgenerator".

Det enklaste är ju att ta loss pluskabeln från generatorn och se om laddlampan slocknar, det borde den göra.

494 Inlägg
16 januari 2007
Går ut på lite tunn is och vill klargöra att dioden som streckkod prata om är en diod som sitter i generator som fungerar som en backventil för ström alltså inte en lampa! hoppas jag inte gjort bort mig nu:P

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

2 655 Inlägg
16 januari 2007
Vogge skrev:
Går ut på lite tunn is och vill klargöra att dioden som streckkod prata om är en diod som sitter i generator som fungerar som en backventil för ström alltså inte en lampa! hoppas jag inte gjort bort mig nu:P

Du har delvis rätt, har en/flera dioder gått sönder så lyser laddningslampan.
Lampan är till för att magnetisera generatorn vid uppstart och sen så talar den om generatorn inte laddar.

Men åter till ämnet, har en diod gått sönder så drar generatorn ca 4A konstant, man kan säga att generatorn magnetiserar hela tiden.

5 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
Tack så jätte mycket för era svar big_smile .
Ska printa ut det och lämna till bilmeken och se om han kan ordna till det, (HOPPAS)

873 Inlägg
16 januari 2007
Vogge skrev:

Nä det har du inte.
Snarare jag.

Förstod inte att han menade att felsymptomet på att generatorn var knas skulle vara att lampan lös konstant.
För mig har problem tidigare snarare varit att laddlampan inte lyst alls och generaton har därför inte kunnat börja ladda utan att motorn varvas upp först. Har gjort en del folkraceliknande generatorlampsdragningar i motorummet därav;)

Trodde faktiskt att han bokstavligen menade fel på instrumenthuset som gjorde att en lampa drog ut strömmen. tongue

Men man lever och lär att inte läsa för fort.

Don't get mad, get even.

2 655 Inlägg
17 januari 2007
Kolla om kolen är ojämnt slitna, är dem det så är det dags att byta släpringar (det kolen går mot), har du lite tur så kanske det finns någon verkstad i närheten som fortfarande renoverar generatorer?
Är kolen jämnt slitna men lite kvar av dem så räcker det i regel bara att byta kol/laddningsrelä.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 januari 2007
Streckkoden skrev:
Kolla om kolen är ojämnt slitna, är dem det så är det dags att byta släpringar (det kolen går mot), har du lite tur så kanske det finns någon verkstad i närheten som fortfarande renoverar generatorer?
Är kolen jämnt slitna men lite kvar av dem så räcker det i regel bara att byta kol/laddningsrelä.

Volvo här renoverar inte generatorer iaf. Dom var tvungna att byta hela generatorn på min bil >.<

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

2 655 Inlägg
17 januari 2007
John87 skrev:
Streckkoden skrev:

Volvo här renoverar inte generatorer iaf. Dom var tvungna att byta hela generatorn på min bil >.<

Ok. är det på 240 och 740 så är det ju den typen av generatorer jag fick börja skruva med, riktigt mekvänliga saker.
Tyvärr så funkar fler och fler verkstäder som reservdelsbytare, man byter ut mot nytt istället för att reparer där det är möjligt.

Sök