Mgb Gt 1966

MGB GT 1966 Ett stycke engelsk rosthög, väldokumenterad men helt slut. En kul quick-fix renovering blir en längre dyrare historia..... ingen skräll där kanske. Lite korkad som skriver detta men planen ser ut enligt följande: - Första start sedan ca 2002, slutet feb 2019 - Fulbesiktning slutet april 2019 - En mer äkta besiktning början av juli 2019 - Klappat och klart slutet juli början aug 2019 DET är planen

SvarreE

  • 31 Följare
  • 9 990 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 augusti
SvarreE
28 maj · 94 Inlägg
#61

caromania skrev:
Den övre modellen har jag använt mycket men jag tillverkade mina själv. Som pinne använder jag en bit gas-svetstråd som det inte gör så mycket om den försvinner. Jäkligt smart när man vill ha plåten i nivå och med lite spalt.

Gjorde mina första själv också. Använde en läskstång till en bössa som jag kapade upp till pinnar. Den var plastad så med hålet lite som ett "v" nöp den fast och höll kvar pinnen när man släppte på spänningen. Sen vart jag lat och handlade smile

Missat någon gång med att det suttit rester av ljudisolering på insidan då blir det en liten förskjutning i plåten men sånt finlir sysslar inte jag med ändå. Skarven ska ju ändå spacklas så vad gör en 0.5mm då liksom.

SvarreE
29 maj · 94 Inlägg
#62

Shit vilket antiklimax idag.
Mobilen dog så får uppdatera med bilder senare.

På dagens eller egentligen helgens att göra lista stod en hel rad med prylar.
Idag har jag lagt på en sänkningssats bak bara 1" men tror nog det blev helt okej. Får se om den ska vara kvar eller bara tills fjädrarna satt sig lite.
Störigt när prylar köpta specifikt för bilen behöver borras upp och moddas lite innan de går på. Hur svårt kan det vara?

Vidare bytt olja i växellådan, den brittiska ingenjören som satt oljesticka och påfyllning framför konsolen framför växelspaken borde få gå om grundskolan, vilken stolle alltså!

Men dagens värsta, monterade ihop avgassystemet, ser bra ut, lite sportigt.
Med nya rör kommer också kravet för ett ljudtest och.... vad i hela? Den är helt tyst, det lite gottiga bluddrande ljudet är helt borta med bara 2m rostfritt stålrör och en ljuddämpare stor som 3 burkar Tuborg på rad. Sämsta jag varit med om.
Har du några bra förslag på åtgärder tas dessa tacksamt emot annars får det bli raka rör efter besiktning, är ju inte så att jag måste dit fler gånger sedan smile

SvarreE
31 maj · 94 Inlägg
#63

En bra början på ledigheten.
Gjort en att-göra-lista och började på den i onsdags.
Tanken är att kunna köra ett varv runt garaget när jag är igenom den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-2f83af5c2deecf670198675abd3f445e.jpg

Fyllt olja i diffen, spillde absolut max 3dl.... aja det blir la bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-b204646f1ba16f1c7b810540c918a7e3.jpg

Får modda batteriet lite för att det ska passa, men hittar inget mindre som duger
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-3908a103847464c55245e3d36e1318e9.jpg

Eftersom kabeldragningen bevisligen fungerar nu så har jag påbörjat operation snygga upp kabeltrasslet i motorutrymmet
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-1a293309893a8f3a815be1d2539bb259.jpg

Hon startar snällt nu iaf
https://youtu.be/RbwArPjn3HA
Förgasarna är balanserade men går nog lite rikt. Beställt en colortune för att ställa det.

Motorljudet är inte som önskar dock, som en Nissan micra från -97 typ.
Rostfritt hela vägen men alldeles för mycket  dämpning, besiktigar väl med detta systemet på så får det bli lite grövre  och lagom slutburk sedan.
https://youtu.be/odBKtoRSqSE

Sänkningssatsen också monterad, 1" saknar ett par centimeter för att kunna få till bakaxeln, men ett par tjocka kompisar och flinka fingrar så ska den nog hänga i gummina och jag kan koppla kardanen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-cd03940ce6a9c93e957cb44f49ffeff7.jpg

torsen
1 juni · 3 275 Inlägg
#64

Mycket intressant tråd.
Har själv ägt drygt tiotalet engelska bilar.
Alla BMC utom en Chevette, två Defender samt en CR-V.
Bl a två MGA och två MGB.
Jobbade i Södertälje och besökte under vårvintern 1973 på lunchrasten Scanauto, aukt återförsäljare av BMC.
Fanns en vit MGB -63, BA 16854, som väckte mitt intresse.
Dels hade bilen fräscha 72-ekrarshjul, dels nästan nya Pirelli Cinturato samt sist men inte minst ett hemult pris.
Suffletten var hel och bilen såg inte helt ofräsch ut - exteriört.
Priset 1.500:-förhandlades ner till 1.200:- och ett bankbesök senare var jag ägare till bilen.
Jag provkörde inte bilen eftersom batterierna var urladdade, men bilfirman lovade att de skulle vara laddade till kvällen.

Körde hem bilen, drygt en mil, under ett konstigt väsande ljud som jag inte kunde identifiera.
Fysiskt lokaliserade jag ljudet till bakom framstolarna.
Väl hemkommen konstaterades att golvet bakom stolarna praktiskt taget inte fanns kvar.
Således inte heller något fäste för batterierna.
Förbindelsekabeln mellan de båda 6-volt vilade på flera lager wellpapp som i sin tur vilade på kardanaxeln.
Wellpappen höll precis för hemfärden.
Någon km till och kortis hade blivit följden.
Min första, men inte sista MGB.

Egentligen köpte jag bilen för de fina hjulen.
Men efter en del, medelst ESAB MIG-svets, komplettering under av den självbärande karossen, såldes bilen för 5.000:-.
Ett på den tiden bra pris på en engelsk bil.
D v s inga kontanter utan jämnt byte med en fin B-kadett hos Philipssons i Södertälje.

Så här efteråt kan man fundera på vilken av bilarna man skulle behållit = haft bäst värde i dag?

caromania Forummoderator
1 juni · 8 000 Inlägg
#65

torsen skrev:
Mycket intressant tråd.
Har själv ägt drygt tiotalet engelska bilar.
Alla BMC utom en Chevette, två Defender samt en CR-V.
Bl a två MGA och två MGB.
Jobbade i Södertälje och besökte under vårvintern 1973 på lunchrasten Scanauto, aukt återförsäljare av BMC.
Fanns en vit MGB -63, BA 16854, som väckte mitt intresse.
Dels hade bilen fräscha 72-ekrarshjul, dels nästan nya Pirelli Cinturato samt sist men inte minst ett hemult pris.
Suffletten var hel och bilen såg inte helt ofräsch ut - exteriört.
Priset 1.500:-förhandlades ner till 1.200:- och ett bankbesök senare var jag ägare till bilen.
Jag provkörde inte bilen eftersom batterierna var urladdade, men bilfirman lovade att de skulle vara laddade till kvällen.

Körde hem bilen, drygt en mil, under ett konstigt väsande ljud som jag inte kunde identifiera.
Fysiskt lokaliserade jag ljudet till bakom framstolarna.
Väl hemkommen konstaterades att golvet bakom stolarna praktiskt taget inte fanns kvar.
Således inte heller något fäste för batterierna.
Förbindelsekabeln mellan de båda 6-volt vilade på flera lager wellpapp som i sin tur vilade på kardanaxeln.
Wellpappen höll precis för hemfärden.
Någon km till och kortis hade blivit följden.
Min första, men inte sista MGB.

Egentligen köpte jag bilen för de fina hjulen.
Men efter en del, medelst ESAB MIG-svets, komplettering under av den självbärande karossen, såldes bilen för 5.000:-.
Ett på den tiden bra pris på en engelsk bil.
D v s inga kontanter utan jämnt byte med en fin B-kadett hos Philipssons i Södertälje.

Så här efteråt kan man fundera på vilken av bilarna man skulle behållit = haft bäst värde i dag?

Härlig anekdot Torsen! Men CR-V..? Själv har jag ägt totalt 7 engelsmän varav fyra är kvar idag. Tyvärr så är de "vanliga" engelsmännen inte värda så mycket. Se bara på mina Austin Seven från 30-talet. Tveksamt om man får en hundring för dessa. Eller min Rover Coupe, som även om den stiger ganska kraftigt just nu i Europa är stendöd här hemma. Och inte heller där har de kommit upp i Jaguar-klass fast den var både snabbare och mer välutrustad som ny än en motsvarande XJS. Skillnad är det på de finare och sportigare engelsmännen, just Jaguar, Aston, Morgan, Austin Healey 3000 etc. Inte ens Rolls eller Bentley är ju speciellt eftertraktade om de inte är riktigt gamla. Det känns däremot som om vilken ful 50-tals jänkare som helst drar in 300k. Nä, man skulle köpt en Aston för 30 år sedan när man dreglade över dem i biltidningarnas annonssidor där de låg ute för mellan 50-100k. Fast min 827 Vitesse stiger faktiskt som en raket i värde...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
1 juni · 94 Inlägg
#66

torsen skrev:
Mycket intressant tråd.
Har själv ägt drygt tiotalet engelska bilar.
Alla BMC utom en Chevette, två Defender samt en CR-V.
Bl a två MGA och två MGB.
Jobbade i Södertälje och besökte under vårvintern 1973 på lunchrasten Scanauto, aukt återförsäljare av BMC.
Fanns en vit MGB -63, BA 16854, som väckte mitt intresse.
Dels hade bilen fräscha 72-ekrarshjul, dels nästan nya Pirelli Cinturato samt sist men inte minst ett hemult pris.
Suffletten var hel och bilen såg inte helt ofräsch ut - exteriört.
Priset 1.500:-förhandlades ner till 1.200:- och ett bankbesök senare var jag ägare till bilen.
Jag provkörde inte bilen eftersom batterierna var urladdade, men bilfirman lovade att de skulle vara laddade till kvällen.

Körde hem bilen, drygt en mil, under ett konstigt väsande ljud som jag inte kunde identifiera.
Fysiskt lokaliserade jag ljudet till bakom framstolarna.
Väl hemkommen konstaterades att golvet bakom stolarna praktiskt taget inte fanns kvar.
Således inte heller något fäste för batterierna.
Förbindelsekabeln mellan de båda 6-volt vilade på flera lager wellpapp som i sin tur vilade på kardanaxeln.
Wellpappen höll precis för hemfärden.
Någon km till och kortis hade blivit följden.
Min första, men inte sista MGB.

Egentligen köpte jag bilen för de fina hjulen.
Men efter en del, medelst ESAB MIG-svets, komplettering under av den självbärande karossen, såldes bilen för 5.000:-.
Ett på den tiden bra pris på en engelsk bil.
D v s inga kontanter utan jämnt byte med en fin B-kadett hos Philipssons i Södertälje.

Så här efteråt kan man fundera på vilken av bilarna man skulle behållit = haft bäst värde i dag?

Hehe jag vet inte om du försöker skrämmas eller inte men jag har tagit bort all wellpapp på min iaf, dessutom resten av det bruna också.

Men det närmar sig en provtur, köpte ju min i delar så har aldrig kört den... eller någon annan mgb heller för den delen.

SvarreE
1 juni · 94 Inlägg
#67

caromania skrev:

torsen skrev:
Mycket intressant tråd.
Har själv ägt drygt tiotalet engelska bilar.
Alla BMC utom en Chevette, två Defender samt en CR-V.
Bl a två MGA och två MGB.
Jobbade i Södertälje och besökte under vårvintern 1973 på lunchrasten Scanauto, aukt återförsäljare av BMC.
Fanns en vit MGB -63, BA 16854, som väckte mitt intresse.
Dels hade bilen fräscha 72-ekrarshjul, dels nästan nya Pirelli Cinturato samt sist men inte minst ett hemult pris.
Suffletten var hel och bilen såg inte helt ofräsch ut - exteriört.
Priset 1.500:-förhandlades ner till 1.200:- och ett bankbesök senare var jag ägare till bilen.
Jag provkörde inte bilen eftersom batterierna var urladdade, men bilfirman lovade att de skulle vara laddade till kvällen.

Körde hem bilen, drygt en mil, under ett konstigt väsande ljud som jag inte kunde identifiera.
Fysiskt lokaliserade jag ljudet till bakom framstolarna.
Väl hemkommen konstaterades att golvet bakom stolarna praktiskt taget inte fanns kvar.
Således inte heller något fäste för batterierna.
Förbindelsekabeln mellan de båda 6-volt vilade på flera lager wellpapp som i sin tur vilade på kardanaxeln.
Wellpappen höll precis för hemfärden.
Någon km till och kortis hade blivit följden.
Min första, men inte sista MGB.

Egentligen köpte jag bilen för de fina hjulen.
Men efter en del, medelst ESAB MIG-svets, komplettering under av den självbärande karossen, såldes bilen för 5.000:-.
Ett på den tiden bra pris på en engelsk bil.
D v s inga kontanter utan jämnt byte med en fin B-kadett hos Philipssons i Södertälje.

Så här efteråt kan man fundera på vilken av bilarna man skulle behållit = haft bäst värde i dag?

Härlig anekdot Torsen! Men CR-V..? Själv har jag ägt totalt 7 engelsmän varav fyra är kvar idag. Tyvärr så är de "vanliga" engelsmännen inte värda så mycket. Se bara på mina Austin Seven från 30-talet. Tveksamt om man får en hundring för dessa. Eller min Rover Coupe, som även om den stiger ganska kraftigt just nu i Europa är stendöd här hemma. Och inte heller där har de kommit upp i Jaguar-klass fast den var både snabbare och mer välutrustad som ny än en motsvarande XJS. Skillnad är det på de finare och sportigare engelsmännen, just Jaguar, Aston, Morgan, Austin Healey 3000 etc. Inte ens Rolls eller Bentley är ju speciellt eftertraktade om de inte är riktigt gamla. Det känns däremot som om vilken ful 50-tals jänkare som helst drar in 300k. Nä, man skulle köpt en Aston för 30 år sedan när man dreglade över dem i biltidningarnas annonssidor där de låg ute för mellan 50-100k. Fast min 827 Vitesse stiger faktiskt som en raket i värde...

Nä det lär inte resultera i några pengar direkt dethär, synd man lägger ju ner sina timmar...

SvarreE
1 juni · 94 Inlägg
#68

Närmar sig en möjlig provkörning
Dagen fick bli lite städning, fylla på fett på strategiska ställen.
Släppt ner henne på backen,
I brist på tjocka vänner fick jag fylla skuffen med tunga prylar för att kunna få fångremmar på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-f16a0e60ca2b386d2e6d81c865500a8c.jpg

Men axeln på rätt ställe kunde jag koppla kardanen också.

Så imorgon ska jag dra muttrarna på bakaxlarna, tejpa upp lite prylar och sedan finns möjligheten eventuellt att köra runt garaget... bara att hålla tummarna!

caromania Forummoderator
1 juni · 8 000 Inlägg
#69

Underbart! Det kommer bli en av de bäst ihopskruvade MGB som rullar därute.

Förresten.
Jag filmade en av mina första provkörningar med min ”hembyggda” Austin och den har fått 13.000 visningar på youtube. Så glöm inte att haspla med kameran när du ska ut! wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
3 juni · 94 Inlägg
#70

Då var helgen över och en hel del blev gjort i garaget.
Gjorde ju en att-göra-lista som jag försökt följa.

Bockat av det mesta på den
Kunde inte göra riktigt allt, ett par av nipplarna var av en annan storlek så kunde inte fetta dem.
Var heller inte helt klar med avgassystemet men det hänger lite provisoriskt.

Men hur gick det då kan man undra
https://youtu.be/mNHFQ32Ng9E

Typ helt okej ändå!
Hålla mobilen, slåss med växellådan från stenåldern och hålla in dörren var en hel del att göra samtidigt men vill man så kan man.

Medans bilen var ute fick man nuju ta och röja garaget också, det är omöjligt att hålla rent i vanliga fall.
Trångt och jäkligt men stoppat ihop alla prylar, tog bort 2 hyllor, gjorde plats för en lite bläster som kommer i veckan och in med bilen igen. all good!
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-859050da04a63c64c7f0b62485e58840.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-b37d1bd084a3d14e4b4b4e6415b2352c.jpg

SvarreE
14 juni · 94 Inlägg
#71

Långt uppehåll

Senaste (och enda) provfärden gav både mersmak och mer att önska...
Men ibland tappar man lusten.

Hur som haver, varför inte bara sparka igång med nåt jag inte har en aning om hur man gör.
Snål som man är har jag skaffat glasfiberskärmar, av enligt ryktet på stan (läs facebookgrupp med äldre brittiska herrar 55 och uppåt, slängde in ett skämt en gång, trodde de skulle kasta ut mig så... det gör vi inte igen) god kvalisort.

Att det blir endel modifiering går väl inte att undvika så tänker att om man bara börjar kapa lite så kanske det löser sig.
Renskuret och bort med fästen
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-8bf6ac4932d053b457d5b1d74b0c9324.jpg

Såhär ser andra sidan ut, den är bara ditlagd, ska se om jag kan komma ihåg att ta fler bilder på de minimala upp till gigantisa glipor som bildas när skärmen ligger på rätt plats.
Efter lite kapande hamnade den första någolunda rätt ändå. får bli slipen och jämna till, jämna ut och ändra på lite kanter så tror jag nog att det kan bli något av dessa också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-eb21ad1097e1dbaf7299baf499b73418.jpg

Skulle allt gå på röven så har jag en skärm i stål också, mest kompisen till den för 7 loppor jag är mindre intresserad av att köpa...

Fått på nya gummin på finfälgarna också, måste komma ihåg att fota det

caromania Forummoderator
15 juni · 8 000 Inlägg
#72

Äsch, en paus har ingen bil dött av. Jag har pausat 2 renoveringar och inväntar att kliandet i fingrarna ska komma tillbaka. I det ena fallet känner jag en liten känsla av pirr i fingertopparna, men i det andra fallet så står den lika bra under skynket några mil bort även denna sommar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
15 juni · 94 Inlägg
#73

Lite kul i garaget idag ändå.
Glasfiber ska nog funka, ganska trevligt att jobba med... än så länge.
Satt ihop skärmen igen, https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-309b966489c25a4dc82f9b81f79b50bf.jpg

Betydligt stadigare än tidigare dessutom får jag den plats jag behöver.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-3864945d5dcfcafb2039c27494032f14.jpg

Får väl se hur det ser ut efter lite slipande imorgon men jag har en bra känsla.


Dessutom tror jag att dörren kan bli nåt att ha!
Ska nog få in ruta också.
Synd på kromlisten, den är verkligen inte snygg men en ny kostar mer än det är värt just nu så får börja här, funktionen finns ju där.
Glipan till stolpe och tak ser också ut att bli lagom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-50d88e1d3012473fb0c45ba129aa142a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-3044cd8a63dee0f91ece842538a8973e.jpg

SvarreE
15 juni · 94 Inlägg
#74

caromania skrev:
Äsch, en paus har ingen bil dött av. Jag har pausat 2 renoveringar och inväntar att kliandet i fingrarna ska komma tillbaka. I det ena fallet känner jag en liten känsla av pirr i fingertopparna, men i det andra fallet så står den lika bra under skynket några mil bort även denna sommar.

Det svåra är ju att inte skaffa fler projekt medans det andra är lite långsamt/vilande...

caromania Forummoderator
16 juni · 8 000 Inlägg
#75

SvarreE skrev:

caromania skrev:
Äsch, en paus har ingen bil dött av. Jag har pausat 2 renoveringar och inväntar att kliandet i fingrarna ska komma tillbaka. I det ena fallet känner jag en liten känsla av pirr i fingertopparna, men i det andra fallet så står den lika bra under skynket några mil bort även denna sommar.

Det svåra är ju att inte skaffa fler projekt medans det andra är lite långsamt/vilande...

Jupp..!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
7 augusti · 94 Inlägg
#76

Sätesrenovering
Ser inte jättebra ut....
Vi kan kalla det en utmaning
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-859858aba26d54134056f9c7167f5cb1.jpg
Alla delar till ett halvt säte. Tacksamt att det inte är lutningsbart eller andra finesser. Tillräckligt med delar ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-152cb11c335726a3f3d3c856a342f2c3.jpg
Tyvärr blev det värre, ramen utsliten och har gått av. Även lite sprickor på sina ställen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-94d092d05f245e6470eabc497b6f6eb6.jpg
En lätt övertalning och ramen är typ rak igen. Får hitta nåt att styva upp den med och svetsa ihop igen samt lite förstärkningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-c33bab952829fbf90c19e76e66a63b8f.jpg

Tyvärr har jag inte alla delar för att göra klart hemma, dessutom restat i England. Men man kanske kan göra nåt eget.

caromania Forummoderator
7 augusti · 8 000 Inlägg
#77

Ouch. En utmaning skulle jag säga, men det är ju bara att köra på!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
8 augusti · 94 Inlägg
#78

Slipat sätesram!
Fick hittat en bit metall och stoppa i ramen och svetsat ihop det brottet
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-ff5ce24ec59a9e9d0d012fd863669700.jpg

En gammal lagning bättrades och en ny spricka fixad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-c074f6497bedf7309e241e9a46b978cf.jpg

När jag slipat en stund så tog jag all färg.
Och lite lättare slipat på svetsarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-820f05b9423988cc5bc420c51f80c677.jpg

Känns okej att visa de gamla lagningarna,
Mina nya syns knappt om man får skryta lite.https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-28c6bcba784a67049d7d5ae4e90c91fb.jpg

Klarlackad, ingen kommer ju ändå vara där och titta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-42c443a84fbda538efff80ac92047906.jpg

Delarna som inte går få tag på är under tillverkning av saker jag redan hade. Tror det kan bli bra dethär ändå, går lite väl bra så frågan är vad som ska bita mig i baken snart....

SvarreE
10 augusti · 94 Inlägg
#79

Har ju ett projekt jag inte skrivit om än
Rattar! Alla gillar väl rattar tänker jag och jag är inget undantag!
Har original i bakelit, snygg. Får leta upp och ta bilder på den. Behöver endel renovering bara...
Sedan fick jag med en ny träratt utan nav när jag köpte den, 15" också snygg, men flång ny.

Bytte den inkl ett nav jag köpt mot denna

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-b8e8940d87310c6ba16294a5b3929312.jpg

Sjukt snygg, är till en Triumph -64
Tanken var att ge bort den i present men han hade redan en så varför inte använda den till MGB'n?
Men den har lite problem, flertalet sprickor och såklart, navet passar inte.
Fel splines, inte lätt att göra egna så har beställt ett nytt nav där jag tar bara adapterplattan på och tvingar den att passa med svarv och ev fräs.
Måste också få till den fyrkantiga delen i mitten som griper tag i ratten,  men hur svårt kan det vara?...

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-e27bf1378d78bde31ed8828630fbb75e.jpg
Någon som vet var man kan få tag i en ny tryckknapp? Eller så får det bli att tillverka.

Tog såklart inga bilder innan jag började men har limmat ihop alla större sprickor och det blir ganska bra.
Slipat bort lacken på halva så man kan se skillnaden. Här ser man också lite av limresterna kvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-060e9e4c3a6202e3272086031e12bbb9.jpg

Lackad skitig sida höger slipad limmar sida vänster
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-902ef9076b7cbd6dad8d73a571bf15c2.jpg

De små sprickorna kvar att laga
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-4ab030ae685c3895209c9620b4a0bd1f.jpg

Samma ställe men andra sidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-705d0aa033e2807211f5e44ea78d8e3d.jpg

Kommer sedan bli oljad och vaxad, ska testa iaf och hoppas det håller. Funkar ju på gitarrhalsar om inte annat.

SvarreE
13 augusti · 94 Inlägg
#80

Ratten klar
Kunde inte vara nöjdare med resultatet!

Eller ja klar, navet är inte klart och lite metallpolering men träarbetet är klart.
Lagning av sprickor syns knappt om man inte vet var och vad man letar efter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-63e48fe60cbf3978d66978dac0a12984.jpg

Slipade ner till 240 bara och valde att behandla med hårdvaxolja, rätt eller fel får tiden visa men känns väldigt bra nu.
Alternativet lack var inte intressant, och olja samt vad blev många moment. Klart värt en chans med detta och det ser fantastiskt ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-3463476ba57d2b4b7390d937cfe98704.jpg

Är alltså ganska nöjd om det inte framgått....
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226247/226247-6b77cb3a43cba464bf6b788cf95dc36e.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang