BMW's underbara 318 n42 kamkedjerassel

KenZo
12 februari 2019 · 155 Inlägg

Hej på er!

Behöver lite tips på vad jag ska göra.

Ska i helgen åka upp och hämta en BMW 318i e46 med den berömda n42 motorn.
Kedjan rasslar men är fortf körbar.
Enligt säljaren så ska man bara byta till den nya styvare spännare som BMW har tagit fram.

Bilen får jag jättebilligt, och jag kan tänka mig att lägga ner lite tid på den om den nu akut skulle behövas tex ett kedjebyte med allt som hör till, men jag slipper gärna.. smile

Ägaren skickade mig ett klipp på hur det låter om motorn.
Första 30 sekunderna rasslar kedjan som de brukar göra,,, men efter 30 sec så börjar den slå åta helvette smile

Varför tror ni den gör så ?

Vad säger ni ? köpa eller låta bli ?
Som sagt, bilen är fortf körbar även om det smäller som det gör.

https://www.youtube.com/watch?v=DFEcHRkGtUY

Utmarks-Loke
12 februari 2019 · 5 841 Inlägg

Funderar på om det är vanosen som börjar rassla efter 30 sek? Oavsett, starta inte bilen igen, ta den på kärra hem och kolla hur kedjan och kedjespännare mår

Nybergrobin
12 februari 2019 · 2 381 Inlägg

nu är jag inte bekant med bmw´s olika modeller/problem....men enligt mig så är det inte kamkedjan som låter efter 0,30 iaf.   Kanske har fel men kamkedjans ljud ska inte ändra karraktär på tomgång sådär.

KenZo
12 februari 2019 · 155 Inlägg

hmmm ,, ja så tänkte jag med att det inte är kedjan som låter efter 30sec , för kedjan hör man tydligt att den rasslar innan det börjar o härja.  vanosen säger du Svarte_Orm ..!! hmmmm,,, jag får googla lite på det,,

KenZo
12 februari 2019 · 155 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Funderar på om det är vanosen som börjar rassla efter 30 sek? Oavsett, starta inte bilen igen, ta den på kärra hem och kolla hur kedjan och kedjespännare mår

Du hade rätt gällande vanosen, hittade ett klipp där en mekaniker Aktiverar/avaktiverar vanosfunktionen,, låter exakt som det klippet jag la ut,,

https://www.youtube.com/watch?v=o5vGmVJT9tE

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang