Köpråd: XC70 2.5T 05-07

Fjellner
16 mars · 243 Inlägg
#1

Har haft nuvarande BMW’n i två år och har kommit till insikt med att den inte passar in i min och sambons levnadssätt med hästar osv..
Vi behöver både fyrhjulsdrift och en bil som får dra mer på kroken.

Har alltid vart svag för XC70N Ocean Race.
Hade tänkt mig en 2.5T med manuell låda.

Vad bör man kolla efter när man köper en sån?
Svaga punkter osv!

Tack på förhand!

dasboot
17 mars · 430 Inlägg
#2

Fjellner skrev:
Har haft nuvarande BMW’n i två år och har kommit till insikt med att den inte passar in i min och sambons levnadssätt med hästar osv..
Vi behöver både fyrhjulsdrift och en bil som får dra mer på kroken.

Har alltid vart svag för XC70N Ocean Race.
Hade tänkt mig en 2.5T med manuell låda.

Vad bör man kolla efter när man köper en sån?
Svaga punkter osv!

Tack på förhand!

Samma som med en vanlig v70. Den är framtung så den äter bussningar i framvagnen. Kolla så att awd funkar, är ju för övrigt en väldigt trevlig bil. Jag hade dock övervägt en d5 automat.

Fjellner
17 mars · 243 Inlägg
#3

dasboot skrev:

Fjellner skrev:
Har haft nuvarande BMW’n i två år och har kommit till insikt med att den inte passar in i min och sambons levnadssätt med hästar osv..
Vi behöver både fyrhjulsdrift och en bil som får dra mer på kroken.

Har alltid vart svag för XC70N Ocean Race.
Hade tänkt mig en 2.5T med manuell låda.

Vad bör man kolla efter när man köper en sån?
Svaga punkter osv!

Tack på förhand!

Samma som med en vanlig v70. Den är framtung så den äter bussningar i framvagnen. Kolla så att awd funkar, är ju för övrigt en väldigt trevlig bil. Jag hade dock övervägt en d5 automat.

En D5 Automat hade inte vart helt fel.
Men jag kör inte tillräckligt långa sträckor för att en diesel ska må bra, och jag har hört att automatlådorna har en väldigt begränsad livslängd på V70/XC70 tyvärr.

Och tjejens släp har en totalvikt på 2 ton och det lär ju inte förlänga livslängden på lådan heller.

dasboot
17 mars · 430 Inlägg
#4

Fjellner skrev:

dasboot skrev:

Fjellner skrev:
Har haft nuvarande BMW’n i två år och har kommit till insikt med att den inte passar in i min och sambons levnadssätt med hästar osv..
Vi behöver både fyrhjulsdrift och en bil som får dra mer på kroken.

Har alltid vart svag för XC70N Ocean Race.
Hade tänkt mig en 2.5T med manuell låda.

Vad bör man kolla efter när man köper en sån?
Svaga punkter osv!

Tack på förhand!

Samma som med en vanlig v70. Den är framtung så den äter bussningar i framvagnen. Kolla så att awd funkar, är ju för övrigt en väldigt trevlig bil. Jag hade dock övervägt en d5 automat.

En D5 Automat hade inte vart helt fel.
Men jag kör inte tillräckligt långa sträckor för att en diesel ska må bra, och jag har hört att automatlådorna har en väldigt begränsad livslängd på V70/XC70 tyvärr.

Och tjejens släp har en totalvikt på 2 ton och det lär ju inte förlänga livslängden på lådan heller.

Så länge man har bytt olja i lådan så är det inte några större problem med den. Skulle nog säga att den nya powershift lådan som kom efter 2008 har haft mer problem.

Är ju dock oavsett inte någon ny bil som ni köper och ska ni dra mycket tungt med den så kommer definitivt slitage delar som inte är bytta gå sönder.

Det är ju därför lite av en balansgång att antingen så får du en bil där inget är bytt och mycket kommer att gå sönder. Alternativt så köper man en bil som mycket redan är bytt på.

Oavsett så är ju en xc70 en riktigt slitvarg.

Alternativ till den är ju Subaru Outback eller Forretster vettiga alternativ.

Atchoprosit
17 mars · 189 Inlägg
#5

Jag har ägt flera XC70 från 2005-2007 med olika uppsättningar, 2,5T, D5, manuell och automat.

Jag väljer 2,5T med manuell låda alla dagar i veckan, totalt sett så är den billigast att äga, minst fel och det är den absolut roligaste! Jag har bokstavligen talat bestigit berg med den.

D5
D5 får bilen att kännas lite mer som en traktor. Du får även räkna med byte av bl a partikelfilter och tillsatsvärmare. Lät Volvo byta till en helt ny tillsatsvärmare och efter 3 år började den fela igen. Sedan har vi skatten på över 7000 kr. Den reella förbrukningen ligger strax över litern med automatlåda, blandad körning. Manuell låda till en lågvarvig motorn är för mig inget alternativ. Automatlådan i sig fungerar bra så länge du inte ska dra tungt, då får du räkna med att den slirar och "hoppar".

2,5T
Bilen känns piggare och sportigare än med D5. Inga större reparationer, utöver de traditionella slitagedelarna, ABS-kransar, bromsar, något stag och någon led. Skatten ligger på dryga 3000 kr. Den reella förbrukningen ligger på 1,1-1,2 med manuell låda. Akta dig dock för automat, min låg på 1,6 l/mil vid enormt försiktig körning och uppåt 2 liter med samma körsätt som vid de tidigare specificerade förbrukningarna. Kupéljudet blir också lägre med både bensinaren och den manuella lådan.

Edit:
Märker ingen större skillnad mellan Haldex gen 2 & 3.
Blandad körning för mig under ett år innefattar, vardagspendling dagligen till och från jobb (6 km oavbruten landsväg och 12 km "stadskörning"), drar tungt släp (min 1,2 ton) 4-8 mil/vecka, 200 mil semesterkörning och lite sporadisk körning på fritiden. Kör drygt 2000 mil per år.

Senast redigerat av Atchoprosit (17 mars )

Fjellner
17 mars · 243 Inlägg
#6

Atchoprosit skrev:
Jag har ägt flera XC70 från 2005-2007 med olika uppsättningar, 2,5T, D5, manuell och automat.

Jag väljer 2,5T med manuell låda alla dagar i veckan, totalt sett så är den billigast att äga, minst fel och det är den absolut roligaste! Jag har bokstavligen talat bestigit berg med den.

D5
D5 får bilen att kännas lite mer som en traktor. Du får även räkna med byte av bl a partikelfilter och tillsatsvärmare. Lät Volvo byta till en helt ny tillsatsvärmare och efter 3 år började den fela igen. Sedan har vi skatten på över 7000 kr. Den reella förbrukningen ligger strax över litern med automatlåda, blandad körning. Manuell låda till en lågvarvig motorn är för mig inget alternativ. Automatlådan i sig fungerar bra så länge du inte ska dra tungt, då får du räkna med att den slirar och "hoppar".

2,5T
Bilen känns piggare och sportigare än med D5. Inga större reparationer, utöver de traditionella slitagedelarna, ABS-kransar, bromsar, något stag och någon led. Skatten ligger på dryga 3000 kr. Den reella förbrukningen ligger på 1,1-1,2 med manuell låda. Akta dig dock för automat, min låg på 1,6 l/mil vid enormt försiktig körning och uppåt 2 liter med samma körsätt som vid de tidigare specificerade förbrukningarna. Kupéljudet blir också lägre med både bensinaren och den manuella lådan.

Edit:
Märker ingen större skillnad mellan Haldex gen 2 & 3.
Blandad körning för mig under ett år innefattar, vardagspendling dagligen till och från jobb (6 km oavbruten landsväg och 12 km "stadskörning"), drar tungt släp (min 1,2 ton) 4-8 mil/vecka, 200 mil semesterkörning och lite sporadisk körning på fritiden. Kör drygt 2000 mil per år.

Tack för bra svar!

Precis som jag misstänkte, att 2.5T med manuell låda skulle bli billigast/driftsäkrast.
Kör också runt 2000 mil per år men med släp betydligt mindre.


Kör inte tillräckligt mycket för att en diesel ska löna sig så det går fetbort.

Ett plus är ju att dessa är ganska mycket mer lättskruvade än vad min nuvarande bil är.
Står nu inför ett spridarbyte som kommer gå på nästan 18,000;- för enbart delarna..


Mvh Jonas

dasboot
17 mars · 430 Inlägg
#7

Fjellner skrev:

Atchoprosit skrev:
Jag har ägt flera XC70 från 2005-2007 med olika uppsättningar, 2,5T, D5, manuell och automat.

Jag väljer 2,5T med manuell låda alla dagar i veckan, totalt sett så är den billigast att äga, minst fel och det är den absolut roligaste! Jag har bokstavligen talat bestigit berg med den.

D5
D5 får bilen att kännas lite mer som en traktor. Du får även räkna med byte av bl a partikelfilter och tillsatsvärmare. Lät Volvo byta till en helt ny tillsatsvärmare och efter 3 år började den fela igen. Sedan har vi skatten på över 7000 kr. Den reella förbrukningen ligger strax över litern med automatlåda, blandad körning. Manuell låda till en lågvarvig motorn är för mig inget alternativ. Automatlådan i sig fungerar bra så länge du inte ska dra tungt, då får du räkna med att den slirar och "hoppar".

2,5T
Bilen känns piggare och sportigare än med D5. Inga större reparationer, utöver de traditionella slitagedelarna, ABS-kransar, bromsar, något stag och någon led. Skatten ligger på dryga 3000 kr. Den reella förbrukningen ligger på 1,1-1,2 med manuell låda. Akta dig dock för automat, min låg på 1,6 l/mil vid enormt försiktig körning och uppåt 2 liter med samma körsätt som vid de tidigare specificerade förbrukningarna. Kupéljudet blir också lägre med både bensinaren och den manuella lådan.

Edit:
Märker ingen större skillnad mellan Haldex gen 2 & 3.
Blandad körning för mig under ett år innefattar, vardagspendling dagligen till och från jobb (6 km oavbruten landsväg och 12 km "stadskörning"), drar tungt släp (min 1,2 ton) 4-8 mil/vecka, 200 mil semesterkörning och lite sporadisk körning på fritiden. Kör drygt 2000 mil per år.

Tack för bra svar!

Precis som jag misstänkte, att 2.5T med manuell låda skulle bli billigast/driftsäkrast.
Kör också runt 2000 mil per år men med släp betydligt mindre.


Kör inte tillräckligt mycket för att en diesel ska löna sig så det går fetbort.

Ett plus är ju att dessa är ganska mycket mer lättskruvade än vad min nuvarande bil är.
Står nu inför ett spridarbyte som kommer gå på nästan 18,000;- för enbart delarna..


Mvh Jonas

Bilen är generellt väldigt lättskruvad. Köpte min när den gått 8000mil och körde 14 000mil. Utöver vanlig service på motorn så fick jag byta, packbox på veven, kamaxel givare, koppling + svänghjul, samt plaströret för vevhus ventilationen.

Under tiden som jag ägde bilen så bytte jag bussningar i framvagnen en gång och bytte då allt även om bara ena sidan var dålig.

Tycker inte att det var speciellt farligt för en bil som spenderar den mesta av tiden i Stockholms bilköer.

Fjellner
18 mars · 243 Inlägg
#8

dasboot skrev:

Fjellner skrev:

Atchoprosit skrev:
Jag har ägt flera XC70 från 2005-2007 med olika uppsättningar, 2,5T, D5, manuell och automat.

Jag väljer 2,5T med manuell låda alla dagar i veckan, totalt sett så är den billigast att äga, minst fel och det är den absolut roligaste! Jag har bokstavligen talat bestigit berg med den.

D5
D5 får bilen att kännas lite mer som en traktor. Du får även räkna med byte av bl a partikelfilter och tillsatsvärmare. Lät Volvo byta till en helt ny tillsatsvärmare och efter 3 år började den fela igen. Sedan har vi skatten på över 7000 kr. Den reella förbrukningen ligger strax över litern med automatlåda, blandad körning. Manuell låda till en lågvarvig motorn är för mig inget alternativ. Automatlådan i sig fungerar bra så länge du inte ska dra tungt, då får du räkna med att den slirar och "hoppar".

2,5T
Bilen känns piggare och sportigare än med D5. Inga större reparationer, utöver de traditionella slitagedelarna, ABS-kransar, bromsar, något stag och någon led. Skatten ligger på dryga 3000 kr. Den reella förbrukningen ligger på 1,1-1,2 med manuell låda. Akta dig dock för automat, min låg på 1,6 l/mil vid enormt försiktig körning och uppåt 2 liter med samma körsätt som vid de tidigare specificerade förbrukningarna. Kupéljudet blir också lägre med både bensinaren och den manuella lådan.

Edit:
Märker ingen större skillnad mellan Haldex gen 2 & 3.
Blandad körning för mig under ett år innefattar, vardagspendling dagligen till och från jobb (6 km oavbruten landsväg och 12 km "stadskörning"), drar tungt släp (min 1,2 ton) 4-8 mil/vecka, 200 mil semesterkörning och lite sporadisk körning på fritiden. Kör drygt 2000 mil per år.

Tack för bra svar!

Precis som jag misstänkte, att 2.5T med manuell låda skulle bli billigast/driftsäkrast.
Kör också runt 2000 mil per år men med släp betydligt mindre.


Kör inte tillräckligt mycket för att en diesel ska löna sig så det går fetbort.

Ett plus är ju att dessa är ganska mycket mer lättskruvade än vad min nuvarande bil är.
Står nu inför ett spridarbyte som kommer gå på nästan 18,000;- för enbart delarna..


Mvh Jonas

Bilen är generellt väldigt lättskruvad. Köpte min när den gått 8000mil och körde 14 000mil. Utöver vanlig service på motorn så fick jag byta, packbox på veven, kamaxel givare, koppling + svänghjul, samt plaströret för vevhus ventilationen.

Under tiden som jag ägde bilen så bytte jag bussningar i framvagnen en gång och bytte då allt även om bara ena sidan var dålig.

Tycker inte att det var speciellt farligt för en bil som spenderar den mesta av tiden i Stockholms bilköer.

Ja jag har skruvat en del vitfemma, ganska så okomplicerat och det uppskattar jag!

Ja men det är ju absolut helt okej, det ska man vara nöjd med!

Blir absolut att jaga efter en XC70 2.5T!

Brådhis * Voff voff *
19 mars · 4 637 Inlägg
#9

Fördelen med en manuell 2,5T är ju att det är köparens marknad då dom flesta vill ha diesel och automat. Nackdelen är densamma den dag man vill sälja... En bensinbil med väl tilltagen förbrukning och högre skatt än en modern diesel är rejält svårsåld redan idag, om några år lär det inte ha blivit enklare!

Vid 2000 mil per år borde det inte vara några problem att spara iaf några hundralappar per månad med dieseln mot en bensinare även med den högre skatten medtagen i beräkningen.

Du ska självklart välja det du helst vill ha, men du bör inte basera det på så lösa argument som att man "hört" att lådorna rasar i parti och minut (Vilken av dom förresten? 5-stegade innan 06 eller 6-stegade därefter?), att 2000 mil/år inte lönar sig med diesel osv osv... Då blir du bara besviken se´n.

Jag har haft 8 st bilar ur P2-serien (V70N/S60/S80), både diesel och bensin dom senaste 12-13 åren. Endast automat allihop! Inte en enda låda har rasat, inte ett enda partikelfilter har bytts, inte en enda värmare har behövt servas... Jag kör normalt sett 3500-4500 mil per år.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Fjellner
19 mars · 243 Inlägg
#10

Brådhis skrev:
Fördelen med en manuell 2,5T är ju att det är köparens marknad då dom flesta vill ha diesel och automat. Nackdelen är densamma den dag man vill sälja... En bensinbil med väl tilltagen förbrukning och högre skatt än en modern diesel är rejält svårsåld redan idag, om några år lär det inte ha blivit enklare!

Vid 2000 mil per år borde det inte vara några problem att spara iaf några hundralappar per månad med dieseln mot en bensinare även med den högre skatten medtagen i beräkningen.

Du ska självklart välja det du helst vill ha, men du bör inte basera det på så lösa argument som att man "hört" att lådorna rasar i parti och minut (Vilken av dom förresten? 5-stegade innan 06 eller 6-stegade därefter?), att 2000 mil/år inte lönar sig med diesel osv osv... Då blir du bara besviken se´n.

Jag har haft 8 st bilar ur P2-serien (V70N/S60/S80), både diesel och bensin dom senaste 12-13 åren. Endast automat allihop! Inte en enda låda har rasat, inte ett enda partikelfilter har bytts, inte en enda värmare har behövt servas... Jag kör normalt sett 3500-4500 mil per år.

//Brådhis

Tack för utförligt svar!

Ang automatlådorna så får jag erkänna att jag har grundat det vad jag läst lite i förbifarten under tiden jag ägt andra bilar.

Jämförelsen mellan Diesel och Bensin har jag inte kollat närmare på än att skatten är en hel del högre och att dieseln nu mer ligger 0,70-1.00kr över bensinpriset.

Men jag gjorde en liten uträkning baserat på 2000mil och med angiven förbrukning stadskörning (Då det ligger närmast min verkliga körning) och blev faktiskt överraskad över att dieseln skulle kosta ca 8000;- mindre per år för mig, tji fick jag!
Då är skillnad i skatt även inräknad.

Då kommer vi till nästa möjliga bekymmer.

Kollar man på blocket så har dieslarna i samma prisklass (50-60000;-) gått runt 25-30k mil.
Är det något man bör bli avskräckt över eller kan man känna sig hyfsat lugn om bilen verkar vara servad och välskött i övrigt?

Vilken av automatlådorna är bäst? Den 5 stegade eller den 6-stegade?

163hk eller 185hk motorn?

Mycket frågor blev det!

Brådhis * Voff voff *
19 mars · 4 637 Inlägg
#11

Fjellner skrev:

Brådhis skrev:
Fördelen med en manuell 2,5T är ju att det är köparens marknad då dom flesta vill ha diesel och automat. Nackdelen är densamma den dag man vill sälja... En bensinbil med väl tilltagen förbrukning och högre skatt än en modern diesel är rejält svårsåld redan idag, om några år lär det inte ha blivit enklare!

Vid 2000 mil per år borde det inte vara några problem att spara iaf några hundralappar per månad med dieseln mot en bensinare även med den högre skatten medtagen i beräkningen.

Du ska självklart välja det du helst vill ha, men du bör inte basera det på så lösa argument som att man "hört" att lådorna rasar i parti och minut (Vilken av dom förresten? 5-stegade innan 06 eller 6-stegade därefter?), att 2000 mil/år inte lönar sig med diesel osv osv... Då blir du bara besviken se´n.

Jag har haft 8 st bilar ur P2-serien (V70N/S60/S80), både diesel och bensin dom senaste 12-13 åren. Endast automat allihop! Inte en enda låda har rasat, inte ett enda partikelfilter har bytts, inte en enda värmare har behövt servas... Jag kör normalt sett 3500-4500 mil per år.

//Brådhis

Tack för utförligt svar!

Ang automatlådorna så får jag erkänna att jag har grundat det vad jag läst lite i förbifarten under tiden jag ägt andra bilar.

Jämförelsen mellan Diesel och Bensin har jag inte kollat närmare på än att skatten är en hel del högre och att dieseln nu mer ligger 0,70-1.00kr över bensinpriset.

Men jag gjorde en liten uträkning baserat på 2000mil och med angiven förbrukning stadskörning (Då det ligger närmast min verkliga körning) och blev faktiskt överraskad över att dieseln skulle kosta ca 8000;- mindre per år för mig, tji fick jag!
Då är skillnad i skatt även inräknad.

Då kommer vi till nästa möjliga bekymmer.

Kollar man på blocket så har dieslarna i samma prisklass (50-60000;-) gått runt 25-30k mil.
Är det något man bör bli avskräckt över eller kan man känna sig hyfsat lugn om bilen verkar vara servad och välskött i övrigt?

Vilken av automatlådorna är bäst? Den 5 stegade eller den 6-stegade?

163hk eller 185hk motorn?

Mycket frågor blev det!

Jag hade inte varit särskilt orolig för dom milen. Vet ju inte hur länge du tänkt äga bilen, men så värst mycket mer typfel vid 25-30 än vid 20-25 (lägre än så är närmast omöjligt att hitta idag) är det inte. Skicket är mycket viktigare än milen vid dom miltalen ändå.

Jag personligen föredrar 6-stegade. Den passar helt enkelt bäst ihop med dieslarna. Lågvarvigt + fler växlar = bra. Hållbarhetsmässigt är dom likvärdiga (och kommer från samma fabrik, Aisin Warner, och sitter i många andra bilar som tex Toyota och Lexus).

163 eller 185 är en smaksak. Jag föredrar större motorer eftersom det är bättre att ha än att önska... Förbrukningen är, iaf ungefär, densamma. Jag har haft båda modellerna och gillade båda. 185 hk-motorn har ett virvelspjäll vars länkage brukar hoppa isär. Det finns olika lösningar på detta, vissa enkla, vissa mer omständiga. Mitt länkage hoppade aldrig av under dom 7000 mil jag körde med bilen (19000-26000), men vet att det iaf förekommer. Jag skulle inte välja bort den motorn av den anledningen, utan mer se det som ett sätt att tex pruta vid köp. wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Fjellner
22 mars · 243 Inlägg
#12

Brådhis skrev:

Fjellner skrev:

Brådhis skrev:
Fördelen med en manuell 2,5T är ju att det är köparens marknad då dom flesta vill ha diesel och automat. Nackdelen är densamma den dag man vill sälja... En bensinbil med väl tilltagen förbrukning och högre skatt än en modern diesel är rejält svårsåld redan idag, om några år lär det inte ha blivit enklare!

Vid 2000 mil per år borde det inte vara några problem att spara iaf några hundralappar per månad med dieseln mot en bensinare även med den högre skatten medtagen i beräkningen.

Du ska självklart välja det du helst vill ha, men du bör inte basera det på så lösa argument som att man "hört" att lådorna rasar i parti och minut (Vilken av dom förresten? 5-stegade innan 06 eller 6-stegade därefter?), att 2000 mil/år inte lönar sig med diesel osv osv... Då blir du bara besviken se´n.

Jag har haft 8 st bilar ur P2-serien (V70N/S60/S80), både diesel och bensin dom senaste 12-13 åren. Endast automat allihop! Inte en enda låda har rasat, inte ett enda partikelfilter har bytts, inte en enda värmare har behövt servas... Jag kör normalt sett 3500-4500 mil per år.

//Brådhis

Tack för utförligt svar!

Ang automatlådorna så får jag erkänna att jag har grundat det vad jag läst lite i förbifarten under tiden jag ägt andra bilar.

Jämförelsen mellan Diesel och Bensin har jag inte kollat närmare på än att skatten är en hel del högre och att dieseln nu mer ligger 0,70-1.00kr över bensinpriset.

Men jag gjorde en liten uträkning baserat på 2000mil och med angiven förbrukning stadskörning (Då det ligger närmast min verkliga körning) och blev faktiskt överraskad över att dieseln skulle kosta ca 8000;- mindre per år för mig, tji fick jag!
Då är skillnad i skatt även inräknad.

Då kommer vi till nästa möjliga bekymmer.

Kollar man på blocket så har dieslarna i samma prisklass (50-60000;-) gått runt 25-30k mil.
Är det något man bör bli avskräckt över eller kan man känna sig hyfsat lugn om bilen verkar vara servad och välskött i övrigt?

Vilken av automatlådorna är bäst? Den 5 stegade eller den 6-stegade?

163hk eller 185hk motorn?

Mycket frågor blev det!

Jag hade inte varit särskilt orolig för dom milen. Vet ju inte hur länge du tänkt äga bilen, men så värst mycket mer typfel vid 25-30 än vid 20-25 (lägre än så är närmast omöjligt att hitta idag) är det inte. Skicket är mycket viktigare än milen vid dom miltalen ändå.

Jag personligen föredrar 6-stegade. Den passar helt enkelt bäst ihop med dieslarna. Lågvarvigt + fler växlar = bra. Hållbarhetsmässigt är dom likvärdiga (och kommer från samma fabrik, Aisin Warner, och sitter i många andra bilar som tex Toyota och Lexus).

163 eller 185 är en smaksak. Jag föredrar större motorer eftersom det är bättre att ha än att önska... Förbrukningen är, iaf ungefär, densamma. Jag har haft båda modellerna och gillade båda. 185 hk-motorn har ett virvelspjäll vars länkage brukar hoppa isär. Det finns olika lösningar på detta, vissa enkla, vissa mer omständiga. Mitt länkage hoppade aldrig av under dom 7000 mil jag körde med bilen (19000-26000), men vet att det iaf förekommer. Jag skulle inte välja bort den motorn av den anledningen, utan mer se det som ett sätt att tex pruta vid köp. wink

//Brådhis

Härligt att höra, är som sagt nästan omöjligt att hitta en D5 under 20k mil.

Finns det något enkelt sätt att se vilken låda som sitter i, ser spakarna olika ut eller liknande?

Det låter som en ganska milt problem för att vara ärlig, kommer ju som sagt från en BMW...

Finns det något bra forum för Volvoägare i dagsläget?

Mvh Jonas

Brådhis * Voff voff *
22 mars · 4 637 Inlägg
#13

Fjellner skrev:
Härligt att höra, är som sagt nästan omöjligt att hitta en D5 under 20k mil.

Finns det något enkelt sätt att se vilken låda som sitter i, ser spakarna olika ut eller liknande?

Det låter som en ganska milt problem för att vara ärlig, kommer ju som sagt från en BMW...

Finns det något bra forum för Volvoägare i dagsläget?

Mvh Jonas

Njae... Är det en 2006 eller senare och diesel är det alltid 6-stegade lådan så vitt jag vet iaf. Annars får du väl prova att slå över i manuellt läge och se så du kommer till sjätte växeln vid körning. wink

www.svxc.se är väl fortfarande iaf lite aktivt. På Facebook vet jag bara forum för nyare Volvo (08- framåt).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
RitPer
22 mars · 49 Inlägg
#14
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang