Parkeringsvärmare Webasto - Hur får jag igång den?

Forum- och sitemoderator · 11 387 Inlägg
Skrivet 7 december 2018 #21

niska skrev:
Det är en diesel. Jag är inte så insatt tyvärr, verkstadskillen förklarade för mig - men det var invecklat. Som jag dörstod det har olja på något sätt kommit in i kylvätskebehållaren och runt i systemet, inklusive värmaren. Det var så jag uppfattade det. Enligt verkstan så kan det bli motorhaveri om jag inte åtgärdar felet.


Jag köpte bilen begagnad av företag för mindre än 6 månader sedan. Företaget säger att de skall åtgärda. Så förhoppningsvis löser det sig. Men kanske finns det fallgropar på vägen?

Knivigt läge. Bra att företaget lovat att åtgärda. Är det dieselolja så är värmare kaputt och måste troligen bytas. Är det motorolja så är motorn i mindre bra skick och blandar ut motorolja med kylvatten. Den måste då renoveras. Då kan värmaren krångla med. Går inte in på det.

Hoppas TS köpt bilen av en stor och välkänd firma. Helst MRF-ansluten.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
199 Inlägg
Skrivet 11 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #22

Det är motorolja i kylvätskan. Verkstan säger byte av topplockspackning och rengöring/renovering. Ford skall skicka ett kostnadsförslag.

Hur svårt/omfattande är ett sådant jobb?

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
1 210 Inlägg
Skrivet 11 december 2018 #23

niska skrev:
Det är motorolja i kylvätskan. Verkstan säger byte av topplockspackning och rengöring/renovering. Ford skall skicka ett kostnadsförslag.

Hur svårt/omfattande är ett sådant jobb?

Det är väl rätt omfattande. Toppen måste planas och lite annat. Ganska mycket jobb, dock beror det ju på hur mycket mekvana du har om hur svårt det är..

199 Inlägg
Skrivet 11 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #24

Jag kommer inte göra det själv. Det jag egentligen funderar på är vad prislappen kan tänkas hamna på... Men det får jag nog reda på senare idag.

Som sagt har det ännu inte gått sex månader sedan jag köpte bilen av en firma. Och detta fel har garanterat funnits sedan köpet. Firman säger sig vilja åtgärda felet, men vill ha ett kostnadsförslag från Ford först.

Företaget som jag köpte bilen av är anslutna till MRF. Men vilken betydelse har det i sammanhanget? Om det visar sig att prislappen blir för åtgärd blir väldigt hög - kan MRF-anslutningen hjälpa mig på något sätt?

Senast redigerat av niska (11 december 2018)

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Forum- och sitemoderator · 11 387 Inlägg
Skrivet 11 december 2018 #25

niska skrev:
Jag kommer inte göra det själv. Det jag egentligen funderar på är vad prislappen kan tänkas hamna på... Men det får jag nog reda på senare idag.

Som sagt har det ännu inte gått sex månader sedan jag köpte bilen av en firma. Och detta fel har garanterat funnits sedan köpet. Firman säger sig vilja åtgärda felet, men vill ha ett kostnadsförslag från Ford först.

Företaget som jag köpte bilen av är anslutna till MRF. Men vilken betydelse har det i sammanhanget? Om det visar sig att prislappen blir för åtgärd blir väldigt hög - kan MRF-anslutningen hjälpa mig på något sätt?

Ja, det hjälper dig. Företaget är skyldigt att reparera bilen inom garantitid. Oavsett pris. De kan erbjuda er att köpa tillbaka bilen eller erbjuda en annan likvärdig bil.

Om de vägrar så blir de av MRF-stämpeln. Därför är det bra att köpa bil av en sådan handlare.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
199 Inlägg
Skrivet 11 december 2018 · Inlägg av trådskaparen #26

Hybrid_ skrev:

niska skrev:
Jag kommer inte göra det själv. Det jag egentligen funderar på är vad prislappen kan tänkas hamna på... Men det får jag nog reda på senare idag.

Som sagt har det ännu inte gått sex månader sedan jag köpte bilen av en firma. Och detta fel har garanterat funnits sedan köpet. Firman säger sig vilja åtgärda felet, men vill ha ett kostnadsförslag från Ford först.

Företaget som jag köpte bilen av är anslutna till MRF. Men vilken betydelse har det i sammanhanget? Om det visar sig att prislappen blir för åtgärd blir väldigt hög - kan MRF-anslutningen hjälpa mig på något sätt?

Ja, det hjälper dig. Företaget är skyldigt att reparera bilen inom garantitid. Oavsett pris. De kan erbjuda er att köpa tillbaka bilen eller erbjuda en annan likvärdig bil.

Om de vägrar så blir de av MRF-stämpeln. Därför är det bra att köpa bil av en sådan handlare.

Det låter bra. Men hur lång är garantitiden via MRF? Den är väl bara 3 månader? Jag räknade fel tidigare - det gick mer än 6 månader mellan att jag köpte bilen och till dess jag påtalade felet. Men felet fanns där när jag köpte bilen - det är solklart. Och jag upptäckte och påtalade felet när det blev kallt ute - det måste ju vara inom skälig tid? Jag vet att jag enligt konsumentköplagen har 3 år på mig att reklamera. Men då måste jag förmodligen gå via allmänna reklamationsnämnden...

Fick besked av verkstan idag att det kommer bli väldigt dyrt (har ej fått exakt prislapp ännu). Så jag gissar att firman där jag köpte bilen inte kommer gå med på att reparera bilen...

Senast redigerat av niska (11 december 2018)

Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang