Volvo 7/900 Vilken bakaxel och utväxling är bäst?

TurboTrycket
13 juni · 3 Inlägg
#1

Hejsan!
Ska byta bakaxel i samband med motorbyte till b230fk och kan ingenting om bakaxlar alls, ska hitta en bakaxel med någon trevlig diff som inte låter och hackar när man svänger..
Hur vet man om man har 1030 eller 1031 bakaxel och vad är skillnaden? Passar båda på 740 utan att modifiera? Är det viktigt att ha rätt utväxling isåfall vilken? Hur vet man vilken utväxling man har? Ska trimma till ca 300-350hk

torsen
13 juni · 3 233 Inlägg
#2

Uväxlingen på din bil kan du finna ut på följande sätt.
Palla upp bakaxeln.
Märk med tejp eller krita på däck och kardanaxel.
Vrid kardanaxeln 10 varv.
Räkna samtidigt antal hjulvarv.
Voila - du har utväxlingen.

Svarte_Orm
13 juni · 2 005 Inlägg
#3

Skillnaden på 1030 och 1031 tror jag är grovleken på drivaxlarna. Vet inte om man kan se vilken det är utan att plocka ur drivaxlarna?

TurboTrycket
14 juni · 3 Inlägg
#4

Okej så det finns inga lappar eller märkningar som talar om detta? Jag har tagit bort kardan redan men kanske går ändå, läste mig till att diff huset skulle se anorlunda ut på 1031 med någon pigg uppepå huset? Någon som vet om det stämmer?

simlar
14 juni · 3 855 Inlägg
#6

Alla nyare 740 och alla 940 har 1031-axel.
Dom nyare axlarna är diffhuset gjutet större så det syns ingen knöl ovanpå diffhuset som på dom äldre 1031 och Volvo 240 1031.

Det som skiljer en 1030 mot en 1031 är kronhjulet.
1030 har 7" och 1031 har 7,5".

Tar du en 1030 eller 1031 från en 740/940 så passar dom rakt i en 740/940.
Enda skillnaden är om man har ABS eller inte. Bilar med ABS behöver en hastighetskrans på diffen som har 48 tänder medan icke-ABS ska ha en krans med 12 tänder.

Vilken utväxling du ska ha beror helt på vad du ska ha bilen till.
För att köra fort på landsväg med låga varv på motorn vill du ha så tung utväxling som möjligt men vill du ha bra acceleration för t.ex drifting eller dragracing så vill du ha lätt utväxling.

TurboTrycket
16 juni · 3 Inlägg
#7

Okej tack för riktigt vettiga svar! Vad räknas som äldre 740 då? Har en 89a gl.
Är det viktigt att ha just en 1031 då med 7,5 kronhjul? Bilen ska användas till buskörning och vardagsbil, kan väl inte påverka så jättemycket vilken utväxling det är egentligen?

simlar
16 juni · 3 855 Inlägg
#8

TurboTrycket skrev:
Okej tack för riktigt vettiga svar! Vad räknas som äldre 740 då? Har en 89a gl.
Är det viktigt att ha just en 1031 då med 7,5 kronhjul? Bilen ska användas till buskörning och vardagsbil, kan väl inte påverka så jättemycket vilken utväxling det är egentligen?

En 89a bör ha 1031. Om jag inte minns fel är det 84-87 som fanns med både 1030 och 1031.

Om du skrapar bort lite skit så ska det vara gjutet "1031" på bakaxelklumpen.
http://i233.photobucket.com/albums/ee153/loop1062/1031Volvo760003.jpg
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=26327

En 1031 är inte extremt viktigt att skaffa om man inte har en, om du nu inte ska regga motorbyte då behöver man 1031 för att få godkänt med lite mer vrid.

Vanligaste utväxlingen till 740 är 3,54:1 vad jag förstått och den funkar bra till både bus och vardagskörning.
Men hänger på vad för utväxling du har i växellådan, original har en M47 0,82:1 eller 0,83:1 på 5an.
Som exempel vid ett växellådsbyte så har BMW-lådorna oftast 1:1 på 5an så 5ans växel blir som att köra på 4ans växel med en M45/46/47 och då vill man gärna ha så tung utväxling som man kan hitta i bakaxeln för att få ner varvtalet vid landsvägskörning.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang