Toyota Mr2 Tubro, Tracktoy

I tråden har det byggts en ny och förhoppningsvis skottsäker motor (5SGTE) till min MR2 turbo som körs mestadels på bana. Kommer nu bestå av lättare chassi uppgraderingar för banåkandet. Målet är runt 400+whp
  • 50 Följare
  • 58 251 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 februari 2022
Alfman
27 april 2019 · 111 Inlägg

När allt var färdigt på Elmia hjälpte en polare mig att köra biltransporten hem, jag åkte bredvid, vilket var väldigt uppskattat då jag var enormt trött i skallen efter en helg på Elmia, alla ljud och intryck gjorde en mentalt trött helt klart.
Han har bott i Skänninge tidigare och visade lite snabbt runt var han bott osv, vi passade även på att tanka och hittade ett fint hus att fota vid innan vi åkte vidare hemåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-ca3f96d42a227aad2b54de9fa4198766.jpg

På torsdagen efter Elmia var det mappning och bromsning av bilen. Fixade klart det sista som var tvunget att fungera för detta. Hade väldiga problem att starta bilen och med min nästan obefintliga kunskap inom mappning och bilel så hade jag tur att den startat och jag kunna varmköra den.

Väl på torsdagen när bilen stod i rullarna var den fortfarande svårstartad, visade sig att tändningen hade svårt att synca, efter mätande att signalen gick från fördelaren ända till ECUn utan problem skruvade vi lös fördelaren och mätte upp den och även den fungerade. Med mapparens erfarenhet om att just denna sorts givare kunde bli lite trötta med åldern så testa vi öka på kraften till signalen i ECUn vilket var en lyckad lösning för bilen hoppade då igång direkt.
Glad jag köpa EMU Black och inte Classic för då hade denna funktion inte funnits. 

Sedan till de tråkiga nyheterna, när bilen startade fanns det plötsligt inget oljetryck?
Kollade givare så de var ok, bytte givare gav ingen skillnad och även bilens oljelampa lös så det var helt enkelt bara känna sig besegrad och åka hem utan mer än en basmapp och en bil som i alla fall kan starta. 

Mina gissningar på vad oljetrycksproblemet beror på är att det ställt till det med oljepickupen när jag försökt montera denna, eftersom saker inte alltid är bolt on när man bygger hybridmotorer även om alla säger det ska vara det, så tror jag att den helt enkelt inte tätat mot oljepumpen efter min varmkörning. 2 bultar som håller pickupen mot oljepumpen och ett extra ben som ska göra den stabil, detta extra ben sitter original på en svängningsdämpare som inte finns längre så kan vara så att min inmätning av detta fallerat så den brutit mot oljepumpen så packningen inte tätat eller att oljepickupen inte varit helt rak och därför inte tätat. I vart fall är sumpen ned plockad och pickupen planad i ytan mot oljepumpen och ny packning beställd.
Så inmätning av extra benet och noggrann montering blir det nästa vecka och har jag då oljetryck igen när jag startar upp så kommer det ett nytt bromsningsförsök den 10:e maj.

Bild på ett lager som jag tycker ser schyst ut och inte behöver bytas, vad tycker ni andra?
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-c5db726bdbbca9b6972883bfe6fa2294.jpg

Sedan försöker jag nu när jag har lite mer tid att göra seriösare installation av fläktar till intercoolern, blev trångt och besvärligt med 2st så blir bara en större nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-f942592d49699f55be013e73a25fddcb.jpg

Fick även skicka luftfiltret rakt ner i stället för ut till sidan vid luftintaget för att kunna ha bättre plats för intercooler och fläktar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-f69ace8010b1a149c657bec37098adb3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-9d555a9142dc6358fa6acdc5eb695344.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
28 april 2019 · 111 Inlägg

Luftfilter placeringen blev rätt usel när jag använde hjärnan lite. För mycket vatten och annan skit kan komma in där.
Så tillbaka till ritbordet och göra om smile

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Saab 93 (1956)
Alfman
30 april 2019 · 111 Inlägg

Så jäkla pinsamt..... Bytte packning och fixade med oljepickupen eftersom jag trodde det var problemet. När jag körde på startmotor utan tändning blev det ingen skillnad. NOLL oljetryck.....
Började bli orolig att drevet till oljepumpen släppt.... Men den drivs av kamremmen så då borde det bli andra problem. Funderade lite på vad jag gjort efter jag tappat allt oljetryck. Insåg att allt jag gjort är att fixat lite oljeläckor från oljeflytt kittet innan mappning. Tittade över slangarna till det och joodå nog fan hade jag kopplat dessa fel i all stress så backventilen i oljefiltret såg till att jag inte hade nått oljetryck. Men måste släppt igenom lite med tanke på att lagren såg hyfsade ut.

Men nu när detta är åtgärdat ser oljetrycket bra ut igen på både varm och kall motor. Så hoppas på kunna ge mig på en ny mappning snart. smile

Senast redigerat av Alfman (30 april 2019)

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
2 maj 2019 · 111 Inlägg

Har varmkört bilen efter allt detta strul nu och jag har runt 2,25bar i oljetryck på tomgång nu med varm olja, runt 85 grader, och tycker inte den låter något konstigt heller.
Oljan är en 20w50 olja som motorbyggaren rekommenderar.

Lite mer småfix och försöka få lite kilometrar på koppling osv innan nytt försök på mappning 10:e maj.

Bara hålla tummarna nu, hoppas på kunna köra på Tierp 17 maj som första test. smile

Senast redigerat av Alfman (2 maj 2019)

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Saab 93 (1956)
Alfman
6 maj 2019 · 111 Inlägg

I dag har jag fixat det mesta med bilen så jag kunnat åka runt och testa den på riktigt nu när jag har någon slags basmapp i alla fall.
Till min stora glädje verkar allt slutligen fungera och inga direkta läckage heller, dock har jag fuskat med att lufta bromsarna så där får jag bakläxa. Behöver även böja en plåtskarv i hjulhuset fram där hjulet tar i vid fullt rattutslag.

Men i det hela enkla grejor innan mappning på fredag. Har tänkt försöka hinna med någon tur till i veckan innan mappningen för att verkligen se att allt lirar.

Sedan är det bara hålla tummarna.

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
10 maj 2019 · 111 Inlägg

Nu är äntligen bilen bromsad och det gick relativt smärtfritt!
Kan inte annat än rekommendera GZracing i Vallentuna om ni bor i närheten. Joakim är väldig trevlig att ha och göra med och hjälpsam. Vill gärna lösa problem om det uppstår, jag är super nöjd.

Nu när det fanns oljetryck redan från början så gick allt mycket smidigare!
När bilen var uppspänd i bänken var det bara lite småjusteringar som inte gjordes förra gången på grund av saknat oljetryck sedan var det bara varmkörning och mappning. När vi klev över 1 bar så började bilen tyvärr misstända och det var tändstiften som inte riktigt ville vara med. Tyvärr hade han inga hemma just då så det blev en tripp till mekonomen för att hämta en bunt han redan beställt.
När de väl var installerade körde vi vidare och allt funkade bra upp till 1,5 bar när wastegate klockan inte ville hänga med längre tyvärr.  :bang2:

Så jag fick helt enkelt nöja mig med "endast" 360 hjulhästar i min 1240kg tunga bil.  roll

Wastegate klockan kommer att uppdateras till en med portar på 2 sidor så man kan hjälpa att hålla emot med mottryck. Men det får nog bli till hösten i så fall och ny mappning då. Just nu är jag lite trött på att skruva och vill åka i stället!

Film från 360whp repan



Pappret där man ser laddet lessna sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-275bad3fc5e942a00d74b07702360796.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Saab 93 (1956)
Alfman
11 maj 2019 · 111 Inlägg

Åkte ut för att provköra lite i dag efter mappning, måste säga att bilen är ju inte slö i alla fall big_smile
Men han inte köra så långt innan min vanliga tur han ifatt mig. sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-5dcd1ee2f7881f29d12ad1b8e1f60feb.jpg


Det i pressade röret ville tydligen inte sitta kvar längre... Får jaga upp ett nytt alurör i samma dimension och se om någon kan hjälpa mig att svetsa det så jag kan åka igen

Senast redigerat av Alfman (11 maj 2019)

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Saab 93 (1956)
Alfman
11 maj 2019 · 111 Inlägg

Blev en riktigt kort säsong... Som i inlägget så innan tryckte den lös ett rör. Jag passade på att kompressions testa alla cylindrar för att se så inte toppackning en åkt. Alla cylindrar car lika så kändes bra.

Fixade röret och åkte ut en sväng till och testkörde för att se så fixen höll tätt. När jag kom hem efter lite varmkörning och 2 dragningar på ladd så hade bilen spytt olja genom vevhusventilstionen... Så troligtvis lyfter bilen toppen under ladd.

Så nu är det bara riva toppen och undersöka... Men blir inte i dag, känner som bilden typ.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-6980514b45403ecfcee97fbd2e88f33b.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
14 maj 2019 · 111 Inlägg

Tanken var att greja lite med vevhusventilationen också innan jag rev för att vara säker, diskuterade detta med en polare med för att vara säker på att den inte bara var otillräcklig.
När jag kom ut i garaget dagen efter allt givit upp och jag skulle se över vevhusventilstionen så droppade de glykol under bilen.
Först tänkte jag att det är säkert röret som lossnat tidigare som inte blev helt tätt. Men tyvärr var det torrt runt de röret. Kröp under och såg att det kommit någon droppe från alla fryspluggar, men inget av dem som drällde nu. Försökte lokalisera var det kom ifrån och visade sig att de kom från under växellådan och det enda det kan komma ifrån där är en frysplugg, så måste ut med allt igen för att fixa det. sad
Känns som det är tryck i kylsystemet ändå, men ingen olja eller vatten har blandat sig och Komptest säger att det är shyst.

Vet inte var jag ska ta vid nu så får försöka hitta nån motivation på nått vis.

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
15 juni 2019 · 111 Inlägg

Okej de har hänt lite.
Jag rotade under bilen och visade sig att en klammer inte var helt åtdragen på en av kylslangarna till turbon precis vid grenröret. Efter jag dragit åt denna så var läckaget fixat.
Testade även att bygga om vevhusventilstionen bra mycket grövre slangar och ett hål extra. Nu funkar det utmärkt på fullt ladd så själva motorn verkar det vara ordning på.     
Enda problemet är ett litet oljeläckage, men det är jag som limmat tåget dåligt när jag hade lös det sist så det är bara göra om så bör det vara ur världen.

Till det som nu gör mig frustrerad och är ändå rätt enkel sak som jag inte får till. Luftning av bromsarna...
Jag har luftat som vanligt, sugit, tryckt baklänges och ändå blir det ingen ordning på det hela. Känns som det är luft i ABS enheten för när bilen är av känns bromsarna bra men så fort man starta bilen blir det svamp.
Vet inte hur jag ska lyckas fixa detta så jag får börja använda bilen lite nån gång

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
16 juni 2019 · 111 Inlägg

SimonGT skrev:
Kul du börjar få ordning på allt igen o det inte var så stora problem 😊

Har du testat att ha motorn igång när du luftar bromsarna oxå?

Joodå, kändes som jag testat allt...
Men nu har jag kört med vakumluftare till kompressorn, alltså en som suger, och sedan trampat på pedalen med den sugandes och nippeln öppen och fått ganska bra resultat så ett sista varv med den taktiken så bör den vara redo för besiktning och användning smile

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
9 juli 2019 · 111 Inlägg

Efter haft lös oken och hållit dem högt och luftat och lossat på alla bromsledningar på ABS enhet och huvudbromscylinder och luftat den vägen så kvarstod problemet. Så fort bilen var avstängd kändes bromsarna bra men så fort jag startade bilen och fick vacuum assistans kändes de svampigt och jag fick pumpa 2-3 gånger för att få bra motstånd i pedalen.... Jag tröttnade och tog en lite längre tur för att testa massa olika saker, bromsade jag hårt så drog bilen åt höger vilket jag tyckte var underligt. Men sen helt plötsligt efter åkt runt ett tag och bromsat massa så kändes allt plötsligt bra, tyckte det var konstigt ställde undan bilen för kvällen. Dagen efter var jag tvungen och prova igen och till min förvåning verkar bromsarna ordnat sig själva till slut.

Så jag bokade en besiktningstid och tänkte att det får bära eller brista.
Så i dag besiktigades bilen och gick nästan igenom.
Fick att ett dimljus stod för högt, ljusterskruven trasig så gick inte att fixa på plats, sedan avgassvärden. Bilen hade fått för sig att ha små misstädningar på förhöjd tomgång vilket troligtvis var mitt eget fel eftersom jag tvättat av motor rummet lite snabbt innan för att få bort spår av tidigare läckage. Livet med fördelare.
Hur som helst får jag köra en månad nu men tänker försöka få om besiktiga så snart som möjligt.

I morgon tänkte jag bygga en ny vevhausventilstionsburk som passar min lilla ombyggnad och sedan har jag bokat hjulinställning på torsdag nästa vecka. Efter det så ska bilen används så mycket jag kan för att hitta små fel osv innan jag ger mig på första bankörningen.

Här är i alla fall en bild när jag firar besiktning på donken med en glass. smile https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-d178e24b954dfd0024a1c3fb5497d573.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
11 juli 2019 · 111 Inlägg

En sak jag glömt att nämna i tråden, tror jag, är att jag investerade i "nya" baklysen som egentligen är begagnade original. Någon japan med dålig smak hade under tidigare ägarskap bytt till Altezza(Lexus style) baklysen vilket jag inte alls gillat. Men nu är det åtgärdat.
Original lysena finns inte att köpa nya längre och börjar bli ganska dyra så jag slog till nu innan de knappt går att få tag i längre.

Gamla över och de nya jag monterat under.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-daca0bfd600cab267434513ec4fe62cc.jpg

Sedan slängde jag ihop en vevhus burk av lite rör och skit som fanns liggande på jobbet.
Lite bättre än de petflaskor jag haft provisoriskt nu när jag testat  https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-46e82076e28e9729c20aea93895ccd31.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
18 juli 2019 · 111 Inlägg

I dag har jag varit på TRK Däck här i Uppsala och gjort hjulinställning. Två riktigt trevliga och kunniga killar som har det stället. De har även genuint motor intresse så finns alltid lite roliga bilar där att glo på. smile

Själv hjulinställning gick bra förutom att justera caster fram för på min bil finns ingen justering för det på original upphängningen.

Här är pappret på hjulinställningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-690cf0645b73315e825767d9b0d94227.jpg

Har haft problem att vänster fram däck tar i innerskärmen när man svänger fullt och som ni kan se beror det mest troligt på just caster inställningen. Men allt under bilen ser rakt ut bussningarna ser shysta ut bilen är inte krockad heller, i så fall har det gjort sjukt bra jobb att laga den. Så vad beror det stora skillnaden på?

Så troligtvis blir det att köpa justerbara caster stag så jag kan svänga fullt sen och även få ordning på detta så man får en bil som beter sig mer som man vill.

Men summa summarum så känns bilen mycket trevligare att köra på lite knixiga vägar nu, svänger in bättre i kurvorna.

Bjuder på en sista bil på själva inställningen jobbet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-8ef8e86cefcb17022d4508ee1fb5f1e3.jpg

Senast redigerat av Alfman (18 juli 2019)

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Saab 93 (1956)
Alfman
25 juli 2019 · 111 Inlägg

I dag har det varit olidligt varmt hemma så man har inte haft ork att göra något alls i stort sett. Men mr2an läckor har jag fixat så hade passat att testa den lite på gatan och se så allt fortsätter att hålla tätt. Eftersom den har AC så var det skönt att åka i den lite.

Tog med sambon och åkte till Nifsta motorträff, som är varje torsdag hela sommaren, för att glo på lite andra bilar. Många andra där som hade samma idé i det fina vädret. Trevlig tillställning som vanligt men vi orkade bara med lite över 1 timma sedan var det alladels för varmt.
Då bestämde vi oss att åka till Sigtuna och köpa glass vid hamnen.

Så sammanlagt blev det 14mil i dag och bilen skötte sig bra och inga läckor när jag kommer hem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-1ffc26de6a4191ec7afec53d13e80ead.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Saab 93 (1956)
Alfman
1 augusti 2019 · 111 Inlägg

På lördag är det Japdays på Mantorp Park. En dag med bara japanska bilar. Utställning, Drifting, bankörning och offroad.
Så givetvis tänkte jag testa att åka bana. Första gången på bana med nya setupen, även första gången på Mantorp så ska blir riktigt kul.

I går börjades det med lite förberedelser. Först besiktigade jag bilen igen och nu gick den igenom utan några som helst problem. Annars hade besiktningen gått ut på lördag och det hade ju varit opassande.
Sedan på kvällen blev det byte av bromsvätska och bromsbelägg fram. Men i samband med det kom jag ihåg att jag borde gjort något åt splitter så man styrde mer luft till bromsarna för att få kylning. Men då var det kväll så orkade inte det då.

I dag med ny energi blev det att ge sig på splittern. Med de tips jag fått innan så var det helt enkelt bara att bygga en kilformad låda för att styra upp luft mot bromsarna.
Jag byggde det jag fick plats med och hoppas det duger. Gjorde även en förstärkning bak eftersom den böjde sig lite vid montering.

Splitter före bromskylning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-f117fa9709b07d98f007718150a19125.jpg

Splitter efter bromskylning
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-ab88d24e44513a5004ec15ea8a5108d2.jpg

Ska väl försöka sammanfatta dagen på Mantorp efter jag kommer hem.  smile

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
6 augusti 2019 · 111 Inlägg

Japdays Mantorp 2019
Det var en riktigt trevlig tillställning.
Körde bilen de dryga 30milen ner utan några som helst problem eller missöden. Vilket var skönt, men däcken är rätt bullriga så man tröttnar rätt ordentligt på det ljudet efter några mil big_smile
Åkte ner på fredag mitt på dagen och checkade in på det B&B jag bokat. Sedan åkte jag till banan och kollade in alla galningar som bestämt sig för att campa på banan. Själv är jag för gammal för tälta på en camping där folk festar hela natten om jag ska orka köra bana dagen efter.
Blev en massa skitsnack och tittande på bilar den kvällen, var i säng runt 23 ändå så inte så farligt.

Lördagen så kom jag runt 07.30 in på området och letade upp MR2 Svergies "monter" där jag skulle stå och representera klubben sedan bar det av till förar möte 08.30.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-db54f15eb99b6ab31a31be80fd67d028.jpg

Efter förarmötet var det bara 20min kvar till jag skulle köra första gången. Men när jag gick till bilen kom jag på att jag glömt att tanka som jag tänkte göra kvällen innan, Som tur är ligger macken väldigt nära mantorp. Jag hoppade in i bilen och åkte till macken och tankade sedan vara det tillbaka till området och ställa sig i lineup.

Jag hade valt att anmäla mig i Amatör klassen eftersom jag inte kört bilen på bana innan med denna setup och aldrig varit på mantorp tidigare heller. Sedan har jag ganska begränsad erfarenhet av bankörning över lag.
Första varven kändes amatör helt rätt för jag visste ju knapp åt vilket håll banan svängde och var jag kunde bromsa eller hur greppet var i bilen. Inget tidtaget varv då men gissar på 2 minuter plus i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-afc8a557480ad12a3aa542b96aade146.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-d240bde8c4c2065ea8831a0f9f1935b9.jpg

Har ju surfplatta installerad för att kunna se alla värden och olja temp/tryck skötte sig fin fint, även vatten tempen låg där den ska. Men insugstempen gick över 75 grader vilket inte kändes något vidare, jag vet att det är ett problem med dessa bilar men kändes ändå väl högt.

Hoppade över nästa körpass för att se över bilen lite och även faktiskt stå lite i montern och inte bara vara på banan, trotts allt bjöd klubben på inträde och körningen.
För att försöka få lite bättre flöde till intercooler och kanske få ner insugstempen lite mer skruvade vi bort regnskyddsplåten som sitter på insidan av motorluckan.

Så nästa pass ut. Då efter 2 varv när jag i alla fall visste åt vilket håll kurvorna svängde började jag satsa lite mer och lite på att R-däcken höll greppet i kurvorna. Nu började jag få upp farten en hel del men tyvärr gick det aldrig att köra fullt ett enda varv för det var folk i vägen hela tiden. Det var nu jag insåg att jag kanske inte skulle kört i amatör ändå. Men detta pass blev fullt ut 20min jagade en subaru hela tiden med ganska liknande effekt som jag och han ville inte släppa om mig på rakorna och jag vågade inte försöka mig på att köra om i en kurva så bästa varvet blev 1.53min. Precis när de släppte målflaggen så tändes motorlampan.... :eek:  tittade på surfplattan och jag hade visst 85 grader i insugstemp nu... det hade alltså inte hjälpt att ta bort plåten. Men tempen sjönk snabbt på avkylningsvarvet och motorlampan slocknade. In i depån och låta bilen kallna av en stund och gå runt och titta på ut ställningen lite.

Stod över ännu ett kör pass sedan precis innan det var dags att köra igen tänkte jag att det är bäst jag kollar fläkten till intercoolern. Startade bilen men ingen fläkt gick? Tittade i motorrummet och såg att kontakten på fläktreläet hade trillat ur. Tryckte i kontakten och fläkten hoppade igång direkt. På med ett buntband runt det hela så den inte kan lossna igen sedan ut på banan!
Nu kändes det riktigt roligt och jag tänkte satsa ordentligt denna gång och våga ta mig förbi folk på ett lite annat sätt. Det gick super bra, tog mig ett gäng bilar och fick fri bana och började gasa på på varv 2. När jag bromsar på rakan vid depån smäller det och skakar i ratten.. jag trodde det var bromsarna så tar det lite lugnare genom parisen och bromsar lite för att känna om jag känner något men kände inget alls. Ut på långa rakan trycker full och när jag kommer upp i runt 100km/h hör jag hur det börjar smälla fram, det är splittern som håller på lossna. Sänka farten och åka in i depån är det som gäller.
En fin liten bild här på när jag åker med splittern hängades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-ed189ecff1bcaad935d03132beef6c03.jpg

Väl i depån ser jag att båda de bakre fästena har vibrerat lös och gängat ur sig vilket har lett till att de främre fästena har böjts och lossnat delvis. Hade tur att inte hela splittern flög lös får då hade saker kunnat gå sönder på riktigt.
Kylarbaken som var ett av de främre fästpunkterna gillade inte att hålla all vikten själv så den släppte från sina svetsar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-41d408937bbeefdccb2e4eb8aea9173b.jpg

Jag skruvade bort splittern direkt för att hinna köra en sväng och jag han precis klart och undersöka skador och inse att det var lugnt att köra utan splitter och inget annat tagit skada sedan vara det bara åka direkt till Lineup.
Denna gången hade jag hyfsat fri bana men lyckades inte med något fullfarts varv alls ändå. Men hade ingen tidtagning i alla fall så kändes som det inte gjorde så mycket. Det jag kände var att splittern faktiskt gör skillnad, bilen svänger in lite bättre med den på. En annan sak som gjorde stor skillnad var fläkten på intercoolern, insugstempen blev aldrig över 65 grader nu med fungerande fläkt och det känns ändå acceptabelt.

Efter all körningen skulle jag försöka få med mig splittern hem, tyvärr rymdes den inte i bilen så jag beslutade mig för att bryta av den och ändå ta med den hem för att använda som mall när det ska byggas en ny.

Väl hemma är jag både glad och nöjd att bilen hållit ihop så pass bra och kul att testa åka på mantorp. Nu ska det småfixas lite sedan får vi se vad jag hinner köra mer denna sommar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-dda4e46b8a7c1fbb3044ca27da9093e6.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
6 augusti 2019 · 111 Inlägg

Lite Bonus bilder från dagen.
Stort tack till Rasmus Zetterberg som tagit alla Actionbilderna från banan utom den första i detta inlägg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-a3ccf6577f1ac37cab65073ddc5bc1f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-1388753d650ebc69e981d6e21ca5088d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-e0ac8909cc74e77964906a3dc0ebcc3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-ecbcb345f3ece2b4d99cf5810920512d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-5589ce7400b5940a0c4b6aa5672ac058.jpg

Senast redigerat av Alfman (6 augusti 2019)

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
10 augusti 2019 · 111 Inlägg

Efter Japdays och körningen på Mantorp så såg jag till att laga de trasiga kylarfästet som jag monterat splittern i förstärkte det lite och byggde en ny splitter, gick rätt snabbt när jag hade kvar den gamla som mall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-712ac6c6b1d315ac1779e9bafbe886f1.jpg

Tyvärr så kändes det inte alls så stabilt och bra nu när man kört sönder det en gång så skruvade ner den och har nu planera på att i vinter bygga bättre fästen lite likt dessa på bilden som man monterar i fästena för dragögglorna på undersidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-6af9d060b2e089d63844977a89585a31.jpg

Hade ju problem när jag gjorde hjulinställningen med konstig caster. Eftersom den inte gick att justera beställde jag nya justerbara stag som kom hem lagom till jag gav upp med splittern. Enkla och byta sedan justerade jag lite caster med hjälp av tumstocken så är nog bättre än innan men måste göra en riktig inställning igen sen.

Original caster stag
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-90b6c2f6e16538d13c365f79d8216fac.jpg

De nya jag monterat
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-8b283619ab812c1797b321b3b48af2e3.jpg

I morgon blir det att åka lite konbana med MX5 racing club på Lunda. Får se om man märker av caster stagen.

En bonus bild från japdays
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-f94bd4fba5d26dd918af0d05dfd30fe8.jpg

Senast redigerat av Alfman (10 augusti 2019)

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Saab 93 (1956)
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Alfman
13 augusti 2019 · 111 Inlägg

Jaha, hur gick det med MX5 klubben då?
Jo tyvärr blev det inte alls mycket kört för min del. Han köra slalom banan 2 gånger, första var mest bara för att komma ihåg hur man skulle köra. Andra gången försökte jag få något slags tempo. Men måste erkänna att jag är hopplöst dålig på slalomkörning. Jag tar ut kurvorna runt konerna på tok för mycket, måste öva så man kan köra mer rakt och spara många sekunder.
När jag ställde mig i line up för att köra en 3:e gång och stod och brummade på tomgången började bilen plötsligt ryka väldigt blått.   
Tänkte direkt att nu är turbon skräp!
Stanna kvar en stund och tittade lite på de som körde. Men det snurrade för mycket tankar i huvudet så hoppade in i bilen och åkte hem.

På vägen hem tittade jag mycket i backspegeln för att se om de rykte mycket Men såg inte ett dugg blå rök. Provade ladda på lite några gånger men ändå ingen rök. Väl inne i Uppsala svängde jag in på Donken för att tröst äta lite. Stannade på parkeringen och hoppade ut med bilen i gång för att de om de kom någon rök. Till min förvåning ingen alls, gasade till några gånger men ändå inget.

Medan jag väntade på maten googlade jag lite och såg att både EFR turbosarns och även precisions kullagrade aggregat är ganska känsliga för just olje evakuering. Några olje restriktorer får man inte använda så man måste se till så att flödet är fritt efter turbon i stället.
Frågan är bara varför detta hände på tomgång och inte när jag kör bilen, oljereturn är ju över oljenivån i tråget oavsett.

Försöker i alla fall lösa problemet genom att nu byta kopplingar på AN slangen från turbon till tråget mot fullflödes varianter.
Bifogar bild på skillnaden. Hoppas detta hjälper.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-d58953dd189371aa81ff277865fa018a.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Toyota MR2 "Turbo" (1995)
Saab 93 (1956)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang