simlar
16 juni 2019
· 5 516 Inlägg
TurboTrycket skrev:
Okej tack för riktigt vettiga svar! Vad räknas som äldre 740 då? Har en 89a gl.
Är det viktigt att ha just en 1031 då med 7,5 kronhjul? Bilen ska användas till buskörning och vardagsbil, kan väl inte påverka så jättemycket vilken utväxling det är egentligen?
En 89a bör ha 1031. Om jag inte minns fel är det 84-87 som fanns med både 1030 och 1031.
Om du skrapar bort lite skit så ska det vara gjutet "1031" på bakaxelklumpen.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=26327
En 1031 är inte extremt viktigt att skaffa om man inte har en, om du nu inte ska regga motorbyte då behöver man 1031 för att få godkänt med lite mer vrid.
Vanligaste utväxlingen till 740 är 3,54:1 vad jag förstått och den funkar bra till både bus och vardagskörning.
Men hänger på vad för utväxling du har i växellådan, original har en M47 0,82:1 eller 0,83:1 på 5an.
Som exempel vid ett växellådsbyte så har BMW-lådorna oftast 1:1 på 5an så 5ans växel blir som att köra på 4ans växel med en M45/46/47 och då vill man gärna ha så tung utväxling som man kan hitta i bakaxeln för att få ner varvtalet vid landsvägskörning.