Volvo XC90 D5 - Felsäkert läge när det är kallt, Varför ?

Lommen
12 mars 2019 · 273 Inlägg

Volvo XC90 D5 163hk - 2004 års modell, Som rubriken lyder så går den i felsäkert läge och går bara varva 3000 varv när det är kallt ute, dvs att det börjar runt -15 eller nåt liknande, den går ojämnt också ungefär som det skulle vara nåt med växellådan (automat).

Även om det är lite mildare ute än -15 så kan den gå i felsäkert läge, men bara om man gasar på ganska rejält, har läst ut felkoderna men det finns inga lagrade som man kan se med vanligt WiFi felkodsläsare.

Dom senaste åren har den börjat dra ganska mycket diesel också känns det som, runt litern på långkörning ungefär, färddatorn säger 0.77 men det tycker jag inte stämmer..

Nån som har nån aning om vad som kan vara fel ang att den går i felsäkert läge ???

Tacksam för svar...

Samuel3
12 mars 2019 · 360 Inlägg

På min V70 D5 -04 AWD automat så har laddluftkylaren fått en smäll, jag har ingen aning om hur mycket den läcker men bilen går bra. Bilen har gått i felsäkert läge två gånger och det var när motorn inte var i helt arbetstemperatur och jag gasade fullt. Får då en felkod som heter Turbo pressure faulty flow.
Tips till dig är lägga sig på marken framför bilen och lysa och titta noga om du ser någon skada på intercoolern, det brukar fukta eller rinna olja också.

Ang. bränsleförbrukningen på min bil så säger färddatorn 6.3L/100km (Mycket långkörning, sällan över 100km/h), till min besvikelse så ligger förbrukningen på närmare 8L/100km när jag räknar själv.

Lommen
12 mars 2019 · 273 Inlägg

Min laddluftkylare var trasig på flera ställen och jag hade stora problem med att den gick i felsäkert läge, jag bytte den och problemen försvann, det läckte olja i hela fronten ungefär och det var geggigt överallt under där intercoolern sitter.. tvättade bort rubbet och har inga läckage från den sen dess i alla fall, den är nämligen förbrukningsvara på dom här bilarna, brukar behöva bytas en eller två gånger på en livslängd ungefär..

Så det felet kan jag garantera att det inte är... detta felet uppstår endast när det är kallt ute som sagt, i princip aldrig annars så vida jag inte gasar på rejält så kan det hända nån gång...

Brådhis * Voff voff *
13 mars 2019 · 10 244 Inlägg

Läs ut felkoderna med en läsare som klarar även dom märkesspecifika koderna så kommer du nog närmare lösningen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lommen
14 mars 2019 · 273 Inlägg

Ja blir till att lämna in på verkstad då.. jag har ingen så felkodsläsare tyvärr... extremt svårt och ont om tider där jag bor.... :S.. på Volvo verkstan är det nog 2-3 månaders väntetid nämligen....

viccoA
14 mars 2019 · 3 109 Inlägg

Lommen skrev:
Ja blir till att lämna in på verkstad då.. jag har ingen så felkodsläsare tyvärr... extremt svårt och ont om tider där jag bor.... :S.. på Volvo verkstan är det nog 2-3 månaders väntetid nämligen....

Var i Sverige bor du? Kanske man kan rekommendera någon annan verkstad än Volvos.

Lommen
14 mars 2019 · 273 Inlägg

Jag har full koll på verkstäderna, ska höra mig för på en annan verkstad o se vilka möjligheter jag har... men tack för förslaget.. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang