Turbo utan dumpventil

saltap
29 april · 8 Inlägg
#1

Skadar det att köra turbo utan dumpventil?

Vill få svar på denna frågan en gång för alla.
Vart man än läser så säger folk olika. Känns som om det bara är massa teorier och konspirationer så därför skulle det vara intressant att höra vad ni har för erfarenheter.

Fördelarna att köra utan ventil måste vara att trycket man har skapat inte försvinner lika snabbt, mindre huxflux i motorutrymmet samt att man får det fräna kvitter ljudet.

Många påpekar att detta skadar turbon. Är detta en sanning eller myt?
Är det bladen som tar stryk eller får man spel i lagerna?
Spelar det någon roll om det är olje eller kullager snurra?

Folk hävdar även att det studsande trycket kan skada ic, lmm, spjäll och ventiler. Vad finns det för sanning i det?

Hur länge kan man köra på en oljesmord turbo 1,3bar utan dump?


Tack för era kunskaper och svar!

VirreEriksson
29 april · 999 Inlägg
#2

Kört ca 1500mil, 1,8bar ladd, äkta garrett gt30 turbo 585hk, utan dump. Inget konstigt glapp eller tecken på sliten turbo än iallafall.

Svarte_Orm
29 april · 1 825 Inlägg
#3

Skall du inte ha någon återcirkulerande ventil heller?

saltap
29 april · 8 Inlägg
#4

Svarte_Orm skrev:
Skall du inte ha någon återcirkulerande ventil heller?

Med dumpventil menar jag också återcirkulerade.

saltap
29 april · 8 Inlägg
#5

VirreEriksson skrev:
Kört ca 1500mil, 1,8bar ladd, äkta garrett gt30 turbo 585hk, utan dump. Inget konstigt glapp eller tecken på sliten turbo än iallafall.

Tack, låter som det inte verkar vara några konstigheter!

rudarmy
29 april · 347 Inlägg
#6

Vilken storlek på turbo för 1,3bar? Läs på lite om surge och antilag så ser du andra fördelar med dumpventilen, som överväger din fråga om hållbarhet smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang