Opel Vectra -04 stannar under färd. Renovera databoxen? var?

CatNow
18 januari 2019 · 1 Inlägg

Min Vectra -04 stannar under färd. När jag tagit av strömkabeln från batteriet( nollat styrdatorn?) är det bara att starta igen. händer oftare och oftare, nu var 8e mil. Kan någon gång vara så att den inte startar efter en kort paus när den varit körd en stund innan, bara att koppla bort polen så startar den.
Min verkstad (meken har jobbat på märkesverkstad förut dock inte Opel) har hämtat den flera ggr och kollat felkoder. Alla var "gamla", jag kommer inte ihåg vad det heter när de är "överspelade". Efter sista gången på verkstan började jag med att koppla bort batteriet när den stannar och det hjälper korta sträckor.
Jag undrar om det finns något bra ställe som kan renovera styrdonet/databoxen och om det funkar att sätta tillbaks den sedan utan en massa dyra märkesverkstadsbesök? Har någon gjort detta? Bilen är ju inte värd speciellt mycket nu så jag vill inte lägga en massa pengar mer än allt jag lagt på att få den igenom besikningen strax innan detta började :-P



/Katarina

Utmarks-Loke
18 januari 2019 · 5 791 Inlägg

Jag vet inte vem som lagar såna, men om du är normalhändig kan du kolla över den lite snabbt själv. Öppna upp burken och plocka lös kretskortet så du ser undersidan. I bra belysning kan du kolla så det inte finns några spruckna lödningar, som nog är det vanligaste felet. Men oavsett hur du gör med boxen, ta av batteripolen före du börjar och sätt inte tillbaka den förrän efter att du är färdig och boxen är inkopplad. Har du tur fattar den aldrig att den varit borta från bilen.

Muckluck
19 januari 2019 · 248 Inlägg

Har mekanikern fastställt att det är fel på styrboxen?
Finns ju många anledningar till att bilen kan stanna!
Anledningen till att felkoderna ligger kvar, de du kallar för gamla är nog för att du tagit bort batteriet, det raderar inte felkoder att rycka batterikabeln, kan ev släcka motorlampan för en stund, men felkoderna ligger fortfarande kvar!
Vad var det för felkoder?

EmsAnders
19 januari 2019 · 151 Inlägg

Låter definitivt som fel på styrboxen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang