Subaru verkstad Uppsala eller annan som byter kamrem

Stahre87
28 januari 2019 · 346 Inlägg

Har någon tips på verkstad som byter kamrem osv på legacy 1997 för en rimlig summa? I, Uppsala med omnejd.
Har mailat till två märkesverkstäder där dom tar runt 8tusen kr......

Presidento Of World
28 januari 2019 · 3 324 Inlägg

Det är nog va det kostar skulle jag tro. Subaru är väl rätt krångliga att byta på va?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Stahre87
28 januari 2019 · 346 Inlägg

Ingen aning.. Men borde gå att hitta billigare? Nåväl. Får ringa runt, sjukt när bilens värde är det dubbla typ

torsen
28 januari 2019 · 7 234 Inlägg

Serviceåtgärders omfattning/kostnad står inte i proportion till bilen värde utan till delar och arbete.
Var glad att du inte har en Renault, för på den tog Volvo 16.000:- för att byta kamrem för drygt 5 år sedan.
Inte så värst mycket mer arbete på Subaru för att den har dubbla kamremmar, som på t  ex Citroen GS/GS, på vilken jag bytt kamremmar, bl a.
Enklaste bil jag bytt kamrem på är Suzuki Samurai. Tog ungefär 3/4 timma.
8.000:- tycker jag är ett rätt så hemult pris för kamremsbyte.
I Stockholmsområdet ligger märkesverkstädernas timdebitering på närmare 2.000:-.
Uppsala ligger nog inte så långt efter.
Lägg till delarna.
Men är blien inte värd så mycket skulle jag i ditt ställe köra tills det rasar.
Du har inte funderat på att byta själv?
I o f s besvärligare att göra något på en 20 år gammal bil emedan mycket kan vara fastrostat eller sönderrostat så att arbetet blir mer omfattande än vad man kan vänta sig.

Stahre87
28 januari 2019 · 346 Inlägg

Delarna kostar ju 1000lappen från England...

torsen
28 januari 2019 · 7 234 Inlägg

Stahre87 skrev:
Delarna kostar ju 1000lappen från England...

Låter väldigt billigt.
Till Samuraien jag refererade till ovan kostade satsen med spännrulle 1.350:- med rabatt hos Mekonomen.
Är du säker på att allt ingår i satsen?
Dubbla remmar + dubbla spännrullar (+ eventuell vattenpump?).
Det här med att vattenpumpen bör bytas är jag osäker på.

Jag har en god vän som har en allbilsverkstad.
Han lämnar aldrig garanti på arbeten när kunden själv håller med delar.
Vägrar i de flesta fall att över huvud taget befatta sig med jobb där kunden kommer med delarna själv.

Stahre87
28 januari 2019 · 346 Inlägg

Japp plus frakt och tull, men delarna är original från England, där delar till Subaru är väldigt mycket billigare än i Sverige

torsen
28 januari 2019 · 7 234 Inlägg

Stahre87 skrev:
Japp plus frakt och tull, men delarna är original från England, där delar till Subaru är väldigt mycket billigare än i Sverige

Joo, delar till de flesta bilar är mycket billigare i England än i Sverige.

Christian S
29 januari 2019 · 4 816 Inlägg

torsen skrev:
Serviceåtgärders omfattning/kostnad står inte i proportion till bilen värde utan till delar och arbete.
Var glad att du inte har en Renault, för på den tog Volvo 16.000:- för att byta kamrem för drygt 5 år sedan.
Inte så värst mycket mer arbete på Subaru för att den har dubbla kamremmar, som på t  ex Citroen GS/GS, på vilken jag bytt kamremmar, bl a.
Enklaste bil jag bytt kamrem på är Suzuki Samurai. Tog ungefär 3/4 timma.
8.000:- tycker jag är ett rätt så hemult pris för kamremsbyte.
I Stockholmsområdet ligger märkesverkstädernas timdebitering på närmare 2.000:-.
Uppsala ligger nog inte så långt efter.
Lägg till delarna.
Men är blien inte värd så mycket skulle jag i ditt ställe köra tills det rasar.
Du har inte funderat på att byta själv?
I o f s besvärligare att göra något på en 20 år gammal bil emedan mycket kan vara fastrostat eller sönderrostat så att arbetet blir mer omfattande än vad man kan vänta sig.

det är inte alls dubbla kamremmar på Subaru.
blid på motorn i Imprezan jag hade
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8969/8969-9235cfd09d76eb84fa2f275d287cea2d_large.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
torsen
29 januari 2019 · 7 234 Inlägg

Christian S skrev:

torsen skrev:
Serviceåtgärders omfattning/kostnad står inte i proportion till bilen värde utan till delar och arbete.
Var glad att du inte har en Renault, för på den tog Volvo 16.000:- för att byta kamrem för drygt 5 år sedan.
Inte så värst mycket mer arbete på Subaru för att den har dubbla kamremmar, som på t  ex Citroen GS/GS, på vilken jag bytt kamremmar, bl a.
Enklaste bil jag bytt kamrem på är Suzuki Samurai. Tog ungefär 3/4 timma.
8.000:- tycker jag är ett rätt så hemult pris för kamremsbyte.
I Stockholmsområdet ligger märkesverkstädernas timdebitering på närmare 2.000:-.
Uppsala ligger nog inte så långt efter.
Lägg till delarna.
Men är blien inte värd så mycket skulle jag i ditt ställe köra tills det rasar.
Du har inte funderat på att byta själv?
I o f s besvärligare att göra något på en 20 år gammal bil emedan mycket kan vara fastrostat eller sönderrostat så att arbetet blir mer omfattande än vad man kan vänta sig.

det är inte alls dubbla kamremmar på Subaru.
blid på motorn i Imprezan jag hade
https://www1.garaget.org/gallery/images … _large.jpg

Tack för tillrättaläggandet samt även för en bra och illustrativ bild
Hade en förutfattad mening att det skulle vara som på Citroen GS/GSA, ber om ursäkt.
Man ska lära sig en ny sak varje dag, i mitt fall blev det kamremmen på Subaru.
Den nedersta "grunkan" något till höger(på bilden) är väl vattenpumpen.
Ingår den tillsammans med de dubbla spännrullarna i kamremsbytsessatsen?
Av bilden att döma så byter jag nog hellre de båda kamremmarna på en GS/GSA än "hopprepet" på en Subaru.

Christian S
29 januari 2019 · 4 816 Inlägg

torsen skrev:

Christian S skrev:

torsen skrev:
Serviceåtgärders omfattning/kostnad står inte i proportion till bilen värde utan till delar och arbete.
Var glad att du inte har en Renault, för på den tog Volvo 16.000:- för att byta kamrem för drygt 5 år sedan.
Inte så värst mycket mer arbete på Subaru för att den har dubbla kamremmar, som på t  ex Citroen GS/GS, på vilken jag bytt kamremmar, bl a.
Enklaste bil jag bytt kamrem på är Suzuki Samurai. Tog ungefär 3/4 timma.
8.000:- tycker jag är ett rätt så hemult pris för kamremsbyte.
I Stockholmsområdet ligger märkesverkstädernas timdebitering på närmare 2.000:-.
Uppsala ligger nog inte så långt efter.
Lägg till delarna.
Men är blien inte värd så mycket skulle jag i ditt ställe köra tills det rasar.
Du har inte funderat på att byta själv?
I o f s besvärligare att göra något på en 20 år gammal bil emedan mycket kan vara fastrostat eller sönderrostat så att arbetet blir mer omfattande än vad man kan vänta sig.

det är inte alls dubbla kamremmar på Subaru.
blid på motorn i Imprezan jag hade
https://www1.garaget.org/gallery/images … _large.jpg

Tack för tillrättaläggandet samt även för en bra och illustrativ bild
Hade en förutfattad mening att det skulle vara som på Citroen GS/GSA, ber om ursäkt.
Man ska lära sig en ny sak varje dag, i mitt fall blev det kamremmen på Subaru.
Den nedersta "grunkan" något till höger(på bilden) är väl vattenpumpen.
Ingår den tillsammans med de dubbla spännrullarna i kamremsbytsessatsen?
Av bilden att döma så byter jag nog hellre de båda kamremmarna på en GS/GSA än "hopprepet" på en Subaru.

ja det är vattenpumpen som även termostathuset sitter på och sedemera nedre kylarslang.
beror nog lite på var man köper det, kollade lite snabbt och det finns satser både med och utan vattenpump på den sidan jag köpte dom flesta delarna ifrån https://importcarparts.co.uk
ja den är rätt lång smile underlättar lite om man är 2 när man ska montera den eftersom kamdreven gärna flyttar på sig när man ska lägga på remmen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang