Eftermonterad DRL

ZN
1 januari · 51 Inlägg
#1

Tjena, har lite funderingar gällande eftermonterad DRL/positionsljus, får man ha dessa igång samtidigt som halvljus? Om inte så undrar jag hur man ska koppla dem så att dem släcks när man slår på halvljus men så att dem är tända tillsammans med p-ljus?

it_mutt
1 januari · 9 995 Inlägg
#2

Nils14 skrev:
Tjena, har lite funderingar gällande eftermonterad DRL/positionsljus, får man ha dessa igång samtidigt som halvljus? Om inte så undrar jag hur man ska koppla dem så att dem släcks när man slår på halvljus men så att dem är tända tillsammans med p-ljus?

Det är ett av kraven för DRL; att de ska slockna (alternativt dimmas ner) vid halvljuspåslag. Detta ingår i R87-godkännandet.

En DRL-enhet av någorlunda kvalité (dvs; som faktiskt ÄR godkänd som DRL....ex.vis Biltemas) har denna funktion inbyggd, och har bara en sladd du kopplar till kabeln som ger spänning vid halvljuspåslag.

Notera dock att eftermonterad DRL har specifika monteringskrav (höjd/bredd osv) och att bilens ordinarie bakljus MÅSTE lysa tillsammans med eftermonterat DRL

Senast redigerat av it_mutt (1 januari )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
1 januari · 5 833 Inlägg
#3

it_mutt skrev:

Nils14 skrev:
Tjena, har lite funderingar gällande eftermonterad DRL/positionsljus, får man ha dessa igång samtidigt som halvljus? Om inte så undrar jag hur man ska koppla dem så att dem släcks när man slår på halvljus men så att dem är tända tillsammans med p-ljus?

Det är ett av kraven för DRL; att de ska slockna (alternativt dimmas ner) vid halvljuspåslag. Detta ingår i R87-godkännandet.

En DRL-enhet av någorlunda kvalité (dvs; som faktiskt ÄR godkänd som DRL....ex.vis Biltemas) har denna funktion inbyggd, och har bara en sladd du kopplar till kabeln som ger spänning vid halvljuspåslag.

Notera dock att eftermonterad DRL har specifika monteringskrav (höjd/bredd osv) och att bilens ordinarie bakljus MÅSTE lysa tillsammans med eftermonterat DRL

om den ej är äldre än 85 årsmodell,, då får man köra med dimljus/positionsljus utan bakljus, smile 
om drl ej har dimfunktion är det mkt lätt att koppla in jorden på halvljuskabeln,, då får drl jord från lampan när den är släckt,, men så fort den får plus på den så slocknar drl smile

caromania Forummoderator
1 januari · 7 920 Inlägg
#4

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

Nils14 skrev:
Tjena, har lite funderingar gällande eftermonterad DRL/positionsljus, får man ha dessa igång samtidigt som halvljus? Om inte så undrar jag hur man ska koppla dem så att dem släcks när man slår på halvljus men så att dem är tända tillsammans med p-ljus?

Det är ett av kraven för DRL; att de ska slockna (alternativt dimmas ner) vid halvljuspåslag. Detta ingår i R87-godkännandet.

En DRL-enhet av någorlunda kvalité (dvs; som faktiskt ÄR godkänd som DRL....ex.vis Biltemas) har denna funktion inbyggd, och har bara en sladd du kopplar till kabeln som ger spänning vid halvljuspåslag.

Notera dock att eftermonterad DRL har specifika monteringskrav (höjd/bredd osv) och att bilens ordinarie bakljus MÅSTE lysa tillsammans med eftermonterat DRL

om den ej är äldre än 85 årsmodell,, då får man köra med dimljus/positionsljus utan bakljus, smile 
om drl ej har dimfunktion är det mkt lätt att koppla in jorden på halvljuskabeln,, då får drl jord från lampan när den är släckt,, men så fort den får plus på den så slocknar drl smile

Smart! Har du nån källa på det där med 1985? Det skulle ju i praktiken innebära att ”alla” bilar på vägarna kan konvertera.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ZN
1 januari · 51 Inlägg
#5

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

Nils14 skrev:
Tjena, har lite funderingar gällande eftermonterad DRL/positionsljus, får man ha dessa igång samtidigt som halvljus? Om inte så undrar jag hur man ska koppla dem så att dem släcks när man slår på halvljus men så att dem är tända tillsammans med p-ljus?

Det är ett av kraven för DRL; att de ska slockna (alternativt dimmas ner) vid halvljuspåslag. Detta ingår i R87-godkännandet.

En DRL-enhet av någorlunda kvalité (dvs; som faktiskt ÄR godkänd som DRL....ex.vis Biltemas) har denna funktion inbyggd, och har bara en sladd du kopplar till kabeln som ger spänning vid halvljuspåslag.

Notera dock att eftermonterad DRL har specifika monteringskrav (höjd/bredd osv) och att bilens ordinarie bakljus MÅSTE lysa tillsammans med eftermonterat DRL

om den ej är äldre än 85 årsmodell,, då får man köra med dimljus/positionsljus utan bakljus, smile 
om drl ej har dimfunktion är det mkt lätt att koppla in jorden på halvljuskabeln,, då får drl jord från lampan när den är släckt,, men så fort den får plus på den så slocknar drl smile

Så om jag förstår rätt, så kopplar man plus direkt på batteriet och sedan jord på halvljusets pluskabel?

it_mutt
1 januari · 9 995 Inlägg
#6

Nils14 skrev:

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

Det är ett av kraven för DRL; att de ska slockna (alternativt dimmas ner) vid halvljuspåslag. Detta ingår i R87-godkännandet.

En DRL-enhet av någorlunda kvalité (dvs; som faktiskt ÄR godkänd som DRL....ex.vis Biltemas) har denna funktion inbyggd, och har bara en sladd du kopplar till kabeln som ger spänning vid halvljuspåslag.

Notera dock att eftermonterad DRL har specifika monteringskrav (höjd/bredd osv) och att bilens ordinarie bakljus MÅSTE lysa tillsammans med eftermonterat DRL

om den ej är äldre än 85 årsmodell,, då får man köra med dimljus/positionsljus utan bakljus, smile 
om drl ej har dimfunktion är det mkt lätt att koppla in jorden på halvljuskabeln,, då får drl jord från lampan när den är släckt,, men så fort den får plus på den så slocknar drl smile

Så om jag förstår rätt, så kopplar man plus direkt på batteriet och sedan jord på halvljusets pluskabel?

Eller så tar du + till batteriet, -jordar minus och kopplar in den tredje kabeln på avsedd plats (vanligtvis halvljusets +-kabel)

Som sagt, sitter på alla R87-godkända DRL-enheter-

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt
1 januari · 9 995 Inlägg
#7

caromania skrev:

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

Det är ett av kraven för DRL; att de ska slockna (alternativt dimmas ner) vid halvljuspåslag. Detta ingår i R87-godkännandet.

En DRL-enhet av någorlunda kvalité (dvs; som faktiskt ÄR godkänd som DRL....ex.vis Biltemas) har denna funktion inbyggd, och har bara en sladd du kopplar till kabeln som ger spänning vid halvljuspåslag.

Notera dock att eftermonterad DRL har specifika monteringskrav (höjd/bredd osv) och att bilens ordinarie bakljus MÅSTE lysa tillsammans med eftermonterat DRL

om den ej är äldre än 85 årsmodell,, då får man köra med dimljus/positionsljus utan bakljus, smile 
om drl ej har dimfunktion är det mkt lätt att koppla in jorden på halvljuskabeln,, då får drl jord från lampan när den är släckt,, men så fort den får plus på den så slocknar drl smile

Smart! Har du nån källa på det där med 1985? Det skulle ju i praktiken innebära att ”alla” bilar på vägarna kan konvertera.

Jag orkar inte rota tag i den uppdaterade lagen, men, trafikförordningen är trevlig;

3 kap. trafikförordningen

63 § Varsellykta på bil av 1979 eller senare års modell ska vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill (utom skyltlykta, trots kraven i 3 kap. 68 § trafikförordningen (1998:1276)) och på sidan samtidigt lyser. Detta krav gäller inte varsellykta på bil som uppfyller kraven i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente 48. Anslutning av varsellykta ska vara så utförd att den inte orsakar nämnvärt spänningsfall i bilens elektriska system när bilens hel- eller halvljus används. När sådant ljus inte används får dock anslutningen orsaka ett spänningsfall av högst 1,0 V. Utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen får bil av 1978 eller tidigare års modell och som förs med tända varsellyktor, föras utan att föreskrivna positionslyktor (baklyktor och parkeringslyktor), skyltlykta och sidomarkeringslyktor samtidigt lyser.


Får väl se om jag orkar rota tag i den uppdaterade varianten senare.

Konvertera till DRL...kan alla bilar smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ZN
1 januari · 51 Inlägg
#8

it_mutt skrev:

Nils14 skrev:

granadadr skrev:

om den ej är äldre än 85 årsmodell,, då får man köra med dimljus/positionsljus utan bakljus, smile 
om drl ej har dimfunktion är det mkt lätt att koppla in jorden på halvljuskabeln,, då får drl jord från lampan när den är släckt,, men så fort den får plus på den så slocknar drl smile

Så om jag förstår rätt, så kopplar man plus direkt på batteriet och sedan jord på halvljusets pluskabel?

Eller så tar du + till batteriet, -jordar minus och kopplar in den tredje kabeln på avsedd plats (vanligtvis halvljusets +-kabel)

Som sagt, sitter på alla R87-godkända DRL-enheter-

På mina DRL ljus finns det bara två kablar, + och -

it_mutt
1 januari · 9 995 Inlägg
#9

Nils14 skrev:

it_mutt skrev:

Nils14 skrev:

Så om jag förstår rätt, så kopplar man plus direkt på batteriet och sedan jord på halvljusets pluskabel?

Eller så tar du + till batteriet, -jordar minus och kopplar in den tredje kabeln på avsedd plats (vanligtvis halvljusets +-kabel)

Som sagt, sitter på alla R87-godkända DRL-enheter-

På mina DRL ljus finns det bara två kablar, + och -

E-godkända? (dvs; inte något Wish för 14:95:- )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ZN
1 januari · 51 Inlägg
#10

it_mutt skrev:

Nils14 skrev:

it_mutt skrev:

Eller så tar du + till batteriet, -jordar minus och kopplar in den tredje kabeln på avsedd plats (vanligtvis halvljusets +-kabel)

Som sagt, sitter på alla R87-godkända DRL-enheter-

På mina DRL ljus finns det bara två kablar, + och -

E-godkända? (dvs; inte något Wish för 14:95:- )

https://24v.nu/butik/belysning/drl-diml … ccent-12v/

Står inget om något E-godkännande vad jag kan se

it_mutt
1 januari · 9 995 Inlägg
#11

Nils14 skrev:

it_mutt skrev:

Nils14 skrev:

På mina DRL ljus finns det bara två kablar, + och -

E-godkända? (dvs; inte något Wish för 14:95:- )

https://24v.nu/butik/belysning/drl-diml … ccent-12v/

Står inget om något E-godkännande vad jag kan se

Är dom inte E-godkända får du inte använda dessa iaf (sett till vad lagen säger)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ZN
1 januari · 51 Inlägg
#12

it_mutt skrev:

Nils14 skrev:

it_mutt skrev:

E-godkända? (dvs; inte något Wish för 14:95:- )

https://24v.nu/butik/belysning/drl-diml … ccent-12v/

Står inget om något E-godkännande vad jag kan se

Är dom inte E-godkända får du inte använda dessa iaf (sett till vad lagen säger)

Men får man inte ha dem på när man står på en parkering, eller får dem inte användas alls?

it_mutt
1 januari · 9 995 Inlägg
#13

Får inte användas i trafik. Så ska vi väl uttrycka det egentligen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ZN
1 januari · 51 Inlägg
#14

it_mutt skrev:
Får inte användas i trafik. Så ska vi väl uttrycka det egentligen.

Räknas det som "i trafik" om man står på en parkering då?

it_mutt
1 januari · 9 995 Inlägg
#15

Nils14 skrev:

it_mutt skrev:
Får inte användas i trafik. Så ska vi väl uttrycka det egentligen.

Räknas det som "i trafik" om man står på en parkering då?

Nope.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
granadadr
1 januari · 5 833 Inlägg
#16

it_mutt skrev:

caromania skrev:

granadadr skrev:
om den ej är äldre än 85 årsmodell,, då får man köra med dimljus/positionsljus utan bakljus, smile 
om drl ej har dimfunktion är det mkt lätt att koppla in jorden på halvljuskabeln,, då får drl jord från lampan när den är släckt,, men så fort den får plus på den så slocknar drl smile

Smart! Har du nån källa på det där med 1985? Det skulle ju i praktiken innebära att ”alla” bilar på vägarna kan konvertera.

Jag orkar inte rota tag i den uppdaterade lagen, men, trafikförordningen är trevlig;

3 kap. trafikförordningen

63 § Varsellykta på bil av 1979 eller senare års modell ska vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill (utom skyltlykta, trots kraven i 3 kap. 68 § trafikförordningen (1998:1276)) och på sidan samtidigt lyser. Detta krav gäller inte varsellykta på bil som uppfyller kraven i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente 48. Anslutning av varsellykta ska vara så utförd att den inte orsakar nämnvärt spänningsfall i bilens elektriska system när bilens hel- eller halvljus används. När sådant ljus inte används får dock anslutningen orsaka ett spänningsfall av högst 1,0 V. Utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen får bil av 1978 eller tidigare års modell och som förs med tända varsellyktor, föras utan att föreskrivna positionslyktor (baklyktor och parkeringslyktor), skyltlykta och sidomarkeringslyktor samtidigt lyser.


Får väl se om jag orkar rota tag i den uppdaterade varianten senare.

Konvertera till DRL...kan alla bilar smile

aa läste 85,, men är ju iof ca 10 årsen så kan ju ha ändrats,, smile eller så kommer jag ihåg fel,,   var ju ej igår jag läste om det smile

Senast redigerat av granadadr (1 januari )

granadadr
1 januari · 5 833 Inlägg
#17

Nils14 skrev:

it_mutt skrev:
Får inte användas i trafik. Så ska vi väl uttrycka det egentligen.

Räknas det som "i trafik" om man står på en parkering då?

en fråga,, varför vill man ha drl som ej får användas i trafik? är ju som hela grejen med drl,,  å helst med bakljus så man slipper drl bögar i mörker smile

it_mutt
1 januari · 9 995 Inlägg
#18

granadadr skrev:

it_mutt skrev:

caromania skrev:

Smart! Har du nån källa på det där med 1985? Det skulle ju i praktiken innebära att ”alla” bilar på vägarna kan konvertera.

Jag orkar inte rota tag i den uppdaterade lagen, men, trafikförordningen är trevlig;

3 kap. trafikförordningen

63 § Varsellykta på bil av 1979 eller senare års modell ska vara så ansluten till fordonets elektriska system att den inte kan lysa utan att föreskrivna lyktor baktill (utom skyltlykta, trots kraven i 3 kap. 68 § trafikförordningen (1998:1276)) och på sidan samtidigt lyser. Detta krav gäller inte varsellykta på bil som uppfyller kraven i avsnitt 6.19 i ECE-reglemente 48. Anslutning av varsellykta ska vara så utförd att den inte orsakar nämnvärt spänningsfall i bilens elektriska system när bilens hel- eller halvljus används. När sådant ljus inte används får dock anslutningen orsaka ett spänningsfall av högst 1,0 V. Utan hinder av 3 kap. 68 § trafikförordningen får bil av 1978 eller tidigare års modell och som förs med tända varsellyktor, föras utan att föreskrivna positionslyktor (baklyktor och parkeringslyktor), skyltlykta och sidomarkeringslyktor samtidigt lyser.


Får väl se om jag orkar rota tag i den uppdaterade varianten senare.

Konvertera till DRL...kan alla bilar smile

aa läste 85,, men är ju iof ca 10 årsen så kan ju ha ändrats,, smile eller så kommer jag ihåg fel,,   var ju ej igår jag läste om det smile

Den texten där är inte HELT uppdaterad heller. Men, "förr" var saker och ting lättare wink



granadadr skrev:

Nils14 skrev:

it_mutt skrev:
Får inte användas i trafik. Så ska vi väl uttrycka det egentligen.

Räknas det som "i trafik" om man står på en parkering då?

en fråga,, varför vill man ha drl som ej får användas i trafik? är ju som hela grejen med drl,,  å helst med bakljus så man slipper drl bögar i mörker smile

Förstår väl inte heller det riktigt. Funderar själv på att trycka dit DRL då importerade Audisar inte har halvljusautomatik (eller; inte hade...på hedenhös' tid...när min A4:a var ny). Blir väl dock att koda bort instrumentbelysningen på "0"-läge, så man inte får för sig att glömma slå över.

ELLER så bygger jag om bråten till "auto"-mojäng. Har ju redan den eftermonterade automatiskt avbländbara innerbackspegeln, så en ny ljusbox, lite kablar osv. Fast...då får jag ju iofs halvljusautomatik också... tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
1 januari · 3 233 Inlägg
#19

it_mutt skrev:

Nils14 skrev:
Tjena, har lite funderingar gällande eftermonterad DRL/positionsljus, får man ha dessa igång samtidigt som halvljus? Om inte så undrar jag hur man ska koppla dem så att dem släcks när man slår på halvljus men så att dem är tända tillsammans med p-ljus?

Det är ett av kraven för DRL; att de ska slockna (alternativt dimmas ner) vid halvljuspåslag. Detta ingår i R87-godkännandet.

En DRL-enhet av någorlunda kvalité (dvs; som faktiskt ÄR godkänd som DRL....ex.vis Biltemas) har denna funktion inbyggd, och har bara en sladd du kopplar till kabeln som ger spänning vid halvljuspåslag.

Notera dock att eftermonterad DRL har specifika monteringskrav (höjd/bredd osv) och att bilens ordinarie bakljus MÅSTE lysa tillsammans med eftermonterat DRL

Har Biltema´s EU-godkända DRL-ljussats på en av hobbybilarna.
Bakljusen lyser INTE tillsammans med DRL-lamporna.
Biltema rekommenderar att medföra bifogade EU-godkännande vid färd.
Om någon (polisen m fl) skulle ifrågasätta belysningsfunktionen.

torsen
1 januari · 3 233 Inlägg
#20

Nils14 skrev:

it_mutt skrev:

Nils14 skrev:
Så om jag förstår rätt, så kopplar man plus direkt på batteriet och sedan jord på halvljusets pluskabel?

Eller så tar du + till batteriet, -jordar minus och kopplar in den tredje kabeln på avsedd plats (vanligtvis halvljusets +-kabel)

Som sagt, sitter på alla R87-godkända DRL-enheter-

På mina DRL ljus finns det bara två kablar, + och -

På Biltema´s DRL-lampsats 3 kablar.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang