Volvo 940gl, ny motor krävs

Nayiki
29 december 2018 · 2 Inlägg

Hej!
bil: volvo 940 gl -93
Efter att jag var efterbliven nog att få vatten i motorn så är det dags att byta motor.

Jag kan byta ut B230FD motorn mot en likadan men det känns tråkigt. Därför undrar jag ifall jag kan byta till en B230FT motor. Som jag har förstått det så behöver jag en m90 låda, finns det något mer jag behöver?

jaka54
30 december 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
Varför byta motor?? Det är ju bara att lossa tråget så blir du av med vattnet (om det nu är mycket vatten).

Nayiki
30 december 2018 · 2 Inlägg

vatten har kommit in i topplocket har vi insett. Samt att motorn skärvade sig rätt hårt när jag försökte starta den.

KolGruvan
31 december 2018 · 1 450 Inlägg

Nayiki skrev:
Hej!
bil: volvo 940 gl -93
Efter att jag var efterbliven nog att få vatten i motorn så är det dags att byta motor.

Jag kan byta ut B230FD motorn mot en likadan men det känns tråkigt. Därför undrar jag ifall jag kan byta till en B230FT motor. Som jag har förstått det så behöver jag en m90 låda, finns det något mer jag behöver?

Nu vet jag inte exakt vilka delar du behöver men inte måste du ha just en m90 låda. Bara flytta över svänghjul, tryckplatta osv från din nuvarande motor.
Sen kommer besiktning bli problem.

Det finns många trådar om hur man göra detta.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
jaka54
31 december 2018 · 5 731 Inlägg

Hej!
??? Man blir lite nyfiken!
Vatten i topplocket tas bort genom att lossa tändsiften. "Kärvade" ??? Vad menar du då?
Har du laddat batteriet?

caromania Forummoderator
31 december 2018 · 9 296 Inlägg

Hur länge har den stått still med vatten i? Knappast några problem om den inte stått i åratal.
Lyft toppen först.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang