Förlänga luftintaget för kall-luft?

espace
9 juni 2019 · 4 Inlägg

Hej,
Ok är ganska novis inom ämnet men undrar ifall man kan öka hästkrafterna genom att förlänga luftintaget så att den hamnar längre ner?
Just nu sitter luftintaget typ mitt i motorutrymmet  men vill förlänga "slangen" så att den hamnar långt ner under bilen.
Och om det ger en aningens effekt, måste jag inte då sätta något sorts filter då intaget/insuget hamnar längre ner och risken blir större för att dra in främmande partiklar?
Visst jag har ett vanligt luftfilter mn är det dumt att sätta ett till vid mynningen?

torsen
9 juni 2019 · 7 238 Inlägg

Du har helt rätt tankar, enligt min mening.
Kall luft innehåller mer syre, vilket leder till bättre andning = bättre/högre effekt och vridmoment.
Inom offroadhobbyn är det vanligt med s k snorkel.
Många tror att en snorkel är till för att kunna köra i vatten som når upp över taket - vilket är fel.
Andra anser att bilmotorn får renare luft = mindre damm, vid kolonnkörning på grusvägar - sant.
Men mest monteras snorkel för att den varma luften i motorrummet inte ska sugas in i motorn.
Jag har monterat snorkel på flera olika bilar, bl a G-Wagen, Wrangler och Niva.
Såvitt jag kommer på nu är Suzuki Samurai och Land Rover Defender de enda bilar som tar insugsluften från utsidan av bilen.
För tiotalet år sedan mätte jag temperaturen under motorhuven på en offroadbil som kördes sakta i skogen.
Högsta temperaturen under motorhuven uppmättes till cirka 90 grader C.
Efter upptagning av luftutsläpp i motorhuven sänktes temperaturen runt 20 grader.
Montering av snorkel medförde subjektivt bättre lågvarvsegenskaper.
En snorkel kan med fördel kompletteras med en luftfilterinsats av typen lågmotstånd, t ex KN-filter.
I avsikt att kompensera för den längre "sugsträckan".

På din bil har du kanske möjlighet att förlänga insuget till bredvid, eller kanske rentav, framför kylaren.
Vet ju inte vad du har för bil, men dina tankegångar anser jag vara riktiga.

caromania Forummoderator
9 juni 2019 · 9 296 Inlägg

"8 grader är 1 häst."

Sedan är det faktiskt så att det är bra att ta luften så högt som möjligt. Asfalten värmer upp luften rejält så det är en stor fördel att ta luften högre upp. Inte direkt under huven dock, eftersom varmluften samlas där. Framför kylarn som Torsen säger är väldigt bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Greenhorn
9 juni 2019 · 399 Inlägg

Håller med Ivel om att göra om det till en mera trattformat, det gör faktiskt mera större skillnad än vad man tror, dock vet jag inte om det är en bra ide att även sätta in fläktar på sina Intercooler... har själv funderat på detta som att när man står stilla i varm sommardag så kyler det inte så bra vid ett rödljus mm. vet dock att nyare bilar kan ta endel kall luft ifrån bilens AC till bilens intercooler.

espace
9 juni 2019 · 4 Inlägg

Ivel skrev:
En ytterligare bonus blir det om insuget görs lite trattformat då blir det en så kallad luffarturbo.
Utprovat detta framgångsrikt på en VW LT35 2.4d, den sackade mindre i uppförsluten med övertryck in i insuget. Givetvis utfördes testen under samma dag med samma last och samma hastighet vid given markör.

"Luffarturbo" låter fint i mina öron! smile Menar du som en trumpet-tratt eller åt andra hållet (smal mynning)?
Kommer nog sätta inflödet framför kylaren om jag lyckas slinka mig förbi...(Har en Renault Espace 2.0 dci).

espace
10 juni 2019 · 4 Inlägg

Ivel skrev:
Större diametern framåt då skapas ett övertryck i insugningsröret.
Om det funkar lika bra på baguette-expressen som på bratwurst-snigeln vågar jag däremot inte lova.

Har börjat läsa på lite och har nu förstått att det är övertrycket man är ute efter. Måste dock komma upp i högre hastigheter...
Hmm...tanken slog mig att man kanske borde sätta en "proppeller" som trycker in uber-mycket luft och på så sätt för man övertryck redan vid lägre hastigheter...
Kommer flytta på insuget ändå med eller utan tratt för att få lite kallare luft smile
Tycker att den är malplacerad!

espace
10 juni 2019 · 4 Inlägg
caromania Forummoderator
10 juni 2019 · 9 296 Inlägg

espace skrev:
AAAhhh hittade detta -
https://www.youtube.com/watch?v=cbGWgvJN1_8

Det finns ett klipp med en lövblås som är lite kul. smile

Men kall luft är bra. Luffarturbo är väl mer omdiskuterat men sätt ingen fläkt ivägen för insuget.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
10 juni 2019 · 962 Inlägg

Ivel skrev:
En ytterligare bonus blir det om insuget görs lite trattformat då blir det en så kallad luffarturbo.
Utprovat detta framgångsrikt på en VW LT35 2.4d, den sackade mindre i uppförsluten med övertryck in i insuget. Givetvis utfördes testen under samma dag med samma last och samma hastighet vid given markör.

Vart har du hållit hus? Varit abducted!?


Kall luft kan jag hålla med om, bra motverkan mot ånglås men allt det här andra med trattar går väl mot all logik om inte bilen åker i flera hundra. big_smile
Hur många psi får man i 80km/h? big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
torsen
10 juni 2019 · 7 238 Inlägg

Lite o t.
I Citroen2CVkretsar används begreppet "luffarturbo".
Sista årsmodellen av Citroen AMI6, AMB2, och avlösaren/ersättaren Citroen AMI8 hade en form av överladdning.
Motorerna är, som bekant, luftkylda.
Från fabrik så avledde man luft, "bakom" kylfläkten, till luftrenaren.
Härigenom "överladdades" motorerna och lämnade, i samband med ombestyckad dubbelförgasare, c:a 3 hk mer.
Ökades således från blysamma 32 hk till enorma 35 hk.
Många Citroen 2CV-ägare, däribland jag själv, kopierade AMB2-motorns tilluftsystem genom ett rör på kylluftkåpan som avledde luft med "övertryck" till luftrenaren.
Entusiasterna var lyriska, men belackarna, däribland jag, märkte ingen större skillnad i topphastighet.
Möjligen ökade den från 107 km/t till 110 km/t och accelerationen noll till hundra sänktes från 3 till 2½ minut - i bästa fall.
Men var och en blir salig på sin tro.

Greenhorn
10 juni 2019 · 399 Inlägg

caromania skrev:

espace skrev:
AAAhhh hittade detta -
https://www.youtube.com/watch?v=cbGWgvJN1_8

Det finns ett klipp med en lövblås som är lite kul. smile

Men kall luft är bra. Luffarturbo är väl mer omdiskuterat men sätt ingen fläkt ivägen för insuget.

Haha... det är är 100% bluff med Electric SuperChargers

Nickeboii
10 juni 2019 · 762 Inlägg

Kalluft i all ära, men något som bör tänkas på är också att längre rör på insuget ger också ett sämre luftflöde.
Ju längre rör och ju mer böjar man lägger till på insugsröret kommer det att försämra luftflödet. Det går  att räkna på hur mycket förlust det är. Vilken typ av rör kommer också att ha en väldigt stor inverkan på vad för luftflöde du får genom det nya röret. Så få böjar som möjligt och stora böjradier är att föredra.

Men det är mycket möjligt att du kan vinna några HK på att hämta mer kalluft, men det är inte heller säkert att du vinner något på det heller om utformningen på röret inte blir bra.

Bara lite FYI smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Greenhorn
10 juni 2019 · 399 Inlägg

Här är en tankenöt... skulle det inte gå att man satte redan en IC på insugningsröret... om man endå tar luften framför kylaren och passerar IC och sedan till luftfiltret?
Som typ "torsen" beskriver i slutet av sin mening.

Hamilton
10 juni 2019 · 8 864 Inlägg

Är nog ett rätt onödigt ingrepp och lär snarare försämra prestandan

Fotograf på tierpidag.se
Greenhorn
10 juni 2019 · 399 Inlägg

Hamilton skrev:
Är nog ett rätt onödigt ingrepp och lär snarare försämra prestandan

Jo du har rätt, tänkte bara lite högt för att se vad folk svarade.

Hamilton
10 juni 2019 · 8 864 Inlägg

Greenhorn skrev:

Hamilton skrev:
Är nog ett rätt onödigt ingrepp och lär snarare försämra prestandan

Jo du har rätt, tänkte bara lite högt för att se vad folk svarade.

Mitt svar menad till trådskaparen men funkar även till ditt inlägg.

Fotograf på tierpidag.se
caromania Forummoderator
10 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Greenhorn skrev:
Här är en tankenöt... skulle det inte gå att man satte redan en IC på insugningsröret... om man endå tar luften framför kylaren och passerar IC och sedan till luftfiltret?
Som typ "torsen" beskriver i slutet av sin mening.

Nej det fungerar inte. Intercoolern är till för att avleda värmen från luften som komprimerats i en turbo.

Det bästa att göra på en "sugis" är att förbättra flödet av frisk luft in till luftboxen, alternativt bygga en luftbox runt luftboxen med god ventilation. Original luftbox är sällan utformad för prestanda utan snarare för att få plats i ett begränsat utrymme i kombination med att sänka bullret. Det finns en hel del att vinna på förbättra detta, men oftast så kommer vinsten först efter ganska höga varv när luften rör på sig fortare. Inget som är värt att bry sig om på en vanlig bil skulle jag påstå.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Greenhorn
10 juni 2019 · 399 Inlägg

Gött svar C. Är det därför dom flesta plockar bort sin Original luftbox för att få bättre flöde genom att bara sätta ditt ett öppet luftfilter?

caromania Forummoderator
10 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Greenhorn skrev:
Gött svar C. Är det därför dom flesta plockar bort sin Original luftbox för att få bättre flöde genom att bara sätta ditt ett öppet luftfilter?

Öppet filter är sällan bra. Det krävs en ny ”låda” dit man leder friskluft. Att bara sätta på ett öppet filter är nog, skulle jag påstå, alltid dåligt.

Jag kör med panelfilter från KN i original luftfilterbox. Det ger ”ingen” effekt men är tvättbart så lönar sig i längden rent ekonomiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Greenhorn
10 juni 2019 · 399 Inlägg

caromania skrev:

Greenhorn skrev:
Gött svar C. Är det därför dom flesta plockar bort sin Original luftbox för att få bättre flöde genom att bara sätta ditt ett öppet luftfilter?

Öppet filter är sällan bra. Det krävs en ny ”låda” dit man leder friskluft. Att bara sätta på ett öppet filter är nog, skulle jag påstå, alltid dåligt.

Jag kör med panelfilter från KN i original luftfilterboxen. Det ger ”ingen” effekt men är tvättbart så lönar sig i längden rent ekonomiskt.

Håller med till 100%, har själv ett från K&N som är tvättbart och som är fasiken så mycket bättre än mitt gamla original filter, dock har lite problem med de original plast rör delarna som lossnar hela tiden emellan skarvarna... inte för att det har någon sexuell betydelse men dock lite irriterande.
Alltså dem från under huven till  luftfilterboxen.

Fast jag ska nu sluta med att kladda ner TS tråd med mina bekymmer... SorrY

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang