Renault megane -05, motorn hackar efter den blivit varm (efter ca 20 min)

4 Inlägg
Skrivet 14 november · Inlägg av trådskaparen #1

Skriver åt farsan och hans  bil som han håller på bli galen på.
Bilen har varit inlämnad på massvis olika bilverkstäder, ingen kan hitta felet.
Den funkar jättebra att starta och köra när den är kall, efter ca 20 min och tempen gått upp så börjar den hacka och han får sitta tex i rödlysen att varva med kopplingen för att inte bilen ska dö.

Tändspolar och tändstift är bytta.
Varningstexten "Check Emissions" dök upp, men släcktes efter man hällde i vätska som renar tanken.

Känns som det kan vara någon givare av något slag? Nån som har idér? Känns synd att behöva skrota en sån annars fin bil som går jättebra när den är kall som sagt.

Forum- och sitemoderator · 11 279 Inlägg
Skrivet 14 november #2

Det sitter en sensor i motorn som talar om för bilens dator att den börjar bli varm och ändrar bränsleblandningen. Kan vara den som gett upp. Är den svårstartad när den är varm? Brukar vara så.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
4 Inlägg
Skrivet 14 november · Inlägg av trådskaparen #3

Hybrid_ skrev:
Det sitter en sensor i motorn som talar om för bilens dator att den börjar bli varm och ändrar bränsleblandningen. Kan vara den som gett upp. Är den svårstartad när den är varm? Brukar vara så.

Det stämmer att den är svårstartad när den är varm.
Vet du var på motorn sensorn sitter? Och vad heter den?
Jättetack för svar, mvh.

Forum- och sitemoderator · 11 279 Inlägg
Skrivet 14 november #4

daviiid1 skrev:

Hybrid_ skrev:
Det sitter en sensor i motorn som talar om för bilens dator att den börjar bli varm och ändrar bränsleblandningen. Kan vara den som gett upp. Är den svårstartad när den är varm? Brukar vara så.

Det stämmer att den är svårstartad när den är varm.
Vet du var på motorn sensorn sitter? Och vad heter den?
Jättetack för svar, mvh.

Tyvärr. Men då är tempsensor en trolig orsak iallafall.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
4 Inlägg
Skrivet 15 november · Inlägg av trådskaparen #5

Hybrid_ skrev:

daviiid1 skrev:

Hybrid_ skrev:
Det sitter en sensor i motorn som talar om för bilens dator att den börjar bli varm och ändrar bränsleblandningen. Kan vara den som gett upp. Är den svårstartad när den är varm? Brukar vara så.

Det stämmer att den är svårstartad när den är varm.
Vet du var på motorn sensorn sitter? Och vad heter den?
Jättetack för svar, mvh.

Tyvärr. Men då är tempsensor en trolig orsak iallafall.

Tack för svar, ska vidarebefodra detta till min far och återkommer hur det gick smile

Forum- och sitemoderator · 11 279 Inlägg
Skrivet 15 november #6

Gott.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang