Byta motor Volvo 850

ODProd
8 maj 2019 · 5 Inlägg

Hej,

Jag har en Volvo 850 från 1994 med en femcylindrig motor på 140 hästkrafter. Jag tycker bilen är lite trött och skulle vilja ha lite mer fart i den.

Jag har funderat mer och mer på att byta motor i bilen. Är det någon här som har gjort det och kan förklara lite ingående hur man utför detta? Jag har en släkting vars bekant säljer en V8 från Rover och han berättade att det var vanligt att man stoppade ner en Rover V8 motorer i Volvobilar. Går det att stoppa ner denna motorn i min 850? Hur gör man så att växellådan passar på motorn?

Jag har tillgång till ett garage med verktyg, domkraft och motorlyft.

Tacksam för svar!

Utmarks-Loke
8 maj 2019 · 5 813 Inlägg

ODProd skrev:
Hej,

Jag har en Volvo 850 från 1994 med en femcylindrig motor på 140 hästkrafter. Jag tycker bilen är lite trött och skulle vilja ha lite mer fart i den.

Jag har funderat mer och mer på att byta motor i bilen. Är det någon här som har gjort det och kan förklara lite ingående hur man utför detta? Jag har en släkting vars bekant säljer en V8 från Rover och han berättade att det var vanligt att man stoppade ner en Rover V8 motorer i Volvobilar. Går det att stoppa ner denna motorn i min 850? Hur gör man så att växellådan passar på motorn?

Jag har tillgång till ett garage med verktyg, domkraft och motorlyft.

Tacksam för svar!

Din bil har framhjulsdrift, du kan inte stoppa ner en Rover V8 i den. Dessutom tror jag inte de gamla roveråttorna hade mycket mer hästar än din nuvarande motor, man använde de motorerna för att de var de klenaste V8:or som fanns och för att de hade motorblock i aluminium som inte vägde lika mycket som "riktiga" V8:or.

fax110
8 maj 2019 · 344 Inlägg

sälj bilen och köp en annan det kommer både kosta mindre och ta mycket mindre tid. det går inte besikta bilen med en annan motor än original om du inte registrerar den som ombyggt fordon men då drar tiden och pengarna iväg ordentligt och en volvo 850 är den sista bilen man lägger denna tid på.

det går inte utan extrema ombyggnationer få ner en V8 i en 850.

det enda alternativ du egentligen har som är försvarbart är en 170hk motor från en 850 men då är det troligtvis ändå mer jobb än att sälja / skrota din och köpa en 170 direkt.

turbodeath
8 maj 2019 · 2 452 Inlägg

sök trådar om motorbyte så får du lite mer kött på bena...är inte bara och bara o göra...finns så mycket mer som ska tillverkas o annat....om du nu är trött på den åk o chippa den då...visst blir inte mycket mer men bättre än 144 hk....tror du får ut ca 152

döden kommer tillbaka
ODProd
8 maj 2019 · 5 Inlägg

Så en V8 får inte plats fysiskt i en Volvo 850? Inte ens om man monterar den på originalväxellåda?

Har googlat lite mer ang. reglerna och det verkar, som föregående talare var inne på, rätt kört när det gäller besiktningen.

När jag googlade hittade jag även att Volvo S80 finns med V8. Det får nog bli en sådan istället när jag har råd. Tack för alla svar och input smile

Utmarks-Loke
8 maj 2019 · 5 813 Inlägg

Rover V8 är byggd för att sitta på längden. En volvo 850, liksom de flesta framhjulsdrivna bilar, har motorn på tvären. Det innebär att du får börja med att bygga om allt möjligt för att få dit den och få det att fungera med oljetråg och grejer. Sedan är den V-åttan gammal som gatan, den har inte avgasrening som duger för att sitta i en bil från 1994. Så du gör nog mycket klokt i att satsa på en S80 med V8, om du tvunget vill ha en framhjulsdriven med V8.

Jesterhead
20 september 2019 · 35 Inlägg

ODProd skrev:
Så en V8 får inte plats fysiskt i en Volvo 850? Inte ens om man monterar den på originalväxellåda?

Har googlat lite mer ang. reglerna och det verkar, som föregående talare var inne på, rätt kört när det gäller besiktningen.

När jag googlade hittade jag även att Volvo S80 finns med V8. Det får nog bli en sådan istället när jag har råd. Tack för alla svar och input smile

Jag kan varmt rekommendera dig att skaffa en S80 V8 om du är sugen. Jag har haft min sedan Juli och ångrar inte en sekund köpet. Dyker rätt bil upp, så hugg direkt för dom försvinner fort vad jag erfarit. Min finns på här garaget om du vill kolla och få blodad tand smile

Volvo S80 V8 "Summum" (2007)
d24turbo
21 september 2019 · 139 Inlägg

koppla bort all el å kylarslangar och vajrar å släpp på motorbalken å släpp motorn neråt sen hittar du nån motor som kan passa i motorutrymmet och sen får du ta växellådan från den nya motorn om du vill göra de enkelt. du måste också bygga motorfästen. ta å lägg nya motorn på motorbalken och bygg fästen därefter. smile

Senast redigerat av d24turbo (21 september 2019)

Christian S
21 september 2019 · 4 815 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Så du gör nog mycket klokt i att satsa på en S80 med V8, om du tvunget vill ha en framhjulsdriven med V8.

dom är inte framhjulsdrivna utan dom driver på alla 4 hjulen, visserligen inte konstant men ändå wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
d24turbo
21 september 2019 · 139 Inlägg

Christian S skrev:

Svarte_Orm skrev:
Så du gör nog mycket klokt i att satsa på en S80 med V8, om du tvunget vill ha en framhjulsdriven med V8.

dom är inte framhjulsdrivna utan dom driver på alla 4 hjulen, visserligen inte konstant men ändå wink

haldex heter de

Christian S
21 september 2019 · 4 815 Inlägg

d24turbo skrev:

Christian S skrev:

Svarte_Orm skrev:
Så du gör nog mycket klokt i att satsa på en S80 med V8, om du tvunget vill ha en framhjulsdriven med V8.

dom är inte framhjulsdrivna utan dom driver på alla 4 hjulen, visserligen inte konstant men ändå wink

haldex heter de

jag vet att det är haldex på dom men det behöver det inte vara, på dom gamla volvo modellerna med awd så använde man viskokoppling om du nu vet vad det är för något men du kanske är för ung för det?
jag har faktiskt jobbat på volvo i snart 21 år och monterade dessutom på massa detaljer på motorerna innan jag bytte arbetsuppgifter för snart 5 år sedan wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Utmarks-Loke
21 september 2019 · 5 813 Inlägg

Christian S skrev:

Svarte_Orm skrev:
Så du gör nog mycket klokt i att satsa på en S80 med V8, om du tvunget vill ha en framhjulsdriven med V8.

dom är inte framhjulsdrivna utan dom driver på alla 4 hjulen, visserligen inte konstant men ändå wink

Vid vanlig körning framhjulsdriven och understyrd men det är ju bra att kunna skicka bak lite kraft efter att man kört fast i någon snödriva

d24turbo
21 september 2019 · 139 Inlägg

Christian S skrev:

d24turbo skrev:

Christian S skrev:

dom är inte framhjulsdrivna utan dom driver på alla 4 hjulen, visserligen inte konstant men ändå wink

haldex heter de

jag vet att det är haldex på dom men det behöver det inte vara, på dom gamla volvo modellerna med awd så använde man viskokoppling om du nu vet vad det är för något men du kanske är för ung för det?
jag har faktiskt jobbat på volvo i snart 21 år och monterade dessutom på massa detaljer på motorerna innan jag bytte arbetsuppgifter för snart 5 år sedan wink

jo ja vet va viskokoppling ä...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang