Lite o t.
I Citroen2CVkretsar används begreppet "luffarturbo".
Sista årsmodellen av Citroen AMI6, AMB2, och avlösaren/ersättaren Citroen AMI8 hade en form av överladdning.
Motorerna är, som bekant, luftkylda.
Från fabrik så avledde man luft, "bakom" kylfläkten, till luftrenaren.
Härigenom "överladdades" motorerna och lämnade, i samband med ombestyckad dubbelförgasare, c:a 3 hk mer.
Ökades således från blysamma 32 hk till enorma 35 hk.
Många Citroen 2CV-ägare, däribland jag själv, kopierade AMB2-motorns tilluftsystem genom ett rör på kylluftkåpan som avledde luft med "övertryck" till luftrenaren.
Entusiasterna var lyriska, men belackarna, däribland jag, märkte ingen större skillnad i topphastighet.
Möjligen ökade den från 107 km/t till 110 km/t och accelerationen noll till hundra sänktes från 3 till 2½ minut - i bästa fall.
Men var och en blir salig på sin tro.