Turbokonvertering

nofearsy Bilbyggare
12 juli 2005 · 225 Inlägg

Tja!
Jag har en volvo 850 GLT som jag har tänkt att turbokonvertera,
säg mig vad är det jag behöver förutom grenrör och turbo ? *novice på detta med turbo och vill inte byta bil*

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come
Daniel
12 juli 2005 · 671 Inlägg

Vad är målet?
Vill du bara kunna säga att du har turbo i bilen så kan du lika gärna lägga den i bagaget.

Vad får det kosta?
Ska det göras lagligt eller vill du krångla vid varje besiktningstillfälle?
Om motorn rasar har du råd att bygga en ny?

TS_quattro fyrkrafsare
12 juli 2005 · 1 443 Inlägg

tre ord:
dyrt
jättedyrt
samt svindyrt

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Aatos
12 juli 2005 · 291 Inlägg

varför får någon ett ordentligt svar på såna här frågor, alla frågorom turbokonvertering jag har läst så står det i 2/3 av meddelande att det är dyrt el byt till en turbobil..  börjar bli less på det..

j0jje_
12 juli 2005 · 125 Inlägg

Kanske för att det är sant. Jag håller på med min turbokonvertering nu och jag trodde att det skulle kosta ca 25 000 och jag har dubblat det nu och är inte riktigt klar dock har jag väl alla grejer, men nog kostar det, men i ditt fall så går det ju att köpa en färdig turbomotor och stoppa i och byta till turbons bromsar (om det skiljer?) sen få intyg av volvo för att få den regbes. Ska du turbokonvertera den befintliga motorn då måste du byta kolvar, stakar om du ska ladda nå, helrenovera allt, grenrör, turbo, insprut från turbomotorn spridare, pump osv, lättare och billigare att köpa en färdig t5 motor eller nått.

egut
15 juli 2005 · 64 Inlägg

jag skulle rekomendera att köpa en färdig t5a, en sådan bode du få för 15-20tusen(komplätt med pumpar och elhärva), det är billigast och i min syn lättast.

BMW m535 "hajjen" (1986)
nofearsy Bilbyggare
17 juli 2005 · 225 Inlägg

är alla bara så pantade eller kan ingen läsa på denna sida?
jag frågade : Vad är det man behöver?
är det så svårt att svara på det?, men om ingen vill eller kan så kan jag lika gärna chansa, men kom då inte o fråga mig något sen eller hoppas på att någon människa ska hjälpa "dig" i framtiden.

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come
nofearsy Bilbyggare
17 juli 2005 · 225 Inlägg

Daniel skrev:
Vad är målet?
Vill du bara kunna säga att du har turbo i bilen så kan du lika gärna lägga den i bagaget.

Vad får det kosta?
Ska det göras lagligt eller vill du krångla vid varje besiktningstillfälle?
Om motorn rasar har du råd att bygga en ny?

jag ska inte ha något värsting utan jag vill ha mer krut under huven samt att jag vill åt "pys" ljudet ... kanske mesigt enligt vissa men jag gillar det ..

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come
TS_quattro fyrkrafsare
17 juli 2005 · 1 443 Inlägg

detta ämne har varit uppe ett otal ggr, i dessa trådar har folk redogjort för vad man behöver, vad man behöver kunna (och det är inte lite) samt vad det kostar att turbokonvertera. eftersom detta ämne varit uppe så många gånger på mer eller mindre intelligenta grunder är de flesta här inne ganska trötta på trådar av dethär slaget. så mitt råd är att istället för att starta en ny tråd så kan du ju söka igen de mängder av trådar inom detta ämne som redan finns? där finns de svar du söker...

lycka till...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Germax
18 juli 2005 · 12 086 Inlägg

Jag börjar oxå bli less på alla som säger att det kostar massor.. vadå kostar massor? Säg att man har en motor som klarar 300hk. ah, man köper en turbo.. köper nya spridare (med ny programvara) bygger lite rör och ett grenrör.. skaffar en turbostyrning från apexi för 3 laxar ev intercooler. Man laddar upp motorn från 170 hk till 300.. ev köper ny koppling. Ok 130hk extra.. folk säger 1000kr hästkraften.. ok, 130 000kr kasta 100 tusen i sjön o du får fortf bra fina saker för 30 lax!

Lr de som säger 1000kr hästkraften kanske utgår från att man ska trimma till 600hk.. då det krävs betydligt större ingrepp.. jag vet inte!

Aatos
18 juli 2005 · 291 Inlägg

det beror ju oxå på hur noga man vill bygga, kanske man vill bygga med begagnade delar, då kan man få det att bli rysligt billigt, om man har tur...

Kimmen
18 juli 2005 · 245 Inlägg

Turboaggregat
Intercooler
Alla slangar & tryckrör m,m.
Turbospridare
LMM från turbo motor
Databoxarna till en turbo
Grenrör & avgassystem + lambda till en turbo
koppling & bromsar och ev. växlelåda?

m,m m,m......!

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
Stoffe Verkmästare
19 juli 2005 · 97 Inlägg

Fkoff skrev:
Jag börjar oxå bli less på alla som säger att det kostar massor.. vadå kostar massor? Säg att man har en motor som klarar 300hk. ah, man köper en turbo.. köper nya spridare (med ny programvara) bygger lite rör och ett grenrör.. skaffar en turbostyrning från apexi för 3 laxar ev intercooler. Man laddar upp motorn från 170 hk till 300.. ev köper ny koppling. Ok 130hk extra.. folk säger 1000kr hästkraften.. ok, 130 000kr kasta 100 tusen i sjön o du får fortf bra fina saker för 30 lax!

Lr de som säger 1000kr hästkraften kanske utgår från att man ska trimma till 600hk.. då det krävs betydligt större ingrepp.. jag vet inte!

Hur vet du vad motorn håller för? Ska du prova dig fram genom att öka laddtrycket tills det rasar? Visst, VET du vad motor tål så behöver det inte bli så dyrt. Om du är lite skärpt.
Men oavsett om vi bortser från kostnaden eller ej så är det i de flesta fall olagligt då många väljer att inte registreringsbesiktiga om bilen med turbon. Detta kan i sin tur leda till problem med ordningsmakten eller försäkringsbolagen.
Om man vill ta den risken är ju upp till var och en.
Det finns ju olika anledningar till varför man skulle vilja hänga turbo på en bil som inte har det. Gör man det för att man vill lära sig, eller för att den bilmodellen inte går att köpa med turbo är det en kul idé. Men att göra det för att man inte hade råd att köpa bilmodellen med turbomotoralternativet då känns det mest som en dum idé.

Att folk här inne kommer med en massa negativa kommentarer till folk som funderar på att turbokonvertera är inte så märkligt med tanke på antalet trådar som handlar om just det. Speciellt som 9 fall av 10 är killar som inte ens fått hår på könet och än mindre hållt i en skiftnyckel.

Oavsett vilket så är inte en turbokonvertering det första man ska ge sig på om man saknar tidigare erfarenhet av motorer.
Notera att detta säger jag inte för att jäklas utan för att bespara folk tid, pengar och problem.

ForEvo
19 juli 2005 · 32 Inlägg

Så roligt när folk när folk tror att det bara är att köpa en turbo och fixa ett grenrör och köra tongue

Du får ju liktförbannat bygga om halva bilen jämfört mot när du kan köpa en turbo bil i grunden.

Du behöver turbo, grenrör, bättre tändning ev. helt nytt system som te.x MS etc, mer soppa, motor som ens överhuvudtaget tål detta.

Visst kan du "hemma" slänga ihop till en turbo bil och ladda 0.8bar, men då håller bilen en vecka och du får 5 öre för bilen sen när du säljer den, du får ju renovera upp allt du pajat för halva bilens värde tongue

Som killarna i vårat garaget, turbo preppade en bmw 320, gav ca 15 för bilen, körde sönder motorn 2 ggr. säljer bilen tillslut för 8-10k medans de lagt ut säkert 30-40 på den.

ForEvo
19 juli 2005 · 32 Inlägg

Inte för att tala om att din ekonomi resten av livet troligtvis krasas sönder om du krockar med en inte reggad ombyggd bil.


Försäkringsbolaget lär inte behålla dig som kund och polisen lär ge dig en spark i ögat.

För du kan ju glömma att du får ett typ intyg från biltillverkaren och lov om att regga om den tongue

Senast redigerat av ForEvo (19 juli 2005)

TS_quattro fyrkrafsare
19 juli 2005 · 1 443 Inlägg

Stoffe skrev:
Hur vet du vad motorn håller för? Ska du prova dig fram genom att öka laddtrycket tills det rasar? Visst, VET du vad motor tål så behöver det inte bli så dyrt. Om du är lite skärpt.
Men oavsett om vi bortser från kostnaden eller ej så är det i de flesta fall olagligt då många väljer att inte registreringsbesiktiga om bilen med turbon. Detta kan i sin tur leda till problem med ordningsmakten eller försäkringsbolagen.
Om man vill ta den risken är ju upp till var och en.
Det finns ju olika anledningar till varför man skulle vilja hänga turbo på en bil som inte har det. Gör man det för att man vill lära sig, eller för att den bilmodellen inte går att köpa med turbo är det en kul idé. Men att göra det för att man inte hade råd att köpa bilmodellen med turbomotoralternativet då känns det mest som en dum idé.

Att folk här inne kommer med en massa negativa kommentarer till folk som funderar på att turbokonvertera är inte så märkligt med tanke på antalet trådar som handlar om just det. Speciellt som 9 fall av 10 är killar som inte ens fått hår på könet och än mindre hållt i en skiftnyckel.

Oavsett vilket så är inte en turbokonvertering det första man ska ge sig på om man saknar tidigare erfarenhet av motorer.
Notera att detta säger jag inte för att jäklas utan för att bespara folk tid, pengar och problem.

väntade på att herrn stoffe skulle lägga sig i denhär diskussionen, inte en dag för sent!
använd "sök" funktionen och bespara oss trådar av dethär slaget i fortsättningen...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Kimmen
19 juli 2005 · 245 Inlägg

Om du turbokonverterar en från början sugmotor säg maskinen i din 850, dvs. 2,5Litarn. Så kan du bara ladda 0,3-0,4bars laddtryck pga för hög kompression i motorn. Vill du ladda mer så måste du i med andra kolvar & stakar och ett annat bränslesystem som klarar av att leverara mer sås.
Det är som sagt mkt trick & meck hit och dit innan du kommer få det att funka, sen hur problemfritt & tillförlitligtdet kommer blir det vet inte jag?

Det var ett reportage i Bilsport för nått år sedan som handlade om Turbo-konverteringar!

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
Germax
19 juli 2005 · 12 086 Inlägg

Stoffe skrev:

Fkoff skrev:
Jag börjar oxå bli less på alla som säger att det kostar massor.. vadå kostar massor? Säg att man har en motor som klarar 300hk. ah, man köper en turbo.. köper nya spridare (med ny programvara) bygger lite rör och ett grenrör.. skaffar en turbostyrning från apexi för 3 laxar ev intercooler. Man laddar upp motorn från 170 hk till 300.. ev köper ny koppling. Ok 130hk extra.. folk säger 1000kr hästkraften.. ok, 130 000kr kasta 100 tusen i sjön o du får fortf bra fina saker för 30 lax!

Lr de som säger 1000kr hästkraften kanske utgår från att man ska trimma till 600hk.. då det krävs betydligt större ingrepp.. jag vet inte!

bla bla bla..

"Att folk här inne kommer med en massa negativa kommentarer till folk som funderar på att turbokonvertera är inte så märkligt med tanke på antalet trådar som handlar om just det. Speciellt som 9 fall av 10 är killar som inte ens fått hår på könet och än mindre hållt i en skiftnyckel."

bla bla bla..

"Notera att detta säger jag inte för att jäklas utan för att bespara folk tid, pengar och problem."

daa?

Vi snackar turbokovertering.. alltså få på en turbo på en bil o få den att gå. Alltså inte att sätta på stora bromsar lr få igenom besiktningen.. det är en annan sak! (som för den delen visserligen kan va relevanta) Jag sa "säg att man har" då menar jag "Jag antar att en motor klarar 300hk" o med den meningen så behöver vi inte spekulera mer i det!

Och eftersom du inte skrev någonting om hur man turbokonverterar en bil så kan vi ju utgå från att du inte fått hår på könet.

nofearsy Bilbyggare
20 juli 2005 · 225 Inlägg

Tänk om det skulle kunna finnas folk som skulle kunna vara hyggliga och svara på frågorna iställer för att snacka om massor med annat ... men men,
och sen till dom som skriver här som uppenbarligen inte gillar tråden kan juh mogna upp lite och skita i att svara då?
jag tvingar ingen att svara i denna tråd och skulle bli jävligt glad om folk som enbart snackar om annat och allt ikring kunde gefan i att skriva, jag frågade vad som behövdes inte vilka kunskaper o pengar man behövde, eller frågade jag det?

och jag är inte ute efter att trimma sönder bilen...

....:::: |[ Volvo S800 GLT ]| ::::....
Skokloster here we come
Stoffe Verkmästare
24 juli 2005 · 97 Inlägg

Fkoff skrev:
Vi snackar turbokovertering.. alltså få på en turbo på en bil o få den att gå. Alltså inte att sätta på stora bromsar lr få igenom besiktningen.. det är en annan sak! (som för den delen visserligen kan va relevanta) Jag sa "säg att man har" då menar jag "Jag antar att en motor klarar 300hk" o med den meningen så behöver vi inte spekulera mer i det!

Och eftersom du inte skrev någonting om hur man turbokonverterar en bil så kan vi ju utgå från att du inte fått hår på könet.

Turbokonvertering är nog bilprovningen mer emot än att du skruvar på större bromsar på kärran. Mao kommer du inte få skiten genom besiktning. Redan där har du en anledning att inte göra det. Visst, ska du bara ha bilen att åka på bana med så kanske du inte behöver besiktiga den, men i annat fall är du i allra högsta grad beroende av att få bilen besiktigad och godkänd. Dvs det är inget att ignorera, som du tycks göra. Visst, du kanske skiter i lagen, men det är fortfarande OLAGLIGT. Något som POLISEN, ÅKLAGAREN och de flesta andra i vårt avlånga land har synpunkter på. Alla har inte lust att göra en kriminell handling, även om du tycks skita i vilket.

Om du ska turbokonvertera och vill få lite glädje av bygget i form av köra med grejorna så är det all idé att se till att grejorna håller. Såvida du inte älskar att köra en dag och sen skruva två veckor, köra en dag, skruva två veckor. För att veta att grejorna håller kan man inte bara säga att man antar att det håller för 300 hk. Man måste VETA. Antingen genom att testa, eller genom att snacka med folk som har testat. Du hjälper verkligen inte trådskaparen genom att säga att du antar att det håller för 300 hk om det inte verkligen gör det. Rasar det för honom för att han litat på dig så kanske du spräcker hans budget. Hur sjysst är det egentligen? Vad är du för en kompis då?

Anledningen till att jag inte skrev något om själva turbokonverteringen var att man måste tänka igenom bygget först. Jag framförde därför synpunkter gällande besiktning, hållbarhet och kostnader som trådskaparen skulle tänka igenom innan han påbörjar ett eventuellt bygge. Om han efter moget övervägande väljer att turbokonvertera så kan vi börja diskutera delar och tillvägagångssätt. Att börja med delarna brukar sluta med att man har köpt på sig en massa dyra delar som aldrig blir använda. Även där kan man ju fråga sig vad du är för en kompis, som tycker att han ska lägga pengar på något som kanske aldrig blir av.

Jag har själv turbokonverterat en SAAB 99:a när jag var yngre. Tog en 16-ventilersmotor från en SAAB 9000 och plockade på olika delar från andra SAAB-modeller. Resultatet blev bra, men på den tiden fanns inga laddtrycksstyrningar i min prisklass, vilket innebar att jag inte visste vad grejorna skulle hålla för. Det enda jag hade att gå efter var hörbara spikningar. Då visste man att man fick sänka laddtrycket lite. Idag finns det betydligt mer avancerade grejor att köpa, men det gäller att man har pengar. För det är verkligen inte biligt.
Jag tog risken på min tid, men eftersom varken delar eller bil kostat något särskilt så skulle inte förlusten vara så stor om det gick sönder. Bilen hade jag mer som en hobby. Man bör ta med sånt i beräkningen innan man börjar skruva sönder bilen man måste ha för att ta sig till jobbet.

Utöver detta har jag två polare som turbokonverterat en BMW och en VR6:a. Killen med VR6:an gjorde massor med efterforskning innan han började med sitt bygge. Ändå kostade det i slutändan mer än det dubbla vad han räknat på. Detta trots att han inte har råkat ut för några ras (eftersom han gjort som experterna sagt). Utöver detta så vet han att den inte går att besiktiga och därför måste han plocka bort de mesta grejorna varje gång det är dags. Men tycker man det är värt det jobbet så okej.

Killen med BMWn gjorde som Fkoff sa och chansade. Slängde på en stor snurra, byggde ett eget grenrör och köpte ett billigt sprut. Behöver jag berätta hur mycket krångel han haft med den bilen och hur jävla illa bilfan går? Visst, när den väl fungerar och han når varvtalet där det börjar skicka på så går den som ett as, men i övrigt är det verkligen inget att skryta om. Tror inte han kört många dagar med bilen de senaste åren. Den har mest ståt i garaget med trasiga delar.

Fkoff, du kanske är en hejare på att meka och grymt påläst på turbokonvertering, men du lyckas verkligen inte förmedla det här. Av dina inlägg att dömma så har du inte mycket koll på verkligheten. Men jag hoppas verkligen att jag har fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang