Eftermonterad DRL

2 769 Inlägg
Skrivet 1 januari #21

Nils14 skrev:

granadadr skrev:

it_mutt skrev:
Det är ett av kraven för DRL; att de ska slockna (alternativt dimmas ner) vid halvljuspåslag. Detta ingår i R87-godkännandet.

En DRL-enhet av någorlunda kvalité (dvs; som faktiskt ÄR godkänd som DRL....ex.vis Biltemas) har denna funktion inbyggd, och har bara en sladd du kopplar till kabeln som ger spänning vid halvljuspåslag.

Notera dock att eftermonterad DRL har specifika monteringskrav (höjd/bredd osv) och att bilens ordinarie bakljus MÅSTE lysa tillsammans med eftermonterat DRL

om den ej är äldre än 85 årsmodell,, då får man köra med dimljus/positionsljus utan bakljus, smile 
om drl ej har dimfunktion är det mkt lätt att koppla in jorden på halvljuskabeln,, då får drl jord från lampan när den är släckt,, men så fort den får plus på den så slocknar drl smile

Så om jag förstår rätt, så kopplar man plus direkt på batteriet och sedan jord på halvljusets pluskabel?

Fel!

9 754 Inlägg
Skrivet 1 januari #22

torsen skrev:

it_mutt skrev:

Nils14 skrev:
Tjena, har lite funderingar gällande eftermonterad DRL/positionsljus, får man ha dessa igång samtidigt som halvljus? Om inte så undrar jag hur man ska koppla dem så att dem släcks när man slår på halvljus men så att dem är tända tillsammans med p-ljus?

Det är ett av kraven för DRL; att de ska slockna (alternativt dimmas ner) vid halvljuspåslag. Detta ingår i R87-godkännandet.

En DRL-enhet av någorlunda kvalité (dvs; som faktiskt ÄR godkänd som DRL....ex.vis Biltemas) har denna funktion inbyggd, och har bara en sladd du kopplar till kabeln som ger spänning vid halvljuspåslag.

Notera dock att eftermonterad DRL har specifika monteringskrav (höjd/bredd osv) och att bilens ordinarie bakljus MÅSTE lysa tillsammans med eftermonterat DRL

Har Biltema´s EU-godkända DRL-ljussats på en av hobbybilarna.
Bakljusen lyser INTE tillsammans med DRL-lamporna.
Biltema rekommenderar att medföra bifogade EU-godkännande vid färd.
Om någon (polisen m fl) skulle ifrågasätta belysningsfunktionen.

Ja, fast för att DRL-monteringen ska vara laglig, så ska bakljuset lysa. Om bilen är av en modell där detta krävs "i vanliga fall" s.a.s. . Det är ju då inte relaterat till vem som säljer satsen.


För att inte röra till det;

Monterar man DRL/varselljus på en bil som är från...vi säger...1955 och bakljuset inte måste lysa dagtid, så behöver det inte göra det när man monterat DRL heller.

Monterar man däremot DRL/varselljus på en bil från 2005, där bakljuset SKA lysa dagtid, så ska det även göra så när man monterat DRL:en.

Inget konstigt med det egentligen.

Har för mig att Biltema även (iaf när de började sälja sina DRL) angav vad som var lagliga monteringshöjder/bredder

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
2 769 Inlägg
Skrivet 1 januari #23

it_mutt skrev:

torsen skrev:

it_mutt skrev:
Det är ett av kraven för DRL; att de ska slockna (alternativt dimmas ner) vid halvljuspåslag. Detta ingår i R87-godkännandet.

En DRL-enhet av någorlunda kvalité (dvs; som faktiskt ÄR godkänd som DRL....ex.vis Biltemas) har denna funktion inbyggd, och har bara en sladd du kopplar till kabeln som ger spänning vid halvljuspåslag.

Notera dock att eftermonterad DRL har specifika monteringskrav (höjd/bredd osv) och att bilens ordinarie bakljus MÅSTE lysa tillsammans med eftermonterat DRL

Har Biltema´s EU-godkända DRL-ljussats på en av hobbybilarna.
Bakljusen lyser INTE tillsammans med DRL-lamporna.
Biltema rekommenderar att medföra bifogade EU-godkännande vid färd.
Om någon (polisen m fl) skulle ifrågasätta belysningsfunktionen.

Ja, fast för att DRL-monteringen ska vara laglig, så ska bakljuset lysa. Om bilen är av en modell där detta krävs "i vanliga fall" s.a.s. . Det är ju då inte relaterat till vem som säljer satsen.


För att inte röra till det;

Monterar man DRL/varselljus på en bil som är från...vi säger...1955 och bakljuset inte måste lysa dagtid, så behöver det inte göra det när man monterat DRL heller.

Monterar man däremot DRL/varselljus på en bil från 2005, där bakljuset SKA lysa dagtid, så ska det även göra så när man monterat DRL:en.

Inget konstigt med det egentligen.

Har för mig att Biltema även (iaf när de började sälja sina DRL) angav vad som var lagliga monteringshöjder/bredder

Biltema anger inte olika krav för olika årsmodeller i det intyg de rekommenderar ska medföras för att ev uppvisas.

9 754 Inlägg
Skrivet 1 januari #24

torsen skrev:

it_mutt skrev:

torsen skrev:

Har Biltema´s EU-godkända DRL-ljussats på en av hobbybilarna.
Bakljusen lyser INTE tillsammans med DRL-lamporna.
Biltema rekommenderar att medföra bifogade EU-godkännande vid färd.
Om någon (polisen m fl) skulle ifrågasätta belysningsfunktionen.

Ja, fast för att DRL-monteringen ska vara laglig, så ska bakljuset lysa. Om bilen är av en modell där detta krävs "i vanliga fall" s.a.s. . Det är ju då inte relaterat till vem som säljer satsen.


För att inte röra till det;

Monterar man DRL/varselljus på en bil som är från...vi säger...1955 och bakljuset inte måste lysa dagtid, så behöver det inte göra det när man monterat DRL heller.

Monterar man däremot DRL/varselljus på en bil från 2005, där bakljuset SKA lysa dagtid, så ska det även göra så när man monterat DRL:en.

Inget konstigt med det egentligen.

Har för mig att Biltema även (iaf när de började sälja sina DRL) angav vad som var lagliga monteringshöjder/bredder

Biltema anger inte olika krav för olika årsmodeller i det intyg de rekommenderar ska medföras för att ev uppvisas.

Nej, det är mycket möjligt Biltema inte gör det. Nu är det ju, lyckligtvis eller tyvärr, inte biltema som bestämmer lagen wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
2 769 Inlägg
Skrivet 1 januari #25

Tror inte Biltema vågar utfärda ett intyg som inte gäller vid en rättslig prövning.

9 754 Inlägg
Skrivet 1 januari #26

torsen skrev:
Tror inte Biltema vågar utfärda ett intyg som inte gäller vid en rättslig prövning.

Fast...intyget talar bara om att det är godkänt som DRL. Har inget med ex.vis monteringshöjd eller huruvida bakljuset ska lysa samtidigt eller inte att göra.

Två HELT olika saker. Sluta blanda äpplen och päron. Biltema har trots allt inget att säga till om mot vad LAGEN säger. Oavsett hur mycket deras DRL är godkända som just DRL eller inte.

Senast redigerat av it_mutt (1 januari )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
9 754 Inlägg
Skrivet 1 januari #27

Gällande montering;

Varselljus - ECE-R48 § 6.19 och ECE-R87

Installation ECE-R48 § 6.19.1 - Lagkrav för alla motorfordonsklasser.

Antal (ECE-R48 § 6.19.2): 2 st

Färg (ECE-R48 § 5.15): Vit

Påbyggnadsbredd (ECE-R48 § 6.19.4.1): Min. 600 mm mellan bägge varselljusen, dock min. 400 mm vid fordonsbredder < 1 300 mm.

Påbyggnadshöjd (ECE-R48 § 6.19.4.2): Min. 250 mm, max. 1 500 mm.

Geom. siktvinkel (ECE-R48 § 6.19.5): Horisontell ± 20°. Vertikal ± 10°.

Elektrisk inkoppling (ECE-R48 § 6.19.7): Automatisk inkoppling när motorn startas. Varselljusen måste kopplas från automatiskt när strålkastarna eller dimstrålkastarna kopplas in.

Inkopplingskontroll (ECE-R48 § 6.19.8): Tillåts

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
2 769 Inlägg
Skrivet 1 januari #28

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Tror inte Biltema vågar utfärda ett intyg som inte gäller vid en rättslig prövning.

Fast...intyget talar bara om att det är godkänt som DRL. Har inget med ex.vis monteringshöjd eller huruvida bakljuset ska lysa samtidigt eller inte att göra.

Två HELT olika saker. Sluta blanda äpplen och päron.

Där har vi divergerande uppfattning om frukterna.
Tror fullt och fast på att Biltema´s intyg med monteringsanvisning enligt EU-direktiv gäller.
Tills jag blivit överbevisad.

9 754 Inlägg
Skrivet 1 januari #29

torsen skrev:

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Tror inte Biltema vågar utfärda ett intyg som inte gäller vid en rättslig prövning.

Fast...intyget talar bara om att det är godkänt som DRL. Har inget med ex.vis monteringshöjd eller huruvida bakljuset ska lysa samtidigt eller inte att göra.

Två HELT olika saker. Sluta blanda äpplen och päron.

Där har vi divergerande uppfattning om frukterna.
Tror fullt och fast på att Biltema´s intyg med monteringsanvisning enligt EU-direktiv gäller.
Tills jag blivit överbevisad.

Fast. Vad är det som får dig att tro att Biltema och deras intyg står över lagen?

Men, har du tråkigt så transkribera gärna deras intyg.

- - - - Edit - - - -


För att citera Biltema själva;


Varning! LED-lampor för dagsljuskörning
är EJ avsedda att ersätta halvljuset vid körning
under gryning/skymning eller vid mörker.
• lyser endast när fordonets ordinarie belysning är avstängd och tändningen är påslagen.
• stängs automatiskt av när fordonets ordinarie belysning slås på.
• är godkänd i enlighet med ECE R87.
• får monteras i enlighet med EC direktiv
EC R97/28 och ECE R48.


Dvs; det Biltema säger är att deras DRL uppfyller ECE R87; att de stängs av/blir svagare när man slår på halvljuset (det är nämligen vad R87 innebär).

Så så mycket rättsligt, förutom på den punkten, ger deras intyg.

Man har däremot tagit upp R48 också,  som i sin tur redan tidigare i tråden är påpekad.
R97/28 kan vi ta upp om vi tycker vi har tråkigt.

Det är, igen, inte upp till Biltema att avgöra huruvida en bil ska ha bakljuset tänt eller inte. Varför det ska vara så svårt att greppa vet jag inte riktigt. Eller varför man ens tror att Biltema, eller för all del; någon tillverkare av eftermarknadsDRL skulle ha makten att ställa sig över lagen, är svårgreppat.


Vidare har Jula en tydligare bild av monteringsplats (än Biltema); https://www.jula.se/globalassets/catalo … -pl-en.pdf

Senast redigerat av it_mutt (1 januari )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
2 769 Inlägg
Skrivet 1 januari #30

Låt oss skiljas som vänner och låta var och en vara salig i sin tro/uppfattning.


Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang