5563
Sök

Problem med slutsteg,basar och filter

Scania arbetare
364 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
Tja.. Nu är det så att jag har varit och köpt ett par RCA Y kablar idag på brl, Tänkte bryggkoppla mina basar i mitt fyrkanalssteg. Sagt och gjort så gjorde jag det men får basarna att låta illa får musik i basarna plus att jag får ett plopp ljud som jag inte hade tidigare..

Kan man koppla basarna på nått annat sätt så att jag använder hela steget å inte bara halva?

kom gärna med förslag hur jag ska koppla och en beskrivning hur..

Mvh/Danne

Audiholic!

406 Inlägg
19 januari 2007
Hej....om det ser ut som jag tror så ska det vara kopplat i följande ordning:                      cd, rca-kabel där du i sin tur kopplar Y-rca, en på vit o en på röd. Ta sen den vita(som nu är 2st) o koppla ex. till den vänstra slutstegshalvans ingångar o den röda till den högra, OBS mixa inte kablarna där för då låter det nog inte fint. O i andra änden ska du ju brygga en bas till varje steg så att säga, exempelvis +på bas till +left och -på bas till -right eller tvärtom, du ser på steget hur basen/basarna ska kopplas in för att bryggas. Jag kanske förklarar lite rörigt men du får höra av dig om du undrar över nått mer. Sen har du kanske inbyggt delningsfilter på steget o då måste det också vara rätt inställt= lowpass 80hz kanske, lycka till

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

406 Inlägg
19 januari 2007
En bas till en halva av steget, inte ihopkopplade på nått sätt alltså men det vet du kanske redan

Scania arbetare
364 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
det är ju så jag har gjort. Men det blir inte bra ändå... Finns det inget annat sätt som man kan koppla på?

Audiholic!

Scania arbetare
364 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
Ska testa koppla dom i 2ohm

Audiholic!

21 761 Inlägg
20 januari 2007
Vilket steg har du?

Det är nog inte alla 4-kanalssteg som man kan bryggkoppla till två kanaler och köra en bas på vardera bryggning. Tex DLS CA41 har inte LP filter på kanal C/D och då blir det ju musik i basarna om man kopplar in dem där. Det steget är till för att köra en bas på kanal A/B och sedan vanliga högtalare på kanal C/D, eller att man kör vanliga högtalare på alla kanaler.

406 Inlägg
20 januari 2007
Koppla dom i 2 ohm? Alltså paralellkoppla basarna till kanal A/B exempelvis eller har du dubbla talspolar, i vilket fall som är det inte att rekomendera såvida du inte har ett RIKTIGT bra steg som pallar det. Det låter som att "drönirettab" är inne på rätt spår, har du kollat så att du kan brygga A/B o C/D.     Om du vill så kan du ju lämna din mail o ta ett par bra foto ditt steg ex. E ju lättare om man kan se grejorn, i så fall hör ja av mig
Senast redigerat av skorpionen (20 januari 2007)

Scania arbetare
364 Inlägg
20 januari 2007
Trådstartare
det funkade i 2 ohm

Audiholic!

Sök