Toyota Mr2 Tubro Tracktoy, 5sgte bygge

Bygger en ny och förhoppningsvis skottsäker motor (5SGTE) till min MR2 turbo som körs mestadels på bana. Kommer senare även bestå av lättare chassi uppgraderingar för banåkandet. Målet är runt 500hk

Alfman

  • 10 Följare
  • 882 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 november
8 Inlägg
Skrivet 19 oktober · Inlägg av trådskaparen #1

Jag har ganska länge velat ha en trackday bil men det har aldrig blivit av trotts en del roliga bilar och stort motorintresse.ch aldrig lyckats köra på någon bana, fast jag velat det länge, men sommaren 2017 blev det ändring på det och insåg att det är det roligaste man kan göra i en bil.

Så här kommer storyn om bilen som fick mig att tillslut börja köra och som någon slags bygg och rejs dagbok tänkte jag.

Allt började med att jag sålde min Sierra Cosworth som jag haft i evigheter men aldrig riktigt använt den. Började fundera på vad man kan köpa som var relativt billigt men ändå har lite potential att bli en vettig trackday bil. Tittade på några BMW turbo först men kände att det var så besvärligt med besiktning osv eftersom jag gärna vill kunna köra på gata och inte ha 100% racebil. Efter att bott på blocket i några månade kom jag på att en MR2 Turbo som jag velat ha när jag var runt 20 (snart 15år sedan) kanske var överkomligt pris på nu för tiden.
Letade efter en vänsterstyrd bra länga men inget vettigt kom upp, fanns dock en högerstyrd med rätt grejer på som jag tittade på mer en gång.
Efter att pratat med en kompis som har en högerstyrd RX7a så kändes det mer vettigt att köpa en potent Högerstyrd bil i stället för en original vänsterstyrd när man ändå bara har den som hobby bil. Sagt och gjort så åkte jag och tittade på den högerstyrda MR2an och det blev affär.

Specificationen på bilen var som föjer.
* Apexi FC ECU
* Apexi Elektronisk laddtrycksstyrning1
* Sard 800CC Spridare
* Bränslepump från Supra Twin Turbo
* Greddy Intercooler
* 3" rostfritt avgassystem med racekatt
* Extra oljekylare
* Lättre svänghjul
* Hårdare tryckplatta med 6 puckad sinter.

Chassit hade lite kul med
* Ställbara BC Coilovers
* Grövre krängningshämmare fram
* Rollcenter correction kit
* Insvetsad båge med bältessträva för fyrpunktsbälte.

Mappad på E85

Så det kändes ganska rätt för en trackday bil.

såg ut så här efter pengar bytt hand och papper skrivits på innan jag åkte hem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-3c9b65cd5ca587d73bbee74edc464fa4.jpg

Bågen med 4-punkt bälte på förar sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-7009c456dba8e082f4f26ccac70b9cb3.jpg


Utseende!
Fälgarna var inte riktigt i min smak och tycker att bilen behöver lite större vinge för utseendets skull.
Så jag letade upp en TRD (toyota racing development) replica vinge för tycker den passar väldigt bra på bilen och sedan fick det bli Japan Racing JR3 fälgar, 8" breda fram och 9" breda bak.
Det var här jag bestämde mig lite för att testa köra bana med bilen denna sommaren och då ha några bättre däck men ändå inte rena R-däck så valet föll på Ferderal 595 RS-R.

Efter det såg bilen ut mer åt detta hållet. Jag var rätt nöjd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-6129ebc40b7d1cb224c494af3a58e0b3.jpg

Första Trackdayen
Tittade runt lite på banor som var vettigt lång att åka till och hade något bra evenemang där man kunde vara med. Såg att Tracklife då just börjat köra på Gröndal i Eskilstuna så jag anmälde mig direkt till den långsamma gruppen där.
På vägen dit började det regna och jag tänkte, jippi det här kommer gå åt helvete. Väl på plats slutade det regna och vi år frukost och hade förar möte och då började himlen spricka upp och solen komma fram. Dock torkade det inte upp helt till första passet och det fick vi köra på en blöt bana. Men efteråt kändes det rätt okej för mig som då kunde ta det lite extra lugnt i början och lära mig den korta banan.
Körde Harrys laptimer hela tiden där och när det torkade upp förbättrade jag tiden med 15 sekunder, så jag fegade lite väl mycket i det blöta med tanke på hur kort den banan är.
Det roliga var att jag höll mig sedan inom en sekund på samma tider hela tiden när jag väl fått in flytet och måste säga att jag var väldigt nöjd med det som första gången på bana.
Bästa tiden var 0:44 nånting som jag sedan förbättrade en vecka senare vid en söndagskörning till 0:43,91 som är mitt rekord på den banan.
Riktigt roligt med alla i Depån och få träffa likasinnade och tycker arrangören gjorde det väldigt bra.
Efter detta var jag helt fast och började titta på andra dagar och tider som skulle kunna passa att köra på olika banor.

De lyckades fånga mig på bild i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-78f10a54319a244917923bdc2b0d3002.jpg


Lunda Flygfält

Ännu ett ställe som är nära för mig och gjort att jag även tagit mig dit de gånger som det passat.
Första gången var det med Ford Club Sweden som hade en bana de kallar lite humoristiskt för "älgtest i autobahn hastighet". En snabb bana lite i stil med Bilsports Superstage som enbart kördes på stora landningsbanan.
Kämpade för att komma under minuten som blev nått slags mål för dagen. Men tyvärr blev bästa tid 1:01,00 grymt nära men inte riktigt som jag ville.
Men ännu en gång så var det riktigt trevlig tillställning och massa roligt folk att snacka med, har ju ägt 2 st cosworthar så man hade ju lite gemensamt med många 

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-ce8ac7657f7001ebda7f81083c8286d2.jpg


Andra gången på Lunda så var det med ett gäng i privat regi, ett gäng Speedsters en Accura NSX och lite sånt som var mycket snabbare än mig.
Denna gången körde vi först en lite långsammare bana som var mer tekniskt och jag hade väldigt svårt att hålla uppe farten eftersom man var tvungen att svänga så mycket fram och tillbaka och det var jag inge vidare på, hålla händerna på samma ställe hela tiden men ändå vrida så passa mycket kändes fel på något vis, men det är ju bara en övningsfråga.
Sista ca 60min så ställde vi upp Ford klubbens konbana och jag hade bestämt mig att denna gång ska jag under minuten, men det gick inte alls nå vidare, snurrade 3 gånger på samma ställe och en gång tog jag med en kon under bilen som tryckte sönder sidokjolen. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-a6c1a7c203358e41ceb4c0a7a87ae8c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-b5c9f63a2437a9be0c29e3ac32b208b3.jpg


Framtiden

Min säsong slutade alldeles för tidigt. Hade varit ute en kväll i Augusti och åkt lite med bilen och på väg till garaget tittade jag bara i backspegeln när jag svängde av motorvägen och såg ett stor rökmoln komma ut motorhuven. Stannade och tittade och det visade sig komma från vevhus ventilationen. Bilen trycket förbi massor av komp och laddtryck....
Inte helt ovanligt att kolvarna spricker mellan första och Andra kolvringen, eftersom det går bra på alla cylindrar fortfarande, gissar jag att det är detta som hänt. Jag haltade tillbaka till garaget med bilen och ställde av den. Blev inget skruvande eftersom jag och min sambo precis var uppe i husköpande och då riva bilen i ett garage för att sedan flytta den i bitar kändes inte så lockande.

Nu har vi hunnit flytta och bott in oss lite i huset och jag har bestämt mig för att köpa en hel bottendel till bilen från USA. Så den kommer att bli 2.3 liter i stället med block från en cammry som tydligen ska vara mycket hållbarare och helsmidd insida. Kommer behålla turbo och allt annat till en början så jag får komma igång och köra igen. Bör kunna ge 350 ish hästar ändå och det duger utmärkt. Men det är driftsäkerheten jag vill åt.

Så här blev bilen stående för att vänta på att allt med huset skulle bli klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-9904b450c284f0f960d5fc58ce66809e.jpg

8 Inlägg
Skrivet 19 oktober · Inlägg av trådskaparen #2

När jag fått lite mer ordning i garaget och fått verktyg osv på plats så började jag titta på att plocka ut motorn. Eftersom jag aldrig gjort detta tidigare på dessa bilar så googlade jag lite och hittade en bra guide, skönt när det finns folk som testat innan så man inte skruvar lös massa saker man inte behöver röra.


Efter rivit ner balken bak, som typ är en framvagnsbalk baklänges, och kopplat ut allt vatten och kabelhärvan så hänger motorn endast i 3 motorfästen och det var dags att ta fram motorlyften.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-5d09be6e8adfd1a04c5633d1c106ed8d.jpg


Eftersom motorn tas ut nedåt så behövde bilen upp ganska högt, hade chansat lite på en höjd som verkade bra och jag hade nån centimeter till godo när jag ställt ner motorn på min OSB-skiva med hjul på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-94030fcba0cae06f289f0eb215d8314d.jpg



Sedan var det bara skruva lös låda från motorn och hänga upp motorn i stativet för att riva allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-602559c7094cfa3eb886dc4bbb30dd93.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-29a0a583b3cf9ed7759d2080c22a8ffc.jpg


När att väl var isär så var felet precis vad jag gissar på, 3:ans kolv var trasig mellan kolvringarna.
Ringland failur som de säger i staterna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-3df6e4558a3916d7e7ff185bbf900cc8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-1dbe847f724c833dddfbf5dcc4a0abfa.jpg


Nu är det bara städa i garaget och rengöra lite motorprylar medan jag bestämmer mig för hur långt jag ska gå nu när motorn ändå är ute. Byta turbo nu eller slå ihop och köra och riva ut och byta senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-c0e72ce90712959874ae29541e21051b.jpg

Senast redigerat av Alfman (19 oktober )

8 Inlägg
Skrivet 19 oktober · Inlägg av trådskaparen #3

Det tog rätt lång tid och en massa väntan på att mitt "short block" som de kallar det för i americat ska anlända. Men i dag kom det slutligen med diverse prylar runt om som jag beställt.

Specen på bottendelen ser ut så här. (ursäkta engelskan)

ATS 2.3 Stroker Assembled Short Block
ACL RACE BEARINGS
Heavy Duty 1000whp Wiseco pistons
Upgrade Wrist Pins
88mm bore
BC-rods
98+ 5S block upgrade
ATS partial fill
ARP main studs
block line honed for main studs

Det fina paketet som anlände.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-a56f7d0eab07a5fd4f63907b4eb129a3.jpg

Sedan själva bottendelen
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-1ad48e3d6444a55305a29365f1155579.jpg

Roade mig med att skruva lös allt från den gamla motorn som behövs monteras på den nya motorn nu när den ska ner i bilen. Slängde en hel del saker i denna lådan som åker med till jobbet i morgon för att tvättas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-9d7ae4811c0596c6b35bbcb88dc3f223.jpg

Insåg rätt fort att jag hade fel packbox till oljepumpen runt veven eftersom 5sfe veven var annan storlek än 3sgte sedan fanns så klart inte packboxen hemma hos någon i stan så den är beställt och ska komma på fredag. Tyvärr så kan jag knappt skruva fast nånting innan oljepumpen är på plats så är i ett litet dödläge just nu.

Så för att fördriva tiden och se hur allting ser ut när de är nytt, och någon kanske tycker om att titta på delar, så delar jag med mig av lite skräp jag köpt.

En stor och fin packningssats
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-6242f5e1d079060227cfbcd882af7fea.jpg

Till vänster är gen3 3sgte packningen OEM Toyota till höger är 5sgte hybridpackningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-08498b5571ff74a368b977d488c1f00e.jpg

Moroso Oljetråg som jag var tvungen att köpa, 3sgte tråget på gen 3 har tyvärr filter osv inbyggt så skulle inte passa men har bra med bafflar och liknande så är egentligen ett bra tråg. Men behövde ett annat tråg och då kunde jag lika bra köpa detta med bafflar osv i stället för ett original tråg.
Fördelen med detta är ju att det även rymmer mer olja.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-d4442492fc0cdb9afc98c97b61488bda.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-0d87b2cdb167b7615759dbd43cbc7c9c.jpg


Fuelrail osv för toppmonterade spridare
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-fa453d63ff752099126750f1a9137747.jpg

Jag har även beställt kitt för att flytta oljefiltret för på denna modell sitter det under turbon vilket är väldigt besvärlig och komma åt. Jag har även en Oljekylare så behövde ändå ha iväg olja till den så passar på att flytta filtret mer lättåtkomligt.

Senast redigerat av Alfman (19 oktober )

8 Inlägg
Skrivet 20 oktober · Inlägg av trådskaparen #4

Tyvärr hade de inte lyckats få iväg prylarna jag beställt från England i tid så blev inte så mycket motor byggande i helgen som jag först planerat.

Men jag hade fått mitt kit för att flytta oljefiltret så det monterade jag i alla fall, tog säkert 3 minuter 
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-75b140f4fd14e042542f333bf59331f5.jpg

Sedan rev jag ner tanken för att byta bränslepump. Eftersom dessa bilar har motor och växellåda bakom föraren så är kardantunneln tom och där har de därför monterat bränsletanken. Alla säger att det är väldigt bökigt att ta ner tanken men jag tycker det gick relativt enkelt. Visst några slangar är säkert lite besvärligare att komma åt med motorn på plats men annars var det ett ganska enkelt jobb man lätt kunde göra själv.

Det satt en pump från en Toyota Supra Twinturbo i bilen när jag köpte den. Men har ingen aning om hur gammal den var sedan var den inte klenaste laget för mitt effekt mål. Så den blev ersatt med en Walbro 450.

Tanken när den kommit ner från bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-60ffb4a655c049947d8dab1efaf441f5.jpg

Supra TT pumpen i armaturen
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-a6d2d2864ebe458197ce815278ed171a.jpg

Pumpjämförelse Walbro 450 över och Supra TT under
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-7392db0c50578ba678fab798f8c952dd.jpg

Walbro pump i armaturen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-54071340d8fb42ad4e5f704d54fb0c16.jpg

8 Inlägg
Skrivet 22 oktober · Inlägg av trådskaparen #5

I dag blev det lite småfix gjort.
Fick Packboxen till veven så oljepumpen kunde monteras och där med hade jag också tänkt montera oljepickupen och oljetråg men tyvärr så visade det sig att pickupen jag hade inte passade, Generation 3 av 3sgte motorn som jag har hade det tydligen gjorts en hel del uppdateringar på så sakerna passar inte alltid rakt av som de skulle gjort om jag haft en Gen2 3sgte. Men tack och lov finns Ebay och Storbritannien som gärna handlar med begagnade bildelar så där kunde jag snabbt hitta en oljepickup som jag kunde klicka hem.

Oljepump på plats i alla fall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-aaf01cc2e5275982668766ea97c7067b.jpg


Senare så blev det provmontering av oljetråget men det passade inte riktigt 100%. Det visade sig att med ARP bultar på överfallen kunde man få detta problem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-90189c6b3e3f132d3d8194c7fbe0358d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-ca7433caf138c9ed02f101fb4bdee030.jpg

Man ser på bilden var bultarna varit emot svetsen på tråget så det inte gick dit ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-f00e78533ce48f908fcaaf7793aee5d7.jpg

Problemet var dock enkelt löst med Dremeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-039e12b53f0e4c6022355ff459869709.jpg


Slutligen lite remmar och hjul på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-6da8edf7b4b6051dc04035eab9aeb244.jpg

266 Inlägg
Skrivet 23 oktober #6

Riktigt fint änsålänge!
Vilket jävla tråg <3

Hur beter sig mr2 på bana annars? smile

8 Inlägg
Skrivet 23 oktober · Inlägg av trådskaparen #7

Bennybira skrev:
Riktigt fint änsålänge!
Vilket jävla tråg <3

Hur beter sig mr2 på bana annars? smile

Tack så mycket, inte så mycket för att putsa och ha mig men försöker tvätta av allt och slänga på lite färg på lite fästen och så i alla fall smile
Tråget ska rymma 6,5 liter, inte testat, men där är bra mycket volym med vingarna på det.

Den är väldigt bra för vad man betalar tycker jag.
Men krävs att vänja sig lite vid mittmotor, slutar man gasa styr den in väldigt bra men gasar man lite understyr det och åker man på sladd är det väldigt enkelt att nå gränsen att snurra om man inte är försiktig. Men när man väl hittar gränserna är de helt underbara tycker jag, de är ju varken överstyrda eller understyrda.

266 Inlägg
Skrivet 24 oktober #8

Blir ju lite sugen wink

8 Inlägg
Skrivet 26 oktober · Inlägg av trådskaparen #9

Pysslat lite så här på fredags kvällen också.

På oljetråget finns ett hål för att montera original oljenivågivare, som varnar när det är låg nivå, som fanns på en del bilar med 3sgte motorn, inte säker på vilka som faktiskt hade det och om det bara var i vissa länder?
Hur som helst så har min bil ingen sådan så jag måste alltså plugga det hålet.

Så här ser alltså hålet i fråga ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-341147883cb283f8e97baf7eba6eeeee.jpg


Använde det gamla knepet med att ta ett smutsigt finger och dra över ett papper som jag lag över det jag ville måtta av.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-59d3186dd2aaf6a039157fdd9c2e5d5d.jpg

Sedan tejpade jag det helt sonika på en liten bit aluminium jag hade liggande hemma och borrade upp hålen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-b28818a6182de03ba15c352582aadd57.jpg

Så här blev slutresultatet, enkelt men lite att pilla med när man väntar på mer delar ska anlända för att få ihop själva motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-a1cc7ad1ef61109784681bb91147036b.jpg

8 Inlägg
Skrivet 4 november · Inlägg av trådskaparen #10

Tyvärr är det dåliga besked på toppen. Ventilsätena var spruckna och dåliga flera av dem, sedan hade det varit skräp i oljan nån gång så lagerbanorna för kammarna var riktigt dåliga några av dem med repor på alla. Konstiga där är att alla vev och ramlager såg fina ut så man undrar ju lite hur det kommer sig.
Troligast blir det att försöka jaga reda på en annan topp i bättre skick för det är inte värt att lägga pengarna det kostar på att laga den jag har.

Så jag har roat mig med att testmontera lite plast framskärmar på bilen som jag köpt tidigare. Passformen var förvånansvärt bra för att vara eftermarknads glasfiber.
Bjuder på några bilder här under och hoppas att 235:or eller i alla fall 225:or nu ska få plats fram istället för 215, de ska ju vara 25mm bredare per sida.


https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-d0f4b0ac30a09c6724db9ce9fa4e00f2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-80061024489c69f844fa7a9bdfd99b33.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-5f1eb515e61f7d2b35b1c4e4b0dfc3a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222490/222490-78b14f60bacdf06e9b8fc6d18f5ac0aa.jpg


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang