Dålig generator = dåligt laddtryck?!

juhaaan
18 maj · 611 Inlägg
#1

Tja.. har märkt att generation inte laddar alls antar den är slut.. även märkt att laddtrycket har blivit lägre och ojämt. Kan detta ha med varandra och göra? Enl voltmätaren i bilen ligger den på runt 12,5-13v

Lockwood
18 maj · 187 Inlägg
#2

Laddtryck mäts i Bar, dvs man använder uttrycket för att beskriva hur stort övertyrck det är (kan vara) i insuget. Mer luft in i motorn betyder högre effekt.

Det du "frågar" efter är generatorns laddning, mäts i Volt. Mäter du på polerna med bilen igång bör du nog ha mellan 13.5-14.0 Volt, kanske mer än så lite beroende på bilens ålder.

12.5-13V låter för lite.

Kör man en Skyline så bör man veta att laddtryck mäts inte i Volt.

Senast redigerat av Lockwood (18 maj )

juhaaan
18 maj · 611 Inlägg
#3

Lockwood skrev:
Laddtryck mäts i Bar, dvs man använder uttrycket för att beskriva hur stort övertyrck det är (kan vara) i insuget. Mer luft in i motorn betyder högre effekt.

Det du "frågar" efter är generatorns laddning, mäts i Volt. Mäter du på polerna med bilen igång bör du nog ha mellan 13.5-14.0 Volt, kanske mer än så lite beroende på bilens ålder.

12.5-13V låter för lite.

Kör man en Skyline så bör man veta att laddtryck mäts inte i Volt.

Ja fast läser du frågan igen. Har generatorn något med dåligt laddtryck att göra.. om den tex ger för svag ström till laddstyrningen eller något som gör att den inte orkar ge rätt ladd. Alltså om kass generator kan påverka laddtrycket på nåt sett

Självklart vet jag att laddtryck inte mäts i volt

Senast redigerat av juhaaan (18 maj )

Lockwood
18 maj · 187 Inlägg
#4

Laddtrycket byggs upp av turbon. Hur laddtrycket styrs på en gammal Nissan vet jag ej, men gissar att det inte är 100% elektroniskt. Däremot kommer din dåliga batteriladdning att påverka hur bilen går, den saken är given. Fixa du så att generatorn laddar som den skall så är det rätt sannolikt att bilen går som den skall, igen.

Dålig generator = dåligt laddtryck kan ju lätt tolkas som att det är nån som inte har koll på vad som är vad, kan ju knappast jag veta hur mycket koll du har, speciellt när man ser hur frågan är formulerad i övrigt.

Senast redigerat av Lockwood (18 maj )

juhaaan
18 maj · 611 Inlägg
#5

Lockwood skrev:
Laddtrycket byggs upp av turbon. Hur laddtrycket styrs på en gammal Nissan vet jag ej, men gissar att det inte är 100% elektroniskt. Däremot kommer din dåliga batteriladdning att påverka hur bilen går, den saken är given. Fixa du så att generatorn laddar som den skall så är det rätt sannolikt att bilen går som den skall, igen.

Dålig generator = dåligt laddtryck kan ju lätt tolkas som att det är nån som inte har koll på vad som är vad, kan ju knappast jag veta hur mycket koll du har, speciellt när man ser hur frågan är formulerad i övrigt.

Laddstyrningen genom ECUn på min. Jo såklart. Om nån vart med om samma.. Har aldrig vart med om dålig generator och om det bara är en tillfällighet att den är kass och laddtrycket är kasst..? Eller hänger ihop att den inte orkar ge upp till rädd ladd.

Letar såklart ny generator men inte super lätt till Skylines

Senast redigerat av juhaaan (18 maj )

Lockwood
18 maj · 187 Inlägg
#6

Har du original styrsystem eller eftermarknads? Läs ut felkoder, du borde ha mängder med felkoder, brukar bli så när batteriet laddas för dåligt.

juhaaan
18 maj · 611 Inlägg
#7

Eftermarknad. Går inte att se folkoder i just det

Lockwood
18 maj · 187 Inlägg
#8

Även om det är svårt att hitta generator till Skyline så har jag svårt att tänka mig att laddregulatorn inte är mer vanligt förekommande i andra vanligare Nissan eller så. Borde inte vara omöjligt att googla fram. Dålig laddregulator (egentligen slitna kol) är ett vanligt fel när generatorn inte laddar som den skall.

juhaaan
18 maj · 611 Inlägg
#9

Kan nog vara så men lär oavsett riva ner den

caromania Forummoderator
18 maj · 7 838 Inlägg
#10

Jag föreslår att du lämnar generatorn till en bilelektrisk firma som renoverar den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
18 maj · 3 388 Inlägg
#11

caromania skrev:
Jag föreslår att du lämnar generatorn till en bilelektrisk firma som renoverar den.

9
Eller gör som jag gjort på både generator och startmotor,  byt kol helt enkelt..
Inte fasen behöver man lämna in  och få en rejäl räkning för något så simpelt man kan göra själv..
Även den mest okunnige borde klara detta.
På en skala på 1 till 5 så är ju detta högst en 2a..

juhaaan
18 maj · 611 Inlägg
#12

Fast nu är det inte det jag undrar smile o

caromania Forummoderator
18 maj · 7 838 Inlägg
#13

insidan skrev:

caromania skrev:
Jag föreslår att du lämnar generatorn till en bilelektrisk firma som renoverar den.

9
Eller gör som jag gjort på både generator och startmotor,  byt kol helt enkelt..
Inte fasen behöver man lämna in  och få en rejäl räkning för något så simpelt man kan göra själv..
Även den mest okunnige borde klara detta.
På en skala på 1 till 5 så är ju detta högst en 2a..

Nåja. Det är inte alltid grillsäsongen som är lösningen för mer moderna bilelektriska komponenter.

juhaaan skrev:
Fast nu är det inte det jag undrar smile o

Nä du undrade om laddtrycket påverkades av att generatorn var kass. Svaret är nej. Jag tänkte att du ändå vill fixa din generator?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
fish Allfixare
19 maj · 1 396 Inlägg
#14

Det kan väl vara så att du får dåligt med ström, bränslepumpen orkar inte mata fullt med bränsle, bilen orkar inte ladda fullt ut. Du tappar effekt.

caromania Forummoderator
19 maj · 7 838 Inlägg
#15

fish skrev:
Det kan väl vara så att du får dåligt med ström, bränslepumpen orkar inte mata fullt med bränsle, bilen orkar inte ladda fullt ut. Du tappar effekt.

Ytterst tveksamt. Den dåliga generatorn och det låga laddtrycket har knappast något gemensamt. Om mängden bränsle inte riktigt räcker till så påverkar det inte laddtrycket som styrs av avgaserna. Dåligt laddtryck beror förmodligen på läckage på insugssidan eller felaktig laddtrycksstyrning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
juhaaan
19 maj · 611 Inlägg
#16

caromania skrev:

fish skrev:
Det kan väl vara så att du får dåligt med ström, bränslepumpen orkar inte mata fullt med bränsle, bilen orkar inte ladda fullt ut. Du tappar effekt.

Ytterst tveksamt. Den dåliga generatorn och det låga laddtrycket har knappast något gemensamt. Om mängden bränsle inte riktigt räcker till så påverkar det inte laddtrycket som styrs av avgaserna. Dåligt laddtryck beror förmodligen på läckage på insugssidan eller felaktig laddtrycksstyrning.

Jo misstänker väl att de är läckage nånstans.. sjukt svårt att hitta bara

fish Allfixare
19 maj · 1 396 Inlägg
#17

Jag tänkte väl som så att får bilen för lite bränsle, så kan Apexit ha en säkerhetsfunktion för att begränsa laddtrycket så det inte blir härdsmälta. Får bränslepumparna för lite soppa så orkar dom inte ge önskat bränsletryck och bilen då via säkerhetsfunktionen går in i nån form av limp. Han sökte ju ett ev samband mellan kass generator och lågt laddtryck. Tryckläckage tog jag för givet att det hade letats innan man försöker få ihop generagor+laddtryck.

Senast redigerat av fish (21 maj )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang