Turboläkage avgashus 240

asoderstroms Lackerarn
19 maj 2019 · 103 Inlägg

Tjena håller på att bygga klart min 240 med d24 som jag turbo konverterat med original delar utom turbon då som är tagen ifrån 524td. I alla fall jag köpte en "ny" utbytesturbo som varit tät när jag startat den och grejjat men nu så fort jag börjat köra bilen har de börjat komma ur olja runt avgashuset vad jag läst så kan den va skrot nu helt enkelt? Är det någon som vet vilka faktorer som kan påverka att detta skedde? Jag har haft öppen vevhusventilation så det kan ju inte varit övertryck där tycker man, det enda jag kan misstänka är att på oljereturen på turbon hade jag tydligen en 90 böj och att slangen hade ganska dålig lut till en början innan den börja gå mot oljetråget.

Tack på förhand.

Taunuus
19 maj 2019 · 263 Inlägg

oljereturen skall peka rakt ner, vara minst 16mm invändigt och inte ha skarpare böjar än 45grader.

Det är tumreglerna iallafall. sen kan de behövas restrictor på inloppet om den fortfarande trycker ut olja.

gjorde du korrekt förfyllning/inkörning utav nya turbon?

Ford 17M "Taunus" (1967)
asoderstroms Lackerarn
20 maj 2019 · 103 Inlägg

WurstingErik skrev:
oljereturen skall peka rakt ner, vara minst 16mm invändigt och inte ha skarpare böjar än 45grader.

Det är tumreglerna iallafall. sen kan de behövas restrictor på inloppet om den fortfarande trycker ut olja.

gjorde du korrekt förfyllning/inkörning utav nya turbon?

Då ligger ju problemet vid returen på en gång då med andra ord..
Jag körde på starten en hel del innan jag ens provstarta bilen för att få runt all olja det är de jag vet innan har ja mest kört den på tomgång bara så bilen gått upp i temp. Det är nu jag kunnat testköra den på vägen som först och då började de läcka ganska omedelbart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/76/75760/75760-96eb45bd727d099df306e19fb5c5ccbb.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang