Byta motor Volvo 850

ODProd
8 maj · 5 Inlägg
#1

Hej,

Jag har en Volvo 850 från 1994 med en femcylindrig motor på 140 hästkrafter. Jag tycker bilen är lite trött och skulle vilja ha lite mer fart i den.

Jag har funderat mer och mer på att byta motor i bilen. Är det någon här som har gjort det och kan förklara lite ingående hur man utför detta? Jag har en släkting vars bekant säljer en V8 från Rover och han berättade att det var vanligt att man stoppade ner en Rover V8 motorer i Volvobilar. Går det att stoppa ner denna motorn i min 850? Hur gör man så att växellådan passar på motorn?

Jag har tillgång till ett garage med verktyg, domkraft och motorlyft.

Tacksam för svar!

Svarte_Orm
8 maj · 1 825 Inlägg
#2

ODProd skrev:
Hej,

Jag har en Volvo 850 från 1994 med en femcylindrig motor på 140 hästkrafter. Jag tycker bilen är lite trött och skulle vilja ha lite mer fart i den.

Jag har funderat mer och mer på att byta motor i bilen. Är det någon här som har gjort det och kan förklara lite ingående hur man utför detta? Jag har en släkting vars bekant säljer en V8 från Rover och han berättade att det var vanligt att man stoppade ner en Rover V8 motorer i Volvobilar. Går det att stoppa ner denna motorn i min 850? Hur gör man så att växellådan passar på motorn?

Jag har tillgång till ett garage med verktyg, domkraft och motorlyft.

Tacksam för svar!

Din bil har framhjulsdrift, du kan inte stoppa ner en Rover V8 i den. Dessutom tror jag inte de gamla roveråttorna hade mycket mer hästar än din nuvarande motor, man använde de motorerna för att de var de klenaste V8:or som fanns och för att de hade motorblock i aluminium som inte vägde lika mycket som "riktiga" V8:or.

fax110
8 maj · 297 Inlägg
#3

sälj bilen och köp en annan det kommer både kosta mindre och ta mycket mindre tid. det går inte besikta bilen med en annan motor än original om du inte registrerar den som ombyggt fordon men då drar tiden och pengarna iväg ordentligt och en volvo 850 är den sista bilen man lägger denna tid på.

det går inte utan extrema ombyggnationer få ner en V8 i en 850.

det enda alternativ du egentligen har som är försvarbart är en 170hk motor från en 850 men då är det troligtvis ändå mer jobb än att sälja / skrota din och köpa en 170 direkt.

turbodeath
8 maj · 2 421 Inlägg
#4

sök trådar om motorbyte så får du lite mer kött på bena...är inte bara och bara o göra...finns så mycket mer som ska tillverkas o annat....om du nu är trött på den åk o chippa den då...visst blir inte mycket mer men bättre än 144 hk....tror du får ut ca 152

döden kommer tillbaka
ODProd
8 maj · 5 Inlägg
#5

Så en V8 får inte plats fysiskt i en Volvo 850? Inte ens om man monterar den på originalväxellåda?

Har googlat lite mer ang. reglerna och det verkar, som föregående talare var inne på, rätt kört när det gäller besiktningen.

När jag googlade hittade jag även att Volvo S80 finns med V8. Det får nog bli en sådan istället när jag har råd. Tack för alla svar och input smile

Svarte_Orm
8 maj · 1 825 Inlägg
#6

Rover V8 är byggd för att sitta på längden. En volvo 850, liksom de flesta framhjulsdrivna bilar, har motorn på tvären. Det innebär att du får börja med att bygga om allt möjligt för att få dit den och få det att fungera med oljetråg och grejer. Sedan är den V-åttan gammal som gatan, den har inte avgasrening som duger för att sitta i en bil från 1994. Så du gör nog mycket klokt i att satsa på en S80 med V8, om du tvunget vill ha en framhjulsdriven med V8.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang