ang ladd problem, sierra

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
17 januari 2007 · 5 753 Inlägg

hej, min sierra har slutat ladda, å lamporna i instrumenteringen(i bilen) lyser inte heller när man slår på tändningen, alltså typ ladd lampan, olje lampan å alla dom andra lamporna som finns, dom lyser inte när man slår på tändningen å bilen laddar inte heller, nån som varit med om de på en sierra eller nån som vet vad de kan va för fel??



tacksam för svar!

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Streckkoden
17 januari 2007 · 2 655 Inlägg

Kolla om laddningslampan lyser om du jordar det stiftet som sitter på generatorn.
Lyser inte lampan på brädan när du jordat den så har du felet där, kolla om lampan är hel är den det så har du avbrott på den kablen någonsstans.

Lite mer info hade inte skadat.

volvo_740TR
17 januari 2007 · 25 Inlägg

kolet i generatorn kan vara slut wink

Senast redigerat av volvo_740TR (17 januari 2007)

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
17 januari 2007 · 5 753 Inlägg

hmm okey, men även om inte den skulle funka så borde väll dom andra funka??

hmm ja lite info, men jag har ju inte så mkt info för att jag har inte kollat på de så mkt så de jag skrev är de enda jag vet, enda jag kan tillägga är att de är en sierra 2,9 -91 å att de hände utan anledning



tack för svaret iaf, ska kolla de smile



mera förslag tack smile

Senast redigerat av volvo_glenne (17 januari 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
17 januari 2007 · 5 753 Inlägg

volvo_740TR skrev:
kolet i generatorn kan vara slut wink

okey men de borde ju endå lamporna funka i bilen? de är därför jag inte har kollat kolen eftersom generatorn sitter jävligt till å de känna som att de är nå annat fel smile


tack för svaret iaf smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Sandman
17 januari 2007 · 873 Inlägg

Men om det nu bara är lampan som är kass borde väl generatorn börja ladda om du varvar upp motorn tillräcklig mycket?
Då brukar lamporna i bilen blinka till när man nått rätt varvtal och generatorn laddar.

Om du tror att den börjat ladda kan du ju mäta upp före och efter med en voltmätare för att bekräfta.

Om generatorn laddar efter det är det ju fel i instrumenthuset, varför generatorn inte får spänningen ifrån lampan till att börja ladda.


Om den inte laddar överhuvudtaget och lampan inte lyser borde felet sitta i generatorn.
Ett ämne jag inte är någon expert på. Men kolen eller rentav hela laddningsregulatorn kan vara bra ställen att börja felsöka på i så fall.
Kolla även om kolen är ojämnt slitna om du plockar ut dem.

Don't get mad, get even.
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
17 januari 2007 · 5 753 Inlägg

tack för svaren smile


men de jag inte fattar är fortfarande varför inte lamporna i bilen funkar hmm  för generatorn har jag ett X antal stycken eftersom jag har en sierra 2,9 en sierra 2,0 å en sierra 2,8 som reservdels bilar så jag kan byta hela generatorn, men alltså om den är väck, varför funkar inte lamporna endå?

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Sandman
17 januari 2007 · 873 Inlägg

Jäkligt bra fråga.
Skriv om du löser problemet.

När min generator var kass fungerade inte lamporna heller.
Enda förklaringen jag kunde komma på var att de satt på samma säkring och att matningen kanske bröts på något sätt av att laddlampan inte fick ström.

Jag blev aldrig klok på det där.
Faktum är att efter att jag fixat generatorn så lös lamporna likt förbannat inte, inte laddade den heller.
Det var först när jag varvat upp motorn så att den börjat ladda som den fungerade.

Sedan nästa gång jag startade bilen lös alla lampor och den laddar numera direkt.

Knas...


Men ett enkelt sätt att utesluta eller ta reda på att det är generatorn är ju som sagt att mäta upp.
Varva upp motorn, mäta upp.

Då får du ju i alla fall svaret om du ska leta elfel i panelen eller om det borde vara generatorn.

Don't get mad, get even.
Drönirettab
17 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Om det inte finns spänning på kabeln som sitter på generatorns D+ så innebär det att generatorn inte kan börja ladda, det innebär också att någonting är fel där kabeln kommer ifrån eller så är själva kabeln trasig/glappar.

Testa att göra som Streckkoden skrev eller så gör du egna spänningsmätningar på olika ställen mellan säkringsdosan och instrumenthuset. Eftersom de andra lamporna inte lyste så verkar det inte komma någon spänning till instrumenthuset eller så glappar det i kabeln som går dit.

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
17 januari 2007 · 5 753 Inlägg

tack för svaren! smile


ska väll ta å kolla lite på de där imorrn om jag får nån tid över tongue  måste ju hinna med skoter åkning oxå så de har blivit lite mindre tid åt bilen nu sen snön kom tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
24 januari 2007 · 5 753 Inlägg

jag har tagit bort generatorn nu å kolen va de inge fel på.. satt ihop plus kabeln å kabeln till laddlampan som ska sitta på generatorn för att se ifall laddlampan lyste i bilen då, å de gjorde den men inte dom andra varningslamporna. har även kollat säkringen till varningslamporna men den va de inget fel på heller, så vad fan kan de vara för fel?!? VÄLDIGT TACKSAM FÖR SNABBA SVAR!! eftersom jag är i behov av bilen hmm

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang